vieze prutogen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

vieze prutogen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 21:03

mijn pony heeft al een tijdje last van "vieze ogen", is eigenlijk al zo vanaf dat ik m kocht (zo'n 2 jaar geleden).....Eerst waren t alleen maar wat traantjes, maar nou komen er echt van die geel/groene korsten uit....
Veearts heeft er ong. een jaar geleden al naar gekeken en er was verder niks aan de hand volgens hem, kwam door de wind (hij stond toen 24 uur per dag buiten, nu staat ie in een buitenstal).
Ik moest met gekookt water elke dag de ogen schoonmaken.....Heb ik gedaan, maar ik zie t alleen maar erger worden. Ogen zelf zijn overigens niet glazig of rood, maar gewoon helder.
Ik smeer ook al een tijdje bright eye, zonder resultaat.
Wat kan ik verder doen, weer een veearts ernaar laten kijken????


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:04

Misschien moeten zijn traanbuisjes eens doorgespoten of is dat al eens gedaan?

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:04

je kan natuurlijk de veearts laten kijken maar je kan ook cafzalf halen.Dat is zalf voor ontstoken ogen.Is een klein blauwe tube en is niet heel erg duur.Bij mij pony hielp he t goed.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:05

Michelle heeft ook altijd vieze ogen,nog niet van die korsten,maar wel vies op de plekke waar het is opgedroogd,dit heeft ze eigenlijk al zolang ik d'r heb.
Ik zou ook niet weten wat het is,ik denk dat het bij de 1 gewoon erger is dan bij de ander.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:12

Jona had dat ook altijd, deze zomer heb ik d´r zo´n kappie op gedaan en dat werkt perfect! Staat alleen een beetje dom, maar ja het helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 07:15

Elke ochtend met een schoon doekje en wat water schoonmaken. Komt waarschijnlijk van de wind. Mijn paard heeft het elke dag. Toen hij 2 maanden op de wei stond niet. Dus ik denk dat het van de wind in zijn buitenbox komt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 07:25

Isabeau liep daar vorige week ook mee. Van die vieze groene klodders... Ik heb ook eerst met afgekoeld gekookt water gerommeld, maar dat hielp niet afdoende.

Toen heb ik gedroogde kamille genomen, kokend water erover. Afzeven en af laten koelen. 2 Schoonmaken daarmee en het was weg....

Ik denk dat je ook gewone kamille thee (in zakjes) kan gebruiken.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:55

Jurga heeft het nu ook aan een oog sinds een paar maanden. Van die opgedroogde klodders bij haar oogje. Dat veeg ik dan weer weg, verder doe ik er niets aan. Maar ik zou als ik jou was toch de da bellen. Pony bij ons op stal heeft ook eens een kuurtje van het een of ander gekregen voor die traanbuizen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:36

Mijn haflinger heeft het ook en dat komt door dat haar manen in haar ogen komen voor mij is de enige oplossing altijd een vlecht in haar voor pluk. (dat doe ik trouwens nooit hoor)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 11:01

Laat een paardentandarts eens zijn gebit checken. Veel paarden (waaronder die van mij) hebben door gebitproblemen ook veel last van ooguitvloei... probeer het eens. Mijn pony is ook nog eens allergisch -waardoor hij al vaker last heeft van prutogen- maar sinds de komst van de tandarts zien zijn ogen er een stuk frisser uit.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:12

2x daags de ogen wassen met gekookt (afgekoeld) water en een schone doek (om herbesmetting te voorkomen). Dit is vooral om de vieze koekranden tegen te gaan. Een goede vliegenkap, zodat de vliegen het niet erger kunnen maken. En als het langer dan 5 dagen duurt een zalfje bij de DA halen voor ontstoken traanbuisjes.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:53

je kan bij de dierenarts een tube cavasan halen en dat 2 tot 3 x per dag in de ogen doen doe dan eerst ff met gekookt water die groene korsten weghalen, dit moet met een paar dagen werken zo niet dan zou ik de dierenarts weer laten komen want dan kunnen het de traanbuizen zijn of misschien een beschadigin aan het hoornvlies ofzo, succes ge shaneen

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:31

Ik heb precies hetzelfde probleem met het paard waar ik op rijd. Hmm, bedankt voor de tips, ik ga het toch maar eens proberen. De ene dag is het beter dan de andere. Ik denk wel dat er een verschil zit tussen gewoon koud water en gekookt water. Merk zelf dat met gekookt water en een schone spons het oog beter schoon lijkt te blijven. Het probleem is dat deze merrie ook soms nog een vieze neus heeft. Het is niet donkergroen slijm of zo, maar wel slijm. Iemand nog meer tips? Ik heb er nl zelf niet zo'n verstand van, maar wil er wel graag van leren. THX

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:48

Het is heel belangrijk dat je gekookt water gebruikt. Hier zijn nl evt. ziektekiemen gedood. Ook is het gebruik van een schone doek belangrijk, want ook hiermee kun je juist infecties overbrengen. Gebruik dus ook nooit 2x dezelfde doek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abby_Snow, Babootje, Camino_S, Eve_16, Lestria, m0niekkkie, nadcha, Pova en 28 bezoekers