Ik mag niet meepraten; ik ben 'maar' verzorger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Ik mag niet meepraten; ik ben 'maar' verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 18:08

Onderstaande quote -afkomstig uit topic 'Verwaarloosd paard..' op EA- is trouwens een mooi staaltje 'hoe ben ik denigrerend bezig'..
Citaat:
En laura, jij durft te beweren dat je er WEL ervaring mee hebt, hmzzz heb je profieltje eens even doorgekeken, en ik zie dat je nieteens een eigen paard hebt, sorry, maar dan hoef je al niet mee te praten, je weet niet hoe het is, om elke maand zoveel kosten te betalen, en als er iets mis dat je het ZELF op moet lossen, kind jij bent zo meisje dat wat paardjes mag verzorgen, dat doe je al een tijdje, en owja (even jou woorden) bent al "lang" op bokt, dus je weet alles zo goed te weten Verward
Hou toch op... als er wat met je verzorgpaardjes is, ren je gauw naar het baasje toe, als jij een eigen paard hebt, een eigen verantwoorlijkheid, en diezelfde problemen mee hebt gemaakt, kan jij pas terugkomen.


NOu bokkers, barst maar los. Haha! Ik ben wel eens benieuwd of ik als enkel 'verzorgster' zijnde, niet hoef mee te praten.

Ik ben zelf namelijk van mening, dat ik dondersgoed weet wat er bij een paard komt kijken. De eigenaar van Iwaldo is er nooit. Dwz, misschien ééns per maand. Oftewel; ík zorg voor de smid, scheer, doe de wormenkuren, overleg wbt voer, regel afspraken met de dierenarts, koop spul voor hem, schrijf me in voor wedstrijden, regel vervoer, etc. Enige 'verschil' met een eigen paard hebben is imo het feit dat ik de rekening door mag geven aan de eigenaar. Maar dan nog, als je zelf niet financieel verantwoordelijk bent, wil dat dan zeggen dat je 'minder' bent dan een paardeneigenaar? Ik vind gewoon dat ik super geluk heb met deze regeling; een eigen paard, en geen kosten! Mooier kan je het toch niet hebben?? Daarnaast heb ik 3 jaar gewerkt op deze pensionstal... ik denk dat ik daar ook de nodige paardenervaring heb opgedaan Schijnheilig

Nou heb ik natuurlijk wel het geluk dat Iwaldo superbraaf is (ohjee ik vergeet even het wijze verhaal over hoe Iwaldo vroeger steigerde en hoe ik hem dit afgeleerd heb Cool ) maar dat ligt mijns inziens ook gewoon aan het feit dat ie goed opgevoed is. Wat dat betreft heb ik een makkelijk paard ja.

De moraal van het verhaal 'ben ik maar een zielig pennymeisje?'

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:16

Nee, Laura, die indruk heb ik totaal niet van jou. Door jou reacties hier op bokt heb ik wel de indruk dat jij weet waarover je praat.
Maar ik denk dat de quote wel slaat op heel veel andere 'verzorgers'. banketstaaf maar waar. Die weten gewoon niet wat verantwoordelijkheid is, en hoe het financieel is om een paard te hebben. Dat zijn dus wel van die echte 'miepjes' (ook totaal niet fijn om als verzorgster te hebben!).
Types die geen eigen paard hebben, maar wel weten waar het over gaat, zijn er maar weinig. Maar iemand die (iemand zoals) jou als verzorgster 'in dienst' heeft, kan in z'n handjes wrijven!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:25

Ik vind zeker niet dat iemand met een verzorgpony niet mee kan praten.
Wel vind ik een eigen pony HEEL wat anders dan een verzorg pony.
Ik heb ook een verzorgpony waar ik alles zelf voor moest regelen, alleen is een eigen pony toch net even iets anders.
Maar dat neemt niet weg dat je niet mee kunt praten of minder zou weten met een verzorgpony!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:26

Als dat zo zou zijn, verdwijn ik ook maar van bokt, ik kan toch niet meepraten Lips are sealed

Nee Lau, volgens mij (ook verzorger), worden hier de pennyponymeisjes bedoelt en denk ik dat de afzender van dit bericht de plank een beetje (ERG) misslaat.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:29

Ach ja, ik zit in hetzelfde schuitje en wordt ook wel vaak zo aangekeken.
Ik heb geen eigen paard dus waar praat ik dan over? Ik weet toch niet hoe het is??
Heb wel 9 maanden een Fjord (tja, eigenlijk ook geen paard Schijnheilig ) geleast en heb in die 9 maanden geen eigenaar gezien dus moest ook alles zelf regelen. Ja, en ook zelf betalen.
Verder heb ik met bijrijdpaarden ook wel de nodige ervaring opgedaan wat betreft dat je weet wat een eigen paard inhoudt.

Tuurlijk zijn er ook de andere gevallen waar het verhaaltje hierboven wel voor opgaat. Een vriendin van mij zus zou een keer op de Fjord rijden, ze reed al 6 jaar dus gaf haar het zadel en hoofdstel. Euh...zei ze, hoe moet dit en hoe moet dit? En uiteindelijk na heel wat geklungel de vraag: zou jij willen opzadelen? Haha! Tja je hebt dus mensen die zich er wel in verdiepen wat er allemaal bij komt kijken en je hebt mensen die alleen de lusten van het paardrijden willen hebben.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:33

Die uitspraak komt dus uit mijn topic, en je hebt het op je nek gehaald door voordurend te schelden - eigen schuld dikke bult. Denk eerst en schrijf dan, zal je meteen dergelijke antwoorden niet meer krijgen, en weet je ook meteen hoe ik me voel bij jou verwijten en schelden aan mijn adres. Praten is zilver - zwijgen is GOUD.

Verder nog veel plezier met je verzorgpaardje! Het is wel een perfecte voorbereiding op een eigen paardje later - alleen kan je niet weten hoe het is er verantwoordelijk voor te zijn als het op minder leuke beslissingen aankomt, niet of je vandaag in de bak of buiten gaat rijden ... maar dingen die grote invloed hebben op de toekomst van jou of je paard.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:41

tjonge jonge sonja!!! Ik weet niet waar jij mee bezig bent hoor, maar ik denk niet dat het je erg geliefd maakt!! Ik heb ook een verzorgpaard waar ik ook over veel dingen mee mee beslis!! Niet alleen of ik buiten of in de bak ga rijden zoals jij dat formuleert!! Niet alle mensen hebben het geld om een paard goed te onderhouden, en dan is het beter om een verzorg of bijrijd paard te hebben. Aangezien het paard anders weer net zo snel weg moet als dat het is gekomen... En af en toe zou ik graag een eigen paard hebben omdat het ook wel eens moeilijk is als je alles moet verantwoorden!! Maar uit mijn respect voor de dieren doe ik dat niet!!

Je moet goede verzorgers en bijrijders leren respecteren vind ik, want er zijn er niet veel van, en ook de mensen die net als ik niet te snel een beslissing nemen om een eigen paard te nemen verdienen respect!! Laura kan over dit alles ook vast goed mee praten!!
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 24-09-02 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 18:46

Carola, dat klopt, er zijn wel zulke mensen. Ik denk dat iedereen blij mag zijn dat die meiden een verzorgpaard hebben Haha! Er zijn helaas ook zulke meiden die een eigen paard of pony hebben en die hebben minder verantwoordelijkheidsgevoel dan menig verzorger, helaas Verdrietig

Sonja, dit is een ander topic en opgestart om te voorkomen dat we offtopic gingen op EA. Overigens wil ik nog wel even kwijt dat ik daar geen woord gescholden heb en dat verschil van mening altijd zal blijven bestaan.

Ik vind het wel grappig dat iemand die net op bokt komt kijken mij adhv mijn profiel(tje?) zo even 'in een hokje kan stoppen'...
De eigenaar van mijn paard (ja, zo zeg ik dat altijd Knipoog ) komt tegenwoordig zelfs toestemming vragen of hij mag jagen en of ik dan geen wedstrijd heb. Ik denk dus dat hij wél overtuigd is van mijn kunnen *LOL*

Of zullen we tegenwoordig in ons onderschrift vermelden of we een eigen paard hebben of 'maar' verzorger zijn, dan kunnen mensen meteen zien of het advies 'kundig' is of niet Lips are sealed

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 18:58

Ik heb even de posts van je terug gelezen, je bent inderdaad niet de hardste in de lijn van schelden die ik daar gekregen heb, mijn excuses hiervoor. Je hebt wel iemand een hypocriet bestempeld ... da's ook niet fijn.

Betreft verzorgpaardjes e.d. heb ik persoonlijk rotslechte ervaringen ermee, niet met de dieren, maar met de meiden in kwestie. Ik heb er twee die ik aanbied voor verzorging (merrieveulen om vertrouwen op te bouwen omdat ze eenkennig is en later te berijden), en m'n nieuwe knaap die ik verwachtende ben (voor m'n merrie wil ik geen jonge meid tenzij met heel veel ervaring), of ze komen kijken en kunnen bijna hun voorhoofd krabben met hun omhooggekrulde neus als je zegt dat mesten erbij hoort - of ze spreken af en komen niet ... Er zijn er heel zeker die goed zijn, en die inderdaad het nuttige aan het aangename koppelen, sommige heel bekende ruiters werken met een "verzorgpaardje". Alle baten geen kosten ... en ook niet de eindverantwoordelijkheid. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat je geen verantwoordelijksheidgevoel hebt, het is wel net dat iets anders als het jou dier is. Onlangs nog gelezen van iemand met een verzorgpony "wel of niet dierenarts bellen" ... zo'n dingen bedoel ik dan. Is het je eigen paard twijfel je daar niet aan. Dan handel je meteen. Het ene geval is ook anders dan het andere.

Nogmaals mijn excuses - ik ben nog niet zo "bekend" met die nieuwe icoontjes en had je voor iemand anders genomen die ik wel kon de nek omwringen ...
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 24-09-02 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:01

sonjabelgium schreef:
Praten is zilver - zwijgen is GOUD.



Pfff... Dan gaat het hier stil worden op bokt! Haha!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:02

hoeveel paarden eigenaren lopen er niet rond die er de ballen verstand van hebben, ik zie dit vaak genoeg en hoeveel "verzorgers" zijn er niet die precies weten waar ze mee bezig zijn, tegen woordig koopt iedereen maar een paard, alsof het niks is, en dan vinden ze het raar dat het niet gaat! maar goed ik vind dat een "verzorgster" zeker wel kan mee praten

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 19:03

Is niet erg, kan gebeuren... Het is idd moeilijk om een goede verzorger te vinden, dat weet ik uit ervaring (ik heb een bijrijder/verzorger gezocht voor de vos van de eigenaar van Iwaldo) Mijn 'baas' is dan ook zo blij met mij dat hij niet van stal is verhuisd omdat dat te ver weg was voor mij met t brommertje Haha! Geweldig toch, zo'n waardering? Ik vind het ook super dat ik alles met dat paard kan doen, ik mocht zelfs op vakantie met Iwaldo! Nou daar zou ik best diep over na moeten denken als iemand anders met mijn paard weg zou willen Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:03

Ik heb m'n onderschrift aangepast voor je Laura, heb wel een eigen paard, maar toch

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:08

Ik denk niet dat verstand van paarden moet samengaan met het hebben van een eigen paard. Wel denk ik dat het hebben van een verzorgpaard je kan voorbereiden op de komst van evt. een eigen paard later. Maar dat werd hierboven ook al gezegd.
Ik heb voor ik Yorghos kocht ook ponies verzorgd en moet zeggen dat ik daar erg veel van heb geleerd. Juist omdat het onder begeleiding ging en ik altijd met mijn vragen bij de eigenaren terecht kon.
Dit neemt overigens niet weg dat er voor mij nog steeds ontzettend veel bij te leren valt en dat doe ik ook iedere dag op Bokt. Ik heb intussen meerdere paarden in mijn bezit, en vind nog steeds dat ik eigenlijk veel dingen niet weet. Maar wat ik niet weet, dat vraag ik en zo kom ik toch een heel eind.
Kortom, ik denk dat veel van de verzorgsters hier op Bokt meer van paarden zullen weten dan ik. Het maakt dus geen moer uit of je nou een eigen paard hebt of niet.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:09

Ik ben het dus met Linda eens, heb paarden verzorgd en nu een eigen paard, al meer dan 10 jaar, maar dat betekent gelukkig niet dat ik de wijsheid in pacht heb.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:18

Ik heb ook geen eigen paardje, maar ik verzorg Odin elke dag (en de rest van de kudde) en ik mag net alsof doen alsof het mijn eigen paardje is. Ik hoef geen rekeningen te betalen van de hoefsmid of DA, maar ik let er wel op wanneer ze naar de smid moeten.
Omdat de eigenaar er niet zo heel veel tijd voor heeft vanwege het werk op het land, mest ik elke dag uit en zorg ik voor de beweging van de paarden. Ik mag ook gewoon buitenrijden en wedstrijden rijden.
Maar ja, als ik niet mag meepraten omdat ik geen eigen paard heb, dan vind ik dat een beetje raar. Daarom vind ik dat een verzorger ook mee mag praten.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:20

Ik heb ook een eigen paard maar ik moet nog heel veel leren hoor ze komt niks te kort hoor. Maar als je je met paarden bezig houd ben je volgens mij nooit uit geleerd.
Ik heb nooit echt verzorgpaarden gehad maar ik denk dat het voor mensen die niet bij machte zijn een eigen paard te hebben dat hte dan een uitkomst is en dat ze er zeker heel veel van kunnen leren.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:37

als dit echt waar is moet ik ook heel snel stil gaan zijn.... Jammer. Ik ben iemand die echt verz pony's heeft waar ik maar af en toe naar toe kan (ivm school en werk) en dus beslis ik niets over de dieren. Wil ik ook helemaal nog niet, voor mn gevoel ben ik daar ook nog niet aan toe. Laat mij eerst maar alles leren en dan komt het beslissen later wel. Op mn werk leer ik al een hele hoop en dat hoop ik ook nog lang te blijven doen. Mn baas betrekt me in ontzettend veel dingen en daar steek je echt een hele hoop van op. Maar om nu te zeggen dat ik al "zware" beslissingen kan nemen, nee. Wil ik ook nog niet. Komt wel als ik er aan toe ben.
Dan nog maar even een "pennymeisje" hoor. Ben dr wel gelukkig mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:44

Ik sluit me ook maar aan bij de club denk ik...

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:53

uhm en al die dressuurruiters die alleen maar paarden van anderen op stal hebben???

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:57

Je hebt verschillende soorten verzorgster, het gros ervan is minderjarig en dan merk je toch dat het besef van verantwoordelijkheid wat verder te zoeken is.
Voor jou is het een heel ander verhaal, jij behoort tot de verzorgsters die haast meer op de hoogte zijn van het paard dan de eigenaar zelf. Ik denk dat de meeste op bokt jou echt niet minder vinden, ik ben daar één van en je hoeft je niet te bewijzen ofzo. Laat iedereen maar vinden wat die vindt (of weet wat die zo goed denkt te weten Haha! ), jij weet wel beter, toch?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:32

Laura, ik weet zeker dat jij echt wel weet wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard qua de kosten. En je kunt ook aan je reacties zien (lezen eigenlijk... Knipoog ) dat je veel van paarden af weet en niet 'zomaar wat zegt omdat je op bokt zit'. Jij ben echt GEEN pennymeisje, als je dat maar weet Haha! !

Wie heeft dat trouwens over jouw geschreven als ik vragen mag? Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:09

Ik ben ook maar een 'verzorgstertje'. Maar ook ik weet dondersgoed wat er allemaal bij een paard komt kijken. Ze moeten niet iedereen over 1 kam scheren. Ik ben zo onderhand wel gewend veel verantwoordelijkheid te hebben. Ik bedoel, Max verzorg ik als een eigen paard hoor, heb dan misschien niet de grote kosten, maar moet net zo goed zorgen voor zn wormenkuurtje, hoefsmid en schone stalletje. Als ik niet kom? Dan staat ie op stal. Kom ik een week niet? dan staat ie tot zn knieen in de mest. Daarom ben ik r ook elke dag, zelfs als t pokkeweer is Schijnheilig We hebben ook een meidje op stal van 15, als t regent belt ze op: Is het heeeeel erg als ik niet kom??? pfff, dom typ.
Maar de boer waar Max van is is wel heel goed voor zn paarden hoor, mest elke dag uit. Maar als je voor hem een paard wilt rijden, krijg je ook de verantwoordelijkheid. Tis niet enkel de leuke dingen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:20

Dit doet me denken aan een keer op de manege..
Ik was Fleur (mijn paard) aan het longeren en er kwam een meisje naar me toe met de vraag of ik dit paard verzorgde. Ja dus.
Hoor ik haar tegen haar vriendin zeggen: 'Zie je, niets van aantrekken, het is niet eens haar paard' Knipoog

Ik heb wel een eigen paard, dat is iets wat je bereikt door wat geld op tafel te leggen en het beestje in een trailer te stoppen. Volgens mij kan bijna iedereen dat.. Het is mijn eerste paardje, dus veel ervaring ontbreekt gewoon. Hoe vaak heb ik 'mijn verzorgster' niet gebeld in twijfel of ik de veearts moest bellen, of ik mijn veulen in moest laten slapen, of het slim was met Fleur te gaan rijden enz enz enz. Ze is haar gewicht in goud waard, en om haar onwetend of onverantwoordelijk te noemen omdat het haar eigen paard niet is is een belediging voor haar en mij!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:24

Is er verschil tussen een verzorgpaard en een eigenpaard dan?
Ik heb pas 3 jaar een eigenpaard daarvoor reed ik altijd op andermanspaarden.
1 ervan was de moeder van lodewijk waarmee ik ook op vakantie was.
Ik kon en mocht alles in overleg.

Inmiddels heb ik mijn eigenpaard maar alles gaat nogsteeds in overleg met mijn stalhouder /vorige eigenaar