beginnen jullie meteen met het echte werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

beginnen jullie meteen met het echte werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 16:26

Ja ik bedoel als jullie gaan rijden laat je hem dan eerst lekker stappen, draven en hard galopperen of meteen met het zware werk?
want een vriendin begint gelijk en staat weinig in de wei.
Jullie?

Kiss sun

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:28

Ik ga altijd eerst losstappen zodat ze wat ontspannen wordt en dan worden de spieren ook lekker warm gewoon een beetje lekker los werken dat voorkomt ook blessures.
En dan ga ik draven en galopperen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:29

15 min. stappen aan de lange teugel, dan oppakken en loswerken (voorwaarts/neerwaarts). Soms blijft het bij 30 min. loswerken, andere keren komt daar nog 15 min. meer oprichting en oefeningen achteraan of een proefje oefenen. Daarna ook altijd weer 15 min. stap aan de lange teugel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:31

Ik stap eerst 5 tot 10 minuten met een los teugeltje, en dan pak ik haar op en stap nog 5 minuten. Tijdens het stappen maak ik veel voltes en grote en kleine achtjes. Als ik haar opgepakt heb laat ik haar op allebei de handen wat inbuigen en ga door met veel figuren rijden. En daarna ga ik wat draven en figuren rijden in draf en als ze dan voor mijn gevoel los is gaat ze pas echt aan het werk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:32

ik begin met een paar rondjes los stappen met een lang teugeltje. Daarin stel ik ze in de hand (vw/nw) en begin ik met loswerken. Dat is dus een warming-up vnl in draf, waarin ik ze recht, laag ingesteld en vlot aan mijn been wil hebben, met na een tijdje wat schakelen en doorbuigen. Ik ga dus niet eerst 15 minuten lanterfanten, maar het 'echte werk' komt pas als ze lekker los en ontspannen zijn. En dat echte werk kan verschillen, ik pak meestal een bepaald thema; bv met Raimaer (4 jaar, wil graag wat lang blijven, start binnenkort L1) wijken, halthouden, galop aanspringen of middendraf en richt me daarop met de oefeningen. Tussendoor controleer ik of ze voorwaarts is en blijft zonder loperig te worden.

Hard galopperen is voor mij not done, als ik aan het rijden ben wil ik mijn paard onder controle hebben.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:28

Eerst losstappen, beetje loswerken, inbuigen, heup omzetten, op de plaats zijwaarts, dat soort dingen. Daarna rustig oppakken, soms een beetje wijken, en de andere keer draaf ik meteen aan. In de stap maak ik meestal kleine voltes, vergroten en verkleinen. Verder erg veel overgangen maken, en vaak naar het halthouden. Goed voorwaarts rijden om de kont eronder te krijgen.

M.a.w. Haha! Ik begin langzaam, en voer het tempo behoorlijk op. Ik train altijd redelijk hard. Maar altijd wel goed uit/droogstappen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:32

eerst 50 minuten lekker los, teugeltje lang, wel al wat voorwaarst rijden. Na die 5 minuten, teugels op maat, slof vastmaken, nog een paar rondjes stappen en aan draven

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:57

Ik stap meestal zo'n 10 minuten los, beetje aan de lang teugel stappen (wel doorstappen) voltes rijden en figuurtjes maken. Dan pak ik de teugels op en stap zo nog 5 minuten wat figuren, dan draaf ik aan en begin ik aan het 'echte' werk

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:44

Ik begin met lostappen aan een lange teugel,ongeveer 5 tot 10 minuutjes.
Dan ga ik wat overgangen maken naar het halthuoden en wegstappen.
Ik maak dan veel figuren.
Dan neem ik de teugels op maat en ga aan het werk.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:56

Als ik aan het losstappen ben (zo'n 5 tot 10 minuutjes) loopt ze aan de lange teugel, soms ook niet, soms moet ze van mij laag en rond. Dan vooral zorgen dat ze goed aan mn been is, maar dat zit de laatste tijd wel goed Lachen In stap heel veel figuren rijden en dan ga ik over in draf, dan loopt ze nog steeds laag en rond en rijd ik veel figuren. Dan ga ik na een kwartiertje weer terug naar stap, pak ik de teugels op maat en rijd ik zo nog figuren. In de galop moet ze eerst ook weer laag en rond lopen, maar na 5 minuutjes moet ze van mij ook weer opgericht lopen. Na de galop doe ik af en toe nog wat oefeningen als schouderbinnen/buitenwaarts, wijken, achterwaarts etc. En dan natuurlijk uitstappen aan de lange teugel Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:17

Meestal even een paar rondjes lange teugel, langzaam oppakken en in stap gaan loswerken, een drafje en heel veel voltes e.d. wat wijken en het werken kan beginnen, het ligt ook een beetje aan Piep, wanneer hij op en top druk loopt te doen heb ik niets aan het stappen en begin ik vrij snel met een drafje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:24

Ik stap dus ook eerst met de lange teugel.
Gauw genoeg vraag ik wel aanleuning in het voorwaartse neerwaartse.
dan vraag ik hem rond en diep en stap dan schouder, binnenwaarts travers, wijken middenstap.
Alles zodat hij al lekker om m'n been komt en er dus ook lekker op reageert.

dan draaf ik aan.
daar ga ik de ene keer wat rond en diep de andere keer voorwaarts neerwaarts, net hoe hij aanvoelt.

Gauw genoeg ga ik galoperen.
Flink voorwaarts, flink wat sprong.
Daar word Kawa het beste los van.
Ook daarin ff wat richting de verzameling en dan weer vooruit.
Flink schakelen dus.
Ook daar weer de schouderbinnen waarts en travers om hem los in het lijf te krijgen.

Als dat lekker aanvoelt draaf ik ff met een lange teugel, ga stappen en neem hem dan vaak, niet altijd, wat meer op en ga pas aan het werk.
wat niet elke dag op "hoog" nivo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:34

Ligt eraan hoe lang ie onder het zadel het paard is, en hoe fris hij is of ik losstap. Als hij zover is, dan stap ik los, maar pak wel direct wat zijgangen mee, zodat ik gehoorzaamheid op been krijg. Vervolgens draag ik aan, en stel hem niet laag in. Beetje onzin om eerst te vragen of ie lekker op de kop wil lopen, om daarna de kop er weer op te trekken, dat wil niet zeggen dat ik direct hoog in stel. Maar gewoon, naar de hand toe. Ik galoppeer altijd snel, en veel. Ik werk met oude en jonge paarden het meest in galop. Veel schoudervoor, veel voltes, en rechte lijnen, tempo wisselingen. Na een tijdje geeft ie vanzelf aan dat ie wat meer oprichting kan hebben, dan maak ik wat overgangen, en probeer wat meer klein te laten draven. Tja, zo ga je steeds een stapje verder.

Ik rijdt nooit in een hoog tempo, aangezien je daar alleen maar snelheid van krijgt en geen actieviteit. Mijn paarden moeten in laag tempo actief op been zijn.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:26

Ieder paard moet je loswerken maar hoe je dat doet, hangt bij mij af van de situatie. Hoe koud is het, hebben ze de hele dag in de wei/bak gelopen of op stal gestaan? Het verschilt ook per paard, het ene paard is sneller los dan het andere paard. Het ene paard kun je beter lang losstappen, terwijl de ander daar volstrekt debiel van wordt (zeker met dit lekkere frisse najaarsweer). Ik vind ook wel dat oudere paarden langer losgetapt moeten worden.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:03

Meestal eerst ff een paar rondjes aan een lange teugel. Vooral op zit wat voltes. Dan rustig aandraven. Wat overgangen stap - draf. Rustig m'n teugels wat op pakken. Een galopje aan een redelijk lange teugel en dan 'echt' beginnen. Het hangt er ook vanaf hoe het aan voelt. Loopt Dien d'r bij als een oud oma'tje dan schud ik haar wat eerder wakker vooral door voorwaarts te gaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:08

Ik doe, nu ze weer op stal staat, een poging om rustig aan te doen, meestal ga ik weg met de fiets en zodra we het hek uit zijn begint ze flink door te stappen en hier en daar een klein drafje, als we eenmaal in draf zitten is het einde zoek, ze heeft zoveel energie dat ze meestal het hele eerste stuk in draf zit, daarna galop en draf afwisselen en dan moet je echt moeite doen om haar in stap te krijgen, galop probeer ik wel mee te oefenen dat ze niet alleen reachts maar ook links aanspringt.
Maar echt rustig aan neuh.
Vaak lukt het ook alleen maar om de laatste 200 meter te stappen en dan op het pad ook nog ff stappen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:44

Als de paarden van stal komen stap ik eerst een aantal rondjes met lange teugel, als ze uit de wei komen beperk ik dit tot 1 rondje op beide handen.

Dan wat meer contact, voorwaarts neerwaarts en actief doorstappen, iets wat voor mijn paarden verdomd moeilijk is... Tong uitsteken Wat voltes en slangenvoltes, waarbij ik iets meer stelling en buiging vraag dan officieel de bedoeling is. Af en toe halthouden en weer wegstappen.

Bij Toon vraag ik hierna wat meer contact, zodat hij wat dieper en ronder gaat lopen, laat hem eens met zijn neus richting mijn teen buigen, af en toe halthouden en weer wegstappen. Kaminka laat ik niet dieper lopen, die vraag ik wat meer omhoog.

Dan wat pasjes wijken en schouderbinnenwaarts. In totaal stap ik zeker een kwartier.

Hierna aandraven in een rustig tempo voorwaarts neerwaarts, wat overgangen halthouden en wegdraven, sneller aan mijn been maken wat elke keer weer opnieuw uitgevochten schijnt te moeten worden.... Boos!
Wat voltes e.d. en wat tempowisselingen.

Hierna al vrij snel galopperen, vlot naar voren, vooral bij Toon proberen om wat meer sprong te krijgen want die heeft erg de neiging tot een 4-taktgalop.

Pas na het galopperen ga ik wat scherpere overgangen rijden, vraag eens achterwaarts onmiddellijk gevolgd door draf, heel veel overgangen, wel twintig per rondje. Hierna geeft Toon zelf aan dat er wat oprichting gevraagd kan worden, dit gaat hem dan ook makkelijk af.

Ik oefen het aangalopperen op dit moment veel omdat hij daar erg veel moeite mee heeft.

Cooling down ook weer voorwaarts neerwaarts en af en toe iets ronder instellen, voltes e.d. en minstens 10 minuten stappen, waarvan de laatste 5 minuten in ieder geval aan een lange teugel.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:38

Ik stap een rondje linksom en een rondje rechtsom (of andersom) en dan ga ik draven. (hij staat wel van 9 tot 5 in het land). Als hij een beetje warm gedraafd is, vraag ik verzameling en ga ik aan het werk. De ene dag harder dan de andere dag. En ik sluit altijd af met wat zijwaarts in stap en daarna een paar rondjes galop met een lange teugel. Dat vindt hij prettig om even de denkoefeningen te vergeten. (en ik ook) Hij gaat dan helemaal met zijn neus door het zand.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:49

Eerst een minuut of 10 stappen aan een lange teugel. Dan teugels oppakken en nog een minuut of 10 voltes op beide handen stappen. Dan vwnw draven en als hij goed los is wat zwaardere oefeningen. En altijd lekker uitstappen aan een lange teugel.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:24

ik ga meestal eerst even 5 min buiten stappen voordat hem oppak. dan eerst rechtsom even wat overgangen stap draf dan linksom eerst wat galop. Hij is soms vrij stijf links en dan krijg ik hem in galop makkelijker los dan in draf. De eerste 20 min. is basis werk gewoon wat overgangen halt draf voor de verzameling en veel voltes daarna begin ik aan de zijgangen zodat hij meer los door het lijf wordt en op 2 teugels komt. Ik weet niet wat jij zwaar werk vind. ik start B met mijn paard dus zijgangen zoals schoudervoor traver ranver is voor hem echt werken omdat hij nog niet genoeg op 2 teugels loopt en vaak te weinig aanleuning neemt voor een Z paard zal een hele andere loswerk programma lopen dan een B paard.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:30

Ik stap eventjes rond, en draaf een rondje aan het lange teugeltje, en ga dan meestal met de paarden in galop.. Alleen niet met de snelle, hete volbloeden, maar de rustige wel. Dat doe ik omdat het cross parden zijn, die zijn gewend te galopperen, dus daar worden ze veel losser van.. Even 5 min met lang teugeltje en dan aant werk

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:36

Merel Blom schreef:
Ik stap eventjes rond, en draaf een rondje aan het lange teugeltje, en ga dan meestal met de paarden in galop.. Alleen niet met de snelle, hete volbloeden, maar de rustige wel. Dat doe ik omdat het cross parden zijn, die zijn gewend te galopperen, dus daar worden ze veel losser van.. Even 5 min met lang teugeltje en dan aant werk


Ja ik weet nog dat jij op Fiercy zat en Jos riep""losrijden kun je ook in galop!!"

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:21

carola schreef:
15 min. stappen aan de lange teugel, dan oppakken en loswerken (voorwaarts/neerwaarts). Soms blijft het bij 30 min. loswerken, andere keren komt daar nog 15 min. meer oprichting en oefeningen achteraan of een proefje oefenen. Daarna ook altijd weer 15 min. stap aan de lange teugel.


Men, dus je stapt elke dag sowieso een half uur in totaal....sorry hoor, maar daar moet ik niet aan denken.
Mijn paard staat overdag in de wei, ik heb niet het idee dat ik dan eerst een kwartier moet stappen.

Ik stap altijd even los (toch niet meer dan 3 à 4 min), ga dan 'actief' stappen, wel in een lage lijn. daarin neem ik wat oefeningen mee. Dan ga ik draven, kijk even hoe ze voelt en probeer dan over het algemeen wel vrij meteen actief draven vanuit de achterhand te bewerkstelligen.
Daarna hangt er vanaf, soms alleen loswerken, soms véél basiswerk in een lage lijn, soms vraag ik later oprichting en doe ik oefeningen.
Na het werk laat ik haar in de draf weer omlaag komen in een laag tempo, mooi op eigen benen. Dan stap ik haar tot ze op adem is. (ik denk nooit langer dan 5 min)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:39

ik werk altijd heel goed los... errst een paar minuten lange teugel stap een paar grote voltes, dan pak ik meer op (vraag ik het paard nog niet aan de teugel hoor) en begin met stelling, naar binnen en naar buiten op de volte. een paar pasjes wijken op elke had en natuurlijk veel kleine voltes. dan draaf ik aan en doe ik in draf hetzelfde, en ga ik bezig met voorwaarts neerwaarts. ik zeg altijd laat die kop maar ff zitten, zorg eerst dat ze lekker los is en dan kan je haar oppakken... dan pak ik haar van voren op en maak ik een klein galopje, na het galopje begin ik met wijken, SB, travers, keertwending, galopswissels...
en dan maak ik meestal nog een sprongetje of 5 en dan stap ik lekker uit, net zo lang als ze nodig heeft.