Quarters niet op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Quarters niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 21:32

hoi,
Ik was pas bij Burgmijer en ik kreeg een soort 'rondleiding' (fantastisch mooi daar, ook de paarden zien er top uit). We kwamen uiteindelijk bij de hengsten. Erug mooie beestjes.
Maar toen vertelde dat deze paarden in de top reden en rond 35.000 euro kosten. Daardoor mochten ze niet in de wei en alleen af en toen op de paddock (ik weet niet of ik het goed schrijf). Want ze konden zich misschien wel verwonden enzo.
Maar een paard hoort toch een keertje op de wei te kunnen zijn? EN lekker te kunnen rondrennen en alles (dat konden ze wel alleen dan met iemand op hun rug). Ze zagen er ook gewoon heel erg mooi uit en gezond maar dat vond ik wel een beetje zielig.
Dus: Wat vinden jullie daar nou van?
groetjes
celinde

Ps: Verder was deze stal prachtig!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:45

Mijn breeding stock komt elke dag de hele dag buiten (in het weideseizoen) En hij loopt ook inderdaad flink te sjeezen af en toe.
Nu weet ik wel dat mijn breeding stock het niet haalt bij een quarter van zoveel geld, maar hij is mij wél de hoofdprijs waard! En hij staat niet op sliding pads, dat scheelt ook wel natuurlijk.
Hij heeft inderdaad af en toe een wondje of een schaaf ergens, maar dat loopt allemaal niet zo'n vaart gelukkig.
En hij geniet er zo van! Dus ik ook Lovers

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:56

boeit mij niet hoeveel een paard kost. op stal krijgen de meeste paarden eerder een verwonding dan in de wei!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:02

Mijn paardje haalt het lang niet bij de 35000 euro (wat ik overigens nogal sterk vind), maar komt zoveel mogelijk buiten. In de winter gaan ze niet naar buiten, dat is wel jammer, maar 's zomers des te meer. Hij heeft wel vaker een schaafje of een beet, maar hij staat altijd met zijn buddy's Knipoog en die zijn lekker aan het ravotten met elkaar...dat wondje heelt wel weer.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:07

XoNo schreef:
Mijn paardje haalt het lang niet bij de 35000 euro (wat ik overigens nogal sterk vind),

Beetje off topic, maar dat is dus echt niet sterk. Ik "ken" meerdere paarden die zelfs boven die prijs zitten. Het ligt er maar net aan wat voor afstamming ze hebben en hoe goed ze zich voortplanten Lachen

On topic: ik heb op een hengstenhouderij gewerkt en daar kwamen de hengsten ook 'maar' 1 uur per dag buiten in de buitenbak, de paarden zelf hadden ook niet veel meer zin om buiten te blijven. Na 1 uur staan ze toch wel weer aan het hek "ik wil naar binnen!"

Als ze verder genoeg beweging krijgen en happy zijn, heb ik er geen problemen mee

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:14

Ja assie, maar jij hebt het vast niet over Quarters die western worden gereden. De dressuur is veel groter hier in Nederland, en er is veel meer geld mee gemoeid dan in de western, wat nu pas echt begint te groeien.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:58

als je wilt dat de westernsport blijft groeien, moet je toch zuinig op je paarden zijn.
en dan hebben we de 35000 euro paarden hard nodig voor behoud van goeien bloedlijnen in de sport.
inderdaad, als een paard voldoende beweging krijgt ,zie ik het probleem niet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Quarters niet op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 23:04

celinde schreef:
Maar toen vertelde dat deze paarden in de top reden en rond 35.000 euro kosten. Daardoor mochten ze niet in de wei en alleen af en toen op de paddock (ik weet niet of ik het goed schrijf). Want ze konden zich misschien wel verwonden enzo.


dat is nou de reden dat ik niet zo'n duur paard wil.

ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze niet zomaar op de wei mogen, stel dat ie z'n been breekt met gek doen of door de omheining gaat, zo'n hengst is natuurlijk verschrikkelijk veel geld waard, en stel hij kan niet meer dekken ofzo dan heb je wel een giga schadepost.

maar ik zou het zelf niet zo'n duur paard willen je zou nog bang moeten zijn dat ie zich met rijden een keertje verstapt. laat staan dat je hem in de wei zet.

maar zielig nee op zich zo'n paard krijgt ook wel z'n aandacht en beweging. misschien nog wel meer dan een paardje die de hele dag op de wei loopt. aandacht dan he.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:41

Wanneer een jonge hengst gewend is om overdag de wei/ paddock in te gaan, zal het allemaal wel goed gaan. Ik hoop mijn hengsten gewoon in de weide te kunnen blijven doen, ook wanneer ze meer waard worden dan nu door o.a. goede prestaties, hhhiiihiii. Wel met goede afrastering erom heen trouwens!! Ijzers zijn wel link in een weide, helemaal die glij- plankjes....Maar goed, gooi ze dan in een grote paddock met een plak hooi, als ze dagelijks uren buiten staan, zullen ze daaraan wennen en niet meer als debielen lopen vliegen, lijkt me. Tja, verwondingen zijn nooit helemaal te voorkomen natuurlijk, je kunt het wel beperken tot kleine schaafwondjes e.d......In mijn ogen moeten paarden, hengsten of merries maakt geen verschil, toch de helft van hun rusttijd uit de stal zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:48

Commercieel gezien is er iets voor te zeggen om een paard niet in de wei te laten. Maar voor het welzijn van het beest en om alles in het koppie ook gezond te houden pleit ik toch voor minstens een paar uur per dag even de frisse lucht in. Maar dan moet je daar wel de ruimte voor hebben en natuurlijk moet de omheining van goede kwaliteit zijn.

Veel 'engelse' toppaarden komen ook niet in een grote wei, puur om hen niet de gelegenheid te geven dusdanig uit hun dak te gaan dat er idd blessures van komen, maar de meesten komen wel elke dag in een grote paddock (al dan niet met gras) om ze de gelegenheid te geven even 'gewoon paard' te kunnen zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:16

tja, het "leuke" leven van een dekhengst/sportpaard.
IMO moet een paard gewoon, zeker in de zomer, lekker de wei op kunnen, het liefst met soortgenoten, maar dat is bij de meeste hengsten natuurlijk uitgesloten

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:54

Het maakt niet uit hoeveel een paard kost, of wat voor'n afstamming het heeft of wat dan ook.. Een paard is een paard, en hoort buiten in de wei. En dat een paard niet meer buiten wil lopen na een uur is boelshit. Moet je na gaan een buiten dier dat niet buiten wil lopen????????????????Waarom zou een gezond paard in godsnaam graag binnen willen staan. Als het nou last van zomerexceem heeft of het is vrij koud of erg nat alla. Mijn beestje staat gelukkig het grootste gedeelte van het jaar buiten en is kern gezond!!!!!!!!

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:26

Mijn paard staat in de winter ook halve dagen buiten. Dat is puur omdat er dan geen ruimte is om alle dieren in 1 keer buiten te zetten, want dan staan ze in paddocks. Dus worden er groepen gerouleerd.

En inderdaad: als een paard elke dag buiten komt, zal het niet meer uit zijn dak gaan. Juist de paarden die nooit buiten komen, krijgen blesures als ze eindelijk een keertje buiten staan.

Als ik ooit mijn eigen paarden aan huis heb, gaan ze ook elke dag naar buiten (óók als het per ongeluk en toevallig hele goede/dure paarden blijken te worden) Wij zijn namelijk van plan om een Paint Horse gebeuren op te gaan zetten in Canada.
We zorgen dat ze veilig naar buiten kunnen en de rest komt vanzelf!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:10

Ik vind dat westernmensen veel dingen zo vaak alleen op western betrekken, terwijl je het overal tegenkomt. Veel KWPN hengsten komen ook nooit in de wei. Sja, ik denk ook dat die dieren iets te kort komen. Of ze een miljard kosten of een paar euro, het zijn en blijven steppedieren, daar verandert de mens niets aan.

maar ja, als de paarden uit hun dak gaan is dat mooi voor de show he, dat brengt geld op.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:52

een paard is geen bedrag. het is een levend weze dart vergeten veel mensen en da's jammer. eigelijk dieren mishandeling.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:54

Marie1234567 schreef:
Het maakt niet uit hoeveel een paard kost, of wat voor'n afstamming het heeft of wat dan ook.. Een paard is een paard, en hoort buiten in de wei. En dat een paard niet meer buiten wil lopen na een uur is boelshit. Moet je na gaan een buiten dier dat niet buiten wil lopen????????????????Waarom zou een gezond paard in godsnaam graag binnen willen staan. Als het nou last van zomerexceem heeft of het is vrij koud of erg nat alla. Mijn beestje staat gelukkig het grootste gedeelte van het jaar buiten en is kern gezond!!!!!!!!


dit komt zeker wel voor, maar vaak aan het begin van de weide periode. laat ze dag en nacht buiten en het is zo weg, maar zodra ze weer op stal kunnen 's nachts speelt het weer op bij sommige paarden.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:54

[quote="Marie1234567"]Het maakt niet uit hoeveel een paard kost, of wat voor'n afstamming het heeft of wat dan ook.. Een paard is een paard, en hoort buiten in de wei. En dat een paard niet meer buiten wil lopen na een uur is boelshit. Moet je na gaan een buiten dier dat niet buiten wil lopen????????????????Waarom zou een gezond paard in godsnaam graag binnen willen staan. quote]

Zo gek is dat niet, een van mijn merries heeft jaaaaaaaaren moeten wennen aan het koude kikkerlandje hier en je deed haar geen plezier om haar in de weide te zetten, zelfs niet met het dikste winterdeken wat ik kopen kon. Ze had het gewoon koud, wanneer het boven de 18 graden was. Maar na 6 jaar gaat het nu prima, ze staat nu overdag met deken buiten in de groep en geniet er eindelijk van..... Schijnheilig

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:04

Tja ik vind dat ze ook gewoon buiten moeten kunnen staan, desnoods in een paddock ofzo wat Flyinghigh al zei. De dekhengsten op kalverhoek worden ook gewoon in de paddock gezet, en dat gaat volgens mij ook altijd wel goed. Nou zullen die vast geen 35000 euro waard zijn, maar het ging ff om het idee Knipoog

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 16:21

Ja, ik vind dus ook dat een paard gewoon buiten hoort te staan, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat die mensen die paarden niet buiten willen zetten want als er nou iets fout gaat.......je bent meteen wel een hoop geld kwijt. Maar toch een paard hoort buiten (vind ik dan he).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:26

De dekhengsten bij ons staan overigens ook niet in de wei, maar wel vaak in de roundpenn, of paddock. Ook krijgen ze veel beweging met rijden. Ik denk inderdaad dat ook zij het risico te groot vinden dat er iets mee gebeurt.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:36

goed verzekeren die knollen en naar buiten ermee

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:03

Ook ik vind dat paarden in ieder geval overdag de wie in moeten. Maar ja ik heb dan ook makkelijk praten. Geen van mijn beide paarden zijn 35.000 euro waard. Wie weet groeit mijn hengstje ooit nog eens in waarde....
Misschien dat ik bij paarden van dat bedrag ook voorzichtiger zou zijn. Maar als ik een aantal paarden van dat bedrag heb, kan ik me voorstellen dat ik speciale hengstenweiden of - paddocks zou maken, waar de heren overdag lekker apart buiten kunnen staan. Dat verdient in mijn ogen namelijk ieder paard, lekker luieren in de buitenlucht.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:21

Bij on komen ze ook niet buiten in de wei maar wel in de paddock Of er wordt een leuk ritje met ze gedaan

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:02

Ik ben behoorlijk zwaar aan het trainen met m'n paard en merk dat als ze een dag in de wei heeft gestaan gewoon geen energie genoeg heeft om nog eens aan de slag te gaan. Ik denk dat het ook niet eerlijk is; eerst de hele dag lekker als paarden onder elkaar lopen klooien en eten en dan 's avonds nog eens je koppie erbij houden en presteren.
Ook neem ik niet het risico dat ze een trap kan krijgen van een ander paard of door enorm te sjeesen een blessure op kan lopen. Daarom gaat ze als we aan het trainen zijn(als het mooi weer is) een uur los in de buitenbak of roundpen. En ze krijgt een paar keer een week vrij om een aantal uren per dag in de wei te lopen, gelukkig is na één dag het nieuwtje ervan af en loopt ze niet meer te rennen. En na die week rustig het trainen weer oppakken met een fris paard.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:24

XoNo schreef:
Ja assie, maar jij hebt het vast niet over Quarters die western worden gereden. De dressuur is veel groter hier in Nederland, en er is veel meer geld mee gemoeid dan in de western, wat nu pas echt begint te groeien.
Nope ik heb het over een stel Maflingers Lachen Zo popi zijn die volgens mij niet, tenminste, niet meer