tweedehands als nieuw verkopen in de winkel magdat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

tweedehands als nieuw verkopen in de winkel magdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 09:30

Ik ben vrijdag in een winkel geweest (ik wil later wel zeggen waar) en daar verkochten ze iets in het 'koopjeshoekje' met 25% korting. Echter het ding was gebruikt en al een beetje stuk.
Een winkel is toch verplicht om te vermelden dat het om een tweedehands artikel gaat? Dat stond hier dus niet op, het hing gewoon tussen nieuwe spullen en ik vind het uitgesproken bedrog. Mag zoiets zomaar? Ik heb dit dus al vaker meegemaakt in dezelfde winkel, ook al een keer tweedehands kleding tussen de nieuwe. Met het ding van vrijdag is het volgens mij teruggebracht omdat het snel stuk was, maar dan hoor je zoiets toch niet weer te verkopen?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 10:20

In rotterdam zitten zulke winkels ook.
Een winkel met voornamelijk nieuwe kleren/spullen verkoopt nu ineens tussen de nieuwe spullen ook van die tweedehands jaren 70 kleren,weet je wel? Van die trainingsjassies en strakke winterjassen,heel leuk allemaal,maar ze verkopen ze haast als nieuwprijs.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:12

Of het officieel mag weet ik helaas niet.
Maar netjes is natuurlijk anders, imo hoort het ook vermeldt te worden als iets gebruikt is.
Het lijkt me typisch iets van "korte termijn denken": als het maar verkocht wordt dan is het goed.
Helaas werkt het niet zo, dat zie je al aan jouw reactie.
Waarschijnlijk zullen ze door deze manier van bedrijfsvoering alleen maar klanten kwijt raken, mensen laten zich hooguit 1 keer bedonderen.
Hoe reageert men overigens op een "confrontatie" ?
Ben erg benieuwd wat ze zeggen als je opmerkt dat er iets niet in de haak is !

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 12:05

Weet niemand of het officieel mag?
Als het werkelijk niet mag, dan zal ik er werk van maken. Het is namelijk al vaker gebeurd.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:10

Vraag voor de consumentenbond?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:13

Zwart op wit gezien mag het niet. Als je iets verkoopt als nieuw en dat is het niet meer, dan ben je als verkoper misleidend bezig en kan de koper zich beroepen op dwaling.
Toch, de koper is naief als hij denkt dat iets uit een zgn koopjeshoek nog helemaal spik en span is. Het artikel is afgeprijsd met een reden, de koper mag op zijn minst onderzoek doen (navragen!) waarom het artikel is afgeprijsd.

Overigens, imo is tweedehands/gebruikt echt iets anders dan nieuwe gekocht, gepast en geretourneerd. Dat soort produkten kom ik vaak tegen in 'koopjeshoeken'....maar dat is dus niet tweedehands.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 12:16

Dees, het ging hier toch echt om een gebruikt ding, het was al stuk. Dus ik ga ervan uit dat het snel kapotgegaan is en dat de koper het geretourneerd heeft. Dat kapotte ding werd nu dus gewoon weer verkocht. Het is dus gebruikt en stuk (zonder gebruik was het niet stuk gegaan) en dus tweedehands.
Verder lag er nog een duidelijk gedragen broek. De kont was beschadigd.
Als mijn broek te snel stuk is, dan is het toch ook niet netjes als de winkel het dan opnieuw gaat verkopen? Het is dus gebruikt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:54

een winkel mag dinge opnieuw te koop aanbieden, ik zie niet wat daar mis mee is. Ook als iets kapot is mag een winkel dat te koop aanbieden, opzich ook niets mis mee. Het is aan jou als koper om te bepalen of jij het wel of niet wilt kopen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:36

Dat mag inderdaad, maar dan moeten ze dat wel duidelijk vermelden.
Zoek even op 'dwaling' en 'winkel' en dan denk ik dat je wel redelijk wat info tegen komt.

Dit mag iig zeker niet!
Terug naar de winkel dus en op z'n minst geld terug, als je er echt werk van wil maken kan je er zelfs mee naar de politie.