Aansingelen hoe strak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Aansingelen hoe strak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 12:51

Ik singel Barb normaliter altijd aan op gaatje 5. Maar mijn instructrice had hem laatst nog strakker aangesingeld. Zo strak dat toen ik de singel los maakte echt moeite moest doen om deze los te krijgen. Mij is altijd geleerd dat je 1 platte hand onder de singel moet kunnen doen en nu stond deze helemaal strak dus er kon niks meer tussen. Hoe hoort dit nu precies?

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:00

Dit vraag ik me dus ook af. Sheril zeg sowieso haar buikkie lekker uit, dus ik blijf nasingelen. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je zonder singel kan rijden, maar dat red ik echt niet (heb er al een keer naast gelegen omdat de singel niet strak genoeg zat), dus momenteel zorg ik dat het zadel goed naar achter ligt en singel ik dan strak aan.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:00


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:38

Het zadel moet stevig liggen, maar het paard mag ook nog wel adem kunnen halen Knipoog
Oftewel: je moet er inderdaad nog een platte hand tussen kunnen doen, anders kun je nooit van je paard verwachten dat hij z'n rug lekker 'op wil tillen' want het knelt dan immers op die plek...

Enne Miran.... ik zit op die van jou liever ook niet zonder dat de singel goed strak zit... *LOL*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:00

Eerst (toen we nog geen hek om de bak hadden) deed ik 'm eventjes heel strak om op te stappen, en daarna een gaatje losser. Het zadel schoof als ik opstapte (ben n; niet een van de lichtste) Nu doe ik 'm gewoon met (aan de onderzijde van de buik) een vlakke hand ertussen en stap ik via het hek op, omar vind dit laatste fijner. Ik kan wel vanaf de grond opstappen, maar dan hijs ik 'm zo naar een kant dat via het hek beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:04

Totaal offtopic, maar DAT zouden meer mensen moeten doen! Dat vind ik nou respect voor je paard hebben, toppie!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:07

Als de ruiter een goede, evenwichtige zit heeft en als het zadel goed past, dan is een singel tijdens het rijden niet eens nodig! (en een niet-wegspringend, rustig paard natuurlijk...)
Op de manege waar ik gewerkt heb, gingen de singels van de lespony's voor beginners altijd erg strak. Die kids wiebelen alle kanten op, en zonder goed te hebben aangesingeld schoven ze met zadel en al weg. (terwijl de zadels wel goed pasten). Erg normaal voor een manege, en daar wordt het aan de kinderen ook vaak op die manier geleerd.
Maar als ik zelf ga rijden doe ik de singel nooit zo heel strak. Snel d'r op klimmen, en rijden maar! Vooral als je intensief gaat rijden is het wel lekker voor het paard als ie nog makkelijk kan bewegen en ademen enzo.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:09

OFFTOPIC: ..enne...aan de "verkeerde" kant opstappen? Doe ik ook wel es (paard weet niet wat 'm overkomt en sommige vallen zelfs om! Haha! )...Lachen hoor, vooral als je dat de eerste keer eens doet...sjonge wist niet dat ik zo stijf was... Haha! Maar goed dat mijn zadel goed aangesingeld was (NIET te strak, met 1 hand ertussen)!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:18

Jaaaaaa! Opstappen aan de 'verkeerde' kant! Leuk! Vooral dan die verbaasde gezichten van toeschouwers.... Haha! Als je erover na gaat denken, is het belachelijk en slecht voor je paard om altijd links op te stappen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:45

nu we het over aan de verkeerde kant opstappen hebben wil ik ook ff meedoen... Haha!
Dan herrinner ik me weer hoe ik aan het begin van mijn paardrij 'carriere' opstapte en hoe niet rijdende mensen zich moetten voellen als ze proberen om voor het eerst op een paard te stappen.... Haha!
Ik doe het nu steeds vaker omdat ik vind dat ik ook aan de 'verkeerde' kant lenig moet kunnen opstappen... Haha! zal nog wel ff duren voor ik dat onder de knie heb Koe

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:52

Sonja schreef:
Totaal offtopic, maar DAT zouden meer mensen moeten doen! Dat vind ik nou respect voor je paard hebben, toppie!

tnx Bloos

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:03

*volcano* schreef:
nu we het over aan de verkeerde kant opstappen hebben wil ik ook ff meedoen... Haha!
Dan herrinner ik me weer hoe ik aan het begin van mijn paardrij 'carriere' opstapte en hoe niet rijdende mensen zich moetten voellen als ze proberen om voor het eerst op een paard te stappen.... Haha!
Ik doe het nu steeds vaker omdat ik vind dat ik ook aan de 'verkeerde' kant lenig moet kunnen opstappen... Haha! zal nog wel ff duren voor ik dat onder de knie heb Koe


...en 't is nog goed voor je paard ook! Wordt-ie aan allebei de kanten even sterk!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 17:08

Please ontopic blijven. Knipoog

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:58

Ik heb ooit lang geleden is een paard per ongeluk te strak aangesingeld Frusty .Het resultaat aan het einde van de les was, dat het net leek of het paard koliek had.Sinds dien ben ik heel erg voorzichtig geworden. Nu gebeurd het vaak dat als ik gereden heb en afzadel er nog vrij veel ruimte onder de singel heb.Als je houding goed is, heb je daar helemaal geen last van.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:31

Matador singelde ik altijd zo aan dat hij eigenlijk nog wel 2 gaten strakker kon. Zadel paste perfect en ik bleef ook goed in balans.

IJsco en Aldira singel ik echt zo strak aan als ik kan, op een ronde pony kan je zeggen wat je wil over dat je zonder singel zo moeten kunnen rijden als je een goede houding hebt maar je zadel gaat gegarandeerd glijden. Rijd maar eens een volte in galop met een pony die nog niet zo'n goed evenwicht heeft. Dus voor veiligheid voor het paard en voor mij singel ik gewoon strak aan bij ronde pony's.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:56

Ik moet bij Tos altijd wat strakker singelen, aangezien hij een goed passend zadel heeft (heeft de zadelmaker verteld!) maar nogal een en sprong maakt,... of een vreugdig bokje in galop... en een keer haakse hoek maken...
Dan is het wel fijn (voor mij dan!) dat dat zadel blijft liggen!
*LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:50

whahaha, dit doet me denken aan het voorvalletje met Irene Haha!
Ik zat op dr en mijn vader zou nog even aansingelen, Irene schoot weg -ze had nooit geduld en vloog in draf weg, inmiddels afgeleerd- , zadel schoof steeds meer naar dr buik, toen ben ik op de bakrand gesprongen en een paar meter later hing het zadel onder dr buik.
5 mensen komen aanscheuren en vangen Ireentje... Ik er weer op en daar gingen we weer Haha! het zadel bleef dit keer liggen Lachen


Maargoed, ik singel altijd zo aan dat er nog een hand tussen kan....
Mijn zadel is eigenlijks te groot (op de schoft), maar hij blijft wel liggen, en bonanza is nu ook gevoelig over heel dr buik vanwege drachtigheid..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:52

Bloos Ik kom weleens terug van een rit en dan krijg ik te horen van mijn zus dat ze tussen de singel door kan kijken Bloos
Als ik vertrek singel ik Isolda aan, zodat ik mijn hand er tussen kan doen. Gewoon sluitend aan de buik, zeg maar, zonder echt aan te trekken. Zodra ik de straat uit ben moet ik dus eigelijk nasingelen, maar ben te beroerd om dat te doen Haha!

Maar je kan je paard ook te weinig aansingelen. Je singel kan dan gaan schuren als je zadel niet zo stil ligt. Bij mijn oude zadel het geval, die was wat vlak, het zadel wat ik nu heb ligt veeeeel beter !

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:18

Ik singel nooit strak aan, vaak zie je dat ook wel aan mijn singel na het rijden Haha! Maar mijn zadel ligt gewoon perfect, verschuift geen stukje tijdens het rijden.
Ik kan er zeker makkelijk een hand tussen doen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:21

Anna-Jelly schreef:
whahaha, dit doet me denken aan het voorvalletje met Irene Haha!
Ik zat op dr en mijn vader zou nog even aansingelen, Irene schoot weg -ze had nooit geduld en vloog in draf weg, inmiddels afgeleerd- , zadel schoof steeds meer naar dr buik, toen ben ik op de bakrand gesprongen en een paar meter later hing het zadel onder dr buik.
5 mensen komen aanscheuren en vangen Ireentje... Ik er weer op en daar gingen we weer Haha! het zadel bleef dit keer liggen Lachen




Daarom controleer ik alles altijd voor ik erop stap nog een keer, of ik die bok nou heb opgezadeld of i emand anders, beter 1 x meer kijken dan 1 x te weinig.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:38

Heeft iemand echt ervaring met wat er gebeurt als er bij een beginner er een (vlakke?) hand tussen de singel en de buik past - en deze beginner een (balans) fout maakt? Draait dat zadel dan 180 graden op zijn buik of is dat apekool?

Ik wil trouwens nog als extra info meegeven dat de singel losser gaat zitten nadat ik erop zit. De vlakke hand past er dan pas tussen.

Mijn instructrice zet hem dan nog een gaatje strakker. Nu ja, ik ben dan ook pas geleden gevallen bij het beugel loos rijden.

Wanneer is eigenlijk het moment daar dat zo strak aan singelen niet meer hoeft?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Aansingelen hoe strak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:45

Topic uit 2002, hoe krijg je het omhoog!!!

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:47

Bij de jonkies zit de singel zo strak mogelijk. Ben er al eens afgevallen omdat het zadel 90 graden gedraaid was omdat het paard opeens een scherpe wending maakt. Verder heb ik bij mijn eigen paarden een elastieken singel die ik ook flink aantrek..

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:45

Billy schreef:
Topic uit 2002, hoe krijg je het omhoog!!!


Dit topic kwam er boven uit bij google.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Aansingelen hoe strak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:02

Ik heb een leren singel met aan één kant zo'n elastisch stuk.
Dat leek mij wel fijn voor m'n paard, dat er wat rek in zit.
Sommigen trekken inderdaad de singel zo strak aan, dat het voor het paard nooit fijn kan zijn.