zadels en rugproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

zadels en rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 10:18

Mijn 5 jarige merrie was de laatste tijd er nukkig met opzadelen. En de reacties werden steeds heftiger. Het rijden ging eigenlijk wel goed, maar toch vertrouwde ik het niet helemaal. Afgelopen donderdag is ze uitgebreid onderzocht door een paardenfysiotherapheut.

Een van de dingen die daaruit is voortgekomen, was het advies om een deskundige zadelmaker erbij te halen. Mijn paard is sinds december onder zadel en dus vollop in ontwikkeling. Daardoor zit het zadel (Rossner America veelzijdigheidszadel) niet meer zo als een aantal maanden geleden.

Zij heeft mij de Heuvelhoeve aangeraden. Nu heb ze zoekfunctie gebruikt en ik lees allemaal totaal verschillende verhalen. De een zweert bij de ene zadelmaker en volgens de ander is het helemaal niets. Verward

Wie heeft er ervaring met een zadel aanpassen wegens rugproblemen? Komt het in dat soort gevallen meestal op een geheel nieuw zadel uit, of kan er vaak nog aardig wat aan zadels gedaan worden?

Als er een geheel nieuw zadel aangemeten moet worden, zijn er mensen die goede ervaringen hebben met zadels in de prijsklasse rond de 1000 euro? Want op de site van de Heuvelhoeve zag ik voornamelijk zadels staan voor prijzen tussen de 1700 en 2100 euro. Erg mooie zadels, maar wel erg prijzig. Ik neem aan dat je voor iets minder ook wel behoorlijke kwaliteit kan kopen.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips.


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:28

Mijn zadelverhaal is een lang verhaal, even alles in het kort:

Ik heb lang gereden met een slecht passend zadel (wist ik veel). Daarna een ander zadel dat beter paste, maar achteraf bleek ook niet goed genoeg - ze ontwikkelde zadeldwang.
Toen bij een zadelmaker een zadel gekocht, ik dacht dat het nu eindelijk goed was.
Dat zadel had ik twee jaar, maar het bleef steeds naar voren schuiven (het laatste jaar). Uiteindelijk ben ik naar een andere zadelmaker gegaan, een echte vakman. Daar is dit zadel compleet uit elkaar geweest (kamer verbreed, helemaal anders opgevuld) en heel wat eurootjes verder heb ik nu een goedpassend zadel, eindelijk.

Met het andere paard ben ik vrij direct naar deze zadelmaker gegaan toen er een nieuw zadel aangeschaft moest worden.
Ik ben bij Van Triest geweest in Meppel.

Volgens mij kan er aan een zadel heel wat verbouwd worden in elk geval.
Van Van Triest weet ik dat hij ook nieuwe en gebruikte zadels verkoopt en dat je dan rond de 1000 euro zeker iets kunt vinden.

succes!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 17:51

Dat is nu juist zo moeilijk, je gaat naar een zadelmaker met het idee dat je naar een vakman/vrouw stapt. Maar niet alle zadelmakers weten even goed waar ze mee bezig zijn....... Hoe weet je van te voren of je met een goede zadelmaker te doen hebt? Ik denk dat iemand uit Meppel niet helemaal naar Almere komt om een zadel aan te meten.
Maar wel goed om te horen dat er toch heel wat aan een zadel gesleuteld kan worden, om het echt passend te maken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:41

Als mijn zadel niet meer paste heb ik altijd een nieuw/ ander zadel aangeschaft.
Ik ben niet zo'n voorstander van het sleutelen aan zadels, omdat het nmm vaak meer kwaad doet dan goed. Ik kreeg eens een "aangepast" zadel terug waarvan de boom brak toen ik erop ging zitten. Nou weet ik wel dat dit waarschijnlijk een uitzondering is geweest van een slechte prutsman (vakman kun je het dus niet noemen...), maar koop nu dus liever een goed passend ander zadel. Voor mij geen aanpassingen...

* To Belg, or not to Belg *


Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:54

ik heb het gewoon bij een ruitersport zaak gehaald dat is toch niet zo moeilijk?
mijne was 1200 euro.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 22:11

steefie schreef:
ik heb het gewoon bij een ruitersport zaak gehaald dat is toch niet zo moeilijk?


Ja dat is het dus wel.
eerst A.U.B. goed lezen en als je niets zinnigs te zeggen hebt, hoef je niet te reageren. Het betreft een paard dat momenteel een rugprobleem heeft. Dus dat is i.m.o. iets waar een vakman/vrouw bijgehaald moet. Trouwens al is je paard kerngezond, een goed passend zadel is heel belangrijk. En om te kunnen zien of een zadel echt goed zit, moet je goed weten waar je het over hebt.

Ik kan me voorstellen dat je je niet meer zo enthausiast bent over je zadel aanpassen, Linda, als de boom zomaar breekt. Maar ik ga er van uit dat een goede zadelmaker weet wat er wel en niet mogelijk is om aan te passen. Moet je wel de juiste vinden, voordat je zadel verprutst wordt.

Heeft iemand nog tips voor zadelmakers in het Midden van het land?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:21

Uhm, kan je Sydney niet een keer meenemen ri Nw-Vennep?

Dan weet ik nl. een hele goede zadelmaker voor je. Hij zal alleen niet in het midden van het land komen, vrees ik.
Ik ben ook altijd zo verbaasd dat mensen hun zadel zomaar op laten vullen. Hoe weet je dan dat dat goed gebeurt als er niet eens iemand bij is geweest?
Deze man komt altijd aan stal je zadel op je paard bekijken zodat hij precies weet waar iets bijgevuld moet worden.
Als je meer wilt weten moet je me maar PB'en.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:30

[quote="Suzan"]Dat is nu juist zo moeilijk, je gaat naar een zadelmaker met het idee dat je naar een vakman/vrouw stapt. Maar niet alle zadelmakers weten even goed waar ze mee bezig zijn....... Hoe weet je van te voren of je met een goede zadelmaker te doen hebt? [quote/]

Precies! Vind ik ook. Je moet het hebben van de reacties die je hoort van anderen, vrees ik.

[quote="Suzan"Ik denk dat iemand uit Meppel niet helemaal naar Almere komt om een zadel aan te meten.[quote/]

Dat zal niet het probleem zijn, deze man werkt in heel Nederland en daarbuiten. groter probleem is dat hij daar weleens geen tijd voor zou kunnen hebben.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 06:03

Hoi Suzan, welke fysio is er bij jou geweest als ik vragen mag???

'Paint' it 'Black'

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 07:46

Ja mijn paard heeft ook 3 maanden stilgestaan met een rugblessure door een zadel....
Ook aangemeten door een zgn kenner, ik heb de fysio erbij gehad en een zadelmaker, beiden zagen dat het zadel niet zo heel fout lag maar dat het gewoon te smal voor zijn rug was en dat heeft die ontsteking veroorzaakt.
Gevolg? nieuw aangepast zadel van zo'n 1400 Euro...... maar daarna ook nooit meer last gehad en het ligt als een zonnetje...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 07:52

Ik zou ook eerder voor een nieuw op maat gemaakt zadel gaan, dan aan mijn oude zadel laten prutsen.

De rug van je paard is erg belangrijk en een slechtliggend zadel kan meer kapot maken dan je denkt. Dan zou ik liever wat meer geld uitgeven!

En idd wat Fitzroy zegt, er zijn veel mensen die hun zadel wegbrengen om op te laten vullen. Dan is het toch grote onzin om dat te laten doen, ze moeten toch eerst kunnen zien hoe het op het paard ligt en WAAR het zadel opgevuld moet worden.

28-09-2007
Nothing compares too you...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:27

flair schreef:

En idd wat Fitzroy zegt, er zijn veel mensen die hun zadel wegbrengen om op te laten vullen. Dan is het toch grote onzin om dat te laten doen, ze moeten toch eerst kunnen zien hoe het op het paard ligt en WAAR het zadel opgevuld moet worden.


Yep, plus dat het nog een vak apart is om goed op te vullen, de meest proppen het vol en maken de kussens hard en bobbelig met alle gevolgen dan dien.....

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:30

wij hebben al bijna 5 jaar een oud kadett zadel.
heeft er nooit echt goed opgelegen maar goe ik had een zadel!

sinds 2 jaar doet ze nu heel vaag ze ''stuiterd als het ware'' dit kwam dus door het zadel.

nu heb ik een heel erg mooi passend dressuur zadel gekocht past perfect en ze loopt als een tiet

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:58

Hoi, het is en blijft heel moeilijk om goed en passend zadel te vinden, vooral als je paard rugklachten heeft.mijn vriendin heeft ook een paard met rugklachten is toen bij equestor terecht gekomen, ze heeft 2e hands zadels gepast{waren dus al fijn ingereden}en ze hebben gemeten en dan zou ze een nieuw zadel krijgen, precies op maat.ze kreeg dit zadel en dat lag dus voor geen meter!het hing naar rechts en rechtop zitten was er niet bij!toen zijn ze er weer bij geweest en hebben ze er iets aan gedaan.Nou daar heb ik dus sterk mijn twijfels over want het lag nog beroerd... Verward
Dus nou is ze toch maar weer langs gekomen en zag nu zelf ook hoe beroerd het lag, dus ze konden dit zadel weer gaan aanpassen of ze kon een 2e hands zadel nemen, zwart met bruin, niet echt een plaatje, maar zat wel perfect en krijgt ze geld terug.
Ze heeft voor deze optie gekozen , want ze wou nou eindelijk eens lekker rijden en niet weer weken wachten met de vraag of het dan wel lag!
Dus als ze je zadels laten passen, doe dit dan niet met een 2e hands want die zijn ingereden en dat verschilt en dat zit heel anders dan dat je er een nieuwe opgooit!
Succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers