Trakehners in de nederlandse fokkerij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Trakehners in de nederlandse fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 13:58

Hoi,

Tja, veel mensen kennen gribaldi wel. Maar welke andere trak hengsten worden nu zoal in nederland gebruikt?
En hoe zijn daar de ervaringen mee etc.
met betrekking tot het kruisen met de kwpn paarden. Heeft de trak een meer waarde op de fokkerij?
en wat voor nakomelingen komen hier uit voort?
kwa type ras beweging, bouw en karakter?


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:02

Balzflug is wel een goede bewegingsvererver, maar dat karakter, tja daar moet je mee om kunnen gaan (en wat karakter betreft geldt dat ook wel voor Partout denk ik) Haha!
Doruto en Amor zijn ook (deels????) Trak.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:15

Gribaldi-fan

Citaat:
Heeft de trak een meer waarde op de fokkerij?
en wat voor nakomelingen komen hier uit voort?
kwa type ras beweging, bouw en karakter?


Vraag je niet naar de bekende weg Knipoog
Laatst bijgewerkt door Troef op 23-09-02 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:58

Obelisk is een Matador en komt dus uit een Trakhener.

verder...kan ik zo niks bedenken Lachen

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:38

Owja, Heuriger van Ellen Bontje... ook al zo'n draak.
Ik vind Trakehners qua exterieur meestal wel mooi!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:08

Chronos was ook een Trakehner, maar die is afgekeurd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:17

Wat denk je van Biotop. Hengst werd gereden door wijlen Dr. Reiner Klimke en nu door zijn dochter Ingrid.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:41

Kleintje schreef:
Wat denk je van Biotop. Hengst werd gereden door wijlen Dr. Reiner Klimke en nu door zijn dochter Ingrid.


Biotop is toch een russisch gefokt paard?? dacht dat daar erg veel anglo arabisch bloed in zat, en als vader een russische trakehner Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:23

Russische trakehners zijn ook gewoon trakehners. Zo lopen er nog wel een aantal rond. Arabier en volbloed mag ingekruisd worden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:27

Ik dacht toch echt dat Biotop een Trakehner is. Of heb ik dat nu mis???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:27

Ik vind Trakehners een aanwinst voor de fokkerij, mits goed gebruikt. Bij een Trakehner moet je qua type uitkijken, ivm halsrichting en op de bewegingen letten ivm met het vaak wat vlakke voorbeen en het trage achterbeen. Ook met het fundament moet je uitkijken dat het niet te fijn wordt.

Nu zal ik Troef even voor zijn: Waarom gebruik je dan zo'n paard als hij zoveel nadelen heeft??

Ik zei: MITS goed gebruikt. Als je een Trakehner gebruikt op een ouderwetse merrie met veel knie en sterk achter kan dit heel goed uitpakken.

Zoals bij mijn Balzflug x Pion x Amor merrie....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:28

Kleintje schreef:
Ik dacht toch echt dat Biotop een Trakehner is. Of heb ik dat nu mis???


Klopt maar een russische...

Blesk x Hockey

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:34

Suzanne F. schreef:
Ik zei: MITS goed gebruikt. Als je een Trakehner gebruikt op een ouderwetse merrie met veel knie en sterk achter kan dit heel goed uitpakken.

Helemaal waar. Veel mensen kijken alleen naar de hengst zelf. Het uiterlijk en zijn prestaties en niet of het bij de merrie past.
Daarom blijft het fokken van een goed veulen iets speciaals en is het niet voor iedereen weggelegd!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:50

Suzanne F. schreef:
Ik vind Trakehners een aanwinst voor de fokkerij, mits goed gebruikt. Bij een Trakehner moet je qua type uitkijken, ivm halsrichting en op de bewegingen letten ivm met het vaak wat vlakke voorbeen en het trage achterbeen. Ook met het fundament moet je uitkijken dat het niet te fijn wordt.

Nu zal ik Troef even voor zijn: Waarom gebruik je dan zo'n paard als hij zoveel nadelen heeft??

Ik zei: MITS goed gebruikt. Als je een Trakehner gebruikt op een ouderwetse merrie met veel knie en sterk achter kan dit heel goed uitpakken.


Ik heb de nadelen niet zo goed door? Ik heb hier nog gelezen dat bij Duitse paarden de gangen te vlak zijn, dat is puur een kwestie van smaak. Ze presteren dan toch maar met die vlakke gangen. Voor springen werd dat vaak nadelig gezien, maar daar zijn we wel over zeker? Puur trakehner is ook een super sportpaard. Ik vind het nergens op slaan dat je ze moet kruisen met oudere types. Bloedpaarden gekruist met koudbloederige merries geeft vaak karakterstoornissen. Het karakter van onze trakehners is veel makkelijker dan het karakter van de rest. Ze hebben vooral respect, zijn makkelijk in de omgang, drammen niet, worden niet neurotisch in lastige omstandigheden, en zijn veel slimmer. Veel misverstanden bestaan erover, en dan meestal nog gebaseerd op ervaringen met halfbloed trakehners.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 18:51

Michelangelo is er ook nog, die is toch veel gebruikt bij jullie dacht ik?

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:03

[quote="Zannekin] Bloedpaarden gekruist met koudbloederige merries geeft vaak karakterstoornissen. Het karakter van onze trakehners is veel makkelijker dan het karakter van de rest. Ze hebben vooral respect, zijn makkelijk in de omgang, drammen niet, worden niet neurotisch in lastige omstandigheden, en zijn veel slimmer. Veel misverstanden bestaan erover, en dan meestal nog gebaseerd op ervaringen met halfbloed trakehners.[/quote]

Tja, mijn merrie heeft idd karakterstoornissen, is niet makkelijk id omgang, dramt wel, is neurotisch, maar is wel heel slim en het fijnste paard wat ik ooit gehad en gereden heb. Ik vind deze combi dus wel fijn.

Ik ben op de Trakehnerkeuring geweest en vind dus dat ze te weinig knie hebben en te traag zijn in het achterbeen. Maar dat is mijn mening. Ik zie liever een paard met veel knie-actie wat het been mooi wegzet, daarbij een paard wat mooi bergop gebouwd is.
Ik heb zelf een goedgekeurde Trakehnerhengst gereden dus ik weet wel waar ik over praat.
Ik vind de halfbloedjes fijner en getalenteerder, uitzonderingen daargelaten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:30

Die halfbloedjes lopen wel in grote getale in Nederland rond, uiteraard zitten daar wel goede paardjes bij. Ze verbeteren uiteraard de KWPN'ers Lachen. Altijd moeilijk om die te vergelijken met de 3 trakehners die er rondlopen. Je moet gewoon paarden op hetzelfde niveau vergelijken, en niet 1 dekhengst maar 20...
Het loopt steeds weer uit op dezelfde discussie en ik ga dus m'n mond houden.....

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 20:12

Troef schreef:
Gribaldi-fan

Citaat:
Heeft de trak een meer waarde op de fokkerij?
en wat voor nakomelingen komen hier uit voort?
kwa type ras beweging, bouw en karakter?


Vraag je niet naar de bekende weg Knipoog

nee, ik ben gewoon een kwpn fokker. Ik ken gribaldi, partout en balsflug en wat nakomelingen daarvan maar voor de rest niet echt veel. Of ik ken ze wel maar weet blijkbaar niet dat het traks zijn of ben ze ff vergeten. Bovendien kan ik niet voor andere mensen denken. Maar wat is dan die bekende weg volgens jou?
Ik heb een partout gereden maar ken helaas geen andere partouts wil wel eens weten hoe die het doen etc.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 20:17

Zannekin schreef:
Michelangelo is er ook nog, die is toch veel gebruikt bij jullie dacht ik?

HOE KAN IK DIE VERGETEN@!!!
Ik rijd mijn eigen michelangelo in het z en niet eens meer bij nagedacht! hahahaha
Heb ik toch effe 2 traks op stal!
HOe dom kun je zijn!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 20:21

Suzanne F. schreef:
[quote="Zannekin] Bloedpaarden gekruist met koudbloederige merries geeft vaak karakterstoornissen. Het karakter van onze trakehners is veel makkelijker dan het karakter van de rest. Ze hebben vooral respect, zijn makkelijk in de omgang, drammen niet, worden niet neurotisch in lastige omstandigheden, en zijn veel slimmer. Veel misverstanden bestaan erover, en dan meestal nog gebaseerd op ervaringen met halfbloed trakehners.


Tja, mijn merrie heeft idd karakterstoornissen, is niet makkelijk id omgang, dramt wel, is neurotisch, maar is wel heel slim en het fijnste paard wat ik ooit gehad en gereden heb. Ik vind deze combi dus wel fijn.

Ik ben op de Trakehnerkeuring geweest en vind dus dat ze te weinig knie hebben en te traag zijn in het achterbeen. Maar dat is mijn mening. Ik zie liever een paard met veel knie-actie wat het been mooi wegzet, daarbij een paard wat mooi bergop gebouwd is.
Ik heb zelf een goedgekeurde Trakehnerhengst gereden dus ik weet wel waar ik over praat.
Ik vind de halfbloedjes fijner en getalenteerder, uitzonderingen daargelaten.
[/quote]
tja misschien ben ikdaarom wel zo verliefd op mijn unique! de moeder was springgefokt en uit mijn ervaring hebben die paarden meestal wat meer kniebuiging. Was een cassanova x sebastiaan. Maar was trouwens wel een bloed merrie hoor (lucky boy xx en vessins xx) wel in de verdere generaties. Was zeker gene oud type paard ofzo. Maarja eigenlijk heeft het met alle hengsten die we op die merrie hebben gezet wel goed uitgepast alleen de maat nog neit Boos! hahaha
maar wat ik gezien hebt klopt dat je een merrie moet hebben die van zichzelf wat meer buiging in het voorbeen heeft en een goed achterbeen. Maar het hoeft geen oud type ofzo te zijn!
lijkt mij tenminste

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:31

GribaldiFAN schreef:
Ik heb een partout gereden maar ken helaas geen andere partouts wil wel eens weten hoe die het doen etc.


Partout heeft 3 goedgekeurde zonen: Maserati, Goodwood en Monteverdi. Vooral deze laatste is het meest bekend.
Hier kan je plaatjes kijken Lachen: http://www.gestuetwiesenhof.de/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 134 bezoekers

cron