Ontslag..... raad gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Ontslag..... raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 12:37

Ik heb net echt k*t nieuws gekregen.... Scheve mond
Mijn baas kwam langs op kantoor (doet ie anders nooit), en vertelde dat het bedrijf heel erg in moet gaan krimpen, er gaan 2 van de 3 kantoren weg. Helaas zit ik dus op 1 van die kantoren die weg moeten.... Verdrietig Echt balen, ik had eindelijk een baan gevonden waar ik het echt naar mijn zin had... En natuurlijk hoor ik het nu pas, ben echt helemaal in de war nu, er komt echt niets meer uit mijn handen. Frusty

Maar ik ben wel vreselijk pissig Boos! , er werd me dus gevraagd of ik zo snel mogelijk weg kon. Ik heb een jaarcontract, dat loopt tot de 3e week van januari, en ze willen dat ik al in oktober weg ga. Hoe kan ik in godsnaam zo snel iets anders vinden Verward Volgens mijn contract is er 2 maanden opzegtermijn, dan kunnen ze me toch niet zo weg sturen? Dan moeten ze me toch als ze me gelijk weg willen hebben me minstens 2 maanden nog doorbetalen? Een soort van oprotpremie zeg maar...

Wie heeft dit ook eens meegemaakt? En weet iemand hoe ik dit kan regelen?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:38

Zowiezo moeten ze zich aan de 2 maanden opzegtermijn houden, en als je een jaarcontract heb moet je die volgens mij gewoon kunnen uitdienen. heb je geen OR of zo die je aan kunt spreken?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:52

Ze moeten zich, net als jij, aan het contract houden. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan kan je die ook inschakelen. Als de sfeer op het werk niet te harden is en je die twee maanden wel mag blijven dan meld je je gewoon ziek.

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:55

Volgens mij valt dit onder reorganisatie en dat betekend dat de OR (als die er is) er ook mee bezig is en in ieder geval een Sociaal Plan opstelt dat voor alle werknemers een passende oplossing moet vinden. Informeer anders ook eens bij de vakbond, ook al ben je geen lid.
Het lijkt mij dat ze zich in ieder geval aan de 2 maanden opzegtermijn moeten houden.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:57

En anders ga je naar het bureau voor rechtshulp, dan krijg je die 2 maanden nog wel uitbetaald. Ze moeten zich daar echt aan houden hoor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:57

OR of de personeelsvertegenwoordiging benaderen als die er is, en kijken of ze een sociaal plan kunnen afspreken. Je hebt idd een opzegtermijn, die moeten ze respecteren of uitbetalen. Zeker niet zelf opstappen, dan ben je verwijtbaar werkloos en krijg je geen WW uitkering.

Links met nuttige info
http://www.ontslagsituatiecheck.nl/framesgen.asp?ond=2
http://www.werkplus.nl/werkenlb/ontslag/content.html
http://www.vacatureplein.nl/
http://www.intermediair.nl/Werkenrecht/ ... einde.html
http://werk.pagina.nl/

Neem ook contact op met een rechtswinkel, die kunnen je beter adviseren.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:26

Ze moeten zich in principe aan het contract houden. Maar als het bedrijf in financiele nood verkeerd en dat ook aan kan tonen is het anders. In dat geval kun je nl van vandaag op morgen op straat staan. Dan gaat het via een of andere instantie die speciaal in de wereld is geholpen voor bedrijven die in financiele nood zitten en daardoor niet anders kunnen als mensen ontslaan. Het bedrijf moet dit wel aan kunnen tonen.
Zit je niet bij een vakbond oid? Anders moet je eens een advocaat opbellen of langs de rechtswinkel gaan.
Een advocaat hoef niet altijd bergen geld te kosten. Als je onder een bepaald bruto salaris zit kun je bij het stadhuis een formulier halen: omtrent inkomen en vermogen. Dat moet je invullen en daar af laten stempelen en aan je advocaat geven. Dan wordt er gekeken of je in aanmerking komt voor een toevoeging.....een eigen bijdrage tussen de 62 en 500zoveel euro.
Succes, wel een rotsituatie zeg!
Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:39

Niet accoord gaan!!!!, ze zullen je tot januari moeten betalen. Je moet nergens mee accoord gaan, en vanmiddag nog je advocaat bellen. Succes!

Ik heb ook in zo'n situatie gezeten, dus je mag me pben, voor meer info

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:45

Niets tekenen voordat je er vrede mee hebt!

Hier is ook gereorganiseerd, veel mensen eruit gegaan, maar er was wel een sociaal plan..

Volgens mij moeten ze je blijven betalen!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:55

Niet zo maar pikken en al helemaal niet meer akkoord gaan! Zoek iemand die je advies kan geven een rechtwinkel ofzo (even op internet zoeken). Ze kunnen dit niet zo maar maken en proberen je gewoon te bluffen. Die 2 maanden opzegtermijn gelden ook voor hun en waarschijnlijk moeten ze je zowiezo 2 maanden doorbetalen. Ook voor eventueel een uitkering moet je aan kunnen tonen dat je niet vrijwillig bent weggegaan. Ik zou er zeker werk van maken en je niet laten bluffen!! Ik heb al veel te vaak meegemaakt dat werkgevers denken dat ze van alles kunnen maken ten opzichte van werknemers Boos! . Werknemers hebben ook rechten maar kennen die vaak niet. Mijn advies is om tegen je werkgever te zeggen dat je niet akkoord gaat ookal kun je er weinig tegen inbrengen. Zeg dat je tijd nodig hebt om na te denken en dat je helemaal van slag bent nu en ga info opzoeken etc.

Je kunt ook op www.google.nl zoeken naar arbeidsrecht etc. daar staat namelijk heel veel info op van advocaten.

Heel veel succes en laat je niet kisten Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:03

Het is vrij normaal dat medewerkers na bekendmaking van een reorganisatie direct naar huis kunnen. MAAR; het loon wordt doorbetaald..

Je hebt ten eerste een garantieperiode. Meestal is dit 2 tot 3 maanden. Hierin mag je niet ontslagen worden. Daarna, als je contract nog loopt, krijg je meestal een maand per jaar dat je er gewerkt hebt mee. Ik neem aan dat dit voor jou dus een maand is.

Absoluut niet accoord gaan met een salarisstop dus! Als hij je naar huis stuurt is dat prima, maar dan heb je minimaal 2 maanden 'betaalde vakantie'

Succes met het vinden van een nieuwe baan.. en spreek idd de OR even aan.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:07

Je kan ook even gaan informeren bij het CWI in jouw omgeving.

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 14:28

batje schreef:
Je hebt ten eerste een garantieperiode. Meestal is dit 2 tot 3 maanden. Hierin mag je niet ontslagen worden. Daarna, als je contract nog loopt, krijg je meestal een maand per jaar dat je er gewerkt hebt mee. Ik neem aan dat dit voor jou dus een maand is.


Sorry misschien dom, maar wat bedoel je met garantie periode? En in mijn contract staat opzegtermijn 2 maanden, is dit hetzelfde? Ik heb dit nog nooit meegemaakt, en dacht ook dat ik geen reden had om zorgen te maken, ik heb het dus nooit uitgezocht.

Het betreft trouwens geen reorganisatie vanwege financiele nood, ze staan niet op het randje van faillissement ofzo, het is een goed lopend bedrijf. Het is dat de kantoren die weg moeten meer kosten dan opbrengen aan huur enzo, ze kunnen het wel opbrengen, maar het is dan natuurlijk voordeliger voor hun om alles bij elkaar in 1 kantoor te zetten dat heel erg goed loopt. Helaas hebben ze dan minder secretaresses nodig dan ze voor 3 kantoren nodig hebben.

De reden dat ze me vroegen eerder weg te gaan, is dat ze vinden dat het kantoor waar ik zit al genoeg gekost heeft en ze dus ook geen salaris meer willen betalen.... Mijn baas kwam het me dus heel 'aardig' persoonlijk vertellen en hoopte dat ik een beetje schappelijk zou zijn... Dus niet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:36

Ozzie schreef:
Het betreft trouwens geen reorganisatie vanwege financiele nood, ze staan niet op het randje van faillissement ofzo, het is een goed lopend bedrijf. Het is dat de kantoren die weg moeten meer kosten dan opbrengen aan huur enzo, ze kunnen het wel opbrengen, maar het is dan natuurlijk voordeliger voor hun om alles bij elkaar in 1 kantoor te zetten dat heel erg goed loopt. Helaas hebben ze dan minder secretaresses nodig dan ze voor 3 kantoren nodig hebben.

De reden dat ze me vroegen eerder weg te gaan, is dat ze vinden dat het kantoor waar ik zit al genoeg gekost heeft en ze dus ook geen salaris meer willen betalen.... Mijn baas kwam het me dus heel 'aardig' persoonlijk vertellen en hoopte dat ik een beetje schappelijk zou zijn... Dus niet.


Ja, leuk geprobeerd hoor! Hard spelen en veel geld eruit slepen, al weet ik niet hoe makkelijk dat gaat met een jaarcontract.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:55

ik weet het niet maar ik ziu het eens ergerns gaan informeren als ik jouw was en dan es naar je baas gaan en hem vertellen wat je heb gehoord en wat wil

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:56

Hee, niet te zwaar off topic! Waarom een bedrijf moet bezuinigen staat los van het feit dat je op straat staat. Het enige voordeel is dat je er misschien nog wat geld uit kan peuteren. In ieder geval, wat verder boven staat is waar: ze moeten je opzegtermijn in ieder geval betalen. Een oprotpremie komt daarboven, maar die valt meestal niet zo leuk uit als je ergens maar kort gewerkt hebt.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:37

Nou, dat is dan in ieder geval een lichtpuntje in de duisternis, want dan zitten ze juridisch gezien muurvast aan die 2 maanden opzegtermijn. Ik zou toch wel een advocaat gaan raadplegen, die kan het contract voor je doorspitten op wat er nou precies staat. Want wat wij logisch vinden hoeft juridisch niet zo te zijn, weet ik helaas uit recente ervaringen.
Een eerste advies bij een advocaat is gratis, mits je erbij vermeld dat het om een eerste advies gaat.

Groetjes Suzanne

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:42

Er is al veel goed advies gegeven. Nergens mee akkoord gaan en eerst zelf deskundige hulp opzoeken.
Van een van onderstaande sites:

Ga niet akkoord met ontslag
Teken nergens voor
Houd voorstellen van Uw werkgever in beraad
Zeg dat U beschikbaar blijft voor het verrichten van arbeid
Vraag om een schriftelijke bevestiging van hetgeen U mede is gedeeld

Hier staat ook veel nuttige informatie:
http://www.ontslag.net
http://www.ontslag.regeling.nl/
http://www.dreigendontslag.nl/

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:59

Wat ellendig voor je Verdrietig
Helaas zit ik gedeeltelijk in hetzelfde schuitje.
Het bedrijf waar ik werk (Colga van Bokt trouwens ook, dus we zijn niet de enige !) gaat ook de vestiging waar wij werken per 31 december sluiten.
De situatie is dus hetzelfde, met het verschil dat het bij ons allemaal wel netjes geregeld wordt.

Zowel jij als het bedrijf waar je voor werkt dient zich aan de opzegtermijn te houden, in jouw geval dus 2 maanden.
Voorwaarde is wel dat je officieel ontslag krijgt.
Dit schijnt een heleboel administratieve rompslomp te geven, en is niet van de ene op de andere dag geregeld.
Dus tussen het moment dat je te horen krijgt dat je ontslagen wordt en de werkelijke datum van ontslag, ligt nog wel een bepaalde periode.
Vanaf het moment dat je ontslag goedgekeurd is, gaat je opzegtermijn pas in.

Omdat je een contract voor bepaalde tijd hebt, zal een oprotpremie er helaas niet inzitten, dat is normaal gesproken alleen bij contracten voor onbepaalde tijd.

Als ik het zo lees, probeert je werkgever een partijtje blufpoker te spelen.
Door je onder druk te zetten om zelf op te stappen en op korte termijn een nieuwe baan te zoeken, lijkt hij zich te willen onttrekken van alle bestaande regels op het gebied van ontslag, en maakt hij van zijn probleem het jouwe.
Laat je niet gek maken of opjagen, voorlopig kan hij je niks maken !
Door zelf weg te gaan vervallen ook je rechten op een eventuele WW-uitkering, dat is ook iets om rekening mee te houden.

Als er binnen het bedrijf een OR is, dan zou ik daar zeker eens een babbeltje mee maken.

Mocht je verder nog iets willen weten, dan mag je natuurlijk altijd een PB-tje sturen !
En veel sterkte natuurlijk, laat je niet gek maken !

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 00:30

Een jaarcontract is normaal gesproken een jaarcontract .. zowel voor de werkgever als de werknemer. Hier kan niet van afgeweken worden.
De twee maanden opzegtermijn heeft waarschijnlijk betrekking op opzegging van dat jaarcontract wat overigens wel raar is. Tijdelijke arbeidscontracten lopen automatisch af normaal gesproken. Hier kan in principe niet eens van afgeweken worden door de werkgever. Voor de werkgever heeft dit als voordeel dat er geen ontslagprocedure gestart hoeft te worden (erg lastig voor een werkgever !) en als nadeel dat hij in principe aan dat jaar vast zit. Werk of geen werk !

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 06:54

Je kan wel in oktober weggaan maar ik zo zeker de eis stellen dat ze je tot januari betalen want dat moet. De opzegtermijn van 2 maanden moeten ze zich zeker aan houden. Dus laat je niet verleiden hoor tot wat ze zeggen . Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:27

Ik heb zo iets meegemaakt. Ook echt de baan die ik leuk vond. Mij hebben ze 2 maanden bruto voor netto uitbetaald. Ze kunnen er voor kiezen je contract uit te werken tot januari, anders hebben ze 2 maanden opzegtermijn.

Een oprotpremie wordt moeilijk omdat je zo kort nog daar werkt. Stel je krijgt 2 maanden opzegtermijn van hun, is oktober en november, dus december ben je werkloos. Bespreek met ze dat dat juist de moeilijkste maand is tezamen met januari om nieuw werk te krijgen. Vraag om een coulance regeling of ze in iedergeval je nog een maand doorbetalen, dus een maand van hun krijgt.

Je hebt nu 3 maanden de tijd om een andere baan te zoeken, als je beet hebt vraag of je dan per direct weg mag. Wel die extra maand vragen als pleister op de wonde. Laat dit zwart op wit zetten.

Met tijdelijke krachten gaan ze vaak makkelijk om, je bent voor hun een tijdelijke kracht omdat je een jaarcontract hebt, dus nog niet in vaste dienst.

Succes