Eczeemdeken en in de regen staan... Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Eczeemdeken en in de regen staan... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 20:51

Mijn pony heeft zomereczeem en een dek op van neus tot en met staart. Deze is echter niet waterdicht. Hij droogt vrij snel, is nooit zeiknat onder de deken geweest tot nu toe, maar het weer wordt nu weer slechter en vooral kouder en ik vroeg me af hoe groot het risico is op kouvatten en een longontsteking. Het eczeemseizoen is nog niet over dus het dek er af durf ik eigenlijk niet. Moet ik er een lichte regendeken overheen leggen? Gaat dat niet schuren?

Hoe doen jullie dat met jullie eczeemdekens en paarden?!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:20

op mijn oude stage bedrijf bleven ze gewoon op en we hebben daar nooit problemen gehad

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:46

Je zult aan een waterdichte deken met hals moeten als je hem droog wilt houden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 14:47

Hij blijft eigenlijk redelijk droog, al is de deken nat. Maar ik vraag me dus af hoe groot de kans is ook kouvatten omdat hij zijn lichaamswarmte gebruikt (samen met de wind natuurlijk) om het dek weer te laten drogen... Hij is een allergie patientje, dus vroeg me af of hij snel kou zou vaten of erger... Bij mij in de buurt lopen 2 ijslanders en die hebben het dek ook nog gewoon om. Maar die mensen ken ik verder niet...

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:06

Zolang hij alleen allergies is voor eczeem en verder gezond zal het wel loslopen. Maar het moet niet te koud worden, want door de deken liggen zijn haren plat en kunnen dus minder warmte vasthouden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 15:13

ook stofallergie dus... Vandaar dat hij ondanks eczeem en problemen met mok dag en nacht buitenstaat de hele zomer... Je weet op een gegeven moment niet meer waar je de prioriteiten moet leggen!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:20

Ik dat geval zou ik zeker een 200% waterdichte regendeken met hals nemen. Ik merk aan mijn eigen paard dat als ze nat is ze duidelijk haar energie nodig heeft om droog te worden en dat dit ten koste gaat van de ademhaling.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 21:24

De mok begon weer op te spelen dus helaas staat hij nu 's nachts toch weer op stal... Heb besloten om hem bij echt slecht weer zijn waterdichte dek op te leggen.