Afstand tot de hindernis schatten in het parcours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe rijden jullie een springparcoursje tijdens de training?

Ik rij met mijn paard een vast tempo en zie wel of het uitkomt of niet
3 (8%)
Ik probeer te kijken of het uitkomt maar kan er verder niks aan verhelpen
7 (20%)
Ik kan vanaf 1-3 galopspr. voor de hindernis al eten hoeveel galopspr. ik nog ga maken voor de hindernis
13 (38%)
Ik kan vanaf 4-7 galopspr. voor de hindernis al weten hoeveel galopspr. ik nog ga maken voor de hindernis
11 (32%)

Totaal aantal stemmen: 34


* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Afstand tot de hindernis schatten in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 20:09

Hoe rijden jullie een springparcoursje tijdens de training?
Ben heel benieuwd naar de reacties want dit verschilt nogal per ruiter.

Zelf kan ik bij het oefenen thuis schatten vanaf ongeveer 5/6 galopsprongen. Maar meestal hou ik hem dan iets teveel in.
Eigenlijk zou ik gewoon toe moeten rijden en als het niet uitkomt moet het paard maar een huppel/reuzesprong maken. Daar leren ze wel van meedenken. En zou het niet zo zijn dat als ik teveel afwacht hij ook gaat twijfelen?

Veel tips graag!
Laatst bijgewerkt door * Ellen * op 21-09-02 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 20:17

Ik kijk ruim van tevoren of het past(4-7 galopsprongen ongeveer) en de laatste drie sprongen blijf ik meestal stil zitten. Tenzij ik toch echt naar voren moet omdat het helemaal niet past...*LOL*
Meestal probeer ik één grondtempo te houden(paard wordt soms iets te enthousiast) en dan kom ik ook meestal overal wel goed bij. En anders moet hij maar een keer terugspringen of groot af, zolang je hem daarbij blijft ondersteunen is er niets aan de hand Haha!

Ik probeer dus de laatste drie galopsprongen niets meer te veranderen, maar soms moet je wel. Morgen ga ik crossen en in de cross laat ik hem helemaal zelf kijken, dan grijp ik alleen in als het echt nodig is...
Ik vind het niet verkeerd om je paard zelf te laten kijken, maar je moet hem wel blijven ondersteunen! Als je een fijn grondtempo hebt kom je trouwens ook meestal fijn bij de sprong, dat is dus eigenlijk het belangrijkste Haha! Steeds terug en vooruit geeft meer kans op balken en geeft ook een veel onrustiger beeld en of al dat gepluk nou fijn voor je paard is Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 20:58


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132057
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 23:47

Wat Gomir schrijft gaat wat mij betreft ook op.
Een goed grondtempo is de basis van alles, met daarbij je eigen inzicht en het inschattingsvermogen van je paard.
Sommige ruiters hebben het van zichzelf, anderen moeten het leren.
En leren doe je voornamelijk door te oefenen, dan krijg je op een gegeven moment inzicht in de afstanden.
Je hoeft dat overigens niet constant te doen met hoge sprongen, ook met cavaletties kom je een heel eind.
Ook kun je zelf een denkbeeldige hindernis maken, je neemt dan een punt in de bak waar in gedachten de hindernis staat.
Zo leer je ook om goed te "schakelen", het is nl. erg belangrijk dat je paard precies op het juiste moment doet wat er van hem/haar gevraagd wordt.
Oefening baart kunst, veel succes !!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 00:19

puur op gevoel, paard laten nadenken en voelen wat hij doet.

ik trainde (alweer 16 jaar gelden laatst gesprongen) altijd op "vrijheid en nadenkelijkheid" van het paard.
Hij moet springen en ik begeleiden, kijken waar je heen gaat.
Het een en ander ligt ook aan de hindernissen die je rijdt, voor de tempo.
Ik reed toen veel "losse" hindernissen (die makkelijk omvallen) (op advies van mijn instructeur). Zijn mening was hoe stabieler de hindernis bij de training (uit oogpunt en voor het paard) hoe roekelozer ruiter en paard zijn bij een wedstrijd.
Er wel bij vertellend dat het een en ander veranderd is sinds die tijd (qua training enz)

Vooruit kijken en niet vooruit denken (vooral na de eerste sprong) helpt denk ik het beste. thuis trainen/oefen parcours of wedstrijd.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 08:24

Ik spring nooit een parcours, dus hier heb ik weinig over te zeggen. Bij een losse hindernis vertrouw ik grotendeels op mijn paard, ik ben namelijk niet zo'n held in springen!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 10:31

Wat ik eigenlijk bedoel is of jullie vanaf een grote afstand kunnen zien dat je nog bijv. 6 galopsprongen kunt maken voor de hindernis.
´k Zal de poll antwoorden even veranderen. Party!!
Het spreekt voor zich dat je al heel vroeg naar de hindernis moet kijken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:45

vanochtend zaf ik het al op een galopsprong of 6, niet hoeveel het er nog moeten worden, maar wel of het klopt of niet. Ze liep ook super in de les net, zo makkelijk gaat het ook niet altijd.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 20:08

Ik had vandaag een keer dat ik zelf een inschattingsfout maakte en mijn paard echt gigantisch in de hindernis reed/liet lopen...Gelukkig is hij heel braaf en springt hij dan toch nog(probeert het in ieder geval) Lovers
Een meisje na mij deed hetzelfde alleen haar paard was minder braaf...meisje in de hindernis, paard ervoor *LOL*

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 10:24

Dat had ik laatst ook. Er stond een behoorlijke hindernis. En ik kon de afstand niet goed zien. We kwamen dus ook verkeerd uit. Mercurius moest een grote sprong maken maar snapte het niet helemaal en dat gaf een hele rare sprong. Hij sprong een beetje op de hindernis. En die viel dus om.
Hij heeft gelukkig nog steeds het vertrouwen erin.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:20

Ik heb dus zelf niet zoveel talent met het inschatten van afstanden maar mijn paard is hier een ster in!!
Als ik gewoon zn tempo rustig onder controle blijf houden en hem toch een beetje zelf laat gaan, meet hij om de een of andere reden precies uit of ie nog een kleintje bij moet springen of dat ie en extra grote galopsprong gaat maken. Ideaal dus Pling want hij is tot nu toe nog altijd netjes uitgekomen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 10:31

Wat leuk! Hij zal dan ook best lol in het springen hebben. *LOL*
Mijn paard heeft dat nog niet zo maar als het verkeerd uitkomt redt hij zich er nog heel goed uit. Maar hij is ook een beetje gefokt naar het springen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Afstand tot de hindernis schatten in het parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:59

* Ellen * schreef:
Zelf kan ik bij het oefenen thuis schatten vanaf ongeveer 5/6 galopsprongen. Maar meestal hou ik hem dan iets teveel in.
Eigenlijk zou ik gewoon toe moeten rijden en als het niet uitkomt moet het paard maar een huppel/reuzesprong maken. Daar leren ze wel van meedenken. En zou het niet zo zijn dat als ik teveel afwacht hij ook gaat twijfelen?

Veel tips graag!


Ik vind niet dat je je paard maar alles moet laten uitzoeken, dat is ook vragen om te verongelukken en bovendien niet eerlijk. Dit is een citaat uit het eerder genoemde topic en beschrijft mijn wijze van springen.

Citaat:
Twee jaar geleden ben ik weer gaan springen, bij een andere instructeur.
Ik ben twee keer met een groen paard begonnen en hij gebruikt de volgende aanpak:

Thuis:
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.

Concours: iets hoger grond tempo, verder zelfde verhaal.


In draf laat ik het paard echt het werk doen (voor het grootste deel dan), in galop ligt het initiatief meer bij mij.
Alleen maar afwachten in galop is dus voor mij uit den boze, een oud citaat is dat je je hart over de hindernis gooit en je paard laat volgen. Ik heb van de volgende tips heel veel geleerd:
- als je geen afstand ziet wacht je tot er een nieuwe komt en je blijft hetzelfde rijden
- wil je toch iets doen, los dan naar voren toe op. Als je (te veel) terug gaat rijden, trek je de impuls eruit en breng je de twijfel over aan je paard.

En je paard maar een huppel of reuzesprong laten maken werkt leuk in het B maar dat kun je je in het M (driesprong!) echt niet meer veroorloven. Het is handig (IMO noodzakelijk) dat je paard meedenkt in het parcours, maar je kunt niet alles aan hem overlaten.

Om dat oog voor de sprong te ontwikkelen is het idd heel handig om veel over balkjes te galopperen, omdat dat minder kracht van je paard kost. Met springen moet je toch naar de grondbalk toerijden (en niet naar de bovenste) dus het principe blijft gelijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:55

Tot een half jaar geleden reed ik bij ons op de manege in de groepsspringlessen. Daar heb ik altijd geleerd dat als er een hindernis staat, ik er op af stuur en er voor zorg dat het dier erover heen komt. Dus zorgen dat het past, niet te vroeg wegrijden, maar wel duidelijk schakelen met je tempo en duidelikk de afzet aangeven.
Met Duvel ging het voor geen meter in de groepslessen, hij was veel te druk bezig met de paarden om hem heen en als hij een hindernis zag dan stormde hij erop af. Keer op keer weer drama dus.
Nu ben ik aan het lessen bijdezelfde instructrice als van wie ik ook dressuurles krijg. Ik heb nu de ene week privéles dressuur en de andere week privéles springen. Nu gaan we uit van het volgende principe: daar staat een hindernis en ik stuur Duvel daar op af en hij moet erover heen komen. Hij is nu aan het leren dat hij zich in het basistempo moet doorgalopperen en zich niet te lang maakt naar de sprong toe. En nu gaat het zoveel rustiger! Ik kan nu ook echt ruim van te voren in galop gaan, een wending inrijden, springen, weer doorwenden naar de volgende sprong. Ik mag nu nog niet teveel corrigeren, omdat hij dat zelf moet leren. Ik moet gewoon stil blijven zitten, hem gesloten laten galopperen en de rest moet hij zelf doen.
Ik spring dan ook nog geen enorme hindernissen, vooral veel gymnstieklijntjes bestaande uit kruisjes van hooguit 80 cm. en alleenstaande sprongen van rond de 1 m.
Ik heb nu veel meer plezier in het springen en ga dus ook niet meer de groepslessen met hem in.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:38

Ik hou altijd zijn manen vast en hoop op het beste... Haha! met een pony lukt het me nog wel maar met een paard kan ik dus echt niet springen!!
Ik zie de afstanden gewoon niet, levensgevaarlijk.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 12:33

toen ik pas een paar jaar reed had ik les op een manegepony die altijd heel vroeg afzette. dan kreeg je van die reuzesprongen en vloog je er zo´n beetje achteraan. maar daar leer je wel veel van *LOL*
en ´k heb er nog een verschrikkelijke foto van ook Party!!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:50

Ik probeer het zo goed mogelijk in te schatten. Meestal lukt dat ook perfect.
Zelf zou ik hem niet zomaar laten gaan, en kijken hoe hij uitkomt..
Ik heb dus op de laatste optie gestemt, ik vind het gevaarlijk als je er zo maar even over heen hobbelt.