Bontvererving, iemand een idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Bontvererving, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 12:17

Ik heb een ( voor zover ik kan nagaan) zuiver vosgefokte shetlander. Alle voorouders waar ik achter heb kunnen komen zijn vos. Als ik daar een vosbont hengstje op zet, hoeveel kans heb ik dan op een bont veulen? Of overheerst de vos zodanig dat er eigenlijk geen kans op is?

Goedgekeurd onderschrift :)


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:33

Bont is dominant, ook over vos, alleen is het de vraag of de hengst het "bonte" gen doorgeeft of het "effen" gen, of hij moet homozygoot bont zijn, dan geeft ie altijd bont. Maar in principe dus 50% kans, bij een heterozygoot hengstje.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 12:43

Ik weet dat de vader van het hengstje bont is, dde moeder is zwart, voor de rest ben ik nog niet achter de kleuren die erachter zitten. Maar als er een redelijke kans is dat er een bontje uitkomt lijkt me dat toch wel leuk. Het gaat om dit hengstje: http://www.hengstenhouderijkramp.nl/hengsten.htm#Lars

Goedgekeurd onderschrift :)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 12:45

Juist, een hengst nemen van wie gekend is dat ie kleur doorgeeft, dan maak je een eerlijke kans, maar wel niet verschieten als je dan een veulen krijgt die vos is op een vlekje op de kont of hals na, ik ken iemand die voor een kleurfokkende hengste extra dekgeld heeft neergeteld, resultaat is 1 hengstveulen, donkervos, vlekje t'er grote van een euro op de hals (en dan nog op de kant waar de manen vallen). En één merrietje, een echt snoepje, super mooie bouw, een vlek min of meer een hand groot op 'r kont, net boven d'er staartje. Dan betaal je zoveel, en het kleur is zo weinig dat ze waarschijnlijk niet eens naar bonte keuringen zullen gaan ermee.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:32

Als hij een zwarte moeder heeft is het dus zo goed als zeker een heterozygote = dus 50% kans op een bont veulentje.
Nog even een reactie op Sonja, ik ken een hengstje met één klein vlekje in de manenkam met één pluk witte manen en witte voetjes maar die geeft wel prachtige veulens, tot nu toe allemaal bont met grote én kleine vlekjes, dus hoe klein het vlekje ook is, het is tóch bont! En hij vererft het dus ook, ook al is het inderdaad een heel klein vlekje! Wel makkelijk schoon te houden, weinig wit! Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:13

Ja, maar als je voor BONT gaat wil je meestal veel kleur, dus toch liever waarschuwen dat het kan tegenvallen in de hoeveelheid kleur die je krijgt ... da's alles! Niets verkeerd mee bedoeld hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:36

Ja das ook weer waar.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:39

Ik weet niet hoe het met de kinderen van Carlos zit (vader van deze hengst), maar Carlos vererft veel bont. Ik geloof zelfs als je hem op een enkelkleurige merrie zet, dat er bont uitkomt. Anders gaan informeren bij Kramp, goeie keus is een hele mooie hengst met een supermooie bouw!


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 00:11

Ik heb Kramp al gebeld, maar wist toen nog niet precies wat vor kleuren er achter de merrie zaten. Nu heb ik een site gevonden waar van heel veel shetjes de afstammingen kleuren op staan. wat ik daar uit de voorouders van Pepper (Emke van 't Pandgat) kan halen is allemaal vos. pepper zelf is van Grandioos van Vries x een moeder van Miesjel van de Valendries. Mij zeggen die namen niks, volgens Kramp is het een hele oude bloedlijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:10

de grootvader (vader Carlos) is een zwarte hengst. Verder moet ik de kant van Carlos ff opzoeken. Want wij hebben namelijk ook een afstamming lopen van deze hengst. Dus ik weet niet hoe groot de kans is dat je bont krijgt, ja 50 % is zeker, maar verder weet ik het ook niet ff op dit moment.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 12:55

Maakt ook niet echt uit hoor, ik wil er een goedgekeurde shethengst op hebben, maar het is nog niet zeker dat dat deze wordt. Ben nog aan het rondkijken. Als iemand suggesties heeft, zeker hier dichter in de buurt van Rotterdam hou ik me aanbevolen

Goedgekeurd onderschrift :)

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:39

Misschien kijken of er een hengstenhouder in jou buurt zit........ (ik weet het onliner)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 72 bezoekers