Mjetterd & Thesserd live op Horse Event 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Mjetterd & Thesserd live op Horse Event 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:02

Goedemorgen iedereen! *\o/*

Ik heb het even opgezocht, maar vorig jaar sluitte ik mijn Horse-Event topic met de volgende woorden:
‘Volgend jaar Horse-Event? Absoluut! Volgend jaar weer reporten op Horse-Event? Wij stellen ons met alle liefde beschikbaar’

En het met liefde beschikbaar stellen hebben wij dan ook direct gedaan toen er bekend werd dat er weer gesolliciteerd kon worden voor deze prachtige vrijwillige taak!
Dit jaar werd ik (en dus automatisch Thessa de fotograaf ook) uitgekozen om op zondag te komen reporten.

Gisteren zijn wij ook al op Horse-Event geweest, maar vandaag is de dag dat we weer mogen reporten, dat wat wij vorig jaar zo vreselijk leuk hebben gevonden.

Eerst hadden wij een afspraak bij Gijs Bartels om kennis te maken en hij gaat wat vertellen over het evenement. Bij het voorstellen keek hij ons aan en herkende ons nog van vorig jaar, dat was wel erg leuk *D!

Voor de geïnteresseerden zal ik hier ons programma plaatsen. Onder voorbehoud :)
11:00-11:30 Loswerken aan de dubbele lounge
11:30-12:00 Aan de slag met working equitation.
12:00-12:30 SGW clinic met bokkers
12:40-12:55 Mountain Horse
14:00-14:30 Afscheid nemen, wat dan?
14:14-14:45 Britt en Imke in de bak
15:30-16:00 Bit intervieuwd Britt
16:40-17:00 Tennessee walking horse
17:35-18:00 De dans van de paardenfluisteraar

We hopen dat jullie weer meelezen en reageren :D!

Groetjes,
Thesserd1 & Mjetterd
Thessa & Mariët

Destination

Re: Mjetterd & Thesserd live op Horse Event 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:17

Veel plezier *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:29

Welcome back Xd , vorig jaar heb ik genoten van je verslagen dus dit jaar hopelijk weer!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:29

We zijn maar direct van de planning afgeweken, we zijn gaan kijken bij de rassenpiste, het friese paard.
Helaas kwamen we wat later binnen, en hebben we misschien wel de informatie over het friese paard gemist.
Er word een kuur gereden op muziek, 12 friese paarden die veelal door oudere vrouwen gereden worden. Er is veel publiek langs de kant, het staat helemaal vol.
Vergeleken met gisteren hebben is het gelukkig veel drukker bij de fokkerijpiste. Gisteren waren er soms 5 man publiek.
Even een paar foto's :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:00

Wat een geluk vandaag met het weer!
Op dit moment zijn we bij de NH cirkels voor working equitation. Waar 3 bokkers mogen kennismaken met deze sport.
Dit is een vrij nieuwe sport in Nederland, het is belangrijk met deze sport dat je harmonie uitstraalt met je paard. In het trail parcour mag er alleen gegaloppeerd en gestapt worden.

In de 3 cirkels zijn 3 paarden te zien, een prachtige bonte verschijning, wat een paard :~. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het een kruising met een fries is. Wauw, wauw wauw! In een andere cirkel is een vliegenschimmel (volgens mij heet dat zo :Y) ) en in de derde cirkel een schimmel met hele lange manen! Ik gok dat het een PRE is :).

Laten we beginnen met de eerste cirkel. Een soort van bruggetje staat in de ring. De vliegenschimmel vind in het begin de brug wat spannend. Er word tijd genomen om de brug grondig te inspecteren. Daarna stapt de schimmel er stoer overheen. Nadat ze er een paar keer over heen zijn gestapt gaan ze het proberen in galop. Het paard valt terug in draf, maar gaat er met een mooi tempo over heen +:)+.
In een andere cirkel staan 2 palen met een touw ertussen. De bedoeling is om het touw los te maken en er doorheen te stappen en het touw weer dicht te doen, zonder dat je het touw los laat.
Het bonte paard vind het spannend, er word geen druk gezet en ze proberen om het paard naast het touw te laten halthouden.
In de derde cirkel liggen 2 balken met aan het eind een bel. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er moet gebeuren. Maar volgens mij moet er tussen de balken door worden gestapt, gebeld worden en dan achterwaartst terug.
Het achterwaartst gaan gaat bij de PRE best wel goed. Het achterwaarts gaan is in het begin wat moeilijk en hij tikt de balken aan. Na een beetje oefenen gaat het hartstikke goed!

Daarna wisselen de ruiters van ring, zodat ze alle oefeningen een keer kunnen proberen.
De ruiters lijken hartstikke enthousiast, ondanks dat het allemaal niet makkelijk is en er veel geduld nodig is, zie je toch bij alle paarden steeds een beetje verbetering in de oefeneingen.
Ook de PRE vind de oefening met het hek spannend. Toch gaat het hek op het eind best goed, en met wat hulp van de vrouw die begeleid in de bak, krijgen ze samen het hek dicht op de goede manier.

En de foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:17

En we zijn weer bij een clinic voor bokkers. Dit keer de SGW clinic die door Lielle van Laren word gegeven.

SGW staat voor 'samengestelde wedstrijden'. Dit bestaat uit dressuur, springen en cross.

Eerst stellen de paarden en ruiters zich voor. Er zijn 5 paarden in de mensportpiste.
Even een kleine opsomming met wat ik zie :). Een haflinger, 3 zwarte paarden en een vos.

Er word begonnen met een klein kruisje om de springervaring van de paarden even te bekijken.
Daarna beginnen ze met een redelijk simpele sprong met een strobaal. Sommige paarden vinden het spannend, maar ze springen er allemaal netjes overheen.

Vooral de vos spreekt mij erg aan, een pony, schat ik zo in. Dit paard heeft M gesprongen, en met deze ruiter springen ze L. De haflinger is erg enthousiast en dit resulteert in een paar rare sprongen na de hindernis. Daarna gaan ze een boomstam springen. Het is leuk om te zien hoeveel plezier de paarden er in hebben. :D

Een van de zwarte paarden is 4,5 jaar, hij vind het allemaal nog wat spannend. Het rijden naar de hindernis in galop is een beetje lastig, daarom gaan ze in draf richting de hindernis.
Ook proberen ze een greppeltje, hier kunnen wij helaas niets van zien.

Thessa zoek toch een plekje op, zodat we wel een paar leuke foto's hebben van de greppels.
De haflinger is maakt er weer een mooie boksessie van na het springen van de greppel. De ruiter is er duidelijk bekend mee, want kan prima blijven zitten.
Dan volgen er nu een paar foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna gingen wij door naar de Rocky Mountain Horse, 1 van de rassen die wij altijd erg kunnen waarderen. Het verslag komt er ook aan. Thessa is druk met foto's uitkiezen.

Helaas hebben de andere reporters wat moeite met wifi, daardoor kunnen ze niet veel plaatsen en doen ze alles via de telefoon. Hopelijk dat het nog wat beter word!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:25

vind dat je erg fijn schrijft! :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:37

En direct erna het verslag van de Rocky Mountain Horse,
We zitten nu in de VIP lounge even aan een broodje en ondertussen hebben we mooi even de tijd om wat verslagen te typen.

Er zijn 2 paarden in de ring met beide aparte kleuren, er word verteld dat het ene paard de kleur Silver dapple black heeft en het andere paard Silver smokey black.
Dit paard staat bekend om zijn meewerkende karakter en een 4de gang, deze gang heet 'singlefoot', maar eigenlijk is het hetzelfde als de tölt bij ijslanders.

Deze gang is een viertakt gang en heeft geen zweefmoment, wat het heel makkelijk maakt om te blijven zitten in het zadel. Daardoor werden ze vroeger veel gebruikt in Amerika omdat de mensen lange afstanden moesten afleggen.
Om het verschil duidelijk te maken liggen er planken in de ring waar de paarden overheen heen lopen in die gang. Het klinkt inderdaad heel anders dan een draf.
Het ene paard, de hengst Sam, heeft veel knieactie, wat er voor zorgt dat de ruiter meer beweging voelt. Het verschil is alleen dat dit een voorwaartse beweging is voor de ruiter in plaats van een opwaartse beweging wat je normaal in draf voelt.

De paarden vertonen deze gang van nature al, van veulen af aan. Het ene paard vertoont dit meer dan het andere paard.
Het ras word steeds populairder en er is een europese club voor rocky mountain horse.
Afgelopen maand was de eerste officiele wedstrijd georganiseerd voor dit ras, wat een groot succes was.

Het was een leuke demonstratie en erg interessant.

De hengst Sam, hij had de kleur silver smokey black.
Afbeelding

Het andere paard Dixie met de kleur silver dapple black.
Afbeelding

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:38

naomi_g1998 schreef:
vind dat je erg fijn schrijft! :)

Bedankt, leuk dat je meeleest :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:39

Gaaf die RMH! , Sam heeft een gaaf kleurtje!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:41

Nu houden we nog even een korte pauze en gaan dan naar de bokt lounge toe, en daarna naar Britt en Imke in de bak.

Ik heb vanochtend gehoord dat Britt 2 paarden heeft. Een van de paarden heeft ze nog niet zo lang, en die is nog jong, 4,5 jaar. Ze gaat dit paard rijden :). Echt stoer van haar dat ze dat durft! Gisteren hebben ze even geoefend met 20 man publiek, het paard vond het wel erg spannend allemaal.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:43

yes yes yes foto's van Sam! Mijn merrie is gedekt door hem, gaaf dat je hem op de foto hebt gezet!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:44

set_elkol schreef:
yes yes yes foto's van Sam! Mijn merrie is gedekt door hem, gaaf dat je hem op de foto hebt gezet!

Wauw, dat moet wat moois worden. Wat een prachtig paard <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:46

Ja he ik vind hem ook helemaal geweldig! Mag ik je foto's opslaan/gebruiken?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:05

set_elkol schreef:
Ja he ik vind hem ook helemaal geweldig! Mag ik je foto's opslaan/gebruiken?

Jep :), en ik kan je er meer sturen.
Zie pb :D.

Geld voor iedereen, denk je dat ik je op de foto heb.
Stuur een pb met wie je bent en je mail adres.
Dan stuur ik ze je als ik er tijd voor heb.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:08

Hoi! Ik was met het 4,5 jarige paard! :)
Wat een super leuk verslag! En super gave foto heb ik gespot!! Mag ik die van jou lenen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:09

Ziet er goed uit dames!! :)

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:27

Super leuke verslagen :D!
En ook hele mooie foto's :D!

PS: Gaat er vandaag nog iemand van jullie bij de Fs van Emiel kijken?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:08

BenWLOVER schreef:
Super leuke verslagen :D!
En ook hele mooie foto's :D!

PS: Gaat er vandaag nog iemand van jullie bij de Fs van Emiel kijken?

Dankjewel :D, nee gaan wij niet kijken.

flooredking schreef:
Hoi! Ik was met het 4,5 jarige paard! :)
Wat een super leuk verslag! En super gave foto heb ik gespot!! Mag ik die van jou lenen?

Jep, en ik zag ook al een pb van je in mijn inbox!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:10

gaan jullie kijken bij de shetlanders? :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:16

XjesLiess schreef:
gaan jullie kijken bij de shetlanders? :)

De shetlanders zijn al geweest :). Daar zijn wij niet geweest.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:22

Zo, daar komen weer 2 verslagen aan.
Als eerste zijn we wezen kijken bij carrousel rijden. 64 paardenbenen in de bak.
Er kwamen dus 16 paarden in de bak. Deze sport is een echte team sport omdat je samen een mooie kür op muziek moet neerzetten en alles goed op elkaar afstemmen.
Vanaf 2013 is ook bij de FNRS toegestaan om allerlei kleuren jasjes etc. te dragen en daar had dit team mooi gebruik van gemaakt.
De helft van de ruiters waren in het zwart gekleed, de andere helft in aqua kleurige jasjes.
Het team wat in het bak kwam was van een manege, helaas ben ik vergeten welke manege. De meeste paarden/pony's waren manege paarden en er liepen een paar particuliere paarden mee.

Het was een mooie kür om te zien. Wij stonden vanaf de grond te kijken, waardoor we soms het overzicht en de figuren mistten. Ik denk dat je vanaf de tribune het beste zicht zou hebben gehad.

Alle ruiters kende de proef uit hun hoofd en het was een eenheid.
Leuk om een keer te zien :D!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:30

Leuk verslag :) De vos bij de SGW is van cupcakes_ hier op bokt, de pony heet Beer :) Ze vindt het vast leuk om de foto's te zien die je gemaakt hebt!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:35

En nu een erg leuk verslag, maar dat is dan ook omdat wij echt heel erg kunnen lachen om Britt Dekker.
Ze zou op Horse-Event komen rijden in de hoofdpiste (BIT piste), en daar moeten wij bij zijn natuurlijk.
Vanochtend werd ons al verteld dat ze met een paard zou komen rijden die 4 jaar is, en het allemaal best spannend zou vinden. Deze clinic zou ze geven met Imke Schellekens-Bartels.
Eigenlijk werd er een soort van dressuurles gegeven waarbij Imke en Britt allebei een microfoontje hadden.
Ze had een hartstikke mooi paard, een bruine merrie. Imke vond het een echte ruin, maar Britt was het er niet mee eens, want 'het is toch echt een meisje, met haar kleine hoofd en haar knotjes in' :').

Britt was gewoon lekker Britt, en dat was ook wel te horen aan het publiek. Regelmatig werd er gelachen om haar uitspraken.
Britt vertelde dat ze druk bezig was met haar paard, dus dat ze niet teveel tegelijk kon doen.
Imke vroeg haar af of Britt wel tijd had om te praten, maar toen vertelde Britt dat dat haar werk was, dus dat dat prima kon. Ze probeerde niet te hijgen in de microfoon, want haar was verteld dat ze dat beter niet kon doen.
Haar uiteindelijke doel was om in de piaffe voor een volle tribune op de foto te gaan, maar helaas was dat nog iets te hoog gegrepen volgens Imke.

Voor de galop was ze een beetje zenuwachtig, want dan bokte haar paard nog wel eens. Ze begon haar galop met de woorden: 'This is the moment' :').
Het ging hartstikke goed, het paard bokte niet eens!

Britt ging snel met haar lichaam aan de teugels trekken, door wat verlichte zit oefeningen werd haar duidelijk gemaakt hoe het wel moest.

Aan het eind werd er geklapt voor Britt, wat haar paard duidelijk niet zo leuk vond. Ze waren snel bij de uitgang en stond daarna stil. Aan het eind horen wij haar nog via de boxen tegen iemand anders zeggen: 'Zo, zag je dat!'

En nog een paar foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:41

Klinkt er gewoon en gezellig!