Zware bak of harde bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mutzzzzz
Berichten: 261
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: Belgie

Zware bak of harde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 21:15

Hoi, er is bij ons op stal een discussie wat nou beter is voor je paard. En wat er beter rijd. Een zware bak of een harde bak. Ik heb altijd gedacht dat een zware bak slecht is voor de pezen en ik vind het ook niet lekker rijden. Maar nu wordt er beweerd dat je paard een betere conditie krijgt in een zware bak. Dat ik gewoon een luie ruiter ben als ik daar niet aan wil wennen en dat je paard juist beter gaat lopen (aktie en dergelijke). Als je dan op wedstrijd in een andere bak rijd heeft hij nog steeds de actie en conditie van de zware bak. Wat denken jullie want nu weet ik het niet meer.............

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:24

Een middel bak...
Niet zwaar en niet hard is het beste Lachen
Een zware bak is erg belastend voor de pezen en daarnaast waggel je alle kanten op.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zware bak of harde bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:26

Mutzzzzz schreef:
Hoi, er is bij ons op stal een discussie wat nou beter is voor je paard. En wat er beter rijd. Een zware bak of een harde bak.


Het rijdt allebei waardeloos en het is allebei slecht voor je paard. Dat je op wedstrijd of whatever een keer een zware of een harde bak tegenkomt kan gebeuren, maar voor je dagelijkse training moet de bodem gewoon goed zijn, dan heb je het langst plezier van je paard.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:55

Onze bak is wat aan de zware kant maar daar heeft de merrie waar ik opr ijd geen moeite mee. Ze heeft een ijzersterke conditie en blijft heel fijn en soepel doorsjouwen. Zij is deze bak wel al vanaf veulen gewend.

De binnenbak waar ik in de winter wel eens rijd was eerst heel hard, dan kon ik merken dat ze daar wel moeite mee had en zich erg vast hield. Nu hebben ze meer zand gestort en is die bak een stuk beter geworden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:06

Geen van beide......
Er is tegenwoordig zoveel mogelijk op het gebied van bodems, dat het imo ook niet meer echt nodig is om een keuze te maken tussen hard of zwaar.
Een goede ondergrond is het behoud van je paard op lange termijn !

Mutzzzzz
Berichten: 261
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:26

Eerst had ik een gewone lekker binnenbak bodem. Deze reed lekker en was gewoon goed, niet te hard en niet te zacht. Nu zijn we verhuisd en daar op stal is een mega losse bodem (buitenbak). Mijn paard is van nature niet super actief maar wel goed attent te maken. In een "gewone" bodembak liep die gewoon lekker. Nu moet ik hem bijna naar de bak sleuren van ik heb geen zin. Bovendien loopt die heel raar. Eerst dacht ik dat het de smit was die hem te kort had gezet ofzo. Net of die zn voorbeen niet goed op kan tillen. Bovendien is die echt mega traag. Misschien verbeeld ik het me wel maar ik dacht zelfs te zien dat hij was vocht op zn beentjes had. Na het rijden was dit wel weg. Ach misschien heb ik het me verbeeld. Maar op de harde weg loopt die gewoon zonder te waggelen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:37

Mijn eigen merrietje wordt gewoon onregelmatig in een zware bak. Ik kan beter niet rijden als dat ik in een zware bak ga rijden.
Hard vind ik ook weer niet fijn, dan houdt ze zich te veel vast.

Bij de buren hebben ze ook een grandioos zware bak. Ze zijn er mee bezig (met een andere soort zand erdoor) maar het wil nog niet echt vlotten.....beetje jammer. Met m'n eigen rijd ik daar iig nooit meer!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:00

Mijn pony loopt heel beroerd in een zware bak, alsof hij geen evenwicht heeft. Op een te harde bodem gaat hij heel kort lopen, heel gevoelig. Niet makkelijk dus... Als bij ons de bodem niet goed is (vaak te zwaar) dan kan ik niet lekker rijden en ga dan vaak maar naar buiten.

Een te zware bak is slecht voor de pezen, een te harde bak is slecht voor de gewrichten. 't is maar net wat je liever hebt...

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:18

het moet zeker niet hard zijn maar een zware bak is ook niet slecht want als je daar in gaat springen en niet te hoog dan springen ze op concour echt heel goed. slecht voor de pezen zeggen ze allemaal maar daar geloof ik niet zo in.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:52

Wij hebben een zware bak,het voordeel van ons zand (drainagezand) is dat het water heel snel wegloopt,bijna nooit plassen in de bak.
Maar het loopt wel zwaar en bij jonge paarden is dat niet zo goed voor de pezen,dat vind ik wel lastig,maar ja,de bak is nou eenmaal zo,ik heb mijn paard daar op stalling,dus ik kan niet m'n vader de bak laten veranderen,maar verder valt het wel mee,er komt binnenkort een nieuwe laag ander zand overheen,dan wor dhet al beter en ik stap gewoon goed in en rij niet elke dag in de bak.Drie keer per week lekker op buitenrit ofzo.