Schouderbinnenwaarts 3 sporen scoort onvoldoende

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Schouderbinnenwaarts 3 sporen scoort onvoldoende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:23

Het valt me steeds weer op, niet alleen bij mezelf maar ook bij andere ruiters, als je je schouderbinnenwaarts netjes zoals het hoort op 3 sporen rijdt krijg je vaak een onvoldoende met als commentaar 'te weinig', maar als je je paard op 4 sporen zet krijg je wel een voldoende!

Hoe komt het dat de jury dit zo vreemd beoordeelt? Ik kan me voorstellen dat je dat niet goed kan zien vanaf C, maar moet je je daar als jury dan niet in trainen? In het boekje staat toch echt op 3 sporen!

Wat is jullie ervaring hiermee?


rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:14

mmmmm, vreemd! er staat toch echt op 3 sporen Verward maar zou het kunnen dat er te weinig lengtebuiging word bedoeld? je ziet nl. heel vaak paarden /pony's wel op 3 sporen lopen, maar met een 'dubbelgevouwen hals'te veel hals buiging dus, dan zet een jury er misschien 'te weinig'bij, maar zou te weinig lengtebuiging (buiging door het hele lijf, van oren tot staart en niet alleen halsbuiging en op 3 sporen) kunnen bedoelen??

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:23

Helaas is op 3 sporen bijna niet te zien vanuit de auto bij C.
Eigenlijk zouden ze het alleen op de A/C lijn moeten vragen maar dat heeft ook zo zijn nadelen.
Conclusie, op wedstrijd moet je idd op drie en een half of vier sporen gaan zitten. Triest maar waar.
Hoe je ook je best doet, je ziet het echt niet hoor.
Nou zie ik liever nog een paard met twijfel of het voldoende is, dan wat je meestal op wedstrijden ziet, een prachtig wijken voor de kuit ipv schouderbinnenwaart. Hup, achterhand naar buiten en opzij maar Verward

Navragen is beter dan afvragen.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:41

Jasmijn schreef:
Nou zie ik liever nog een paard met twijfel of het voldoende is, dan wat je meestal op wedstrijden ziet, een prachtig wijken voor de kuit ipv schouderbinnenwaart. Hup, achterhand naar buiten en opzij maar Verward

helemaal mee eens!! ik ook

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:28

Helemaal mee eens Fabienne, het is een vaag filmpje.
Het hoort inderdaad op 3 sporen, maar mijn ervaring is ook dat je dan vaak een slecht punt krijgt.
Dus dan maar "overdreven" en op 4 sporen, dat scoort een stuk beter.
Eigenlijk is het van de zotte dat je een oefening bewust verkeerd uit moet voeren om een goed punt te krijgen Verward
Zelf zou ik de voorkeur geven aan de A/C-lijn, voor mijn gevoel is de oefening dan wel wat moeilijker, maar het is voor een jury gemakkelijker te beoordelen.
Jasmijn, even uit nieuwsgierigheid: wat zijn de bezwaren tegen uitvoering op de A/C-lijn ?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:52

Ik kreeg van iemand ook de tip om een SB op 4 sporen te rijden omdat het niet goed te zien is vanuit het juryhok of de auto. Idd scoor je daar altijd voldoendes mee.

Ach, proeven rijden blijft toch een vak apart.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:02

Die tip kreeg ik ook mee van een voormalige instructeur die ook internationaal jureert. Een enkele keer tref je een jury die het dus wel kan zien en die enkele keer krijg je dus als commentaar dat je op 4 sporen zat. Het is mij wel eens gebeurd en daar had ik dus totaal geen moeite mee, want hij had gelijk.
Er moet toch een manier zijn om het te leren zien vanaf C?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:11

haha het lijkt wel of je mijn coupons van vandaag zit te lezen fab Knipoog

te weinig stond er bij mij bij Frusty
Zal in het vervolg ,binnen dus eens over 4 sporen gaan rijden.
Als de jury tenminste niet vanuit de zolder zit te jureren want daar moet het toch wel te zien zijn. Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:45

Gerrie, ik nodig je bij deze uit om eens wat juryhokjes boven te komen bekijken.
Vanuit sommige zie je echt maar de helft van de bak. De korte zijde waar je boven zit zie je meestal helemaal niet, dus de wending om de achterhand in de M1 bij C Verward Verward Doe maar een gok.
Soms zit er een klein uitbouwtje, maar geen ramen aan de zijkant, dan zie je het gedeelte van M tot H en vice versa dus echt niet.
Echt onwaarschijnlijk hoe je soms komt te zitten, je blijft je verbazen. En dan maar proberen objectief te beoordelen.
Wel leuk om er daarna eens te rijden trouwens, weet je precies waar je hem even tot de orde kan roepen zonder dat de jury het kan zien Schijnheilig

En mijn bezwaar tegen SB op de A/C lijn is dat de oefening zonder aanleuning een stuk moeilijker wordt. Er zullen er weinig zijn die niet gaan slingeren. Maar van mij mogen ze hem erin gooien hoor. Ik vind het ook heel tegenstrijdig om een oefening overdreven te moeten rijden omdat hij anders niet te beoordelen is.
Laten we het dan nog maar niet eens hebben over de uitgestrekte stap van X naar K, dus van de jury af. Ook die heb ik nog nooit echt op ruimte kunnen beoordelen. Tact is nog wel mee te tellen (of het idd een 4 tact blijft) maar de verlenging in het frame Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:11

Goh, wat had ik gisteren op mijn protocol staan? SB te weinig (terwijl ik hem toch echt op drie sporen reed...)
Misschien inderdaad volgende keer toch nog maar meer vragen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:01

Ik moest gister al weer in een binnenbak,
voordeel was dat ze daar spiegels hadden hangen.
Ik kon nu zelf zien dat ik mijn scouderbw op 4 sporen reed en kreeg een 8...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:46

ik vind SB dan ook de moeilijkste oefening die er is.
Zet je 'm op 3 sporen in is het te weinig zet je 'm op 4 sporen in heb je net een jurylid die het wel kan zien en doe je teveel.
Ik gok meestal op 3 sporen vaak heb ik dan een 6je beetje of safe gokken.
net als sjuimpje 1 keer in een binnenbak op 4 sporen gereden voor de spiegel en dat was ook een 8 wdb is de traver veeeeeeeeeeel makkelijker vind ik

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:02

grappig onderwerp.
n.a.v het topic:vooroordelen barokke paarden.... bij paardenpraat moet ik ff reageren Haha!
de schouderbinnenwaarts op 3 sporen wordt vaak minder goed beoordeeld, terwijl een sb op 4 sporen wel goed gepunt wordt, wordt regelmatig door vele bevonden.
nu is de sb op 3 sporen, zoals in het boekje staat, de "engelse" manier.
de sb op 4 sporen is daarentegen de barokke manier en wordt gebruikt als loswerkende en verzamelde oefening waarbij het paard de achterbenen zijdelings moet kruisen (bron:Werk aan de hand door R. Hinrichs).
worden de barokke paarden en het barokke rijden dan toch meer gewaardeerd dan menigeen denkt??!
schijnbaar wel als men onderdelen van de barokke rijkunst gaat gebruiken bij de "engelse" manier van rijden.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:24

Jasmijn schreef:
Gerrie, ik nodig je bij deze uit om eens wat juryhokjes boven te komen bekijken.
Vanuit sommige zie je echt maar de helft van de bak. De korte zijde waar je boven zit zie je meestal helemaal niet, dus de wending om de achterhand in de M1 bij C Verward Verward Doe maar een gok.
Soms zit er een klein uitbouwtje, maar geen ramen aan de zijkant, dan zie je het gedeelte van M tot H en vice versa dus echt niet.
Echt onwaarschijnlijk hoe je soms komt te zitten, je blijft je verbazen. En dan maar proberen objectief te beoordelen.
Wel leuk om er daarna eens te rijden trouwens, weet je precies waar je hem even tot de orde kan roepen zonder dat de jury het kan zien Schijnheilig

En mijn bezwaar tegen SB op de A/C lijn is dat de oefening zonder aanleuning een stuk moeilijker wordt. Er zullen er weinig zijn die niet gaan slingeren. Maar van mij mogen ze hem erin gooien hoor. Ik vind het ook heel tegenstrijdig om een oefening overdreven te moeten rijden omdat hij anders niet te beoordelen is.
Laten we het dan nog maar niet eens hebben over de uitgestrekte stap van X naar K, dus van de jury af. Ook die heb ik nog nooit echt op ruimte kunnen beoordelen. Tact is nog wel mee te tellen (of het idd een 4 tact blijft) maar de verlenging in het frame Verward


Ik wil best eens mee in het juryhokje,als extra dan ,niet als schrijfster Haha!
Ik zal me er in de toekomst eens wat inleven in de positie van de jury.
Ik heb weleens gereden in bak waar de jury tussen de schuifdeur in een schaftkeet zat te jureren!!De keer erop zat die goede man letterlijk in een piepklein hokje op de hoefslag Frusty en de paarden die waren er als de dood voor .
In de les doe ik altijd teveel SB ,is niet goed voor het effect van de oefening,zegt de juf dan.

Een oefening zonder aanleuning is bv ook de travers op de A-C lijn,ik was zondag een beetje windgevoelig leek het wel.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:36

He, leek me net zo gezellig, jij als schrijfster mee *LOL* *LOL*
Op zich is een goede SB op 4 sporen niet slecht, alleen is het gevaar heel groot dat het ten koste gaat van de lengtebuiging, zodat je toch weer het wijken voor de kuit krijgt.
Maar het is niet anders, het is vanuit de auto slecht te zien, en vanuit sommige juryhokjes bij indoors al helemaal niet.
Hoewel de spiegels soms voor de jury ook heel handig kunnen zijn hoor. Haha!
Dus het advies blijft toch helaas, op wedstrijd SB iets overdrijven.

Navragen is beter dan afvragen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:55

He, leek me net zo gezellig, jij als schrijfster mee

Mijn handschrift is belabberd Knipoog nee hoor maar ik wil wel meekijken Lachen

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:52

ik weet er ook alles van je moet je SB inderdaad op 3 1/2 sporen rijden gewoon net een beetje extra dan ziet de jury het pas goed. Alleen wel oppassen dat als je een kampioenschap hebt je het dus ook echt 3 1/2 doet want dan heb je meestal ook nog een jury op de korte zijde bij de hoefslag zitten. en als je dan teveel doet word het weer afgestrafd.
het is wel heel veel nadenken dat paardrijden maar als je dan een 8 hebt is het weer goed veel succes allemaal *LOL*

eindelijk foto's op m'n profiel er komen er nog veel meer hoor!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, Selina en 8 bezoekers