wat voor deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wat voor deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 12:45

Ik heb weinig tot geen ervaring met dekens. Bij hon had ik nooit keuze, aangezien er maar weinig dekens zijn die ze past.
Met Jamaica heb ik ineens zoveel keuze dat ik niet weet wat wijsheid is.
De maat weet ik, maar verder????

Ik wil haar straks iet wat korter in het haar houden dan vorig jaar, maar ze hoeft geen zomervachtje te hebben. Misschien dat ik haar in dekenmodel scheer, maar zolang dat niet nodig is, liever niet.
Ze moet er met droog weer mee in de bak of op het land kunnen.
Hoeveel grams???
Wel of geen loopsplitten?

Deken mag niet TE duur zijn (dus geen Rambo ofzo)
Gewoon een degelijke deken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:17

Ik heb precies hetzelfde probleem. Bud gaat niet met het winterdeken naar buiten, maar ik ben ook een beetje radeloos wat voor deken ik zou moeten kopen. Hoeveel grams (ik heb eventueel een onderdeken voor de echt koude dagen), wel of geen loopspitten, bilriemen, buiksingels weet ik het allemaal niet...De maat weet ik overigens ook.

Help ons mensen *LOL*

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 15:13

Wel loopsplitten!! voorkomt schuurplekken, en is sowieso fijner vor je pony.
en tja, ik zou een deken kopen met bilriemen en buiksingels.
En een deken van ongeveer 300 gram als ze toch niet ontzettend dun in haar vacht hoeft te blijven. Denk dat dat wel genoeg is dan.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 20:55

Iig met loopsplitten, Harry's Horse staat bekend als een deken met een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Verder idd een 200 of 300 grams deken, ook een beetje afhankelijk van hoe koud je stal is.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 22:56

Loopsplitten wilde ik ook altijd heel graag , maar bij erg veel dekens zitten deze op een plek waar je er net niks aan hebt Haha!

Te ver naar achteren bv zodat de schouder en het been nog weinig ruimte hebben.....
Verkijk je daar dus niet teveel op , let goed op het model , kruissingels , dubbele borstsluiting (of "hengstendeken"- over het hoofd aan te trekken vanwege dichte borst) en beenriemen zijn wel aan te bevelen voor een fijne , stevige ligging.

200-300 grams is zat.
Ik heb voor Rena de Pagony Outdoor , 300 grams ademende en waterdichte deken , heerlijke voering , perfect model voor haar , zit helemaal toppie.
Ben er dolblij mee , daarmee stuur ik m'n knollebeest met een gerust hart de wei in van de winter Lovers .

Heb er nu een dunne versie bij Divoza van in bestelling , hoop dat die ook zo ontzettend mooi erop zit Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 23:17

Is 200-300 grams niet te weinig? Ik bedoel, ik wil niet dat Buddels dalijk met een pak vacht op stal staat...ik wil hem lekker kort houden.
Kan ik dan beter een 400 grams nemen?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 00:02

300 is denk ik meer dan zat hoor Lachen Renske wordt over een maand of wat geschoren, en dan krijgt ze een 300 op, in de strenge winter zit daar nog een extra deken onder.

Zeker een jong paard zou ik niet meteen een te dikke deken op leggen, 300 gram,s is na mijn idee meer dan zat.
Idd wat betreft de loopsplitten, Ik heb wel altijd een deken gehad met, maar ze zaten gewoon verkeerd, dus resultaat, daar scheurde het uit, en paard had nog schuurplekken Boos!
Ik heb nu een buca 9 of zo iets ), voor weinig geld, zonder loopsplitten, en het gaat prima.

Stef ik zou dus zonder loopsplitten pakken, en snel naar divoza gaan, geloof dat de dekens nog in de aanbieding zijn.

groetjes

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 10:43

Ja tot de 26e geloof ik heb je 10 % korting d8 ik , daarom heb ik nu dus ook een "ongevoerd" regendekentje en een uitrijdekentje besteld *trekt ooglid naar beneden* Tong uitsteken

Voor Rena vind ik 300 helemaal meer dan zat , maar zij heeft ook zo'n Arabierenvelletje , dat mag nauwelijks wintervacht heten , dus kort houden hoeft niet echt.....

Toch lijkt 300 me zat hoor om een jong ding kort te houden , hij is het niet gewend ook , en al te warm lijkt me ook niet prettig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:20

Hey jamey !!! Tong uitsteken
Je moet zowiezo wel beginnen met opbouwen, je kan niet van de 1 op de andere dag een winterdeken er op gaan gooien natuurlijk. Maar als je geen dure dekens wil, zou ik al ik jou was eerst met een zweetdeken beginnen, en daarna iets van een canvas en als het echt koud word een economic deken. Ik gebruik veel dikker , maar als je niet duur wilt uitkomen is dat de beste oplossing, en kijk uit want als je haar scheert moet je wel dikker opgooien he...

Succes Haha!
Gr. Shanna

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:28

Die van Harry HOrse heb ik eigenlijk alleen nog maar goede verhalen over gehoord, is trouwens ook het enige product van Harry HOrse waar ik goede ervaringen over gehoord heb.
Wat ik zelf hele fijne slijtvaste dekens vind is van die loodzware canvas dingen, (ligt op veel paarden super) ik ben de naam zo 123 vergeten, maar als je er naar vraagt hebben ze ze vast wel. En daar kun je evt nog een deken onder doen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:34

ShannaY schreef:
Hey jamey !!! Tong uitsteken
Je moet zowiezo wel beginnen met opbouwen, je kan niet van de 1 op de andere dag een winterdeken er op gaan gooien natuurlijk. Maar als je geen dure dekens wil, zou ik al ik jou was eerst met een zweetdeken beginnen, en daarna iets van een canvas en als het echt koud word een economic deken. Ik gebruik veel dikker , maar als je niet duur wilt uitkomen is dat de beste oplossing, en kijk uit want als je haar scheert moet je wel dikker opgooien he...


Ik, scheer mijn paard nooit, maar ik gooi meestal in oktober een deken op, en dat blijft de hele winter zo. Ga niet klooien met onderdekens en zo. Het gaat er mijom dat hij niet te dik in het haar wordt, en een beetje schoon blijft. Ik heb nu een hengstendeken van Eskadron, ben benieuwd hoe die bevalt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:11

dekens met loopsplitten koop ik niet meer, werkt helemaal niet, zitten bij mij altijd veel te ver naar voren. Verder heeft pagony volgens mij geen waterdichte dekens, hoogstens waterafstotend.....

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:20

Als het goed is zijn ze waterdicht van Pagony , anders had ik 'm ook niet gekocht Knipoog

Bij de lichte hebben ze er wel waterafstotend bijgezet om zichzelf in te dekken mocht er toch vocht doorkomen , maar ook deze is in principe waterdicht , nieuwe verbeterde versie is mij wijsgemaakt , en getest door personeel van Divoza dat er naar horen zeggen erg tevreden over was....

Kijk of het echt zo is is maar afw88 natuurlijk , maar de Rambo en Harry's Horse die ik eerst geprobeert heb die zaten als een hobbezak eromheen , zat echt voor geen meter op mijn pony.
De Pagony is perfect gewoon , zit als een tweede huidje dus toch is het deze geworden....

Ik heb er wel vertrouwen in , zal het wel zien deze winter want hij gaat zwaar gebruikt worden Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:33

Ik heb voor Ewald een Weatherbeeta, 200 grams.. ik vind het zat want dan kun je wat meer zeg maar, ik kan mijn zomerdeken, zweetdeken er nog onder doen als het echt koud word en mijn regendeken er over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:29

Billy"]
[quote="ShannaY schreef:
Hey jamey !!! Tong uitsteken
Je moet zowiezo wel beginnen met opbouwen, je kan niet van de 1 op de andere dag een winterdeken er op gaan gooien natuurlijk. Maar als je geen dure dekens wil, zou ik al ik jou was eerst met een zweetdeken beginnen, en daarna iets van een canvas en als het echt koud word een economic deken. Ik gebruik veel dikker , maar als je niet duur wilt uitkomen is dat de beste oplossing, en kijk uit want als je haar scheert moet je wel dikker opgooien he...


Ik, scheer mijn paard nooit, maar ik gooi meestal in oktober een deken op, en dat blijft de hele winter zo. Ga niet klooien met onderdekens en zo. Het gaat er mijom dat hij niet te dik in het haar wordt, en een beetje schoon blijft. Ik heb nu een hengstendeken van Eskadron, ben benieuwd hoe die bevalt
[/quote]

Dat is niet zo handig, als jij maar heel de winter door 1 deken erop gooit, veranderd uiteraard het weer ook, in de december gaat het vriezen, en dan staat jouw paard met hetzelfde deken op als toen het nog niet vriesde, dat heeft hij het uiteraard koud, en moet je dus een dikker deken opgooien. Jij loopt natuurlijk in oktober misschien nog met een shirtje, maar in december doe je ook een trui aan lijkt mij Verward
Het werkt echt niet anders als bij mensen. Waarom zouden er zoveel verschillenden dekens bestaan, en overgangsdekens ??
Als je de hele winter er maar 1 gebruikt heeft hij het gegarandeerd koud. Scheve mond

Ps. vraagje : Gestald bij Van de Ronde ??? (hoe je het ook schrijft) in Poortugaal ???

Gr. Shanna

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:34

Hoi,

Ik wil mijn Welsh Cob ook niet TE dik in het haar hebben, maar hij hoeft idd ook geen zomervachtje te hebben. Ik heb een deken van 200 gram, een Rhino Turnout Lite (als ik me niet vergis Haha! ) en die had ie vorig jaar vanaf oktober ongeveer op. Hij verhaarde nog iets terug en ik heb de hele winter prima met hem kunnen rijden en hij werd ook nog weer droog na het zweten. Ik vond in dit geval en denk dat dat voor een Haflinger ook prima werkt, een 200 grams echt genoeg.

Groetjes,
Judith

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:42

Na jarenlang elke keer dure waterdichte dekens in alle maten en diktes gekocht te hebben, want ja, als hij gaat rollen in een natte paddock moet je toch wel een waterdichte hebben, ging bij mij vorig jaar eindelijk een op.
Ik heb nu een ongevoerde waterdichte deken, en die gaat overal overheen. Ik kan dus veel goedkopere dekens kopen voor eronder.
Blijft prima zitten en is lekker warm.
Hopelijk blijft hij nu eens in dezelfde maat, want ik heb toch een stapel liggen die eigenlijk te klein zijn en waar hij zo'n Chippendale kontje in krijgt Haha!
Maar ik heb goede hoop dat die van vorig jaar nog passen. (Mag ook wel een keer, hij is inmiddels 11 jaar dus toch eindelijk wel een beetje uitgezwaard hoop ik.)

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:52

ShannaY schreef:
Ik, scheer mijn paard nooit, maar ik gooi meestal in oktober een deken op, en dat blijft de hele winter zo. Ga niet klooien met onderdekens en zo. Het gaat er mijom dat hij niet te dik in het haar wordt, en een beetje schoon blijft. Ik heb nu een hengstendeken van Eskadron, ben benieuwd hoe die bevalt

Dat is niet zo handig, als jij maar heel de winter door 1 deken erop gooit, veranderd uiteraard het weer ook, in de december gaat het vriezen, en dan staat jouw paard met hetzelfde deken op als toen het nog niet vriesde, dat heeft hij het uiteraard koud, en moet je dus een dikker deken opgooien. Jij loopt natuurlijk in oktober misschien nog met een shirtje, maar in december doe je ook een trui aan lijkt mij Verward
Het werkt echt niet anders als bij mensen. Waarom zouden er zoveel verschillenden dekens bestaan, en overgangsdekens ??
Als je de hele winter er maar 1 gebruikt heeft hij het gegarandeerd koud. Scheve mond

Ps. vraagje : Gestald bij Van de Ronde ??? (hoe je het ook schrijft) in Poortugaal ???

Gr. Shanna


Het lijkt mij dat als een paard een "dun"dekentje op krijgt , en hij heeft daar niet genoeg aan tegen de kou , hij gewoon onder de deken wat meer vacht aanmaakt.

Net als een "bloot" paard zeg maar , die maakt ook naarmate dat het kouder wordt en z'n vacht niet meer voldoende warmte vast dreigt te houden , steeds wat dikkere wintervacht aan.
Het lijkt me dat dit onder een deken gewoon doorgaat , volstaat de dikte die je in de herfst oplegt niet meer in de winter , dan groeit er volgens mij wel een beschaafd "wintervachtje" onder aan.

Ik wilde voor Rena eigenlijk ook alleen maar een dun regendekentje , maar in de winter krijgt ze nu de 300 grams op en nu als ik m'n "ongevoerde" dekentje krijgt deze .
Omdat Rena nogal koukleumig en nauwelijks waterdicht is en ik haar met m'n nieuwe baan niet meer even snel binnen kan halen.
Voor de dikkere vind ik het nog niet koud genoeg , ze mag best een beetje vacht krijgen.
Dus als regen dreigt gaat de dunne dan op.

Ik had het liefste iets van 150 grams ofzo dan had ik er maar 1 nodig gehad , met koude dagen fleece-dekentje eronder...

Maar die dunnere types pasten niet voor zover ze al bestaan...

Tja dus heb ik er nu 2 Lachen .
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-09-02 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:01

Hij staat inderdaad bij de Ronde.
Verder denk ik dat als je een paard niet superkort in het haar hoeft houden, dat het best werkt zo. Ik heb Bill al op stal gehaald, staat nu nog zonder deken. Binnenkort gaat de deken op om hem wat korter in de vacht te houden. In de winter staat de hele stal vol paarden, een stuk of 40, dus dan is de stal nooit echt koud. Ik doe het al 9 jaar zo, en het gaat prima. Misschien heeft hij wat meer haar als een echt sportpaard, maar dat neem ik wel voor lief.
Ik wil ook geen watje van mijn paard maken, hij mag best wat weerstand opbouwen

Hoe ken jij de Ronde trouwens? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:28

Ik heb op een wei van hun gestaan in Rhoon/Poortugaal samen met wat mensen van die stal en een vriendin van me heeft er gestaan.
Wendy goosen.
En op de foto's in je profiel herkende ik de omgeving Lachen
Ik heb daar ook nog geinformeerd of ze mijn paard voor de kar konden laten lopen, maar dan moest ik voor stal en training 800 piek in demaand betalen, en dat zag ik niet zitten Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:37

pmarena schreef:
Als het goed is zijn ze waterdicht van Pagony , anders had ik 'm ook niet gekocht Knipoog


Ja, ik heb de divoza gids doorgespit en je hebt helemaal gelijk, het zijn nieuwe, hadden ze verleden jaar nog niet
Ik vind alleen 300 gram iets teveel, zou liever 200 gram hebben, en die hebben ze nu net niet van pagony en dan waterdicht.....

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:38

Ah, Wendy, dan weet ik genoeg Gaaaap
En ja, als je je paard wil laten beleren, kost dat wel wat. 800 gulden valt me nog mee eigenlijk, heb meer stallen gehoord waar ze 1000 vroegen. Maar goed.... het is maar wat het je waard is.

On topic... Wie loopt er wel de hele winter met dekens te sjouwen, of zijn er meer mensen die gewoon 1 dekentje opgooien.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:42

Mag ik ook nog even een vraagje toevoegen? want om nou nog een deken-topic te starten Knipoog Ik heb nu een zomerdeken, en ga iets van een 200-300 grams winterdeken kopen. Kan ik dan gewoon als het koud word die winterdeken opleggen of moet ik nog een tussendeken hebben (150 gram ofzo) En is het slimmer om een waterdichte winterdeken te kopen of een losse regendeken?
lastig al die dekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:46

Het heeft niks met het geld te maken, mijn paard is een gelder dus heeft al tuigerbloed, het probleem was eerder, ze hebben geen binnenbak, en was niet zo tevreden over de stalling. Verder aardige mensen, maar om mijn paard voor een kar te zetten, om te kijken of hij het leuk vind, en vervolgens 800 gulden te betalen vind ik toch wel wat ver gaan. Wat krijg ik ervoor terug Scheve mond Verward Het in principe niks met beleren te maken dus :S


Enne jamey, beetje saai aan het worden he, op ons stekkie Boos!
Als ik jou was, zou ik in ieder geval eerst een zweetdekentje of een zomerdeken opgooien, daarna moet je zelf maar kijken wat je wilt...

Gr, Shaantje Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:48

MirageGidran"]
[quote="pmarena schreef:
Als het goed is zijn ze waterdicht van Pagony , anders had ik 'm ook niet gekocht Knipoog


Ja, ik heb de divoza gids doorgespit en je hebt helemaal gelijk, het zijn nieuwe, hadden ze verleden jaar nog niet
Ik vind alleen 300 gram iets teveel, zou liever 200 gram hebben, en die hebben ze nu net niet van pagony en dan waterdicht.....
[/quote]

Precies wat ik ook zo jammer vind / vond !! *LOL*

Daarom heb ik nu maar een dunne en een dikkere gekocht..... Frusty
(zie mijn bovenstaande reactie)

Echt jammer hoor dat ze geen tussenmaatje hebben wat dat betreft Lachen