**Hoesten bij (aan) galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

**Hoesten bij (aan) galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 12:56

Het viel me eerst niet op, maar na 2 x toch wel, de laatste week hoest mijn haflinger bij het aangaloperren en ook bij door rijden in galop (en dan stop ik maar). Niet constant, maar steeds 2x achterelkaar.
Hij heeft geen neusvloeing, of een klein beetje helder misschien, hij had vanmorgen geen koorts en eet goed. Aan hartslag of ademhaling zie ik niets wat bijzonders.
Al surfend lees ik dat hoest toch wel een waarschuwing is, dus wat nu? Dierenarts bellen?
Hij is 13 jaar, staat de hele zomer al buiten, krijgt veel beweging, en is mokgevoelig. Momenteel heeft (hij sinds 2 dagen) ook dunne mest, maar dat kan van overgang van de ene wiede naar de anderen zijn.
Hij wordt jaarlijks voor influenza ge-ent.
Hij is nooit ziek..
Ander paard op stal heft verhoging gehad en wel neusvloeing enz, maar dat leek niet op de verschijnselen die Mozart, ons paardje nu toont.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:50

Ik denk dat de dunne mest idd niets met het hoesten te maken heeft en van het veranderen van weide komt.
Zo te lezen hou je je paard bijna ideaal, dus daar kan het ook niet van komen. Ik denk dat je je pas echt zorgen moet gaan maken als het blijft (na komende week niet minder) of wanneer je hem ook op andere momenten hoort hoesten. Wat kan is dat door het frissere weer van de afgelopen week (zeker 's ochtends is het echt herfst aan het worden) hij wat gevoeliger op z'n luchtwegen is geworden en dat het prikkelt wanneer hij diep moet gaan ademhalen. En dat het dus gewoon weer over zou moeten gaan. Wat gebeurt er als je gewoon door blijft rijden? wordt het dan erger of juist minder?
Ik zou rustig blijven rijden, wanneer hij meer/ op andere momenten gaat hoesten of verhoging krijgt dan moet je wel iemand bellen maar dat lijkt me nu nog niet nodig. Gewoon een beetje in de gaten houden en als je hem in het zweet hebt gereden zorgen dat hij goed droog is voordat je 'm weer naar buiten doet.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:37

Michelle hoestte ook heel vaak met het aandraven en aangalopperen,een paar kuchjes en dan niet meer,dit is heel lang zo gegaan,omdat ik er niet zoveel aandacht aan besteed heb(stom).
Toen ben ik op een gegeven moment foenegriek gaan voeren en na 2 dagen was het weg! het helpt echt.
Ik zou dat eens kopen,foenegriek is altijd goed en als het helpt dan helpt het en zo niet dan moet je echt even de da bellen.

Misschien heeft ze wel gewoon een koudje gevat,maar ik zou echt foenegriek proberen,is ook goed tegen verkoudheid en maakt het slijm los.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:40

mijn paard had het ook en die had ook dubbelslag bij ademhalen.
hou het alsjeblieft goed in de gaten.
pen had dus bronchitus.
als je er geen aandacht aan besteed kan het chronisch worden en dan kom je er nooit meer vanaf.

ik voer hem nu elke dag hmp horse bij.
dit is ff iets sterker dan foene griek.

succes

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:15

Paarden pikken zo nu en dan wel eens een virusje op, hou het goed in de gaten, het klinkt nog niet alarmerend, een paar tips, goed in en uit stappen, hooi nat maken en je voer ook, dat laatste is alleen op dit moment weer in strijd met de diaree, daar voor kan je hem het beste een dagje laten "vasten" geen kracht voer en een heel klein beetje oud hooi, dan in de dagen daarna weer langzaam het voer op bouwen, hou ze temperatuur goed in de gaten doei succe shaneen