Dagblad v/h Noorden stelling; paarden horen .....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Dagblad v/h Noorden stelling; paarden horen .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 14:13

Zat. 21 Sept. 2002;
'Als meer burgers zich zouden realiseren dat het paard erop gebouwd is om al grazend 24 uur in beweging te zijn binnen een koppel, dan zou men minder verbaasd zijn over het feit dat menig paard dat voornamelijk individueel binnen gehuisvest is, twee keer daags gevoerd wordt uit een ruif welke hoog aan de muur bevestigd is, en belast wordt met een eenmaal daagse werkexplosie, ten onder gaat aan blessures, luchtweginfecties en koliek; om van gedragsafwijkingen en rijproblemen maar niet te spreken'

Mevr. I D. Wijnberg, universiteit Utrecht

Eens/oneens ??


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:14

eens Lachen Klop eigenlijk helemaal.


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:13

Ik ben het er ook mee eens. Maar zoals zij het zegt is het net alsof alle paarden het zo slecht hebben. Lang niet alle paarden staan er zo bij hoor, Sher bijvoorbeeld staat de hele dag op het land, s'avonds staat ze in stal en dan heeft ze hooi op de grond (dus niet in een ruif). Het ene paard kan er ook beter tegen dan de andere, ik ken ook een hengst die staat ook in stal, wordt 1 keer per dag bereden en vaak even losgegooit, maar dat is dus echt niet genoeg voor hem. Best wel zielig eigenlijk......

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:19

helemaal mee eens. loulou staat 24 uur per dag buiten, maar niet iedereen kan zijn paard in de wei zetten. vooral in de grote steden is dat moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:42

Helemaal mee eens.
24 uur buiten is voor de meeste paarden niet haalbaar, maar op een stal waar ze maar 1 uur of minder per dag buiten komen zal ik nooit een paard stallen.

Maar dat is helaas ook niet overal haalbaar.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:50

Dan vind ik als je echt van paarden houd en je paard zou niet eens de wei op kunnen dat je dan geen paard moet kopen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:39

Er zijn al vaker soortgelijke discussies gehouden. Ik ben ook van mening dat een paard zeker meer vrijheid verdient als dat ene uurtje eruit in de bak. Die van mij staat 's zomers dag en nacht buiten, en in de winter alleen overdag.

Dat gaat mischien veranderen, dat wil zeggen, als ik haar bij huis krijg, heb ik een stal en een uitloop van ca 25 bij 7 meter. Ruim genoeg om te krummelen, maar staat niet in vergelijking met de ruimte die ze nou heeft. Ben ik dan srtom om haar te veranderen van woonruimte?
Ik ben van mening van niet, om de simpele reden dat als zij bij huis staat ik haar toch meer aandacht kan geven, vaker es even een knuffel en een wortel brengen (wat zou ze belangrijker vinden?).
Ik hoop natuurlijk dat ik dat wel een stukje land kan huren waar ze een uurtje of wat per dag in kan staan, lekker voor de graas....

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 18:43

Nou is het hier in het Noorden wel wat anders dan in het westen natuurlijk, hier is voor (bijna) iedereen wel een stal te vinden waar je je paard dag en nacht het land op kunt smijten, gelukkig heb ik die mogelijkheid ook en maak daar graag gebruik van, ook in de winter.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:41

Riëtte schreef:
Er zijn al vaker soortgelijke discussies gehouden. Ik ben ook van mening dat een paard zeker meer vrijheid verdient als dat ene uurtje eruit in de bak. Die van mij staat 's zomers dag en nacht buiten, en in de winter alleen overdag.

Dat gaat mischien veranderen, dat wil zeggen, als ik haar bij huis krijg, heb ik een stal en een uitloop van ca 25 bij 7 meter. Ruim genoeg om te krummelen, maar staat niet in vergelijking met de ruimte die ze nou heeft. Ben ik dan srtom om haar te veranderen van woonruimte?
Ik ben van mening van niet, om de simpele reden dat als zij bij huis staat ik haar toch meer aandacht kan geven, vaker es even een knuffel en een wortel brengen (wat zou ze belangrijker vinden?).
Ik hoop natuurlijk dat ik dat wel een stukje land kan huren waar ze een uurtje of wat per dag in kan staan, lekker voor de graas....


Dan ik ze toch ook nog bestwel vrij! En nog soms naar de wei zou ze wel happy zijn hoor, mits ze alleen staat natuurlijk. Maar dat is wel lekker zeg paard aan huis Lachen Ook leuk voor je paardje lekker veel aandacht. Maar de wei is natuurlijk helemaal lekker voor haar!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:00

Toch is dag en nacht in het land ook niet ideaal... Die van mij moet zoveel mogelijk buiten vanwege luchtwegproblemen, maar hij heeft de hele zomer met mok gelopen, nu nog een minibeetje maar het gaat niet helemaal weg, en hij heeft een eczeemdeken op vanwege de zomereczeem en toch heeft hij nog iets jeuk gehad (neus, ogen, benen) Tja... Dan weet je het ook niet meer hoor!!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:14

Joyce dat zou ze ook hebben dat exceem, maar als ze daar last van hebben kun je ze beter naar zonsondergang buiten zetten en voor zonsopgang weer binnen (kijk dat zijn nou de uitzonderingen), maar omdat de jouwe luchtwege problemen heeft toch maar buiten Lachen, jee wat zal dat lastig zijn voor jouw omdat te bepalen zeg! Maar ik zeg ook niet dag en nacht het is vind ik absoluut niet erg om ze s'nachts in een box te zetten. Trouwens in het wild slapen ze dan ook!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 20:22

joyce B schreef:
Toch is dag en nacht in het land ook niet ideaal..


Dan zou ik er dus neerzetten 'toch is dag en nacht in het land niet voor iedereen ideaal'.
Voor mij is het bv wel weer ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:23

Ik ben het met deze stelling eens en heb de paarden dan ook zo veel mogelijk buiten.
De stallen hebben buitendeuren voor de frisse lucht en het hooi voer ik op de grond.
Ustinov staat in Friesland in een koppel jaargenoten omdat ik dat de beste manier van opgroeien vind.
Er zitten wel blessure risico´s aan maar je krijgt er wel blije paarden van die lekker fris tussen de oortjes blijven.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:28

Ik denk dat de risico's groter zijn als je ze 23 uur per dag in hun boxje laat, denk aan luchzuigen enz. En fysiek natuurlijk, je merk gewoon dat de paarden die in de wei staan beter in hun vel zitten er meer plezier in hebben en veel vrolijker zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:21

avantilover schreef:
Maar ik zeg ook niet dag en nacht het is vind ik absoluut niet erg om ze s'nachts in een box te zetten. Trouwens in het wild slapen ze dan ook!


Niet de hele nacht hoor, een paard slaapt maar korte tijd per etmaal.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 21:45

Lovely"]
[quote="avantilover schreef:
Maar ik zeg ook niet dag en nacht het is vind ik absoluut niet erg om ze s'nachts in een box te zetten. Trouwens in het wild slapen ze dan ook!


Niet de hele nacht hoor, een paard slaapt maar korte tijd per etmaal.
[/quote]

Jam aar s'nachts trekken ze toch niet verder en blijven ze toch zeg maar een beetje op het zelfde stuk, dat zou anders toch veel te gevaarlijk zijn?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:50

Mijn pony staat dud wel veel op stal in de zomer komt ze wel veel buiten maar ik sta gewoon bij een boer die dus de koeien op het land wil hebben en als de koeien naar binnen moeten en de paarden staan nog in het land dan wordt het een feest op de ree daar de koeien raken gewoon helemaal van slag en het gevolg daar van is dat ze dus niet meer willen melken. Die van mij heeft verder nooit wat is 1 keer kreupel geweest en verder zo gezond als een vis en haar gedrag word er niet echt anders van.

Ik ben er ook voor om de paarden veel buiten te laten zijn er die van mij gaat ook zoveel mogelijk naar buiten maar ik heb daar waar ik sta gewoon mijn beperkingen daar in. Ik sta nou eenmaal bij een boer en die boer moet leven van zijn koeien en daar moet ik dan ook rekening mee houden en dat moeten weallemaal bij ons op stal

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:26

Onderstaand is geen aanval of verbetering op geschrevene, maar een vraag en gedachtegang van mijzelf.
ik heb geleerd dat een paard/pony ongeveer 16 uur per dag levend in een kudde wakker is: is er nu van 16 uur eten/grazen in beweging zijn 24 uur gemaakt? En de veulens dan?

Dan vraag ik mij af wat die dame vindt van het hondenbestand in NL.
De argentijnse dog (jawel er worden jaarlijks tig naar Nederland gebracht)
fokdoel in land van oorsprong, het beschermen van de kudde en de jacht op bergleeuwen. Dierentiun Emmen ziet mij aankomen met een dogo argentino: "mag mijn hond effen jagen op 1 van jullie bergleeuwen anders wordt hij maf" Dit is een voorbeeld (ja het zijn lieve honden en ze doen niemand kwaad maar puur terug gaand op hun oorsprong en het doel waar ze voor zijn gefokt, en daar worden ze in Argentinie nog steeds voor gefokt) De duitse dog voornamelijk gefokt voor de jacht op oa ever/ wilde zwijnen, maar die jacht is al zolang verboden en de dieren zijn al zolang doorgefokt op hun 2e eigenschap: huishond, braaf zijn, rust en metgezel dat de jacht op groot wild geen prioriteit meer heeft.
Jack Russel, oorsprong kruising van rassen met als doel boerderij erf en ondergrond vrij houden van ratten. enz


Ik ben geheel voor zoveel mogelijk buitenloop, maar onze paarden (en dan bedoel ik alle) kun je niet meer de wildernis in laten, de meeste zullen dat niet overleven................

Ik heb mijn ex-kwpn-er in de tijd dat ik haar had 24 per dag buiten lopen, geen dekens niets, nooit ziek of wat dan ook. Ze had wel de mogelijkheid om binnen te gaan staan en bij melding van zeer slecht winterweer werd ze op stal gezet.

Onze voorouders woonden ook in holen/grotten (toen ze het benul kregen dat dat wel prettig was), en jaagden ook het merendel van de dag, de meesten verbrengen hun tijd zittend door. Maar sloop alle huizen en laat een ieder het uitzoeken (dan daalt de wereldbevolking wel enorm).

Ik denk dat je de huidige paarden en pony's (de uitzonderingen bevestigen de regel) niet over kunt laten aan hun oorspronkelijke klimaat/leefomstandigheden. Veel rassen zijn kruisingen van kruisingen van kruisingen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 06:31

nee tuurlijk niet, aan hun lot over laten maar dat is de wei op toch niet, dan moet je er trouwens toch nog elke dag heen. Wat bedoel jij dat ik terug uitzetten in de natuur bedoelden? (nee bedoelde ik niet Lachen )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 07:42

nee, was een reactie op dat wat geciteerd is van mevr. Wijnberg van de universiteit.

Als ik dat stukje lees krijg je het gevoel dat alle paarden 23 uur per dag in een stand staan, er uitgehaald worden, als een gek aan het werk worden gezet en dan weer terug in de stand. Dat iedereen een neuroot op stal heeft staan die wel het een of ander mankeerd.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:27

Alane, paarden slapen ongeveer 2,5 tot 3 uur per etmaal, dan slapen ze echt. De rest van de 'rusttijd' zal een soort halfslaap zijn, het soezen wat we vaak zien. Het systeem van het paard is zo dat er niet veel echte slaapuren nodig zijn voor het herstel, een paard kan ook heel goed op andere manieren rusten. Dit is uiteraard omdat het een vluchtdier is, slapen is gevaarlijk.
Verder ben ik het met je eens dat onze gedomesticeerde paarden niet echt te vergelijken zijn met wilde paarden. Het is aan ons om onze paarden het leven zo aangenaam mogelijk te maken.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:52

Het verbaasd me dat het dagblad anno 2002 komt met een stukje over paardenhudere met zulke 'gesneden koek'.... Is die mevrouw wijnberg soms er weer net op afgestudeerd ofzo...dit weet toch iedere paardenhouder, dit is toch basiskennis! Hoe kan er nou iemand mee oneens zijn? Open deur stelling.

Maar, ondanks dat ik weet hoe het het beste is. Ik rijd op mijn paarden, en wil dus dat ze het droog en warm hebben. Dat komt mijn rijden ten goede. Ik heb ze 's zomerdags de hele dag buiten, maar zodra het weer minder droog en zonnig is, staan ze echt op stal. Niet de hele dag. Ik maak er wel een punt van ze in de ochtend en in de namiddag minstens een halfuur vrije beweging te gunnen. Dat dus naast de arbeid... Een concessie wellicht, maar mijn dames gaat het goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:05

M'n verzorgpaarden staan dag en nacht op het land, ook degene waar ik wedstrijden mee rij. Goed voor het paard Verward deels, ze hebben het echt koud als het zoals gisteren flink gehageld heeft, ze krijgen een vreselijk dikke vacht, ze moeten bijgevoerd worden omdat er te weinig energie in gras zit enz.
Straks gaan ze overigens wel op stal (als de nieuwe boxen klaar zijn en het erf verhard is). Dus 24 uur per dag buiten is ook niet altijd goed. Ze krijgen dan ook sneller last van mok e.d. omdat het te nat is.
Zoals wel vaker: de WAARHEID LIGT IN HET MIDDEN.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 09:37

Dit kun je natuurlijk doorvoeren; het nemen van een hond is egoistisch, want je doet het voor je eigen plezier. Zwanger worden omdat je kinderen wilt, is egoistisch; je doet het namelijk omdat je ZELF zo graag kinderen wilt, die kinderen vragen er namelijk niet om, om geboren te worden. paarden houden zou dan ook egoistisch zijn als je er zo tegenaan kijkt. Iedereen doet hobbyen voor zijn plezier, en sommigen hobbyen met dieren, en dat is dan dus egoistisch. Dat vind ik onzin. Ik vind het pas egoistisch als je alleen maar vanuit je zelf denkt, en niet uitgaat van je dier, waardoor je dier in bepaalde behoeftes niet wordt voorzien. Ik heb best veel voor mijn beesten over en ik steek er veel tijd en energie in om ervoor te zorgen dat ze aan niets ontbreekt. Ben ik dan zo egoistisch? Zijn de mensen die een partner "nemen" soms ook egoistisch omdat ze het vooral doen voor zichzelf en niet voor die ander? WAnt laten we wel wezen: als iemand verliefd op je is, maar mij niet op hem, dan begin je toch OOK NIET aan een relatie puur voor die ander? Dat doe je toch alleen als je zelf OOK gevoelens hebt?

De hond is de betere mens

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:35

Dat zeg ik, mij hebben ze "wijs" gemaakt met dat paarden ongeveer 16 uur per dag (wanneer ze in het wild zouden lopen) bezig zijn met het naar binnen werken van voedsel. (volgens die mevr. Wijnberg 23 uur)

Ik denk dat alles wat je doet eigenlijk egoistisch is, zelfs het proberen te helpen van andere (complimentjes jagen??????????)

tja, kanariepietjes in een kooitje........
konijn in een hokje...........................
Oma in het het bejaardentehuis..........
kinderen in de dagopvang..................
enz.
Wat zijn we ongeloofelijk egoistisch wanneer we een paard aanschaffen en naar eer en geweten het dier verzorgen, wanneer nodig een dierenarts laten komen, zijn hoeven laten verzorgen, het dier beweging geven, op het paard afgestemd voer voorzetten, wanneer het weer slecht is op stal zetten, enz.
Maar wat zijn we toch goed bezig wanneer we oma huisvesten bij leeftijdgenoten omdat we geen tijd hebben haar te verzorgen.
De kids naar de opvang brengen (weer met leeftijd genoten worden ze sociaal opgevoed, lijkt wel een veulenopfok Haha! ) omdat we zo nodig met z'n 2-en moeten werken (heb het dus niet over alleenstaanden) om alle luxe te kunnen bekostigen en ter vergroting van ons sociale leven (je gaat toch niet met andere moeders zitten praten over kinderen en huishouden)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnnetteFlame, Eefste en 7 bezoekers