paard met artrose, wel of niet rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Janine1994

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Sneek

paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-13 13:15

Haloo mensen. /3

2 jaar geleden werd er bij mijn topper Ofcourse artrose ondekt in haar kroongewricht (rv) doordat ze plots stok kreupel liep na een weekje vakantie.
Nu is het zo dat ze nooit meer zo kreupel heeft gelopen als toen.
Soms is ze wel wat stijfjes als ze bijvoorbeeld minder beweging krijgt.

Ofcourse is nu 17 jaar en ik probeer het rijden steeds weer op te pakken.
Dit probeer ik steeds maar kwamen tegenvallers en gek genoeg heeft dit 9/10 keer niets met artrose te maken.
Er is enkele keer geweest dat ze niet wilde draven maar dit merk ik gelijk!
Dit merk ik gelijk aan haar houding en dan blijft het bij stappen.
Ze wil wel heel graag nog rijden merk ik want rijd ik een tijdje niet dan raakt ze geiiriteerd en is ze chagarijnig.

Ze krijgt nu sinds een paar dagen van pharmahorse glucosamine poeder.
Ik hoop dat dit goed aanslaat.

Nou heb ik gisteren besloten mee tedoen aan de binnenbak omdat dit een fijnere bak is en ik haargenoeg beweging wil geven met de winter.
Nou heb ik gisteren weer gereden in de binnenbak en was ze helemaal idioot terwijl ik wel vaker er had gereden.

Ze liep de benen onder haar vandaan als vanouds... liep alleen maar onder me weg en had weinig te vertellen. Het was alleen maar strekken en lopen en kijkerig....
Dit was niet de bedoeling en toen ik haar wat rustiger had ben ik afgestapt en samen uitgestapt... zat ze alleen maar tegen me te hinnikken en te brommen als ik wat tegen haar zei... nou vraag ik ma af... was ze nou zo blij dat ik naast haar liep vanwege de spanning want dan mag ze graag naast me staan of meer omdat ze zo vrolijk was want ze wasnog steeds wat hyper en snel aan het stappen...

Ik vind het allemaal heel moeilijk en vraag dan ook jullie meningen..
Wat vinden jullie.
Beweging is wel goed voor een paard maar denken jullie dat rijden ook goed is voor paarden met artrose.
En dan bedoel ik met rijden gewoon recreatief of klein beetje dressuur met wat wijken beetje L niveau...
Wat zouden jullie doen??

Ik doe het liefst wat het beste voor haar is! _/-\o_

Ofcourse (Corleone x Orthos)| » A horse doesn`t care how much you know until he knows how much you care ....


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:20

Lastig. Mijn ervaring is dat paarden die zoiets mankeren (ook lichte HKO, gevolgen van een bevangenheid en dat soort dingen) en altijd verder cool van karakter en normaal te rijden zijn meestal pijn hebben als ze ineens beginnen te rennen of kijkerig worden. Of een combinatie daarvan ;)
Dus ookal lijkt alles in orde, ik zou er toch rekening mee houden dat ze last heeft. Het op een lopen zetten of ineens moeilijk doen over dingen die anders nooit een blik waardig waren is voor mij een signaal geworden in ieder geval.

Janine1994

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Sneek

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-13 13:28

Ja maar normaal laat ze direct weten of ze last heeft door niet actief te zijn en oren achterover zo laat ze het merken en dan stappen we gewoon 15 min en gaan we naar stal... dus ik twijfel... pffff altijd zo moeilijk,,

Ofcourse (Corleone x Orthos)| » A horse doesn`t care how much you know until he knows how much you care ....

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:31


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:43

Ik ben er mee gestopt na 2 keer over de kop te zijn gegaan (:

Lovly123
Berichten: 188
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: West- Vlaanderen

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:04

Ik heb ook een arabiertje die net 13j is geworden met artrose, had dit al van in z'n jonge jaren doordat hij verwaarloosd was als veulen. Ik rijd hem ook nog steeds, maar alleen recreatief, geen al te belastende dingen enz.. Zelf merk ik aan z'n gedrag dat hij het haat om stil te staan ( héééél chagrijnig). Kijk goed naar het gedrag van je paard, hij zal het wel laten merken als hij pijn heeft! Probeer mss eens op een andere locatie te rijden om te kijken hoe ze daar is. Succes!

Op deze pagina kun je mijn paardje volgen! Alle leuke en minder leuke gebeurtenissen komen erop te staan!
Zouden jullie willen liken aub?

https://www.facebook.com/pages/Picasso- ... 2420618047

Janine1994

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-13 23:21

Lovly123 schreef:
Ik heb ook een arabiertje die net 13j is geworden met artrose, had dit al van in z'n jonge jaren doordat hij verwaarloosd was als veulen. Ik rijd hem ook nog steeds, maar alleen recreatief, geen al te belastende dingen enz.. Zelf merk ik aan z'n gedrag dat hij het haat om stil te staan ( héééél chagrijnig). Kijk goed naar het gedrag van je paard, hij zal het wel laten merken als hij pijn heeft! Probeer mss eens op een andere locatie te rijden om te kijken hoe ze daar is. Succes!


Dat chagerijnige herken ik ook... :D
Heeft jouwn arrabier artrose gekregen door stand van de benen door verwaarloosde hoeven?
Wat verschrikkelijk zo jong en dan al artrose! :o
wat super dat je nog wel kan rijden en dat het recreatief ook goed gaat! Mooi om te horen!

Heb haar vandaag gelongeerd in de binnen bak... dit ging al stuk rustiger!
De buiten bak is steeds heel zwaar vandaar dat ik heb besloten om mee te doen met de binnenbak omdat die echt super goed is het hele jaar door!
Ze loopt nog steeds goed en denk inderdaad gewoon heerlijk wat rond stappen en draven..
Bedankt voor je reactie ;)

Ofcourse (Corleone x Orthos)| » A horse doesn`t care how much you know until he knows how much you care ....


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:03

Je zou ook eens kunnen gaan denken aan het voeren van een goed supplement waar MSM en Glucosamine in zit.
Dat helpt echt enorm!

Succes met je paard!

Op zoek naar de zon!!!

Lovly123
Berichten: 188
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: West- Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:48

Janine1994 schreef:
Lovly123 schreef:
Ik heb ook een arabiertje die net 13j is geworden met artrose, had dit al van in z'n jonge jaren doordat hij verwaarloosd was als veulen. Ik rijd hem ook nog steeds, maar alleen recreatief, geen al te belastende dingen enz.. Zelf merk ik aan z'n gedrag dat hij het haat om stil te staan ( héééél chagrijnig). Kijk goed naar het gedrag van je paard, hij zal het wel laten merken als hij pijn heeft! Probeer mss eens op een andere locatie te rijden om te kijken hoe ze daar is. Succes!


Dat chagerijnige herken ik ook... :D
Heeft jouwn arrabier artrose gekregen door stand van de benen door verwaarloosde hoeven?
Wat verschrikkelijk zo jong en dan al artrose! :o
wat super dat je nog wel kan rijden en dat het recreatief ook goed gaat! Mooi om te horen!

Heb haar vandaag gelongeerd in de binnen bak... dit ging al stuk rustiger!
De buiten bak is steeds heel zwaar vandaar dat ik heb besloten om mee te doen met de binnenbak omdat die echt super goed is het hele jaar door!
Ze loopt nog steeds goed en denk inderdaad gewoon heerlijk wat rond stappen en draven..
Bedankt voor je reactie ;)


Leuk om te horen dat het beter gaat! Ja het gaat idd beter op een ondergrond die niet al te zwaar ligt! Nee hij heeft eigenlijk artrose gekregen doordat hij verwaarloosd was als veulen, .. Op zijn 8 jaar liep hij zo kreupel als iets! Na een tijdje op de weide te staan is het dan verbeterd, maar dan op z'n 10 jaar werd hij weer verwaarloosd.. 2 jaar stil gestaan in een stal, niemand keek er meer naar, was achtergelaten door z'n baasje... d en natuurlijk maakte dat het nog erger met zijn artrose.. Hoeven zijn ook scheef gegroeid enz... In het begin kon hij nog niet eens stappen...maar ik merk wel hoe meer beweging je hun geeft hoe beter het wordt! Probeer veel afwisseling te doen, vindt je paard ook leuker en kijk wat je paard leuk vindt! Mijn arabje haat het om in de piste te werken, maar houdt enorm veel van grote wandelingen maken! Ondertussen gaat het met hem steeds beter en beter! Stap en draf zijn al super, maar aan de galop is er nog werk! Hopelijk komt alles in orde! Succes!

Op deze pagina kun je mijn paardje volgen! Alle leuke en minder leuke gebeurtenissen komen erop te staan!
Zouden jullie willen liken aub?

https://www.facebook.com/pages/Picasso- ... 2420618047

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:02

Heeft iemand advies?
Mijn paard liep kreupel, na even aankijken liep ze beter waardoor ik het weer wilde oppakken. Gewoon een rustig wandelingetje maken. Nu was ze de dag daarna wéér kreupel. Wij leggen het verband met het kreupel zijn en de verharde weg..
Zou dit artrose kunnen zijn , of wat denken jullie dat dit kan zijn?
Gaan dierenarts regelen, maar zou graag wat bokkersadvies hebben!

A mind is like a parachute, it only works when it is open

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:09

hey janine wat jammer dat ofcourse atrose heeft :( ik heb in veendam op een fjord gereden met artrose maar die had er eigenlijk nooit last van die is nu 19 heb er 2 jaar mee gereden. dus ik denk dat je het gewoon rustig aan moet oppakken en kijken naar wat ofcourse doet. maar die binnenbak is wel beter te rijden dan die buitenbak.

You do not have to be alone. The world never inflicts loneliness upon us. That is something we choose or reject by ourselves.”

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: paard met artrose, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:14

Het is toch niet de bedoeling dat hier een tweede artrosetopic ontstaat :)
Daarom verwijs ik jullie bij deze alsnog naar het centrale topic op MD, de link staat op de eerste pagina.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers