Duncan is spierbevangen !

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Duncan is spierbevangen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 13:48

Gisteren had ik les, ging best wel goed. Ik had de indruk dat het i.i.g. voor mij intensiever was als voor Duncan. Na het rijden Duncan weer op de wei gezet en de stallen opgestrooid. Toen ik weer even bij de paarden ging kijken zag ik dat Duncan vreselijk krampachtig liep. Vooral met het achteruitlopen had hij enorm veel moeite.

Snel de paardenarts gebeld (gelukkig had hij dienst !) en die was er al binnen het kwartier . Duncan even laten laten stappen (ging al wat beter) en daarna draven (zwaar kreupel). De DA met een hamer op z'n hoeven aan het kloppen, maar daar reageerde hij gelukkig niet extreem op.

De DA dacht dus aan spierbevangenheid en heeft hem een spuit gegeven om de afvalstoffen die nu in z'n lichaam zitten te helpen afvoeren. Vandaag ben ik weer bij hem geweest en het was i.i.g. niet erger geworden, maar echte verbetering zag ik ook niet Huilen . Z'n linkerbilspier voelt behoorlijk hard aan en hij heeft ook liever niet dat ik er aan kom. Hij loopt nog heel erg gevoelig en steunt niet echt op z'n linkerachterbeen.

De oorzaak is waarschijnlijk: te weinig gewerkt de laatste paar weken (hij had wonden op z'n rug en ik ben op vakantie geweest), een nieuwe partij kuil die waarschijnlijk wat eiwitrijker is en een redelijk intensieve les. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan, maar het enige wat ik nu kan doen is afwachten hoe hij dinsdag loopt en daarna weer overleggen met de DA.

Wie van jullie heeft ook een paard met spierbevangenheid gehad en hoe verliep het herstel ??

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu



fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:51

Rust is in eerste instantie erg belangrijk! Echt boxrust dus. Niet de wei in de komende week. Heel weinig krachtvoer voorlopig. Vraag dit even goed na bij je veearts, want het is erg belangrijk. Maar in eerste instantie RUST!!!
Vaak blijven ze er gevoelig voor als ze het eenmaal gehad hebben.
Wat ik vreemd vind is dat je veearts hem heeft laten stappen en draven nog, als hij spierbevangenheid vermoedt. Als je tying up vermoedt moet het paard acuut stilgezet worden en niet meer bewegen totdat zijn spieren weer een beetje bijgekomen zijn!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 22-09-02 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:52

een paard bij ons op stal is het geweest.
Op zich niet zo heel erg raar, ze rijden niet vaak, en als ze dan rijden verwachten ze veel galop, slidings, run downs, etc etc.
Dit paard heeft 3 weken in een grote loopstal gestaan (5 x 7 m ofzo) volledige rust.
Daarna een week aan de hand stappen, toen een week onder het zadel stappen, en daarna rustig opbouwen.
Verder kreeg ze de 1e week dagelijks pijnstillers.
Je bent er, als het ernstig is (wat bij dit paard zo was) dus wel even mee zoet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: juniper en 30 bezoekers