Niet rond op de volte+rechtrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Niet rond op de volte+rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 09:09

Hoi,

Eigenlijk gaat het momenteel gewoon echt goed met Navy. Endurance, conditie, en nu zelfs ook de Dressuur. Dit is altijd haar zwakste punt geweest, en ze vond het ook niet leuk, maar nu gaat het lekker.

Na een tijdje gelongeerd te hebben met pessoa, en zij erachter kwam dat je je rugspieren ook kunt gebruiken ( Knipoog ), is het ook onder het zadel met sprongen vooruit gegaan. Ze vindt het nu zelfs leuk! Ze loopt lekker ontspannen, oortjes naar voren, een briesje op zijn tijd, echt heerlijk. Ook gebruikt ze d´r achterhand en rug goed, en loopt ze (het merendeel dan..) lekker nageeflijk. Nette stelling, net tempo.

Maar, ze maakt zich niet rond op de volte. Ze begint nu steeds beter door te krijgen dat benen er niet alleen zijn om voorwaarts de gaan, maar ook om bijvoorbeeld zijwaarts te gaan. Travers, en schouderbinnenwaarts lukt dan ook al aardig, al blijft het wijken zelf nog een crime. Zo ook op de volte, dit wordt al gauw meer een 6-hoek.. Ik probeer nog steeds met aanleuning en stelling te rijden, mijn buitenbeen net iets naar achter, enz.. Maar rond wordt ze niet.

Ook lukt het rechtrichten tijdens het afwenden niet geheel. Wel op de hoefslag zeg maar, maar niet hier vanaf. Dan loopt ze een beetje te waggelen.. Benen eraan, beide handen evenveel druk, maar mevrouw loopt rustig door.

Zelf dacht ik dat dit misschien kwam doordat zij niet zelfstandig (of hoe noem je dat?) loopt, het lijkt alsof ze de aanleuning van de bakrand nodig heeft. Daarom ben ik nu meer op de 2e hoefslag aan te rijden. Dit gaat echt niet lekker, de stelling en het ontspannen wat erin zat, is hier grotendeels weg. Aan de longeerlijn loopt ze wel netjes rond. Gewoon doorrijden op die manier? Of juist veel op bijvoorbeeld de volte oefenen?

Alvast bedankt,
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 09:13

ik krijg het idee, dat je iets meer voorwaarts de oefeningen in moet rijden, dat ze bij de oefeningen iets in tempo terugkomt, waardoor ze wat achter een been komt. Daardoor kun je haar niet meer fijn rechtrichten enz.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 09:34

Klinkt misschien gek maar misschien moet je eens proberen de volte 'recht' te rijden, dus niet met stelling maar voor je gevoel de hals recht voor je en op je benen rond sturen. Niet over nadenken maar gewoon proberen.

Verder dus veel op die binnenhoefslag, afwenden etc en proberen je paard in balans te laten lopen, niet teveel aan de teugels zitten maar op eigen benen laten lopen. En zoals pipo al zegt bij alle oefeningen voorwaarts houden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 10:50

Bedankt. Voorwaarts houden klinkt heel onlogisch, Navy is echt knetter af en toe, en ze even de kans krijgt is ze er vandoor, maar nu ik erover nadenk komt het het meest voor dat ze juist bij het afwenden terugvalt.
Bedankt!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:10

Vergeet niet dat je stelling er niet uit kunt trekken. Ik vind dit heel moeilijk om uit te leggen wat ik nou bedoel, maar het komt op het principe dat je wel stelling mag vragen maar er niet uit kan trekken want dan krijg je een paard wat kantelt etc. etc. MIsshcien kan iemand anders dit tot in detail uitleggen, ik weet zelf wel wat ik bedoel maar niet hoe ik het uit moet leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:45

Misschien dat stelling meer met het been gevraagd hoort te worden dan met de hand?