rug wegdrukken en alleen maar hard willen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

rug wegdrukken en alleen maar hard willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 16:04

Mijn haflinger s na een tijdje in stap lekker ontspannen maar ik de draf drukt ze haar rug weg en wil ze alleen nog maar heel hard!!! Wat kan ik er nou aan doen dat ze dat dus niet meer doet. Ze doet haar hoofd omhoog pakt aan de linkerkant het bit vast en wil er alleen maar hard weg.
Weten jullie een oplossing??????


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:08

longeren met bijzet. Ik zou met longeren dus beginnen en daarna eerst los longeren en na 10 minuten loswerken er op.

De hond is de betere mens

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 16:13

ik longeer altijd al met bijzet en dat gaat altijd goed ze loopt mooi ontspannen maar zodra je gaat draven als je er op zit is het mis

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:20

en als je eens haar bijzet zoals aan de longe? of... je gaat aan de longeerlijn draven, terwijl iemand deze dus vasthoudt? met of zonder bijzet?

De hond is de betere mens

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:21

Misschien is er iets met haar rug ???

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:22

Heb je haar rug al na laten kijken of misschien drukt het zadel ergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:37

Als je alle bovenstaande tips gedaan hebt en je komt het probleem nog steeds tegen, dan zou je het volgende een kunnen proberen. Probeer om vanuit stap gedoseerd aan te draven. Je rijdt de overgang dan geleidelijk en niet ineens naar zijn normale tempo, je gaat zeg maar pasje voor pasje naar het normale tempo. Op die manier geef je jezelf meer tijd om de overgang uit te werken. Het is wel de bedoeling om licht te rijden om de rug wat ontspanning te gunnen terwijl je dit doet.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:42

misschien is het een soort van nog niet goed ontwikkelde balans en spieren. Dan gaan ze rennen omdat dat makkelijker is dan de rug gebruiken. Zelf niet kwaad worden in ieder geval.
vErder overgangen rijden, longeren met bijzet en de rug nakijken (een nieuw zadel heb je al).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:45

Een keer proberen met een stootteugel te rijden, dan kan je haar mond wat met rust laten en kan ze haar hoofd niet omhoog gooien. Jij kan je dan concentreren op het goed voorwaarts houden etc.

Ik zou echter wel eerst bovenstaande proberen (rug nakijken ed)

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:58

Pas op met proberen van hulpteugels, bij foutief gebruik kan je meer stukmaken dan goed. Vraag je instructeur na wat die voor oplossing kan geven. Als die het niet weet, zoek dan eerst uit of er geen medisch probleem is. Is dat er niet (of misschien in dit geval NOG niet), zoek dan een andere instructeur. Toch veel beter dat iemand in de bak je hulp biedt dan via internet.
Succes!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 21:43

Er is verder niks met de rug want die is toen ze kreupel was helemaal na gekeken omdat de kreupelheid hoog zat. Dat was allemaal goed. Het kan iid zijn dat het zadel haar pijn heeft gedaan die heb ik namelijk vanmiddag ingeruild en die blijk helemaal niet goed te zijnvoor haar. Ik heb nu een nieuwe en hopen dat het dan beter gaan. Ik weet haast ook wel zeker dat ze mij en mijn vriendin aan het uit proberen is ik heb haar nog niet zo lang en we voelen gewoon dat ze hte wel kan maar eigelijk gewoon niet wil. Bij de vorige eogenaar deed ze het namelijk in het begin niet maar later wel en zijn de meisjes er bang voor geworden en zodra ze het deed stapten ze af en stopten ze er mee en mocht ze dus weer naar stal. We rijden niet met hulpteugels alleen met een martigaal zodat ze haar hoofd niet te ver omhoog kan gooien.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:02

Eleonoor schreef:
Pas op met proberen van hulpteugels, bij foutief gebruik kan je meer stukmaken dan goed. Vraag je instructeur na wat die voor oplossing kan geven. Als die het niet weet, zoek dan eerst uit of er geen medisch probleem is. Is dat er niet (of misschien in dit geval NOG niet), zoek dan een andere instructeur. Toch veel beter dat iemand in de bak je hulp biedt dan via internet.
Succes!!


Weer een hersenloze opmerking. Sorry no offence, maar ik kan niet zo goed tegen mensen die niet lezen en alleen het woordje hulpteugel zien en meteen negatief reageren...
Als ze zomaar iets zou doen zou ze toch niet om hulp vragen?
....

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 22:06

Nou ik gebruik nooit hulpteugels eigenlijk en ik wil eigelijk ook niet eerder "weg" met de pony op les omdat ze dan helemaal niet meer te houden is ze moet eerst rustig kunnen lopen en met de stap hebben we dat bereikt maar nu moet de draf nog zonder dat ze gaat scheuren. Ik doe er deze week alleen voor het eerst een martigaal aan en ik hebeen ander zadel gekocht nou en aan de rug ligt het niet dus is ze gewoon lastig en wil ze alleen maar hard en dan natuurlijk op de manier die voor haar het handigst is

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:18

Ho, ik zeg niet dat het moet, raad het je alleen aan. Wat je er dan mee doet moet je zelf weten. Maar een hulpteugel is om je te helpen. Dan kun je 2 dingen doen. Eigenwijs nee zeggen tegen elke hulpteugel omdat er een aantal mensen niet mee om kunnen gaan of nadenken waarvoor een hulpteugel kan helpen en hoe hij jou kan helpen. Lijkt me beter om hem met respect in zijn mond te behandelen dan je kop in het zand te steken. Maar het is en blijft jouw paard en jouw keuze. Jij moet er op rijden en zorgen dat hij er plezier in blijft houden.

Ik wens je veel succes en vooral wijsheid toe.

Groetjes Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 09:20

Ik gun hem ook wel rust in de mond maar als hij er de hele tjd van door wil gaan kan dat best wel lastig zijn hoor. En ik gebruik wel eens een halsverlenger ofzo hoor maar ik rijd liever zonder als het niet echt nodig is en het lukt op een andere manier ook dan doe ik het zo het duurt alleen wat langer en dat moet je ook niet erg vinden het is toch leuk dat je het je pony zelf kan leren ipv en hem te dwingen het te doen daar komt ze alleen nog maar meer van in verzet en als ze het wel geod doet met een hulpteugel en je haalt hem eraf ben je nog nergens

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:27

Met les dacht ik eerder aan prive les. Dan kan iemand je in alle rust helpen met je probleem.

Over lezen gesproken, ik had gezegd dat gebruik maken van hulpteugels bij VERKEERD gebruik averechts KAN werken. Als je niet precies weet waar het probleem door wordt veroorzaakt is het moeilijk een goede teugl te bedenken. Daarom stelde ik een prive instructeur voor zodat je eerst daarmee aan de slag gaat en dan naar b.v. een verenigingsles gaat.

Mijn excusses als mensen zich door mijn verhaal voelde aangesproken, nooit de bedoeling geweest.

Sakkia succes het komt heus weer goed.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:29

Probeer anders je paard op de volte te rijden en minder snel te gaan lichtrijden als je paard draaft. Hij zal dan vanzelf ontspannen want zo als ik het lees is het een kwestie van de ontspanning. En zodra die gaat scheuren terug naar de stap en DIRECT weer aandraven. Zo zal die zijn balans leren vinden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 09:52

ze is ook heel erg gespannen in de stap kan ze wel mooi ontspannen lopen maar zodra je aandraafd is dat weg en wil ze alleen maar rennen. Ik Zou in elk geval ieders raad hier opvolgen en ik was ook al opzoek naar les en wil ook niet in de verenigingslessen want dat vind ik nooit was aan.
Ik voelde me niet aangesproken over de hulteugels hoor ik gebruik ze liever zelf ook niet als het niet nodig. Ik ben dan liever wat langer bezig om het gewenste resultaat te bereiken. maar dit probleem was even uit zichtr loos

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:19

SAKKIA schreef:
Ik gun hem ook wel rust in de mond maar als hij er de hele tjd van door wil gaan kan dat best wel lastig zijn hoor. En ik gebruik wel eens een halsverlenger ofzo hoor maar ik rijd liever zonder als het niet echt nodig is en het lukt op een andere manier ook dan doe ik het zo het duurt alleen wat langer en dat moet je ook niet erg vinden het is toch leuk dat je het je pony zelf kan leren ipv en hem te dwingen het te doen daar komt ze alleen nog maar meer van in verzet en als ze het wel geod doet met een hulpteugel en je haalt hem eraf ben je nog nergens


Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik longeer mijn verzorgpaard met een passoateugel en rij met bijzet. Dit doe ik omdat zij ook haar hooft omhoog gooit en daardoor haar achterhand lekker kan laten sloffen. Ik zou zonder deze hulpteugels ook enig resultaat kunnen boeken, maar dat zou dan wel ten koste van haar mond gaan. Ik merk nu al (na 2 weken) dat Dolly haar rug meer ontspant en achterhand erachter zet. En dit alles zonder aan de hulpteugel te hangen iod. Hiermee wil ik niet zeggen dat jij dit moet gebruiken, in tegendeel, maar wel dat het totaal nergens op slaat om te zeggen dat zodra je hem er af haalt je nergens bent. Ik begrijp ook niet waar je dat vandaan haalt. Verder ben ik niet boos, maar erger mij aan zulke meningen die gebaseerd zijn op verkeerd gebruik. Je moet ook NOOIT zonder hulp aan een hulpteugel beginnen. Ik heb er ALTIJD iemand bij. Als je uiteindelijk goed weet hoe een hulpteugel werken en alles gaat goed is het een ander verhaal, maar verder altijd hulp erbij houden.

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:18

Hulpteugel of geen hulpteugel. Het belangrijkste is dat je probleem word opgelost. En dit probleem los je niet op door als maar naar mekaar te mailen en het vertellen hoe het moet. Het verstandigste is om gewoon een goede rijinstructeur(trice) er bij te nemen en je probleem uit te leggen. Hij/zij kan jouw probleem dan als het goed is oplossen. Sterkte ermee. Knipoog

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 19:20

Nou mijn vriendin heeft vanmiddag gereden met het zadel en dat schuift dus nog steeds maar ja het is een haf met 0,0 % schoft dus het zal altijd wel een beetje blijven!!! Maar we hebben het probleem weten op te lossen door heel veel voltes en figuren te rijden. Ze werd rustig en de rug werd niet meer weggedrukt. Dus zijn we al een heel end nu moeten we nog naar algehele ontspanning maar het begin is er en daar ben ik al heel erg blij om

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:53

Het is volgens mijn nog niet gezegt, maar ik zou absoluut zijn tanden na laten kijken!

Tiko had een zeer vergelijkbaar probeleem, hij wilde in stap ook wel ontspannen, toch bleek hij flinke haken te hebben!

Zou je absoluut aanraden het te laten controleren, is vaak geheel vrijblijvend, vind de TA niks, betaal je ook niks, of alleen de voorrijd kosten. Voor meer info:
www.tandenfee.nl
www.paardentandarts.nl
www.happymouth.com

Heel veel succes!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 20:02

ik reed eerst ook op een pony die zijn rug wegdrukte en daar heb ik een oplossing voor gevonden: als je aan het rijden bent moet je je paard inbuigen naar links of naar rechts(heel ver) en dat net zolang totdat hij loslaat en ook heel laag en diep instellen SUCCES!

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden


Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:07

Les nemen, juist dit soort dingen niet alleen op proberen te lossen.

Overigens mag een goed passend zadel ook bij een Haflinger niet schuiven. Die van mij is ook behoorlijk bol en haar zadel schuift niet. De zadelmaker heeft er heel wat moeten passen, maar deze blijft echt super liggen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 16:05

Die van mij blijft nou ook wel goed liggen hij schuift nou niet meer. Het is verder al op gelost ze loopt nou lekker ontspannen en drukt haar rug ook niet meer zo erg weg als eerst alleen als er van achter iemand aan komt lopen ofzo maar zodra ze ontspannen is gaat het goed en gaat ze er ook niet meer vandoor maar blijft ze lekker lopen en houd ze het bit ook niet meer vast aan de linkerkant. Dit is wel mede bereikt door de adviezen van Bokt dus bedankt allemaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 39 bezoekers