Hoe lang moet je hooi laten liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Hoe lang moet je hooi laten liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 15:00

Andrew moest laatst op stal vanwege de mok, en omdat de andere paarden nog in het land staan kon er geen pak kuil open. Het oude hooi dat er ligt is stoffig en gedeeltelijk zit er schimmel in. Nu is dat voor elk paard slecht, maar voor die van mij met zijn luchtwegproblemen is het funest. Ik had hem dus nieuw hooi gevoerd (ongeveer 2 maand oud) 2e snee waar kunstmeest en gier overheen is gekomen. Ik vind hetheel mooi hooi, beetje fijn, maar mooi groenig, kruidig en niet stoffig. Nu zei die man dat hij er hoefbevangen door kon raken... Hoe groot is die kans nu eigenlijk? En is die kans niet groter bij vers gras? Hij heeft immers de hele zomer al op het verse gras (ook langer en periodes korter gras) gestaan...

Wie heeft hier verstand van?


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 16:55

Je kan het gerust geven hoor. Het hooi moet ong.6 weken blijven liggen. Dat wat jij hebt ligt er al 2 maanden. Dus niets mee aan de hand. Bij ons ligt het ook 5-6 weken en ze hebben er nog nooit wat van gehad.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:10

Ja volgens mij een week of 6 minimaal. Wij hebben er ook 3 op stal nu, das ook te weinig voor de blokken voordroogkuil, dus ze krijgen ook al hooi van dit jaar. No problem.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:19

Kan gewoon hoor. Het valt best mee met hoefbevangenheid, als je maar niet veel ineens voert. Gewoon 2-3 keer (of meer) op een dag een beetje geven, dan valt het echt wel mee hoor.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:16

Nieuwe oogst blijft bij ons 6 weken liggen ivm uitbroeien, anders gevaar voor koliek en darmproblemen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:43

bij ons laten ze het 6 weken liggen.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-02 19:45

Geen probleem dus, had ik ook niet verwacht. Het is mooi droog, dus ook al lang uitgewasemd... Bedankt...

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:09

je moet het minimaal 6 weken latern liggen, daarna kan het lekker opgepeuzeld worden door je paardje hoor!! vooooor die 6 wekeis dat gras nog te "scherp"

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, BingBot, IASCrawler, Tess1 en 42 bezoekers