*wervel in de rug scheef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

*wervel in de rug scheef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 17:31

Hey,
het schijnt dat mijn lieveling een scheven wervel in d'r rug heeft. Sindsdien is ze erg gevaarlijk in de lessen (ze valt aan en trapt naar andere paarden).
Maar kan een paard dat zomaar krijgen en hoe krijgt een paard dat? Kan dat genezen?
als je erop rijd moet je haar heel lang en laag rijden zodat ze door d'r rug heen gaat, maar dat is best moeilijk.

Wie kan mijn vragen beantwoorden?!?

alvast bedankt, groetjes Remi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:48

Een scheve wervel kan bijv. worden veroorzaakt door een valpartij in de wei of ongelukkig vast komen te liggen op stal.
Een schever wervel kan erg veelpijn veroorzaken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze zo lelijk doet naar andere paarden.
Mbv een DA kan er gekeken worden naar de mogelijkheden voor dit paardje maar zonder behandeling gaat dit waarschijnlijk niet over.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 18:45

Ze heeft voor zover ik weet geen ongeluk gehad (ze staat niet op de wei en als ze los is is dit onder toezicht). en ze heef tniet vast gelegen, of ze moet zelf opgestaan zijn zonder hulp.
Ik heb dus geen idee hoe het gebeurd kan zijn..
Ik hoop dat er nog iest aan te doen valt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:03

Een scheve wervel is heel pijnlijk en niet met laag, lang en rond rijden weer recht te zetten. Ga naar een goede kliniek waar je waarschijnlijk met de hulp van een DA en een goede fysio of kraker (maar op geleide van de diagnose van de DA!!) een heel eind kan komen in de genezing. Ga naar een DA die echt verstand heeft van het bewegingsapparaat (Van Toor in Wassenaar, kliniek Bodegraven) en dan is er vast wel iets aan te doen. Blijf niet zomaar doorrijden want het is echt erg pijnlijk.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:20

Laat er inderdaad eerst door een DA naar kijken? Wie heeft gezegd dat ze een scheve wervel heeft? Er moet wel iets extreems gebeuren met een paard wil er een wervel scheef gaan en dan lijkt het mij dat ze niemand meer op haar rug laat. Het zou wel kunnen dat er een zenuw knel zit. Mischien is er wel iets heel anders aan de hand?

ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:41

Hoi, mijn paard had ook een scheve wervel.
Ik heb een ostheopaat laten komen en nu is het probleem verholpen.
Mijn paard loopt nu ook weer veel ruimer, en laat me beter zitten.

succes..

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:09

Scheve wervels worden meestal niet gediagnodticeerd door dierenartsen en zeker niet met foto's. Je moet een keer goed nadenken wat er zou gebeuren als bij jou een wervel zou gaan schuiven. Inderdaad zou je dan niet meer rondlopen.... De wervelkolom van een paard is zo weinig buigzaam dat hij praktisch niet manipuleerbaar is. Als je bedent dat om een mens te kraken (waarvan de wervelkolom veel beweeglijker is ) een kraker al veel kracht moet gebruiken, wat zou er dan nodig moeten zijn om zo'n gespierd en stijf dier te kraken?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:34

Weinig veeartsen kunnen de juiste diagnose stellen bij afwijkingen aan wervels en bewegingsapparaat , en dan zijn veel ook nog niet echt dol op fysio of manueel therapeutische behandelingen.
Overigens staat een scheve wervel zelden echt scheef , het is meer het weefsel en de spieren er omheen die bijv verharden of zenuwen die in de knel komen.
Manuele therapie heeft daarom ook niets met kracht te maken , er worden geen botten verschoven tijdens zo'n behandeligen maar door druk of klopjes wordt het omliggende weefsel los gemaakt en komen spieren en zenuwen los. Ook bij behandeling bij mensen wordt , vrijwel , geen kracht gebruikt . Geen normaal mens kan de kracht opbrengen om een ruggewervel te bewegen en als dat al zou lukken dan zou er ook veel te veel kans op letsel zijn. Als een wervel echt van zjn plaats zou schuiven zouden er verlammingsverschijnselen op kunnen treden en is vaak een operatie nodig. Ik word zelf al jaren ,met regelmaat behandeld door manueel therapeuten en chiropractoren i.v.m. rugproblemen , mijn paarden krijgen ook regelmatig zo'n behandeling.
Het werkt heel goed , je ziet vaak snel resultaat. Aankomende zondag word mijn paard behandeld door een therapeut die zowel paarden als mensen behandeld . Mijn paard heeft een vrij rechte rug en is door mijn ex-trainer dusdanig in de krul getrokken Extreme duivel dat er het een en ander " recht gezet " ofwel " gemanipuleerd " met worden.
Als je een paard vergelijkt met een atleet , wat veel paarden ook echt zijn , dan is een regelmatige check up / behandeling door fysio / manueel therapeut geen overbodige luxe.
De resultaten zijn vaak verbazingwekkend en je krijgt een heel blij en dankbaar paard ervoor terug Lovers .
Als je meer wilt weten kan je mij erover pb en.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:43

Dat gaat meer over massage dan, spieren manipuleren? Mensenspieren zijn zoveel kleiner in massa dan paardenspieren. Kuitspieren van de mens kan je zo manipuleren, probeer dat bij een paard maar een keer, zo geldt dat voor alle spiergroepen. Een wervelprobleem bij dieren is meestal fataal, geeft verlamming, een wervelprobleem bij mensen wordt ook niet door fysiotherapeuten behandeld.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:09

hoezo niet rondlopen met een scheve wervel in je rug??? Ik heb met 4 scheve wervels en dan nog andere dingen scheef in mijn rug minimaal 4 maanden mee rondgelopen. Lopen gaat wel, zitten was veel erger! Ik zeg niet dat ik er geen last van had, maar nog niet zo dat ik nix meer kon. Ik ben het er volledig mee eens dat je zo snel mogelijk een fysio/chiropracter bij je paard moet halen, want dmv trainen gaat het niet over.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:33

Manipuleren wordt niet met spieren gedaan , heb ik ook niet geschreven , kwestie van lezen. Een chiropractor of manueel therapeut manipuleert , spieren , kraakbeen en weefsels om zo een afwijkende stand v/e wervel te verbeteren. Onder invloed daarvan wordt de stand daarvan beinvloed maar echt veranderen kan niet zonder operatief ingrijpen .
Zoals ik al schreef , geen enkel bot , bij mens of paard is handmatig te bewegen. Daar zorgen diverse spiermanchetten , pezen , ligamenten, disci ( tussen wervelschijven) e.d. voor.
" bottenkraken " is daarom ook een zeer onjuiste benaming , er wordt niet gekraakt , dan moet er nl na de behandeling gips omheen en dat is niet de bedoeling.
De " knakken " die je kunt horen bij een behandeling zijn niets anders als " synovia " ( gewrichtsvloeistof) of samengeperstte lucht wat verplaatsts wordt.
Het is duidelijk dat de meeste mensen geen idee hebben wat manuele therapie of chiropraxie inhoud.
En inderdaad met " scheve " wervels kan je vaak nog van alles , pijnlijk , maar waar . Stil staan / zitten / liggen is vaak een probleem , maar een afwijking in het bewegingsapparaat is zeker niet " weg te trainen".

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 12:31

Bedankt voor alle reacties, ik ben even niet op bokt geweest.
Dinsdag is het gebeurd, ze is verkocht. Want op de manege hebben ze geen tijd voor een behandeling (zie verslag van de dag).
IK weet dus ook nkiet eens zeker of het echt scheef zit, maar ze heeft wel een tijdje met een slecht zadel gelopen! Dat was ook een reden dat ze slecht liep. Het is echter niet beter geworden en ze had er veel pijn aan. Ze galopeerde sowieso al niet meer, maar sinds zaterdag stond ze dus stil en werd ze los gegegooid.
Ik hoop dat ze een baasje met geduld en verstand krijgt....

in ieder geval bedankt..!