Bekkeninstabilliteit???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Bekkeninstabilliteit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 22:06

Na de bevalling van haar laatste veulen is het net of de banden van een van mijn merrie's niet helemaal goed zijn.Als ze van haar ene op haar andere been omstapt hoor je het knakken.Het zijn niet haar kniebanden daar zit het knakken te hoog voor.Heeft een van jullie misschien wel eens gehoord van bekkeninstabilliteit bij paarden na een bevalling?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:27

Wanner is het veulen geboren? gr shaneen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:11

Ik weet het niet maar in principe zou het best voor moeten komen. In principe worden alle banden weker om ruimte te maken voor het veulen. Ik weet wel dat koeien er ook wel eens last van hebben. Het voordeel van paarden (en koeien) boven mensen is dat ze hun rug en bekken op een andere manier belasten en er dan minder last van hebben. Als je merrie ook kreupel loopt of er pijn aan lijkt te hebben is het misschien een onderzoek van een DA waard, ook om te kijken of het idd de banden zijn of dat het bekken zelf of iets in de buurt beschadigt is. Zeker als je er nog weer verder mee wilt fokken.
Bekkeninstabiliteit zoals het bij de mens bekend is komt wel voor bij paarden, maar wordt zelden gezien, mede dankzij houdingsverschillen.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 21:31

Het veulen is inmiddels al 3 maanden .Ik had haar weer willen laten dekken maar heb dat niet gedaan.Ik denk ook dat dit veulen ook het laatste geweest is.De bevalling is niet echt makkelijk geweest want het veulen had het de eerste minuten wat benauwd.De leeftijd van de merrie speelt hierbij ook een rol(20).en ik vind dat ze haar best gedaan heeft tussen het rijden door(6 veulens)