Paard met zadel en hoofdstel los in de bak gooien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Paard met zadel en hoofdstel los in de bak gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 10:01

Nou hoorde ik gister een maf verhaal,waar ik toch echt mijn bedenkingen over heb!

Dr was iemand die ging kijken bij een paard dat te koop stond.

Het was een 4-jarige merrie die net onder t zadel was.

Ze zouden erop rijden maar toen gooide die eigenaar de merrie eerst met zadel op en hoofdstel aan los de bak in Verward

"kon die even uitrazen"

Daarna konden ze dr niet meer te pakken krijgen omdat ze helemaal opgefokt was!(duh)

Nou sorry hoor maar dit heb ik dus nog nooit gehoord!!

Als je die van mij de los bak in gooit,dan is t eerste wat ie doet : Rollen
Nou tot ziens zadel

Wie heeft dit wel s meegemaakt

Ik zoe graag weten wat t nut ervan is

Ik zelf vindt t enorm Frusty


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:03

Erg vreemd verhaal en ook heel erg dom... dat paard had zijn rug wel kunnen breken als hij was gaan rollen Lips are sealed . Het zal wel (sorry als ik iemand beledig) zo'n boer zijn geweest met absoluut geen verstand van paarden Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:13

Sja het is misschien geweest voor het makkelijke, zodat ze niet meer op hoefde te zadelen en het paard meteen bereden kon worden.

Persoonlijk vind ik het ook onzin, hang dan het zadel aan de bakrand en leg het na het losgooien erop. Als het paard gaat rollen met het zadel op dan is dat niet alleen dag zadel, maar ook dag rug van je paard!

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 10:19

Ja en als ie bijvoorbeeld in de teugels o.i.d komt met zn benen
Dr kunnen dikke ongelukken gebeuren!
Dan hoef je m niet meer te verkopen maar dan kun je m wel naar de slacht brengen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:21

Ik longeer wel eens voor het rijdenmet zadel en hoofdstel om de energie eruit te laten razen, teugels door de keelriem. Maar losgooien? nee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:24

Lijkt me een broodje aap verhaal.
'Ik heb gehoord dat....' 'Iemand die....' zijn meestal niet de betrouwbaarste verhalen.

Nulla tenaci invia est via

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 10:35

Ik hoorde het van diegene die er zelf heen was!die ging daarheen om dat paard te bekijken!Die vertelde het gister aan mij en die heeft dat niet zomaar verzonnen ,tis pas een paar dagen geleden

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:39

Ik was er ook bij en ik ken ook een handelsstal waar ze het doen tijdens het zadel mak maken van paarden. Ze leggen het zadel er op en laten hem adn los zodat het paard kan uitbokken.
Het is zeker geen broodje aap verhaal

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:47

Citaat:
Als ik HEM dump, welke container moet ik dan nemen?


Haha!:D:D

De GFT-bak? (Chemisch afval)

Maar dat verhaal... tis echt een beetjuh onverantwoor.... Verward

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 10:58

GFT?Neeh daar past ie niet in

Ik dacht meer aan de glasbak (doet lekker zeer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 13:05

Behalve dat je zadel en het paard z'n rug aan gort gaan als er gerold gaat worden, vind ik dit opvoedkundig een van de stommere dingen die je kunt doen.
Je leert je paard dan dus dat 'ie gerust helemaal uit z'n panty mag gaan als 'ie opgezadeld in de bak komt en dat het okee is om achterlijk te gaan doen. Lekker snugger..... Frusty


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 13:10

Sonja schreef:
Behalve dat je zadel en het paard z'n rug aan gort gaan als er gerold gaat worden, vind ik dit opvoedkundig een van de stommere dingen die je kunt doen.
Je leert je paard dan dus dat 'ie gerust helemaal uit z'n panty mag gaan als 'ie opgezadeld in de bak komt en dat het okee is om achterlijk te gaan doen. Lekker snugger..... Frusty

idd vooral voor dat opvoedkundige Lips are sealed
Zorgen dat hij niet gaat rollen gaat nog wel.
maar een paard hoort te leren dat als er een zadel in het spel is er geen tijd voor maffe streken is.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 13:16

Ik heb het ook wel gezien, bij jonge paarden vooral, dan hoef je geen longeerlijn te pakken, ze bokken toch wel. Of je ze werkelijk leert dat ze raar mogen doen met zadel op, dat weet ik niet. Maar het is dus niet onwaar, het wrodt vaker gedaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 13:29

Ja hoor, ik heb het ook wel eens meegemaakt. Dat was met een jong dier en die was nogal vrolijk zeg maar. Eerst even bokken en rennen en daarna er weer op. Teugels maak je even vast zodat ie er niet in kan staan. Dat rollen kun je wel tegenhouden en als ze zo fris zijn doen ze dat niet altijd. Opvoedkundig maakt het geen drol uit, beter zo dan met een ruiter op zijn rug. De motivatie om gek te doen zit niet echt in dat zadel, dus dat maakt niet uit.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 14:44

Ik vind het zelfs vrij gebruikelijk bij jonge paarden. De eerste keren zadel en hoofdstel er op, beugels er af halen en eventueel de teugels en loslaten maar. Zo kunnen ze goed aan het zadel wennen zonder dat ze gestoord worden (door een longe). Het ligt natuurlijk wel aan de omgeving. Een binnenbak bijvoorbeeld is veiliger dan een bak met weinig omheining.
Het is alleen wel heeeeel belangrijk dat je er met minimaal 2 mensen bijstaat. Die staan dan n het midden voor het geval dat paard gaat rollen. in een van de boeken van Dr R. Klimke zie je ook een paard op een foto, los in de bak, betuigd en al.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 15:14

Ik ken het zo losgooien wel uit de western wereld waar ze in een roundpenn een paard laten wennen aan singeldruk en een oud zadel, maar de roundpenn is vaak zo klein dat je met een longeerzweep het paard kan bereiken zodat het niet gaat rollen.

Zelf vind ik het oerdom om een paard met je goede zadel los te gooien voor het rijden, tenslotte wil je rijden op dat zadel dus zo 'slecht' is het nog niet. De indruk die je bij kopers achterlaat is niet zo goed als je zelfs geen tijd hebt het paard een dag van tevoren (of de ochtend, what ever) even zijn gekkigheid kwijt te laten raken.

Ik ben ook wel naar paarden wezen kijken die net een week onder het zadel waren. Die werden eerst even op stal bekeken, vervolgens even losgegooid in het paddock, waarna er een borsteltje overheen ging en dan heel voorzichtig onder zadel werden getoond. Als je een paard wil kopen wil je toch ook stalgedrag zien...

Dom-mensen-gedrag... wat is het nu voor een moeite even een borsteltje over 'm heen te halen... je houdt toch van zo'n dier, je respecteert 'm toch op z'n minst... ook als handelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:19

Lovely schreef:
Opvoedkundig maakt het geen drol uit,


Jouw paard mag dus ook bijvoorbeeld gras eten met z'n bit in?
Misschien ben ik dan wel een erg zeikerig baasje, maar bij mij gebeurt dat dus niet.
Tuig op betekent werken en niet spelen. Arme Mileen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:21

En arme Kawa *LOL*

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:35

Zo hoe dom en lui kan je zijn he?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 16:47

Ligt eraan, als je hem in de bak gooit en gewoon wat laat doen zou ik het niet doen.
Maar als je hem los in de bak gooit en laat hem wat galoperen en draven zonder stil te staan, waarom niet?
zolang hij maar niet stil gaat staan er de kans krijgt om te rollen, lijkt me het niet slecht.
dus zeg maar longeren zonder lijn.
Zo went hij meteen aan het zadel.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:08

hoe deden ze dat dan met de teugels?naja vind het beetje raar verhaal hoor

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:19

misschien door de keelriem of eraf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 18:53

Sonja"]
[quote="Lovely schreef:
Opvoedkundig maakt het geen drol uit,


Jouw paard mag dus ook bijvoorbeeld gras eten met z'n bit in?
Misschien ben ik dan wel een erg zeikerig baasje, maar bij mij gebeurt dat dus niet.
Tuig op betekent werken en niet spelen. Arme Mileen Haha!
[/quote]

Het gaat helemaal niet om spelen, tenminste niet in de gevallen dat ik dit heb meegemaakt. Leren en begrijpen heeft te maken met motief en prikkels en reacties. Dingen die niks met elkaar te maken hebben kun je bijna niet aan elkaar koppelen.

Mijn paard mag gras eten zodra hij los in zijn weiland staat en dan heeft hij geen hoofdstel in.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:01

ik ken iemand die dit ook doet.
dit doet ze zodat het paard er dus aan kan wennen en zich ff lekker kan uitleven.
en zich zo ook kanuiten aan de mensne die het paard wouden bezichtigen .
verder ja rollen kan gebeuren maar je moet um blijven opjage

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 21:04

Lovely"]
[quote="Sonja"][quote="Lovely schreef:
Opvoedkundig maakt het geen drol uit,


Jouw paard mag dus ook bijvoorbeeld gras eten met z'n bit in?
Misschien ben ik dan wel een erg zeikerig baasje, maar bij mij gebeurt dat dus niet.
Tuig op betekent werken en niet spelen. Arme Mileen Haha!
[/quote]

Het gaat helemaal niet om spelen, tenminste niet in de gevallen dat ik dit heb meegemaakt. Leren en begrijpen heeft te maken met motief en prikkels en reacties. Dingen die niks met elkaar te maken hebben kun je bijna niet aan elkaar koppelen.

Mijn paard mag gras eten zodra hij los in zijn weiland staat en dan heeft hij geen hoofdstel in.
[/quote]

je kunt een paard dus wel leren dat het ok is om te bokken met zadel of niet.
ik vind dit dus niet ok. Dat doet hij maar in zijn vrije tijd Lachen
Aan de longeerlijn heb je dat voor een groot deel zelf in de hand.
Met los gooien helemaal niet.

En als ik paarden zadelmak maak, zal ik tijdens het longeren al laten merken dat hij braaf is als hij braaf ontspannen zijn rondjes loopt, maar hem ook strenger toe spreken als hij gaat bokken.

ook onder de man geld dit bij mij.
Zelfs vreugde bokjes stel ik niet op prijs.
1 Vinger..eh hoefje gegeven..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miepmier26 en 14 bezoekers