Afstammelingenrapport????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Afstammelingenrapport????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 08:29

fabienne"]
[quote="Troef schreef:
parnassia
Citaat:
Maar inderdaad wel een best afstammelingenrapport.


Daar gaat het toch om. Of zie ik dat verkeerd.


Daar gaat het toch niet alleen maar om. Ook het afstammelingenrapport is betrekkelijk. Veelbelovende veulens kunnen later enorm tegenvallen.

Voor mezelf is ook een van de citeria dat ik de hengst zelf aansprekend en mooi moet vinden, want de kans dat je een veulen fokt die min of meer op de vader lijkt is toch niet ondenkbaar!
[/quote]
Omdat het wel een beetje off-topic ging onder topic 'Oscar', hier een nieuw discussie onderwerp........


marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:40

ik ben het helemaal met fabienne eens.
er zijn hengsten die je onwijs mooi vindt en goed presteren en geweldige nou weet ik wat hebben! en hum afstammelingen ook helemaal top zijn, precies zoals hun vader! dus ik vindt het ook belangrijk dat je naar een hengst zoek die jij helemaal zie zitten en waarvan je weet tuurlijk dat de veulens ook goed zijn, dat is ook belangrijk, maar een afstammelingenrapport help hier een beetje bij, maar je weet nooit hoe zo veulen ontwikkelt en als ze 3 zijn hoe ze onder het zadel lopen. dus het is toch altijd wel een gokje die je neemt, de meeste veulens hebben toch ook de karaktertrekke van zijn vader en moeder, en soms hebben ze nog meer geerfd! dus kan je inderdaad maar gelijk een hengst uitzoeken waar je helemaal stapel ben, zo zie ik het!

off - topic
jeetje wat een verhaal, soms een beetje wazig geschreven, sorry vergeef me, maar ik kom net mijn bedje uitzetten, en ik ben ziek, kan dus niet rijden mwehhhhhhh! Huilen Huilen Huilen Huilen

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:08

Er zijn ook hengsten die qua type totaal niet aanspreken maar super nakomelingen hebben.
Don Gregory was zo'n hengst. Ik vond hem helemaal niet goed in elkaar zitten. Ik heb nu enkele nakomelingen (ook 3-jarige) en hun resultaten gezien en m'n idee is helemaal veranderd. Ik heb dan ook van hem laten dekken, had ik op basis van zin type nooit gedaan.
Nakomelingen zijn hét belangrijkste en dan spreek ik niet direkt over dat rapport maar nakomelingen in het algemeen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 10:54

En Zannekin, als je verwachte veulens nu sprekend op hun vader lijken?????? Je mist de point.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:44

Zo erg is het nu met die hengst ook niet gesteld.
Als die vader die mindere eigenschappen niet vererft maar wel een record aantal nakomelingen heeft die een staatspremie krijgen op drie jaar dan kies ik toch voor die hengst. Dat was toch de topic niet? Naar nakomelingen kijken of naar de hengst zelf. Ik kijk dus naar nakomelingen.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:45

Zannekin schreef:
Zo erg is het nu met die hengst ook niet gesteld.
Als die vader die mindere eigenschappen niet vererft maar wel een record aantal nakomelingen heeft die een staatspremie krijgen op drie jaar dan kies ik toch voor die hengst. Dat was toch de topic niet? Naar nakomelingen kijken of naar de hengst zelf. Ik kijk dus naar nakomelingen.


kan me dat dan wel voorstellen, maar als je zoiets toevallig niet weet, ja dan kijk ik liever eerst naar de hengst!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 12:01

Dat is het risico van met jonge hengsten te fokken. Er is nog maar weinig of niets bekend over nakomelingen maar ze zijn wel minder prijzig...


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 12:03

Er zijn ook Fokkerij groeperingen die eerst naar de moederlijn kijken en dan naar de hengst.

Deze manier van fokken wordt veel in Duitsland toegepast.
Hun ervaring is dan ook dat moederlijnen belangrijker zijn dan een vaderlijn

Daar in die vaderlijn ook weer een moederlijn zat.

Heb je een goede stam en je vergist je met de hengst dan is er vaak niet zoveel overboord dankzij de moederlijn.

Dus in mijn opinie is het belangrijk om afstammelingen te bekijken van een hengst in samenspraak met een moederlijn.

Maaar d.w.z.
Dat ook moederlijnen ook niet altijd zaligmakend zijn.
Wanneer iemand zegt een paard uit de Utopia cq Niki-lijn te hebben(als voorbeeld)
Is dat geen garantie voor de toekomst.

Daar er een hengst tussen kan zitten waarvan de fokker heeft doen besluiten om snel afscheid te nemen van het veulen.
Daar hij ondekte dat hij de verkeerde hengst had gebruikt op zijn merrie.
Je ziet dan dat de hengst te sterk verervend heeft gewerkt en de moederlijn heeft weggedrukt.
En het veulen was dan niet in overeenstemming wat de fokker voor ogen had om zijn sterke kenmerken van zijn stam te behouden.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, Eretria, Homerup, IASCrawler en 136 bezoekers