Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:08

Fiffill schreef:
Ik vind ook dat er genoeg andere manieren zijn hoor, maar je weet gewoon dat als je je kat buiten laat lopen er veel risico's aan zitten :)


Omdat er blijkbaar veel meer gekken rondlopen dan het aantal dat in het nieuws voorkomt. Snap best dat mensen gefrustreerd worden, maar om dan het dier maar te gaan mishandelen of vermoorden (en wát voor dood ook echt..) :n


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:10

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
Ik vind ook dat er genoeg andere manieren zijn hoor, maar je weet gewoon dat als je je kat buiten laat lopen er veel risico's aan zitten :)


Omdat er blijkbaar veel meer gekken rondlopen dan het aantal dat in het nieuws voorkomt. Snap best dat mensen gefrustreerd worden, maar om dan het dier maar te gaan mishandelen of vermoorden (en wát voor dood ook echt..) :n


Ik keur het toch ook nergens goed? Maar het komt wel voor. Ik vind dat er teveel nadelen aan zitten om een kat buiten te laten lopen in een dichtbevolkte woonwijk zoals die van mij; overlast voor anderen, gevaar op de weg voor anderen, gevaar om dood gereden te worden voor de kat zelf, mishandeling, ga zo maar door.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-07-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:10

VeraPopeye schreef:
JoyCiej007 schreef:
Mijn oudste broertje heeft de luchtbuks wel 'ns op de kat v/d buren uitgetest, toen die weer 'ns z'n poten bij mij in het duivenhok stak :j
Zie dat je in leeuwarden woont, maar goed voor jou en je kat dat jullie niet hier in de buurt wonen ;)

Als jij je kat binnen en bij je in de tuin houdt, dan valt hij ook niemand lastig en kan ook niemand jou kat 'wat aandoen'. Komt'ie op mijn terrein, issie écht 'van mij' en pak ik 'm aan indien nodig.

Meen je dat? En jij stond daar bij te kijken?
Kat uit de buurt heeft geen ogen meer omdat een achterlijk persoon de luchtbuks op hem moest uittesten.

@ VeraPopeye: je hoeft het niet te proberen, ze staat er achter...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:13

Fiffill schreef:
Geryon schreef:

Omdat er blijkbaar veel meer gekken rondlopen dan het aantal dat in het nieuws voorkomt. Snap best dat mensen gefrustreerd worden, maar om dan het dier maar te gaan mishandelen of vermoorden (en wát voor dood ook echt..) :n


Ik keur het toch ook nergens goed? Maar het komt wel voor. Ik vind dat er teveel nadelen aan zitten om een kat buiten te laten lopen in een dichtbevolkte woonwijk zoals die van mij; overlast voor anderen, gevaar op de weg voor anderen, gevaar om dood gereden te worden voor de kat zelf, mishandeling, ga zo maar door.


Ik heb niet gezegd dat jij het niet goedkeurt, excuses als ik het zo over heb laten komen :D
Ik ben het wel met je eens hoor :j Mijn kat is een echte buitenkat, maar ik zou mijn katten ook niet buiten houden (dan zou ik waarschijnlijk gewoon géén katten houden) als ik niet zou wonen hoe ik nu woon.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:14

IndianLady schreef:
Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar had die kat dan zijn gang moeten gaan en hun duur gefokte vogeltjes mogen vermoorden?
Misschien hadden ze de kat al 100 keer gewaarschuwd.


Er is natuurlijk geen andere manier om de kat weg te jagen, dan op hem te schieten 8)7


Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:17

Dat je geen klagende mensen aan je deur hebt gehad, betekent niet dat niemand last heeft van je kat.

Waar ik woon is het haast onmogelijk om de eigenaar van een kat te achterhalen, tenzij je kat een halsbandje om heeft met gegevens o.i.d.

Neemt niet weg dat ik schieten persoonlijk veel te ver vind gaan.
Maar zeggen dat jouw katten geen overlast bezorgen omdat je geen klachten hebt gehad, is (in sommige buurten in ieder geval) pertinente onzin.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:20

Geryon schreef:
Fiffill schreef:
Ik keur het toch ook nergens goed? Maar het komt wel voor. Ik vind dat er teveel nadelen aan zitten om een kat buiten te laten lopen in een dichtbevolkte woonwijk zoals die van mij; overlast voor anderen, gevaar op de weg voor anderen, gevaar om dood gereden te worden voor de kat zelf, mishandeling, ga zo maar door.


Ik heb niet gezegd dat jij het niet goedkeurt, excuses als ik het zo over heb laten komen :D
Ik ben het wel met je eens hoor :j Mijn kat is een echte buitenkat, maar ik zou mijn katten ook niet buiten houden (dan zou ik waarschijnlijk gewoon géén katten houden) als ik niet zou wonen hoe ik nu woon.


Kijk en dat is nou imo het punt waar het om draait (zoals ik ook al eerder aanhaalde in mijn eerste post in dit topic): teveel mensen willen een kat, terwijl ze eigenlijk niet de juiste mogelijkheden daartoe hebben. Dit gaat ook op voor andere dieren. Maar goed, men wil toch dat ene dier... toch dat paard terwijl hij 23/7 binnen staat. Toch die hond terwijl ze alleen over een klein flatje beschikken en full time werken. Toch dat konijn terwijl ze geen tuin hebben en ga zo maar door.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:23

Als je een kat haalt bij het dierenasiel wordt er ook bij verteld of het een binnen of buiten kat is.
De meeste mensen gaan er dus vanuit, dat een kat die gewend is buiten te zijn, niet geplaatst kan worden bij iemand, waar ze altijd binnen moeten blijven.
Als je kijkt bij de profielen van de katten op site van dierenasiel, staat er ook bij: 'moet naar buiten kunnen, is gewend om een blokje rond te lopen'.

Maar volgens de wet mogen katten ook gewoon buiten lopen, er is geen enkele wet die het verbiedt.
En zolang dat zo is, is het een oneindige discussie.
Van mij mag het zo blijven, mijn katten zijn graag buiten.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:31

ingedebruijn schreef:
Jij noemt het stoer doen, ik noem het een waarheid. Ik snap best dat het vervelend kan zijn maar ik vind dat er genoeg andere manieren zijn om een kat uit de tuin te jagen. Maargoed dat kan ik wel blijven herhalen.


Ik gooi mn honden naar buiten als er een kat in de tuin zit. Werkt perfect. Ze pakken ze niet maar jagen ze wel weg. Ik hoef ze nl niet in mn tuin. Net als ik mijn honden niet in andermans tuin laat lopen. Daar hebben ze nl niks te zoeken. Je moet je eigen dieren gewoon bij je houden. Ik snap niet dat dat voor alle dieren geldt behalve voor katten...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:32

Die katten bezorgen menig volierevogel de schrik van hun leven. Imo mogen voliere eigenaren of mensen met konijnen etc de schade dan ook rustig op de eigenaren verhalen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Gnome
Berichten: 8431
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:51

Cayenne schreef:
Die katten bezorgen menig volierevogel de schrik van hun leven. Imo mogen voliere eigenaren of mensen met konijnen etc de schade dan ook rustig op de eigenaren verhalen.


Helemaal mee eens!

Gnome
Berichten: 8431
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:51

Machie schreef:
ingedebruijn schreef:
Jij noemt het stoer doen, ik noem het een waarheid. Ik snap best dat het vervelend kan zijn maar ik vind dat er genoeg andere manieren zijn om een kat uit de tuin te jagen. Maargoed dat kan ik wel blijven herhalen.


Ik gooi mn honden naar buiten als er een kat in de tuin zit. Werkt perfect. Ze pakken ze niet maar jagen ze wel weg. Ik hoef ze nl niet in mn tuin. Net als ik mijn honden niet in andermans tuin laat lopen. Daar hebben ze nl niks te zoeken. Je moet je eigen dieren gewoon bij je houden. Ik snap niet dat dat voor alle dieren geldt behalve voor katten...


Precies.. daar heb ik ook 0.0 op aan te merken.

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:12

Cayenne schreef:
Die katten bezorgen menig volierevogel de schrik van hun leven. Imo mogen voliere eigenaren of mensen met konijnen etc de schade dan ook rustig op de eigenaren verhalen.

Hier ben ik het ook mee eens, maar hoe vind je die eigenaar dan? Het verhaal van een van mijn katten hebben we in januari uit het asiel gehaald: iemand met een volière had strikken opgehangen om zijn vogels te beschremen, en toen er een kat in terecht kwam wist hij denk ik niet wat hij ermee moest, dus dierenambulance gebeld. Ik heb nog gesproken met degene die haar uit de strik had bevrijd; toen hij daar aankwam was haar pootje niet meer te redden. Doordat ze zo heeft geworsteld is niet een deel van het dijbeen (zoals nomaal bij een pootamputatie van de achterpoot), maar het hele gewricht uit de heup gehaald. Wij hebben haar 2 weken later uit het asiel geadopteerd, eigenaar heeft zich nooit gemeld.
Dus ook in dit geval: mocht zij vaker daar zijn geweest om op de vogels in de volière te jagen, is er een kleine kans dat de eigenaar toen gevonden zou kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:58

Ik vind het gewoon een kwestie van respect hebben voor je leefomgeving. Daar moet je toch geen wet voor hebben. Er zitten in deze buurt veel katten. En wij hebben eigenlijk alleen last van die van de buren. De rest liep hier ook door de tuin, maar alleen die ene gebruikte onze tuin (compleet betegeld) als toilet. Maar nee geen enkele actie vanaf de buren. Persoonlijk vind ik dat gewoon asociaal.

Niks mis met je kat naar buiten. De ene persoon heeft liever een kat buiten met kans dat die plat gereden wordt en een ander liever kat binnen met een lang leven (ziektes even buiten beschouwing). En dat moet ieder voor zich weten. Maar het lijkt mij wel normaal als wanneer je een klacht krijgt, je daar een oplossing voor gaat zoeken. Een hond zet je ook niet in de tuin van de buren om z'n behoefte te doen. Of bent erg asociaal :+

Nadeel dat je soms niet weet van wie een kat is. Maar als je er echt last van hebt, zou je altijd briefjes in de omgeving op kunnen hangen toch?

Overigens vanalles geprobeerd om die kat uit de tuin te weren. Emmers water en vliegende schoenen hadden geen enkel effect. Dit schrikapparaat wel, jammer dat het ons zoveel geld kost omdat een ander te belazerd is de overlast van zijn kat op te lossen.

Gnome
Berichten: 8431
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 06:43

Ik zou als buur daar zeker aan meebetalen! Jammer inderdaad!

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:56

idinn schreef:
Niks mis met je kat naar buiten. De ene persoon heeft liever een kat buiten met kans dat die plat gereden wordt en een ander liever kat binnen met een lang leven (ziektes even buiten beschouwing). En dat moet ieder voor zich weten.


Lijkt nu net of iedere kat die buiten komt doodgereden word en bijna iedere binnenkat heel lang leeft.
Mijn vorige kat is 15 jaar geworden en heb ik in laten slapen omdat zijn nieren niet meer werkte. Huidige kat is bijna 12 en gaat hopelijk nog een heel aantal jaar mee. Zijn beiden geen binnenkatten :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:11

Ik snap het wel wat idinn schreef.

Als buitenkat eigenaar, moet je er op verdacht zijn, dat je kat misschien ineens nooit meer terug komt, en van de weg geschrapen is door de duane of de dierenbescherming. Aangezien er veel eigenaren katten geen bandje om doen, omdat mensen bang zijn dat ze er aan blijven hangen, en ook geen chip hebben. Kun je daar donder op zeggen.

Buiten kat van mn ouders is 18 geworden, maar wel aangereden door een auto, omdat ze stokdoof was.
Andere kat is maar 2 jaar geworden.

Katten van een kennis, 3, 5, 4, 7 jaar oud.
Ze had 8 katten, je kan wel tellen met hoeveel ze er nu nog maar heeft.
Heb zelf ook bijna afscheid moeten nemen van mijn gekke poes, mevrouw was verlamd. De DA heeft haar kunnen redden. Ze is 2 keer onder een auto door geweest. Ze zal nu 7 jaar zijn.
Ze is gegrepen door een hond, midden op straat. Op het dak geklommen bij mn ouders, en naar beneden gesprongen. Ja ik weet zeker, dat zij geen 9 levens meer heeft.

Door die stomme ongevalletjes, zou ik mijn toekomstige kat binnen houden met een mega ren en een katproof achtertuin.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:53

@fransje, er staat dus ook niet voor niks: met de kans dat en bij binnenkat ziektes buiten beschouwing. Ik beweer niet dat een buitenkat altijd jong dood gaat, maar er is -vind ik- wel een hogere kans (afhankelijk van waar je woont). Onze vorige poes is ook gewoon 18 geworden en liep buiten :j Echter liep ze in die buurt vooral achter op het pleintje bij de garages en de straat was niet zo druk als hier. En zo kende ik daar geen enkele kat die platgereden is. Was nog de tijd dat je wist welke kat waar woonde, omdat je altijd buiten speelde. Hier waar ik nu woon zijn van de buren 3 katten platgereden in korte tijd. Vandaar dat mijn huidige kat binnen blijft. Want die kans is hier gewoon veel te groot en persoonlijk vind ik dat ik mijn kat tegen zoiets moet beschermen.

Overigens zie ik liefst mijn kat buiten in de tuin ook, maar die is lastig katproof te krijgen, door een laag tussenhek naar de buren. En het is nog altijd de tuin van m'n ouders, dan is alles katproof en meneer zit hier nog niet eens de helft van het jaar. Op mijn vorige kot kon hij op het balkon, die had ik afgezet. Huidige kot heb ik geen balkon, maar hij ligt graag bij een open raam voor de hor. En heb niet het idee dat die buiten mist, want hij heeft absoluut niet de neiging om hier nu de tuin in te lopen.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:02

Cayenne schreef:
Die katten bezorgen menig volierevogel de schrik van hun leven. Imo mogen voliere eigenaren of mensen met konijnen etc de schade dan ook rustig op de eigenaren verhalen.

Dat los je mooi op door je hok een paar weken van electrische bedrading te voorzien. Geen kat die nog aan de volière gaat hangen.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:05

Verder heb ik genoten hoe mijn kat vanmorgen met een veldmuis aan het spelen was.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:06

Ik ben het met je eens dat het erg afhangt van de plek waar je woont of je de kat buiten doet of niet. Ga daarom ook niet verhuizen of naar een plek die relatief veilig is voor mijn kat. Ga dus niet bij een zeer drukke weg etc. wonen ;) Mijn kat wil ook echt buiten en gaat anders stelselmatig meubulair en behang slopen.

Ook heb ik mijn kat, en de voorganger, altijd 's nacht in huis. Heb het idee dat het risico op doodgereden worden dan toch groter is. Ik woon in een wijk met vele kinderen die lekker buitenspelen en aan een niet direct doorgaande weg dus dan rijden mensen toch rustiger.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:29

fransje23 schreef:
Ook heb ik mijn kat, en de voorganger, altijd 's nacht in huis. Heb het idee dat het risico op doodgereden worden dan toch groter is. Ik woon in een wijk met vele kinderen die lekker buitenspelen en aan een niet direct doorgaande weg dus dan rijden mensen toch rustiger.


Niet doorgaande weg....Waar moet ik dan aan denken? Veel bochten? Of zo iets....?
Gewoon een vraag.

De straat achter ons (hoofdstraat) waar je 50 mag, wordt standaard gejaagd. Dat is al punt 1, waarvan ik zeg: Mijn (aanstaande) kat komt niet los.
Hier aan onze straat, is een ja, een 2e straat om zo maar te zeggen, met steegjes naar de hoofdstraat toe, is ook 50. En Ik kan me met mn bolle kop niet bij, dat het hier 50 mag zijn! Heel veel jonge kinderen, op straat, voetballen, vissen, fietsen. Heel veel mensen met honden en katten. Zitten hier 2 basischolen. En die kinderen TJOEPEN en straat over, alsof er niets aan komt. Levens gevaarlijk, en er zijn al enkele klachten ingediend. In het najaar, ga ik zelf een project starten, vanuit school, hopen dat t 30 gaat worden.

Maar hier is gewoon de mogelijkheid om rustig 80 of harder te kunnen rijden. En dat is gewoon niet vertrouwd. Katten niet, honden niet, kinderen niet.
Er moet hier eerst een dode vallen, VOORDAT ze er wat aan doen.
Dat is dus punt 2, waarom ik hem niet los zou laten.

3. Hier zijn genoeg mensen zonder katten, met muizen, die muizengif strooien.

4. Het aantal honden hier is ook groot. Ik wil de risico niet lopen, dat mijn kat bij de schutting van de bewoners klimt, en in de kiezen van een cane corso beland. Die hier niet meer dan 100 meter van ons vandaan woont.

5. Het aantal katten overlast is hier ook dermate groot, dat ik daar niet aan mee wil doen. Maar juist de oplossende zoekende baas wil zijn, die zijn buren op die manier te vriend houd. Ik wil nog steeds met de buren een pilsje kunnen drinken, zonder te moeten horen, dat mijn kat, hun prachtige tuin verwoest.

Dat zijn voor mij 5 redenen, om hier in deze buurt te zeggen: Nee, ik laat ze niet los.
Ik wil verantwoordelijk zijn over de daden die ik, of mijn katten verichten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:01

maralyn schreef:
Niet doorgaande weg....Waar moet ik dan aan denken? Veel bochten? Of zo iets....?
Gewoon een vraag.


Ik bedoel een weg die logisch is om van A naar B te gaan. Mensen die hier rijden met de auto moeten echt bij de huizen van dit deel van de wijk zijn.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:09

petraaken schreef:
Verder heb ik genoten hoe mijn kat vanmorgen met een veldmuis aan het spelen was.

En dan altijd weer hopen dat die veldmuis bij iemand anders in de tuin/stal net geen portie muizengif naar binnen heeft gewerkt. Het is maar net hoe je het bekijkt :D

Ik heb genoten hoe mijn kat vanmorgen rondjes om de traptreden aan het draaien was. Het mag eigenlijk niet, maar toch leuk 2 van die reusachtige klimrekken in huis *\o/*

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:16

Probleem is dat er veel slecht gelezen wordt, en dat men hun eigen kat als waarheid neemt hier. Als de modus.
Ik heb mijn kat ook binnen en vlg mij is ze nog niet diepongelukkig, haar kennismaking met een tuin was binnen enkele minuten aanleiding tot een flinke spurt naar binnen. :=
Buitenkatten zullen vast genieten maar in veel woonomgevingen kan het gewoon eigenlijk niet, daarnaast lees ik toch weer dat mensen hun kat gewoon niet willen beschermen. Niet tegen ziekte, niet tegen ongelukken en niet tegen de gevolgen van de overlast die ze veroorzaken. Dat vind ik echt onbegrijpelijk.

De natuur in een kat wordt ook nogal verheerlijkt imo. Hier worden dapper muggen en vliegen gevangen, ze rent door het huis en vermaakt zich bijzonder met het vangen van alles wat beweegt. Daarmee komt ze imo weinig te kort. Mar een kat is een gedomesticeerd dier, en vrijwel alle huisdieren hebben consessies moeten doen aan hoe ze in het wild waren. Ze zijn niet meer in het wild.
Dat maakt het voor mij meer acceptabel om een dier binnen te houden, aan een touwtje uit te laten. Aan mij als baasje de taak om hun zoveel mogelijk te geven wat ze nodig hebben. Echter, een kat dus maar los laten o,dat het de natuur is, vind ik kortzichtig en niet altijd even handig. Dat vergt meer verantwoordelijk gedrag van de eigenaar als dat ik hier lees en in mijn omgeving zie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, IASCrawler en 31 bezoekers