Hoe longeren voor sterkere achterhand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe longeren voor sterkere achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 10:17

Hoe en waarmee kan ik Jamaica het beste longeren om haar achterhand sterker te maken?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:19

Met een Pessoa. Die kun je op diverse manieren instellen, voor de rug, de achterhand en oprichting.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:21

Veel overgangen maken. Van draf naar galop en terug, telkens een rondje draf, dan een rondje galop. Daar worden ze sterker van, gebruiken beter hun rug en worden er vlugger van.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:56

Pessoa is goed, maar het maakt niet zo idioot veel uit wat voor hulpteugel je bij het longeren gebruikt, zolang je maar heel veel overgangen maakt en er goed op let dat ze niet op de voorhand duikt. Niet te lang longeren, als ze moe wordt zal ze niet goed meer in staat zijn om op de juiste manier haar achterhand te gebruiken.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:04

Wat ook super werkt is de dubbele longe. Dus 1 lijn achter de billen langs. Dit is wel moeilijk om te leren maar als je het eenmaal kan is je paard er heel goed mee te corrigeren!
In het begin wordt je wel een beetje gek van die dubbele lijnen en ben je meer bezig met je paard uit de knoop halen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:01

Ik gebruik ook heel vaak drafbalken bij het longeren en gebruik een pessoa, daarbij goed opletten dat hij zijn achterhand erbij houdt Knipoog

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:18

Inderdaad, overgangen, en veel drafbalken. Niet te dicht op elkaar leggen. Dan moet hij zijn achterhand er beter onder gaan brengen en zo wordt die dan ook sterker.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:30

Veel overgangen, drafbalken.
Sinds kort longeer ik Keltic ook. Hij kent de commando's al erg snel, dus ik heb veel overgangen kunnen maken zonder dat ie stopt enz Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:13

Ze zijn allemaal al genoemd:
- dubbele longe
- pessoa
- drafbalkjes
Leg 1 drafbalkje eens ietsje hoger, op 30 cm. Als dat lukt kun je een rijtje van 4 balkjes neerleggen op 20-30 cm hoogte. Zo moeten ze etra kracht gebruiken om de beentjes goed op te tillen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:29

Ik heb mijn vorige pony (ook een haflinger) heel veel gelongeerd met dubbele longe. Dat is in het begin mega moelijk, maar je moet er gewoon een ervaren iemand bij vragen. Ik longeerde dan ook veel met drafbalkjes die ik dan eens wat verder uit elkaar legde en dan eens wat dichter bij elkaar. Ook ging ik er wel eens achter lopen ('mennen') en liet haar dan wijken, keertwendingen maken ed. Mijn ervaring is dat het ontzettend goed hielp, mits je het op de juiste manier doet. Ik heb dan ook een paar lessen gehad voor ik er zelf mee aan de slag ging.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:16

Yep de passoa en de balkjes....

Het maakt wel degelijk uit met wat voor een hulpmiddel ja longeert......
Het gaat toch om zijn achterhand.....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:42

Ook schakelen in draf etc. is een heel goede optie.
Dus middendraf, en ónder het tempo draven, enz.
Heel goede oefeningen, ook op 'alertheid'.
Ook de pessoa werkt super trouwens.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:34

Je kunt er wel een pessoa aanhangen, en met balkjes gaan goochelen, maar daar blijft de achterhand ook niet constant er van erbij, iets meer dan zonder balkjes of met bijzet, maar je moet de achterhand toch echt aan het werk zetten door te schakelen en overgangen te maken.