Eenvoudige wissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Eenvoudige wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 13:29

Ik wist eigenlijk geen goede titel hiervoor, maar mijn probleem is dus dat Jur heel erg nerveus is op wedstrijden. Dan is ze zo druk dat ze in de stap dribbelt, met name bij de eenvoudige wissels. Bij het trainen thuis doet ze dat al vaak, dan wordt ze heel druk, en in de proeven helemaal. Hoe zou je nou zoiets eruit krijgen?

Wachtoefeningen rij ik al thuis, dus van galop naar stap en dan door stappen zonder opnieuw aan te galopperen, maar dan blijft ze ook vaak wat dribbelen en maakt ze haar passen niet mooi af, omdat ze dan weer/denkt dat ze toch weer moet aangalopperen. Als ik haar dan lang geef is het wel over, maar dat kan je in de proef niet doen.

Iemand ideeën/tips? Haha!

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:46

Geen eenvoudige wissels meer oefenen, alleen de overgang stap-galop en galop-stap apart. Eventueel galop-stap, dan halthouden en weer wegstappen. Dit heel vaak herhalen zodat ze het galop-stap niet meer associeert met weggalopperen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:57

Ik heb hetzelfd luxe probleem met Prakkie. Ze is zo heet dat mevrouw niet meer wil stappen tussen de linker en rechtergalop in.

Wat ik veel oefen is eerst vanuit draf weggalopperen. danterug naar draf, daarna terug naar stap. Een keertwending doen of iets dergelijks (aandacht afleiden), dan aanglopperen, dan terug naar de stap, dan weer een keer halthouden, een keer achterwaarts en dan weer voorwaarts in draf. Met wachtoefeningen worden deze paarden vaak nog heter, omdat ze weten dat ze daarna weer mogen aangelopperen. Op deze manier houdt je de aandacht bij jou en moeten ze op jou letten ipv vooruit denken.
Succes ermee.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 14:15

Dank je wel, ik ga dit uitproberen!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:19

Probeer inderdaad zo veel mogelijk variatie aan te brengen. Je paard moet van het 'idee' af dat na de paar passen stap hij weer in de andere galop moet.
Dit soort problemen zijn vaak heel typerend bij paarden die graaaaag willen werken en erg slim zijn. (op zich wel een complimentje dus)

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:32

Zie Prakkie,

en verder:
ik denk niet dat het handig is als je haar lang laat tussendoor, dan beloon je haar voor het gedribbel en blijf je in de dezelfde viceuze cirkel zitten. Soms heb je geen andere keuze dan lang laten, omdat een paard dan zo overstuur is, maar meestal is het veel beter om gewoon onverstoorbaar door te werken.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 21:45

Mijn paard is niet echt een heet type maar deed dit ook omdat hij het zo leuk vond en mee kon denken.
vooral linkergalop/stap/linkergalop was erg leuk omdat hij meteen naar rechts wilde aanspringen.
Wij hebben het opgelost door galop/stap en meteen langeteugel even een half rondje stappen.
weer oppakken etc.
Ik rijd de eenvoudige wissels nu eigenlijk niet meer hij doet het toch wel en nu ik het zo weinig doe blijft hij wel normaal stappen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 13:28

Bedankt voor de tips! Ik vind het helemaal een moeilijke oefening, ook het timen van galop naar stap zeg maar. Haha!
Heel gek, dit is zo lastig voor ons, terwijl een kwart piroutte in galop (bijv. een 'vierkante' volte) weer helemaal geen probleem is. Verward

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:32

Wat Prakkie zegt is idd wel een goeie. Doe tijdens dat stappen iets wat ze niet verwacht, zoals die keertwending of sb of een pasje travers ofzo. Of ga afwenden en halthouden. Fijn dat ze zo meedenkt, maar ze moet niet voor je uit denken. Dus bedenk jij iets wat zij nog niet bedacht heeft Haha!

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:36

goh handig deze topic rij op dit moment ook een echt heethoofdje!!! dus hoop dat ik wat aan deze tips heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:49

Onder wachtoefeningen versta ik oefeningen die er voor zorgen dat je paard gaat wachten op de aanwijzingen van de ruiter. Vooral slimme paarden nemen nog wel eens het innitiatief over door zelf een oefening af te maken voor de ruiter of door zelf een oefening in te zetten omdat ze verwachten dat die zal gaan komen.
Daarom vind ik het rijden van een keertwending ipv het opnieuw aanspringen in galop eigenlijk ook een soort van wachtoefening. Je doet nl. iets dat je paard niet verwacht waardoor hij beter op de ruiter moet gaan letten. Probeer je paard mentaal bezig te houden, voorkom herhaling maak hem scherp. Wanneer je voelt dat hij weet dat je een eenvoudige wissel gaat rijden doe dan iets anders of galoppeer door.
Sommige paarden kunnen daar toch behoorlijk heet van worden maar op die manier kun je het hete voor je laten werken ipv tegen je. En dan krijg je het mooiste plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:59

Jippie"]
Sommige paarden kunnen daar toch behoorlijk heet van worden maar op die manier kun je het hete voor je laten werken ipv tegen je. En dan krijg je het mooiste plaatje.
[/quote]

Dat was volgens mij juist het probleem.

[quote="jura schreef:
Dan is ze zo druk dat ze in de stap dribbelt, met name bij de eenvoudige wissels. Bij het trainen thuis doet ze dat al vaak, dan wordt ze heel druk, en in de proeven helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:06

Klopt Lovely, in het geval dat Jura beschrijft werkt dat hete tegen haar. Het is juist de kunst om dat voor je laten te werken bijvoorbeeld dmv die wachtoefeningen.
Misschien dat ik niet duidelijk was.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 10:14

Ze worden er wel mooier van, als ze zo heet zijn, dat ben ik helemaal met je eens. Mijn instructrice zegt dat ook altijd, je hebt meer uitstraling ofzo. Maar ze is dan één blok spanning, dat ze eigenlijk 'schrikt' van iedere andere hulp, bijv. voor het inzetten van een keertwending of zelfs als je maar ietsjes gaat verzitten.

BTW ik had de dingen die jij opnoemt ook als wachtoefening gezien.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:57

Kan het niet zijn Jura dat je nu in enen weer heel veel dingen gaat doen terwijl je lange tijd alleen een beetje in de rondte gehobbeld hebt? Ik kan me wel voorstellen dat Jur een beetje heet wordt als ze nu in enen al die verschillende hulpen weer voor haar kiezen krijgt. Het lijkt me dat je gewoon heel veel dingen met haar moet doen. Juist veel dingen vragen op vreemde plekken zodat het (weer) gewoon wordt, daar zal wel een tijdje overheen gaan. Ik heb zelf altijd snel de neiging om bij dat soort reacties juist terughoudend te zijn terwijl het vaak het beste werkt om het op te zoeken. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk, wel steeds rustpuntjes in je training inbouwen waarbij je de spanning weer even af laat vloeien maar daarna weer opzoeken.
Beetje onduidelijk misschien maar ik hoop dat je het snapt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 12:02

Nee Jur is sowieso heel snel heet als ze aan het werk is, dat heeft ze altijd al gehad. Ze is ook altijd bloednerveus geweest op wedstrijden. Ook op stal, als ze de trailer ziet staan, begint ze achter elkaar te mesten. Dus dat wordt weer wat straks! Heel gek, Razinda is zoveel nuchterder, terwijl zij echt moeilijk bloed heeft.
Maar ja, aard van het beestje is het toch denk ik.

Bovendien laat ik haar niet 'ineens' weer moeilijke dingen doen hoor, dat heb ik héél langzaam opgebouwd.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:23

Nikita reageert ook zo heftig en stap-galop oefeningen hoef ik dan ook echt niet te proberen als het erg druk is in de rijbaan, omdat ze echt pissig in verzet kan gaan wanneer ik een wachtoefening vraag Extreme duivel.

Wat nog weleens helpt is na de stap-galop een schouder binnenwaarts te rijden, ze focused zich wat minder op het voorwaartse. Hoewel het ook vaak oplos door na deze oefening wèl even lange teugel te geven Schijnheilig.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 16:43

Jur zal nooit in verzet gaan (tenminste de laatste jaren heeft ze dat nooit gedaan, vroeger wel, toen steigerde ze snel). Maar ze wil heel graag meedenken. Net als Razinda, ik heb nu 2 keer achterwaarts gedaan met haar, en toen ging ze iedere keer achterwaarts als ik ging halthouden, ook bijna in de proeven. Jur heeft dat ook heel lang gedaan en nu oefen ik het achterwaarts niet eens meer, omdat ik weet dat ze dat toch wel doet. Maar de eenvoudige wissels vind ik nog best lastig, dus daar moet ik toch een beetje op oefenen. Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:35

Wel oefenen maar apart, dus niet aan elkaar. Als zowel galop-stap als stap-galop goed bevestigd is dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze het in de proef niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:57

Met Kawa oefen ik zelden de hele eenvoudige wissel.
Ook hij is anders al weg voordat hij gestapt heeft.
Ik weet toch wel dat hij netjes aan galopperd dus hoef dat niet steeds te oefenen in de wissel.

Dat met achterwaarts gaan ken ik ook precies.
Ik heb vaak genoeg een 8 gehad, waar hij in de preof vanzelf kwam en het leek dat hij op weinig hulpen reageerde Schijnheilig

Met wijken idem dito.
Een rechte lijn op A-C was er op concours niet meer bij.
Ik heb wijken nooit meer geoefend vanuit A-C
Sinds dien ij hij weer netjes recht Lachen

En van dat achterwaarts en wijken heb ik geleerd dat je met zulke paarden niet te veel proef oefeningen moet oefenen.
Ze denken te goed mee. Fijn natuurlijk, maar niet makkelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:11

RK, toch is het wel makkelijk soms hoor. Vlak voor een wedstrijd oefen ik bepaalde riedels wel uit de proef en meestal pakt dat goed uit. Als ik bijvoorbeeld aanspringen precies daar oefen waar het in de proef zit, dan weet hij dat en kan ik hem tijdens de proef 'op niks' aan laten springen. Soms pakt het verkeerd uit doordat hij te prompt reageert en vooruit denkt en ik zo stom ben om dat te willen regelen Haha!. Ik kan het alleen de dag voor de wedstrijd doen, anders wordt het te gek, een paar keer rijden is genoeg voor hem om het te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:15

klopt
helemaal mee eens
daarom zei ik ook
Citaat:
met zulke paarden niet te veel proef oefeningen moet oefenen.

Je kunt er idd ook voordeel uithalen.
Zoals ik dus ook met dat achterwaarts deed Lachen
Laat maar komen, doe maar of je gek bent

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 15:07

Ik heb ook veel moeite met de eenvoudige wissels (eigenlijk sowieso al met het hele stapgedeelte, ze is heel snel uit de tact - dat zegt al genoeg denk ik). Behalve dat stapprobleem zijn mijn overgangen ook nog lang niet altijd voldoende - ze komt dan gewoon niet genoeg terug en dan heb ik of dat ze tegen de hand komt (omdat ik teveel trek) of dat ze via de draf gaat. Maargoed, daar ging het nu niet om.

Methode Prakkie lijkt me geweldig, ga ik ook eens proberen. Wat ik nu veel doe is een stukje wijken of schouderbinnenwaarts tussendoor, dan moeten ze wel in de tact stappen. Tweede voordeel is dat je de overgang naar de galop toe meteen goed vanuit het binnenachterbeen hebt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 11:28

Ik ben dus niet de enige die dit 'probleem' heeft!
Dit weekend heb ik het nog eens meegepakt, en dan galop-stap en dan gewoon door blijven stappen en daarna bijv aandraven ipv aangalopperen.
Ik denk dat het ook zo is wat Astrid zegt, als ze galop-stap en stap-galop afzonderlijk kan, lukt het in de proef ook wel.

Alleen nu heeft ze weer iets nieuws bedacht: als ik vanuit de stap wil aangalopperen, en ik geef de hulp, gaat ze spontaan travers inzetten of een keertwending... *zucht* *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:00

Iets minder buitenbeen gebruiken bij het aangalopperen en heel bewust recht houden voor de overgang.