Vandaag was een werkonderbreking in het onderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Vandaag was een werkonderbreking in het onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 17:32

Vandaag was er een werkonderbreking in het onderwijs.
de school waar ik werk heeft daaraan meegedaan. Wie heeft er ook iets van mee gekregen? En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar jullie meningen hierover.

Onderstaand artikel stond in de krant vanaochtend:
Citaat:
'Miljarden meer nodig voor onderwijs'

Woensdag 18 september 2002 - DEN HAAG - Er is 3 miljard euro extra nodig voor het onderwijs, vinden organisaties van werkgevers en werknemers in het onderwijs en schoolleiders. Het kabinet heeft wel hoge ambities voor het onderwijs, maar stelt veel te weinig geld beschikbaar om die waar te maken, verklaarden de organisaties woensdag op een persconferentie in Den Haag.

De onderwijsorganisaties verwijzen naar het rapport dat onderzoeksinstituut Nyfer, destijds nog onder leiding van de huidige minister van Volksgezondhied Bomhoff, verleden jaar heeft opgesteld en dat zij nu hebben laten actualiseren. Veel scholen voeren woensdag één uur lang actie door de gewone lessen te onderbreken en aandacht te besteden aan de noden van het onderwijs.
Helpt dit niet dan zullen de onderwijsorganisaties de ouders inschakelen en hen vragen het parlement ervan te doordringen dat er meer geld nodig is. Blijft dat dan nog uit dan zullen scholen zich moeten bezinnen op hun taken, meende C. Geuze van de Besturenraad. Hij wees erop dat Nederland per leerling jaarlijks 4800 euro uitgeeft. In Duitsland is dat 5600 euro en in Denemarken 6500.
Voorzitter van de onderwijsbond AOb, W. Dresscher, sprak van een "vertrouwensbreuk" tussen onderwijs en kabinet. De problemen spelen al jaren, aldus Dresscher. De werkdruk wordt steeds groter. Van het huidige lerarenkorps is in 2010 de helft met pensioen en ook de bezuinigingen op de Melkertbanen treffen het onderwijs.



Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:38

Hier is er in elk geval niet aan mee gedaan. Ik had er zelfs niets van gehoord.
Dat er meer geld moet komen is een ding wat zeker is maar of werkonderbrekingen zullen helpen?

Op de Montessorischool van mijn dochters zijn gelukkig geen problemen. Er is altijd vervanging voor zieke/afwezige leerkrachten, er is voldoende materiaal en goed meubilair.
Ik heb wel het idee dat het in de grote steden slechter gesteld is met de middelen voor het onderwijs.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:15

ik merk zowel op mijn huidige school als op mijn vorige school (beide stage) dat er vor vervanging van leerkarchten bij ziekte nogal eens wat problemen boven tafel komen, omdat er gewoon een vreselijk tekort aan leerkrachten is. En zeker op mijn vorige school merkte ik dat met materialen ook heel erg, ook de veiligheid in en rond het schoolgebouw was erg triest!

Maar ik vraag me af zo'n werkonderbreking wel nut heeft! Zou het niet zo zijn dat je uiteindelijk alleen jezelf er maar mee heb? Dat is nu wat ik me afvraag.... :S
En dat er meer geld in het onderwijs gestoken moet worden staat werkelijk als een paal boven water... maar ja...

....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:25

Wij hebben al een jaar geen invalkrachten. (in een dorp) Ik werk parttime en heb aangeboden dan zelf maar in te vallen in noodgevallen op mijn vrije dag op onze eigen school. Verder splotsen we onze groepen. We hebben normaal 3 groepen (1,2 en 3; 4 en 5; en ik heb 6, 7 en 8) Dan heb je dus groep 1/4 en 5/8 dat is heel onprettig werken. Veel te druk en te weinig tijd om iedere groep voldoende instructie te geven. Gelukkig zijn er niet vaak zieken.
Wij hebben gewoon doorgewerkt. Had het wel gelezen, maar gelijk weer vergeten... Doen we eigenlijk nooit aan mee, aan zulke acties...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:45

Tja, bezuinigen op onderwijs is een beetje dom, zeker als je al niet hoog staat in het lijstje van investeerders in de toekomst van Nederland. Ik geloof dat Nederland al systematisch bezig was aan het veramerikanizeren van het wetenschappelijk onderwijs in mijn tijd (jawel, al meer dan 15 jaar geleden). Dit helpt natuurlijk niet.

Tja. voor wat vetreft die Melkertbanen, daar kan ik het alleen eens over zijn met het kabinet. Werkverschaffing is een verschijnsel uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Als die mensen nodig zijn, dan komt dat wel.

Waar Nederland overigens ook hard in achterloopt is sponsoring van opleidingen door bedrijven (denk ik). Dat is eigenlijk de enige reden waarom er toch heel veel talent wordt opgeleid in de Verenigde Staten.

In ieder geval, de zorgen zijn duidelijk. Ik zou best wel belasting willen betalen in Nederland (al zijn de belastingdruk en de algehele kosten van het levensonderhoud daar belachelijk hoog op dit moment), maar als ik toch moet kiezen voor een goeie opleiding voor mijn zoon, dan moet ik toch écht wel achter mijn oren krabben.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:47

ik werk ook op een school, niets van gemerkt alleen.

Amor Vincit Omnia


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:01

Hier helaas ook niet Haha! Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:16

Even over die Melkertbanen... Die worden dus echt geen gewone banen... Het onderwijs wordt bekostigd door de staat. De Gemeente heeft jou in dienst. Het is geen bedrijf dat zomaar iedereeen in dienst kan nemen die ze nodig hebben. Hoeveel tijd wij kwijt zijn aan het ijn elkaar passen van de schoolkrant, het afdrukken en nieten als er geen ouders zijn om dat te doen (Hoe meer tweeverdieners hoe minder h7ulp van ouders op school) Die uren heb ik niet hoor... Met mijn aanstelling van 4 dagen werk ik gemiddeld zo'n 40 uur in de week. Dagen van 7.45 tot 17.00 zijn standaard. Cursussen, vergaderingen, ouderavonden/gesprekken en huisbezoeken gaan allemaal in je vrije tijd...
Je hebt allemaal taken op school en er wordt verwacht dat je ook met buitenschoolse activiteiten meedoet.

Die Melkert banen schelen een hoop werkdruk omdat je in elk geval niet meer hoeft te kopieren en te nieten. Grote groepen kun je meer aandacht geven en een kind wat individuele hulp nodig heeft kan die meer krijgen als je een klassenassistent hebt. Deze luxe hebben wij als dorpsschooltje niet, maar die is echt hard nodig. Zeker nu er minder kinderen doorstromen naar het speciaal onderwijs. Die kinderen hebben ook recht op voldoende aandacht!

Deze banen zouden regulier moeten worden, maar dat moet de overheid betalen. Zij bekostigen immers de scholen? En het personeel?!

Kan me voorstellen dat dat in het bedrijfsleven, waar winst gemaakt wordt, zulke banen beter door zouden moeten stromen naar regulier werk. Maar de Melkert banen zijn vaak banen die vroeger wegbezuinigt zijn, ondanks dat ze (blijkt achteraf) toch nodig bleken. Mijn mening is dat mensen beter nuttig werk kunnen doen voor iets meer dan hun uitkering, dan dat ze die uitkering voor niets krijgen...
Laat de overheid die melkert banen zelf maar omzetten in echte banen. Zij zijn zelf de onwillige werkgever!!!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:29

Op de school van mijn kinderen zijn meerdere klasse-assistenten aanwezig. Elke onderbouwgroep heeft een stagiaire die het hele jaar meeloopt en een aantal maanden in het jaar is er nog een stagiare van een andere opleiding.
Er is een aparte remedial teacher die ook vervangt bij ziekte en nog een ex-leerkracht die ook meteen oproepbaar is bij ziekte.
Verder is er nog een onderwijsassistent voor de tussenbouw.
En ondanks de vele tweeverdieners zijn er altijd wel een paar moeders en vaders aan het helpen op een schooldag.

Hoe kan het nou dat deze school daar wel geld voor heeft en andere scholen niet? De Montesorri-school is ook geen particuliere school, wel een school met een regionale functie en in verhouding tot andere scholen hier in de omgeving betalen we meer schoolgeld. Daar staat wel tegenover dat de kinderen ook voor dat geld elke dag overblijven.
En mijn schoonzussen betalen meer voor de basisschool in Leiden zonder overblijven.

Is het gemeente-afhankelijk hoeveel geld een school krijgt?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:34

Weet niet of zo 'n werkonderbreking ook echt zin heeft, maar het is belachelijk dat er aan zulke belangrijke dingen als onderwijs maar zo weinig geld wordt besteed. Het is toch de toekomst? Zeggen ze dat ze de nieuwe generatie niet met een staatsschuld op willen zadelen, maar wel met slecht onderwijs en een slecht milieu beleid? Nou, doe mij liever maar die staatsschuld! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, carineken, Esther, HELder, Jara, Jorissie, Kitty_, laran, LiDi, LuCa88, marit34, Poosje81, Vavane, xTammyy, YandexBot en 140 bezoekers