Hoeveel grams deken bij welke temperatuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gwen2002
Berichten: 22
Geregistreerd: 26-07-02

Hoeveel grams deken bij welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 10:18

Hoi, ik heb nieuwe winterdekens voor mijn arabier nodig. Hij heeft het snel koud en schiet nu al in de wintervacht!! Het liefst wil ik hem niet scheren omdat ik aankomend winter alleen recreatief rij. Toch vind ik het prettig dat zijn vacht zo dun mogelijk blijft ivm het zweten tijdens het rijden.
Welke dekens en dan met name hoeveel grams hebben jullie voor welke weertype.

Alle info van harte welkom

Gwen


PS ik denk dat ik een aantal Pagony dekens ga komen, lekker goedkoop en veel keuze in grams e.d.
Wat is jullie ervaring?


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:33

Tja, dat is helaas niet makkelijk. Het is niet zo dat bij een bepaald aantal graden, een bepaald aantal gram hoort. Het hangt af van zo veel meer! Staat het paard in de open vlakte, of lekker beschut? Is het guur, kil weer, of valt dat wel mee? enz.. enz... enz... Je moet gewoon gaan leren om dat aan te voelen bij je paard, en om goed te zien wat je paard nodig heeft. Gewoon uitproberen en goed kijken dus.

Ik raad je zeer sterk af om een aantal Pagonydekens te kopen. Die kwaliteit is echt flut, en de pasvorm is nog slechter (vooral voor smalle paardjes). Koop liever een of twee goede dekens van Rambo ofzo. Dat zijn topdekens! Of gewoon een dunne regendeken, en als het dan kouder is dan leg je er een dikke onderlegdeken/staldeken onder.

Het is met regen heeeeel belangrijk dat een deken waterdicht is! (En geen een pagony is goed waterdicht).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:41

Oke, gaan we weer...

Je begint, ongeveer nu, met een ongevoerde deken, zeg maar een zomerdeken. Als de temperatuur dan overdag onder de 11/10 graden komt, leg je er een licht gevoerde staldeken op (zeg 200 grams, niet zo'n hele dikke dus, denk aan pagony de luxe).
Voor beide dekens geldt, als het paard naar buiten mag, doe hem dan een ongevoerde regendeken op (alleen die van Rhino/Rambo of Bucas zijn goed, heel soms BR of Harry's Horse ook wel).

Als het nou overdag echt koud gaat worden, maximaal + 5 a 6 graden, leg hem dan een dikke staldeken op, zo'n 300 grams zal het kunnen doen, dikker mag. Mijn vorokeur gaat uit naar een dikke Rambo, BR ofzo
HEb je een echte koukleum, doe hem dan als het overdag vriest nog een deken erbij op (of zo'n onderdeken er onder).

Tenminste, zo doe ik het, en het werkt voor mij heel prima. Van alle paarden op mijn vereniging, zijn die van mij het gladst behaard

Je hebt er wel een heel arsenaal van dekens voor nodig. En die van Pagony waren imo, vorig jaar in ieder geval, absoluut niet goed genoeg.
Er is ook een hele mooie nieuwe deken van BR te koop, type Anka. Een prima 3 in 1 deken, wel duur, maar prima deken!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:44

Oja, ook belangrijk...
Na het rijden, altijd eerst even een tijdje onder een zweetdeken laten opdrogen. SWinters heb je dus twee zweetdekens nodig.
Pas als ze droog zijn, kan je ze in hun dagelijkse pyama hijsen.

Happy deken-shopping, je zult vast een hoop puntjes op je spaarkaart vergaren Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:56

Over pagony heb ik ook niets dan goeds, vreselijke dekens met slechte pasvorm en vaak na een seizoen al weer stuk.

Ik heb diverse deken, eigenlijk te veel maar kan zo wel goed varieren. Ik zou je adviseren een ongevoerde waterdichte deken van Rambo of Bucas te kopen. Daarbij een goede tussen deken van ong 200 gr en een van 300 of meer grams. Dan kan je altijd de waterdichte erover heen leggen.
Nu heeft die van mij 24/7 een zomerdeken op, als het wat kouder wordt ga ik over op een 200 grams staldeken onder de waterdichte (alle drie rambo). Wordt het s'avonds rond de 5 graden dan de bekende 375 grams groene rambo erop en gaat het meer vriezen kan de 200 grams eronder en wanneer nog kouder de witte dekbed van 400 grams. Blijft het zo'n 20 graden vriezen, dan gaat de 200 en de 400 grams onder zijn groene deken. Dus ik kan er tegen, laat maar komen de kou......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:55

Mijn paardje is een echte kou-kleum. Hij staat nu onder een oude wheather Beeta deken maar die is niet dik meer. Ik koop voor hem een losse onderdeken van 300 gram. Deze leg ik straks onder de Bucas zomderdeken of onder de Wheather Beeta als het kouder gaat worden [rond het vriespunt in de nacht]. Dan ben ik van plan nog een hele dikke Bucas te kopen met zo'n speciaal droog houd systeem. Ik weet niet hoeveel grams die zijn [dacht 350] maar het zijn echt kleine dekbedjes. Als het dan nog kouder wordt, tegen de -15 tot -20 in de nacht, gaat de onderdeken er bij op en mischien dat ik hem toch maar in de stalbandages zet bij vrieskou.
ik moet er wel bij vermelden dat mijn paard in een buitenstal staat en het wordt daar echt koud.


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:46

Jippie schreef:
Als het dan nog kouder wordt, tegen de -15 tot -20 in de nacht, gaat de onderdeken er bij op en mischien dat ik hem toch maar in de stalbandages zet bij vrieskou.


Euh, off topic I know, maar wanneer is het in Nederland -20 ?????

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:01

Als ik de 11-stedentocht SCHAATS Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:29

Nou die van mij staat nog niet met deken, zit er wel aan te denken om dit aan het einde van de week te doen, omdat het dan rond de 15 graden wordt. Maar het ligt eraan hoe koud het aanvoelt, pas als het onder de 10 graden wordt staat ze met een rambo van 250 gram en als het onder de 5 graden wordt krijgt ze een harry's horse op van ruim 300 gram!
Behalve als ze aangeeft dat ze het koud heeft. Als het hard vriest, staat ze ook nog weleens met twee dekens op. Maar ik laat d'r nu nog even zonder, het is al zo'n watje, ze wordt eerst maar eens wat harder..

Prins gaat hopelijk dit jaar voor het eerst onder de deken, dus zoek nog een moie rambo van 185 en 200 gram.. wie o wie wil er 1 kwijt.Sorry dit was even offtopic.
Ik zou ook zeker geen pagony nemen, ik heb altijd rambo, bevalt perfect, nu heb ik een harry's horse, maar als ze die opheeft, regent het waarschijnlijk toch bijna niet!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miss_Mii21, Mnoonn, Setteli, Wescha, Wieke, YandexBot en 144 bezoekers