les van iemand die jonger is???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

les van iemand die jonger is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 10:58

hallo
ik zou eerst op de stal waar ik gestaan hebben de lessen gaan geven (ben 17) in deze lessen zit alleen stappen, draven, gallopperen, volte, stelling, en heel af en toe wijken en dan nog een klein sprongetje. nou dat moet mijn makkelijk lukken, ik geef ook een meisje les op m niveau.
maar nu wouden ze dat niet omdat ik te jong was en de ouderen zouden geen les willen krijgen van zo'n jong iemand.
nu geeft er een vrouw les van in de 30 maar weet er niet superveel vanaf vind ik. ze zegt eigenlijk niets, geeft nooit aanwijzingen en doet nooit afwisselende oefeningen en dat noemen ze dan les.

maar nu vraag ik mij echt af, waar hebben jullie liever les van, van iemand die jonger dan jezelf is, maar wel meer ervaren en alles goed kan overbrengen. of van iemand die ouder is maar niet echt les kan geven... ???

ik ga persoonlijk voor de jongere persoon... het maakt mij niet uit van wie ik les krijg, als ik er maar wat van leer

groetjes liselot

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:01

Ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan mij voorstellen dat 'ouderen' iemand van 17 te jong vinden. ik ben zelf 18 en zou het ook nietgemakkelijk vinden om ouderen les te geven. Ik dnek dat het meer een gevoelskwestie is en ik kan best begrijpen dat de lessers het niet fijn vinden.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 11:02

oh ik kan het zelf ook echt wel begrijpen hoor... maar als je ziet wat die les nu is Verward echt helemaal niets, je leert er gewoon helemaal niets meer, het lijkt gewoon op een beginnersles op een manege, terwijl het allemaal mensen met eigen of lease paarden zijn die verder willen komen.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:06

Ik les bij iemand die jonger is, maar qua wijsheid en kunde met rijden is ze vele jaren ouder....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:07

Ik hoef ook niet van een huppeltrutje les van 17. Klinkt misschien stom, maar zo zie ik het wel. Ik ben ook al ouder, ik ga ervan uit dat ik meer ervaring heb dan iemand van 17.
Ik heb het dan wel over serieus les, dus om wat te leren, dan wil ik gewoon van iemand les hebben die ouder is dan ikzelf en min. Z gereden heeft.
Maar als ik ouder wordt, dan kom ik er natuurlijk niet onderuit om van jongere mensen les te nemen. Maar dan nog moeten ze iets van Orun hebben en min. Z geweest zijn, ook met meerdere paarden.

Het is niet om jouw af te vallen hoor, maar ik heb gewoon ook het gevoel dat iemand van 30 meer weet dan iemand van 17. Toen ik 17 was hebi k ook wel lesgegeven, vond dati kveel wist. Tja, in verhouding met leeftijdgenoten wist ik veel, maar verder niet.

Iemand van 30 kan ook prut lesgeven, dan zou ik er ook wat van zeggen. Ik wil gewoon les hebben op niveau en ik stel dan eisen die een 17-jarige nog gewoon niet aan KAN VOLDOEN. Gewoon vanwege de leeftijd.

17 klinkt nog als een huppeltrutje, terwijl het misschien niet zo is, maar zo VOELT het wel en is niet beledigend bedoelt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:09

Wat een gejank van die mensen. Hoe moet dat nu als ze 40 of 50 zijn en nog steeds les willen hebben? Dan zijn de meeste mensen die rijden jonger als hun.
Zoals jij dat zegt Germie, het hangt van de rij ervaring af, niet van de leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:19

Ik denk dat het niet om het niveau van de lessen gaat, maar om een stuk verantwoordelijkheid.
Ik denk dat iemand van 30 vaak (niet altijd dus) beter reageert in stresssituaties, bijvoorbeeld als paard en/of ruiter onderuit gaan, en dat een ouder iemand een gevallen ruiter bijvoorbeeld wat beter op kan vangen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:23

Les van iemand die jonger was heb ik ook gehad maar zij was wel een stuk ouder dan jij.
Les van iemand van 17 zou ik niet willen nee. Dat is te jong, ook voor mijn dochter zou ik dat niet snel doen. Heeft simpelweg te maken met de mate van volwassenheid. Heel misschien zou ik het overwegen als het echt iemand zou zijn die veel gepresteerd heeft en goed kan overbrengen maar dan moet het wel echt heel goed zijn.
Misschien bij jij wel heel volwassen voor je leeftijd maar dat is toch anders dan bij een wat ouder iemand.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:28

Tja... Ik heb aan een echtpaar les gegeven die in de 50 was, die wouden alleen mij nog maar! (Ipv. een 35 jarige).
Maar ik kan het me ook voorstellen dat mensen jou (om je leeftijd) niet vertrouwen. En vertrouwen in je instructrice is natuurlijk heel belangrijk, vooral voor beginners. Dat moet je dan respecteren.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:36

Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben om van iemand les te krijgen die jonger is. Kijk maar naar Merilyn als iemand duidelijk iets kan uitleggen is zij het wel. Toevallig heb ik les van iemand die ouder is maar ik vind het onzin dat een meisje van 17 jaar niet een ouder persoon iets kan leren.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:37

Mijn instructrice's zijn jonger en ouder Haha! maar ik heb er dus absoluut geen moeite mee als ze jonger zijn, leeftijd zegt mij nix, kunde wel.
Als een meisje van 20 mij lesgeeft en het voegt goed en ik leer veel en het werkt gewoon? nou laat haar maar lekker 20 zijn dan toch?

Het is natuurlijk niet zo dat ik met mijn jarenlange ervaring ook ten alle tijde beter ben dan een jonger iemand, das natuurlijk onzin.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 12:42

kijk dat bedoel ik nou.... het gaat niet om leeftijd... ook niet echt om rijervaring, maar of je het kunt uitleggen en overbrengen!!
ik heb ook wel eens een kerel gezien die kon super goed rijden, maar kon absoluut geen lesgeven omdat hij het gewoon niet kon overbrengen...
tot en met de oefeningen van de m (wat ik zelf ook gereden heb) ken ik allemaal en weet precies hoe de hulpen daarvan in elkaar zitten.
daar gaat het toch om?

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:22

Lisette schreef:
Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben om van iemand les te krijgen die jonger is. Kijk maar naar Merilyn als iemand duidelijk iets kan uitleggen is zij het wel. Toevallig heb ik les van iemand die ouder is maar ik vind het onzin dat een meisje van 17 jaar niet een ouder persoon iets kan leren.


Dank u dank u.

Ik geef eigenlijk bijna geen mensen les die jonger zijn dan ik Haha!. Mayo is 2 maanden jonger en haar bijrijdster is 20. (ik ben overigens 21 bijna 22) De rest van mijn lesklanten zijn 26 jaar of ouder. Ik geef ook 40-ers les. Ik heb er nooit een probleem gehad. 1 van mijn leerlingen is nu 42 en die geef ik al 2 jaar les. Maar allemaal eigenlijk al een maand of 8 tot een jaar. Ze rijden Wp en halen prijzen en hebben plezier in het rijden. Dus ik heb niet het idee dat ze ooit over mijn leeftijd zijn gevallen. Ik heb ook Orun.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:54

Ik vind leeftijd geen doorslaggevende factor. Het gaat erom dat je weet waar je over praat en het over kunt brengen. Je moet op je instructeur kunnen vertrouwen, of die persoon nou 17 jaar is of 70!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:04

De leeftijd boeit mij nooit echt veel. Als ik maar gewoon wet dat diegene goed les kan geven en dat het goed op mij over komt. Wij hebben op stal ook iemand van net 18 lesgeven en die geeft mensen van alle leeftijden les. Jong en oud!

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:13

Kijk, ik ben bijna 14, dan is een 17 jarige toch wel een wijs iemand hoor!
En ik zou het niet eens erg vinden, als 14 jarige mij lesgeven....
Maar op de manege heb ik toch liever iemand van boven de 20....
Ik ken jou niet persoonlijk natuurlijk, dus je kunt het niet echt stellen hier.
Maar dat van dat huppeltrutje van germie vind ik wel heel achterlijk hoor!
Bij huppeltrutjes duid je meer 10 jarige aan die denken dat ze vanalles kunnen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:56

Ik geef al lessen vanaf mijn 14 de jaar. Toen reed ik Z1 bij de paarden en toen wilden er al mensen les van mij hebben. Inmiddels ben ik vanaf mijn 18 de volledig gediplomeerd en geef ik bijna alleen maar mensen les die ouder zijn dan ik zelf. Ik heb er nog nooit problemen over gehoord. Ze kunnen genoeg van mij leren want ik veel meer ervaring dan zij hebben ook al ben ik dan veel jonger.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:14

Ik zou er persoonlijk niet zo heel veel problemen mee hebben als iemand jonger is dan ik. Maar de kwalitiet van de lessen moet wel goed zijn.
Ook moet oemand eigenlijk wle ervaring hebben met het lesgeven (van groepen).
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen er wel problemen mee hebben.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:14

ik ving l;eeftijd niet ech teen criteria waarop je iemand kiest om les tegeven..het gaat toch om de kwalitit van de lessen??

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:32

Mijn instructrice is 3 jaar jonger dan ik en rijdt met 3 paarden bij de ZZGP, met eentje mag ze GP starten. Dus nee, ik heb er geen problemen mee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:36

als iemand verrekte goed kan rijden, mag die mij gerust rijden. MAar ik ken maar weinig (geen) meisjes van 17 die zo goed kunnen rijden. En die paar die het WEL kunnen, zijn met heel andere dingen bezig. die hebben echt geen tijd om mij les te geven. Die zitten op school en timmeren eerst aan hun eigen hippische weg.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:15

hihi ik krijg ook les van iemand die 5 jaar jonger is dan ik.
Sterker nog ik krijg les van mijn zusje. Zij kan beter dan rijden dan ik en is instructrice van beroep.
Leeftijd doet er niet zo toe, en kennis en of ze kunnen overdragen.
Sterker nog bij ons op stal loopt een tien jarig meisje die beter "les/tips" kan geven dan op mening manege wordt gedaan.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:19

ik heb les van iemand die is 19 dus dat scheelt maar 3 jaartjes...
Ik zou niet naar leefdtijd kijken meer naar ervaring dat iemand heeft en of diegene leuk les geeft...dan maakt leeftijd toch niet uit ?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 19:02

Ik vind leeftijd niet zo belangrijk, ik krijg nu les van iemand van 17, en daarvoor heb ik les gehad van zijn broertje die ongeveer een half jaar jonger is dan mij. Maar ze kunnen allebei ontzettend goed rijden en geven ook leuk les. Dat vind ik belangrijker dan leeftijd.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 20:37

ik denk niet dat ik van iemand van 17 les zou willen hebben, zowieso niet van iemand zonder diploma, klinkt stom maar dat is voor mij een bewijs dat ze iig wat kunnen..
Nu kreeg ik al les van mijn instructrice toen zij nog geen diploma had, maar van haar wist ik dat ze goed kan rijden, afwachten was of ze goed les kon geven..

Maar nee 17 vind ik te jong... zoals Germie zegt...
Ik denk trouwens neit dat ik het erg zal vinden om als 30er les te krijgen van iemand van 23, maar als nu iemand jonger als mij is Tong uitsteken