Welk(e) ras(sen) hebben ong deze eigenschappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Welk(e) ras(sen) hebben ong deze eigenschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 12:52

Ik heb dus een paard gekocht wat zeer waarschijnlijk qua karakter eigenschappen helemaal niet bij mij past, ik weet uberhaupt eigelijk niet of ik wel bij het KWPN moet zoeken naar het juiste paard voor mij, maar ik zou een paard krijgen en eiglijk was het al 'vanzelf sprekend' dat dat een kwpn paard zou worden, maar nu ben ik niet meer zo zeker van mijn zaak. Ik heb al meerdere kwpn'ers gezien die zo'n beetje hetzelfde karakter hebben als mijn paard.
Ik heb dus ook nog helemaal niet zo stilgestaan bij andere rassen en hun karakters en eigenschappen. Mijn pony is toevallig een welsh K en die past perfect bij mij.

Ik heb even een 'eisen lijstje' gemaakt waar een geschikt paard voor mij aan zou moeten voldoen, nu is aan jullie de vraag of jullie bij deze eigenschappen rassen weten of bepaalde bloedlijnen bij bepaalde rassen die dit een beetje vererven.

Qua karakter zoek ik een paard die zijn eigen baasje erkent ei eigelijk een beetje eenkennig is, maar zich wel gedraagd tegenover andere mensen. Ook een beetje een pienter/slim paard die eigelijk eerst een beetje 'nadenkt' voor dat ie iets doet. In omgang met andere paarden,
eigelijk een beetje bovenaan de rangorde staat en dan niet alleen met dus brute kracht maar ook met slimheid (slimme paarden staan vaak wat hoger in de rangorde) Maar wel redelijk sociaal.

exterieur:
kleur maakt me niet veel uit, qua hoogte moet het wel (bijna) een paard zijn dus laten we zeggen tussen de 1.55 en 1.70 (1.75 kan ook nog net)
Ik hou van elegante paarden, dus daar vallen koudbloeden niet echt onder. Lange (maar niet te) slanke benen, niet te groot en lomp hoofd, beetje 'arabisch/welsh' lijkend.
qua sport moet het paard best wel veelzijdig zijn, ik ben wel van plan wedstrijden te rijden met springen en dressuur beide op redelijk niveau.

en meer 'eisen' kan ik zo eigelijk niet bedenken.
Dus weten jullie rassen die hier aan voldoen? Tell me, tell me!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Welk(e) ras(sen) hebben ong deze eigenschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:55

Nou Barley voldoet wel aan je eisen maar is net wat te klein voor je. 'maar 1.53m.

gewoon zoeken. De juiste kom je heus wel tegen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:59

Je hebt in allerlei rassen wel vertegenwoordigers die aan jouw beschrijving voldoen. Het is afhankelijk van het individu. En misschien kom je wel een paard tegen zonder papier?

Je suis Charlie.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:13

Ik denk dat een heleboel rassen wel voldoen aan je eisen. Zelf heb ik een aantal (nederlandse) appaloosa's.
Dit zijn heel intelligente dieren, zeer rijtypisch gefokt, goede beweging en ook goede springmanieren.
Ook is dit natuurlijk wel weer afhankelijk van elk individueel dier.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:21

Ik denk dan dat je uitkomt bij warmbloeden in het algemeen. Ik zou wel een rijtypisch rijpaard zoeken. DAn varieren de karakters daarnaast nog. Ik heb een balzflugmerrie gehad die heel eenkennig was. het verschilt echt per individu. warmbloedpaarden zijn veelzijdig, je kunt springen en dressuren. en ze voldoen aan jouw maat. Iets van NRPS? daar zit wat meer arabisch bloed in. ARabieren staan bekend als intelligent, gevoelig en eenkennig.

De hond is de betere mens

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:25

iets waar arabisch bloed in zit, bijv. NRPS ofzo....
Trakheners zijn ook wel leuk....
Maarja, ik heb ook een tijd op een KWPNer gereden (tuigerstype), en die was vreselijk eenkennig, dus t ligt ook een beetje aan t paard.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:33

ik moest gelijk aan de trakehner denken. Mooi koppie, hoog op de benen en zijn veelzijdig. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar die heb je overal.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:45

ik zou zeggen: een arabier dan maar!!!!! Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:47

Ik lees ook maar 1 ding: trahkener.
Mooi veelzijdig paard, slank en luxe gebouwd, juiste stokmaat, erg eenkennig en typisch kwa karakter, paarden met grote vechtlust en overwinnigsdrang, zeer inteligent, nooit lomp.
Overigens, bepaald geen paarden voor beginners, hebben ze lak aan....maar jij bent geen beginner meer!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:04

Trahkeners zijn best prijzig ofniet?

"If you're gonna be dumb, you better be tough!"
{Johnny Knoxville, Jackass}

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:05

Tja, je zal een tijdje moeten zoeken en rondkijken voordat je echt dit paard hebt gevonden, maar als ik dit zo lees denk ik toch wle meteen aan een NRPS.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 17:06

Eigenlijk kom ik er nu pas achter dat ik wel weet welke rassen er zo ongeveer bestaan maar dat ik van hun kenmerken nog niks weet, hoog tijd dus om me daar eens wat in te verdiepen. Maar met hulp van de bokkers moet dat ook wel lukken! Haha! Mensen die nog meer ideeen hebben graag!!
Ik zal me eens wat meer verdiepen in het ras trakhener en de arabier lijkt me ook heel leuk, maar die zijn lang niet altijd geschikt voor de springsport wat toch wel belangerijk is want ik spring graag. Maar ik kijk ook uit naar leuke arabjes!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:12

Westfaal......

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:15

Hmmmm, ja zoals al meerdere hebben gezegd, moet je denk ik kijken naar het paard individueel en niet perse naar ras. Ik heb een KWPN gehad (mijn vorige, een ruin) die alles was wat jij beschrijft. Eenkennig, maar niet te, slim, mooi, talentvol, kuddeleider,.......... Noem het maar op! En dat was een KWPNer (zie profiel). Nu heb ik een KWPN die dat allemaal niet zo heeft, maar op haar eigen manier ook weer heel speciaal is.

Ga gewoon bij veel paarden kijken zou ik zeggen, misschien ook eens bij een handelsstal (weet nog wel een leuke) omdat je daar meteen veel paarden tegelijk kunt zien. Ik denk dat je op zoek bent naar een bepaalde klik, en die is niet perse rasgebonden (natuurlijk wel een beetje ivm geen koudbloeden e.d.), maar wel paardgebonden Knipoog.

Succes en laat je weten als je wat hebt gevonden????

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:28

De laatste tijd zijn er best wat grote arabieren,maar toch zou ik als ik jou was voor een NRPS'er gaan kijken.Goed karakter, goed voor de sport en zeer elegant...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:35

Als je iets aparts zoekt: ga dan voor een (zwarte) Lipizzaner Haha! Redelijk eenkennig maar eerlijk en zeer vriendelijk, tegenwoordig wat groter gefokt, dus rond de 1.60m, geschikt voor de dressuur maar ze kunnen over het algemeen ook erg goed springen, houdt er wel rekening mee dat ze niet makkelijk zijn om te rijden en dat er echt wel een "kop" op zit. Bepaalde bloedlijnen zijn "fijn" gebouwd en hebben elegante hoofdjes. ( er lopen inmiddels aardig wat Lipi's op z nivo tegenwoordig Knipoog alleen moet je wel durven om met een Lipizzaner tussen de KWPNers te starten Knipoog )

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:48

Gewoon een arabier dus!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 07:58

Ik zou zeggen een NRPS.. zocht zelf ook een KWPN-er maar heb nu een NRPS-ertje.. Moet je gewoon in de wat grotere klasse zoeken.. Lekker veelzijdige lieve paardjes..

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:24

Saddlebred?? Haha!
Is een erg intelligent en sociaal dier...
Elegant, veelzijdig...
Die van mij springt ontzettend makkelijk en en kan ook aardig in de richting van het dressuur lopen ( hij is nog erg jong maar hij kan het wel)

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:27

Je moet het niet een ras zoeken, maar in het paard dat aan je kenmerken voldoet. Ieder paard heeft, net als de mens, zijn eigen karakter. Uiterlijk zie je meteen of hij lange of korte benen heeft etc. Maar je vraag ook karaktertrekken en dat zul je toch uit moeten zoeken. Ik heb bijvoorbeeld een KWPN-er en een Hannoveraan die aan je karaktereisen voldoet.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 09:43

Ik ga als ik mijn paard verkoop waarschijnlijk even met mn pa bij wiepke v/d lageweg kijken, de vorige keer zijn we daar ook geweest maar toen zochten we een bereden merrie maar die hadden ze op dat moment niet echt. Nu gaan we kijken voor wat oudere (bereden), maar we kijken ook even bij de jongere paarden, want een veulen of jaarling lijkt me ook wel leuk. Maar ja ik probeer het eerst nog wel een paar maanden met mijn paard en misschien gaat het ook wel goed en dan hou ik haar gewoon natuurlijk. Ig ga ik niet alleen maar op Kwpn'ers af, maar ik kijk ook eens even om naar de andere rassen.

KaarJarig

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:25

Dees schreef:
Ik lees ook maar 1 ding: trahkener.
Mooi veelzijdig paard, slank en luxe gebouwd, juiste stokmaat, erg eenkennig en typisch kwa karakter, paarden met grote vechtlust en overwinnigsdrang, zeer inteligent, nooit lomp.
Overigens, bepaald geen paarden voor beginners, hebben ze lak aan....maar jij bent geen beginner meer!


Een Holsteiner zou ook heel geschikt zijn! Lijkt een beetje op wat hierboven is geschreven, het zijn echt super paarden...of zou dat komen omdat mijn paard een Holsteiner is?!? Nouja, dat die van heeft een super karakter in ieder geval.

*...Working hard for something you want is better than wishing for it...*

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:22

arabier of nrps, die heb je ook in de grootere maten tussen de 1.55m en 1.60 heb je ze ook .

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:12

Ik zit nu ook aan een NRPS'er te denken en dan vooral aan een Anglo-Arabier grote maat. Die zijn heel veelzijdig in de sport en daar heb je echt een geweldig paard aan.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Welk(e) ras(sen) hebben ong deze eigenschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:28

*volcano* schreef:
Ook een beetje een pienter/slim paard die eigelijk eerst een beetje 'nadenkt' voor dat ie iets doet. In omgang met andere paarden,
eigelijk een beetje bovenaan de rangorde staat en dan niet alleen met dus brute kracht maar ook met slimheid (slimme paarden staan vaak wat hoger in de rangorde) Maar wel redelijk sociaal.


bij elk ras heb je toch paarden die boven en onder staan? dat is niet echt hét criterium... (heeft iemand al zo gereageerd? sry las niet alles)

voor de rest gewoon 'de ware' vinden, een warmbloed zoals je zelf al zei...

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaiMai, xMagnum en 32 bezoekers