Uitslagen bloedonderzoek Mika binnen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Uitslagen bloedonderzoek Mika binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 19:55

Verdrietig Verdrietig
Zoals sommigen misschien wel hebben gelezen bij FA gaat het niet zo heel goed met Mika. De da is geweest vorige week en heeft bloedonderzoek gedaan waarvan we gisteren de uitslagen hebben gekregen.

Op zich is het niet mega ernstig, maar haar leverfunctie is helemaal niet goed, de waarden van de lever moeten normaal onder de 22 zijn (bij 20 is het eigenlijk al veel te hoog zei de da tegen me), en de waarden die bij Mika in het bloed zaten waren 30 (!!), veel en veelste veel dus.

Wat er precies aan de hand is, is nog niet helemaal duidelijk, ze is in gigantische slechte conditie teruggekomen van de hengstenhouder, vandaar dat ik de veulens al af heb moeten spenen, omdat Mika het anders niet vol zou houden.
Er zijn 2 mogelijkheden, nr 1 is het meest voor de hand liggend, en dat is dat ze zoveel honger heeft geleden bij de hengstenhouder dat ze teveel boterbloemen heeft gegeten en op die manier teveel gif binnen heeft gekregen (er stonden alleen maar boterbloemen in de wei) en mogelijkheid nr 2 is leverbot, wat eigenlijk heel erg zeldzaam schijnt te zijn bij paarden.

Volgende week maandag komt de da om mestonderzoek te doen bij alle pony's, want er waren ook een aantal eiwitten in het bloed veel te hoog wat kan duiden op een hele ernstige worminfectie, wat ik trouwens ook niet begrijp want ze worden elke 10 weken ontwormd.

Nu moet ik sowieso de merries volgende week ontwormen met equest en ondertussen de boel goed in de gaten houden, mocht het verslechteren moet ik bellen anders komt de da maandag voor verder onderzoek.

De veulens zijn ook vreselijk sloom, ze spelen en dollen niet, Shamila valt nog wel mee, maar Mylano loopt er echt bij als een oud mannetje.. Huilen
Hopelijk komt er volgende week een beetje meer duidelijkheid want ik maak me echt zorgen, al moet ik wel zeggen dat de veulens wel heel goed eten, de merries trouwens ook wel.
Mika trok gisteren voor het eerst weer even een sprintje in de wei, ik had gewoon tranen in de ogen omdat ik eindelijk weer een stukje Mika zag die ik al maanden niet gezien had..
Ze zijn nu 2 keer 6 weken bij de hengstenhouder geweest, de eerste keer viel het qua conditie nog mee toen ze terugkwamen, maar nu schrok ik me echt te pletter.

Maar hopen dat ze snel een beetje opknappen en dat de schade aan de lever van Mika niet te groot is en wie weet zelfs nog een beetje hersteld...

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:26

veel sterkte hoor!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:01

jeetje wat schrikken zeg! dat verwacht je niet als je je paard weg brengt dat ie zo terug komt hopelijk valt het mee en is ze er snel bovenop!!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:09

Jeetje, dat is schrikken! Geef Mika (en de rest) maar een hele dikke knuffel van me... Ga je volgend jaar wel weer naar diezelfde hengstenhouder? Ga je hem nog wat zeggen over de hele zaak? Ik vind het toch niet netjes van zo iemand dat de paardjes niet 100% goed terug komen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 21:58

Met Evien moet ik nu nog terug naar deze hengstenhouder, maar ik heb besloten haar te scannen op eisprong zodat ik maar 1 of 2 keer heen hoef te rijden, ik laat haar daar geen week meer staan.....
Een week valt misschien best wel mee, maar ik wil geen enkel risico meer nemen.
Tegen de hengstenhouder zelf heb ik nog niks gezegd, ik verwacht dat ik grote heibel met hem ga krijgen eerlijk gezegd en weet nog niet goed wat ik ermee aan moet. Dat hij het te horen krijgt is wel duidelijk, maar ik wacht denk ik tot Evien ook gedekt is. En ik moet natuurlijk eerst helemaal zeker weten wat Mika precies mankeert want anders heb ik helemaal geen been om op te staan.
Het hengstje is volgend jaar niet meer beschikbaar dus dit is de laatste kans nog om te dekken.

Volgend jaar worden de merries sowieso niet gedekt omdat het nu al vreselijk laat in het jaar is, dan wilde ik eigenlijk de veulens (als alles goed gaat tenminste) erbij laten tot bv februari en dan weer in april gaan dekken.
Misschien zie je de merries dan wel Carola, want ze komen dan waarschijnlijk naar Gent om daar te worden gedekt door de hengstjes van Ann de Weerd. Zij laat merries van buitenaf altijd op de universiteit stallen en reist dan zelf met haar hengstjes daarnaar toe.
Dus wie weet maak je dan nog eens via een omweg kennis met mijn paardjes! Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:01

Jeetje Son dat is schrikken.
Ik hoop dat ze snel allemaal weer de oude zijn en spelen in de wei zoals het hoort bij jonge paard(tjes).
Mika komt er vast en zeker wel weer bovenop......de moed niet in de schoenen laten zakken hoor.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je je ontzettende zorgen maakt om je scheetje.

Geef haar van mij ook maar een hele dikke knuf en de rest van de paardejs natuurlijk ook Lovers

Veel sterkte hoor.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:57

hey ..
wat erg zeg Verdrietig ik hoop dat het allemaal goed komt met je paardjes Lovers geef ze allemaal maar een hele dikke knuf Kusje
ik hoop inieder geval dat je snel weet wat het precies was Lachen ...

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 09:11

Toen ik er gisteravond kwam om te voeren stond Mika te zweten, helemaal onder de buik en d'r "oksels", maar omdat ik er niet was geweest wist ik niet of ze nou misschien aan het rennen was geweest ofzo waardoor ze stond te zweten.
Dus gisteravond later weer heengegaan, gewapend met een thermometer en toen was ze helemaal droog en stond gewoon lekker rustig, ze had goed gegeten....

Maar je maakt je toch zorgen, hij het minste of geringste heb je zoiets van "wat zal ze hebben, als dat maar goed is"...

Misschien overbezorgt maar aan de andere kant, ze heeft maar 1 lever, als die ermee ophoudt houdt de hele pony ermee op.... Huilen Zo'n vaart zal het wel niet lopen, maar je maakt je toch zorgen.

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:13

God meid wat een toestand! Maar ik heb wel vaker gehoord, dat ondanks goed ontwormen paarden nogal eens problemen krijgen door een wormbesmetting, maar dat verwacht je toch niet.... Sterkte ermee en hou ons op de hoogte!

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:27

Oh wat erg. Ellende en onzekerheid. Ik hoop dat het snel goed komt. Mijn 3 jarige hengst heeft ook een slecht werkende lever. Hij zat op 28. Dus ook te hoog. Hij kreeg er exeem door, omdat hij in combinatie met slechte nieren zijn bloed niet optimaal zuiverde. Hij staat nu al 3 maanden op medicijnen en dat gaat steeds beter. El Roy werd mager en heel erg lusteloos, ging koehkkig staan achter en bleef achter in de groei. Nu trekt hij helemaal bij. Heel veel succes. Het kan dus ook wel goed komen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:49

jeetje wat een naar bericht
arme mika!
heeft ze ook pijn dan?
hopelijk komt het allemaal goed
sterkte en beterschap en hou ons op de hoogte!!

soms is het beter om te zwijgen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 12:35

sanderijn schreef:
arme mika!
heeft ze ook pijn dan?
hopelijk komt het allemaal goed
sterkte en beterschap en hou ons op de hoogte!!


Zover als ik kan merken heeft ze geen pijn, maar ik kan natuurlijk ook niet in haar koppie kijken om te zien wat zich daar allemaal afspeelt.
Het is nog wel heel erg te merken dat ze behoorlijk honger heeft geleden, daar heb ik wel heel veel moeite mee....Ik ben er echt heel verdrietig om geweest, maar meer dan ik nu voor ze doe kan ik niet.....Ik verwen ze een beetje extra, ze lopen overdag lekker in de wei en ik hou ze goed in de gaten....

De symptonen zijn zoals Merilyn al vertelde, vermageren, lusteloos, slechte vacht, maar vanmorgen was ze aan het spelen met Evien en Nicky toen ik aankwam om te voeren, ze waren door de paddock aan het rennen, dat was zo gaaf om te zien!!! Dus ze begint zich wel weer een beetje blijer/beter te voelen, anders zou ze niet spelen denk ik dan maar...

Misschien zijn het inderdaad de boterbloemen geweest en is haar lichaam nu weer aan het herstellen van die vergiftiging, ik hoop het maar, dat zou beter zijn dan leverbot of een andere leveraandoening...

Ik ga straks naar Antwerpen, mijn vader past op de beestjes, ik heb een hele waslijst voor hem getypt waar hij op moet letten, de buurvrouw die al jaren paarden fokt houdt ook een oogje in het zeil, dus het zal vast wel goed gaan. Alle telefoonnummers van de da staan de op de lijst en als hij het niet vertrouwt belt hij de da, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen denk ik.
Zondag ben ik weer terug en dan zien we wel weer....
Ondanks alles heb ik toch wel zin in het weekend, eindelijk komt Diana thuis, eerst zaterdag die grote show, dat is natuurlijk ook wel leuk en spannend, er komt speciaal een amerikaanse jury over voor de show waarin Diana meeloopt...Dus eens kijken hoe ze scoort...
Is het de miskoop van het jaar of zou het meevallen??? Knipoog Haha! Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:49

nou ik zal voor je duimnen, maar hoe kan het dat ze zo'n honger geleden heeft Verward

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 12:55

De hengstenhouder heeft ze niet of nauwelijks gevoerd, anders zou het onmogelijk zijn dat die merries zo aftakelen in een paar weken tijd..Ik hoor nu steeds meer klachten van mensen die daar een merrie hebben gehad en het diertje hartstikke mager terugkregen....Boos!:(

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:37

Jeetje joh! Dat zou je toch ook niet denken als je je paardje gaat laten dekken! Dan hoor je blij te zijn over een eventueel veulentje, niet bezorgd over hun conditie! Nou hoop voor je dat het inderdaad van de boterbloemen komt en niet van wat ergers! Hou ons op de hoogte!
Je hebt wel regelmatig van wormmiddel gewisseld? Dat lijkt me dan namelijk ook stug, als je ze regelmatig ontwormd! Nou we horen het wel!
Groetjes en sterkte!

Nicolien_oud

Berichten: 8
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:36

Jéé... problemen met de lever... zwaar eh.. vervelend... Verdrietig
Ik ken het probleem. Hele goede vrienden hebben 2 paarden met leverproblemen met onbekende oorzaak...
Wat heb ik ervan geleerd:
Als het zo zou zijn dat ze bij de hengstenhouder teveel boterbloemen op heeft door de honger, dan zouden de leverwaarden een maand nadat ze weer terug thuis is en dus weer op een ander dieet staat weer gedaald moeten zijn. Is simpel te testen door over een maand weer bloed te laten prikken en op te sturen voor een onderzoekje.
Is het leverbot... met diagnostisch ontwormen kun je daarachter komen. Als ze dan daadwerkelijk met leverbot besmet is dan zou ze binnen 24 tot 48 uur ofzo (dat weet ik niet precies meer) een flinke terugval moeten krijgen gepaard met koorts e.d. als gevolg van het ontwormen van die leverbot.
Gebeurt er niets, dan heeft ze geen leverbot besmetting.
Wil je meer weten over leverbot? Zoek dan eens op internet naar:Fasciola Hepatica. De latijnse naam van dit beest.
Ik wens je heel veel succes toe met het leverprobleem, of beter gezegd: om er vanaf te komen!!!

Sterkte!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 21:29

Vind het zo erg voor je! en voor mika natuurlijk Verdrietig vind het ook zo stom van de hengstenhouder, als je hem ziet lijkt hij hier echt het type niet voor maar ondertussen Lips are sealed
Het komt vast allemaal wel goed met mika Lovers
super ook dat ze weer een beetje speelde met Nicky en Evien!

ben ook benieuwt hoe diana het het weekend gaat doen op de keuring!! vast wel erg goed!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, Elmee, KellyR, Marloes_92, Miran, Miss_Mii21, mvermeulen1, nardxash, nutmeg, Pastis, stella92, sterregoud, SusanH, xSannee, YvonneV, Zirkonia en 148 bezoekers