Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:02

Morganlefay schreef:
nonskagek schreef:

Daarbij komt: dat er paardeneigenaren zijn die dat doen, betekent niet dat iedereen het doet. Ook bij paarden: energie is 't belangrijkste

Tevens ook eens met m1992. Energie eruit laten, anders gaat 't beestje alleen maar hyperdepieper doen.


Wacht even kwartje valt. Ben zelf van het rustige, mijn paard reageert daarop. Wist alleen niet dat honden dat ook doen, ga ervanuit dat een hond zijn neus volgt??


Ja klopt. Tenminste, dat hoort een hond te doen. Neus, ogen, gehoor. Dat is de volgorde van zintuigen die de hond hoort te hebben volgens mij.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:05

Mijn honden komen op de bank en op bed wanneer zij dat willen, ook komen ze gezellig kroelen als ze daar zin in hebben. Ze eten altijd als eerste etc. etc. :D .
Ik heb een Ridgeback reu van een half jaar, een Ridgeback teef van 7 jaar. Beide enorme schatten en nooit een probleem gehad, als ik zeg dat ze om wat voor een reden van de bank af moeten staan ze direct op en gaan ergens anders liggen. Ik heb in het verleden een Rottweiler, en nog twee Ridgebacks gehad (aan ouderdom overleden) en ook daarmee nooit een probleem gehad.

Rangorde problemen komen doordat mensen onzeker zijn en soms zelfs bang voor hun eigen hond.
Wees duidelijk en daardoor voorspelbaar voor je hond, zo kan hij je altijd vertrouwen. Veel liefde, geduld, en vooral heel veel plezier dan heb je een vriend voor het leven ;)

Oja en een slipketting is absoluut niet zo hard als de hand van de baas, als een jonge hond uit speelsheid een aanloop neemt krijgt hij een enorme klap in zijn nek.

Bij heel veel hondenscholen (ook waar ik train) ben je met een slipketting niet welkom, en dat is niet voor niets....

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:09

Paperboy schreef:
Oja en een slipketting is absoluut niet zo hard als de hand van de baas, als een jonge hond uit speelsheid een aanloop neemt krijgt hij een enorme klap in zijn nek.

De klap die hij krijgt is net zo hard als wanneer hij zou springen met een gewone halsband.
Een beetje baas echter ziet dat aankomen en anticipeert daarop.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:12

Ik vind het ZO zonde dat mensen zo bezig zijn met 'eerst door de deur', niet op de bank, etc. Daar is een hond namelijk niet mee bezig. Die ziet alleen maar dat jij krampachtig regels op probeert te dringen. Als het beeld van jullie honden gebaseerd is of dat je hond trekt, eerst eet of eerst door de deur gaat, hebben jullie een ongelooflijk slechte relatie met je hond. Mijn hond eet eerst, gaat eerst door de deur en trekt ook. Als ik hem vraag dat anders te doen, doet hij het anders. Hij is niet zo bezig met iets als 'de leiding overnemen' of zo. Hij vindt het wel best dat hij weet dat ik alles oplos. Het gaat er om wie bepaalt niet om wie er krampachtig bezig is. En nu gaat iedereen ontkennen dat 'ie krampachtig bezig is, maar feit blijft dat jullie er behoorlijk mee bezig zijn, als jullie het zo belangrijk vinden om het hier te vermelden :+ En feit blijft dat een groot aantal van jullie nog steeds met slipkettingen, halfchecks, halti's en gentle leaders loopt.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:16

Een ketting komt veel harder aan dan een brede leren halsband, en voor pups is een tuigje nemen nog veel beter zodat klappen in de nek helemaal voorkomen kunnen worden.

Sorry maar een beetje baas gebruikt bij vooral een pup absoluut geen slipketting, en een drukke bewegelijke pup kun jij nooit altijd voor zijn als hij ineens een duik neemt of een sprintje trekt.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:17

En wat is daar mis mee dan? Mishandeling?
Als de hond zich uiteindelijk netjes gedraagt boeit het toch niet wat je gebruikt?
Bij paarden hoef je ook niet perse bitloos te rijden, of hoofdstelloos of zadelloos?

Het is niet zozeer het altijd eerst door de deur moeten gaan, of niet op de bank liggen, maar wel het bezig zijn met; hoe ga je door de deur? Zeker als je een hond hebt die hier en daar wat ondeugden vertoont, is het belangrijk erbij na te denken hoe je dingen doet.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:18

Paperboy schreef:
Een ketting komt veel harder aan dan een brede leren halsband, en voor pups is een tuigje nemen nog veel beter zodat klappen in de nek helemaal voorkomen kunnen worden.

Sorry maar een beetje baas gebruikt bij vooral een pup absoluut geen slipketting, en een drukke bewegelijke pup kun jij nooit altijd voor zijn als hij ineens een duik neemt of een sprintje trekt.

Dat ben ik niet met je eens.
Beter een hond met een slip en een eigenaar die erop anticipeert, dan een onbenul met een halsband om.
En als je van jezelf weet dat je niet snel genoeg bent, zul je ws ook wel zo verstandig zijn een zachtere halsband te nemen.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:21

Niet alle reacties gelezen, slechts de 1e pagina en de laatste en ik kan de ontstane discussie al raden. :+

Waarom geen tuigje icm halsband?
Dan heb je 2 lijnen, mocht de halsband afschieten heb je hem nog aan het tuig vast. :)
En ik zou of voor een halve slipketting, of voor een hele gaan.
En dan in combinatie met voldoende beweging en trainen op naast/voet moet dat helemaal goed komen. :)

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:23

Mag ik vragen hoe jij anticipeert en hoe jij met de slipketting je pup het trekken afleert?

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:23

Ik ben tegen een slipketting omdat 80% geen idee heeft hoe je dat ding moet gebruiken en een gemaksding is.

En beter dit, dan dat, gaat natuurlijk niet op. Dat is slecht met slecht vergelijken.

Anoniem

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:25

Ik gebruik bij mijn berner en toekomstige pup gewoon een jachtlijntje. Berner gaven altijd een klein rukje als hij naar voren liep. En zeiden dan gelijk naast. En dan verschrikkelijk goed belonen, als hij naast ging lopen. Na paar dagen hoefde we alleen nog maar het commando te geven. Tegenwoordig kan hij op commando recht,links en achter je lopen. Nooit voor.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:32

Paperboy schreef:
Mag ik vragen hoe jij anticipeert en hoe jij met de slipketting je pup het trekken afleert?

Bedoel je mijn huidige hond of een willekeurige pup?

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:33

Met een pup.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:48

Dat ligt aan het karakter en hoe groot het gaat worden.
Met een pup begin ik ook eerst met een gewoon halsbandje en als blijkt dat het daar niet mee lukt stap ik over op een slip. Dat is wanneer je bv een heel grote hond hebt waarvoor het te makkelijk is met een gewone halsband of de hond is te enthousiast of gewoon te eigenwijs.
En als ik dan een slip gebruik krijgen ze bij trekken een correctie in de vorm van een klein rukje, daarop zal een normale hond al reageren met aarzeling (waarbij de lijn slapper wordt) waarna ik direkt beloon. Na 2 of 3 keer kun je het daarna met een stemcommando af.
Als ze bij een normaal rukje niet reageren komt daar meteen een stevige ruk achteraan waarna ze onmiddelijk weer beloond worden bij aarzeling. Dat is eenmalig, daarna zullen ze ook bij een klein rukje alweer reageren.

Dus welgeteld hoef je 2 tot 4 keer te corrigeren. Hoe vaak draai jij om als je een pup leert niet te trekken?

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:17

EllenB schreef:
Een hond die trekt, neemt naar mijn mening de leiding (en denkt wss ook dat hij thuis de leiding heeft). ..



Dat hoeft helemaal niet hoor, Ik heb vast een aparte hond haha maar aan de riem (vooral als de oudste hond 13,5 en sloom ook mee gaat) wil ze graag voor lopen of iig blijft ze dan niet uit zichzelf net achter mijn knie en let ze veel meer op wat er om haar heen gebeurt dan waneer ze los loopt is ze helemaal los dan maakt t niet uit of ik alleen of met de andere hond ben ze blijft netjes achter me (tenzij we aan t spelen zijn natuurlijk) je zou dus kunnen zeggen dat mijn jongste hond(word 4) beter 'luistert"of beter gezegd meer op mij anticipeert op mij als ze LOS is dan wanneer er een riem aan zit, Geen flauw idee hoe dat zo is gekomen, Enige wat ik bij beide honden heb gedaan trouwens is zoveel mogelijk los en mij volgen ipv andersom de oudste is nu DEMENT die gaat zn eigen weg en kan dus niet meer overal los doe ik n flexilijn aan De andere die van bijna 4 zou als het aan mij lag bijna altyd los lopen!! Helaas mag dat niet van die stadswachters waar ik woon echt helaas want ik heb liever dat honden lekker los kunnen lopen *want van luisterende honden heeft niem last* dan overal aan de riem te moeten maar het zij zo.

Dat is ook zo als ze iets eng vind (bijv onweer door dat ze zag dat mn oudste hond heel gestressed reageerde ging zij dat ook doen hou ik dr dan aan riem wil ze heel snel gaan lopen, Echter laat ik dr los blijft ze ondanks dat ze t 'eng"vindt netjes achter me lopen en is ze verder ook prima af te leiden van het gerommel.

Strohalm
Berichten: 141
Geregistreerd: 16-04-12

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:23

Een hond niet meer aan de riem laten trekken is eigenlijk toch heel eenvoudig. Een hond die netjes naast je loopt, trekt niet aan de riem. Dus wat doe je dan: je hond leren netjes naast je te lopen i.p.v. hem op allerlei manieren af te leren om te trekken.
Dus je leert hem niets af, maar draait het om: je leert hem iets aan. Niet verenigbaar gedrag noemen ze dat.
En je hond netjes leren naast je lopen is voor zowel de baas als de hond een heel leuk spelletje als je dit met vooral veel en uitbundig belonen aanleert.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:31

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af of jij het verschil wel weet tussen een correctie en straf.
Als ik dit zo lees dus duidelijk niet gezien je het door elkaar haalt.
Als een kind iets doet wat niet mag, dan corrigeer je dat toch ook?
Correctie is dan niet meer dan aangeven wat verkeerd is en het juiste gedrag toelichten.
Zo doe je dat bij een hond ook en dat is heel wat anders dan uit frustratie een klap/trap geven of eens flink staan schreeuwen.


Een correctie wordt vaak gebruikt als een mooi woord voor straf.

Vervelende resultaten van ons gedrag kennen we allemaal; we stoten onze teen, maken per ongeluk dingen kapot en achteraf proberen we dan voorzichtiger te zijn. Of dat lukt hangt af van veel factoren.

Het bewust toebrengen van een vervelend resultaat aan een ander is geen natuurlijke omstandigheid. Dat is nu juist de definitie van straf (binnen de leertheorie tenminste). Een ruk aan een slipketting is bedoeld om vervelend te zijn voor de hond, als je die als eigenaar gebruikt ben je je hond aan het straffen voor ongewenst gedrag (trekken) of je dat nou straf, correctie of 'een lesje leren' noemt.

Als een kind iets doet wat niet mag corrigeer ik dat niet door het toebrengen van iets vervelends nee, gelukkig niet anders was ik al lang ontslagen. Als je het mij zou vragen zou iedereen die kinderen wil eerst een cursus moeten doen waarin hij/zij een dier wat niet reageert op straf moet trainen (zoals een kip of een kat). 99% van de keren dat kinderen worden 'gecorrigeerd' zijn namelijk onnodig en hebben ook nog eens ongewenste neveneffecten zoals faalangst, onzekerheid, demotivatie of zelfs het vertellen van leugens. Je moest eens weten hoe vaak ik kinderen meemaak die stoppen met hun opleiding of hun opleiding niet halen, niet omdat ze te dom zijn maar omdat het gevoel van moeten presteren (van hun ouders) hen teveel wordt.

Maargoed dat is offtopic want het ging om honden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:37

sallandval schreef:
Het bewust toebrengen van een vervelend resultaat aan een ander is geen natuurlijke omstandigheid. Dat is nu juist de definitie van straf (binnen de leertheorie tenminste). Een ruk aan een slipketting is bedoeld om vervelend te zijn voor de hond, als je die als eigenaar gebruikt ben je je hond aan het straffen voor ongewenst gedrag (trekken) of je dat nou straf, correctie of 'een lesje leren' noemt.

En wat is volgens jou dan het woord NEE voor de hond?

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:50

anneliesdj schreef:
Dat ligt aan het karakter en hoe groot het gaat worden.
Met een pup begin ik ook eerst met een gewoon halsbandje en als blijkt dat het daar niet mee lukt stap ik over op een slip. Dat is wanneer je bv een heel grote hond hebt waarvoor het te makkelijk is met een gewone halsband of de hond is te enthousiast of gewoon te eigenwijs.
En als ik dan een slip gebruik krijgen ze bij trekken een correctie in de vorm van een klein rukje, daarop zal een normale hond al reageren met aarzeling (waarbij de lijn slapper wordt) waarna ik direkt beloon. Na 2 of 3 keer kun je het daarna met een stemcommando af.
Als ze bij een normaal rukje niet reageren komt daar meteen een stevige ruk achteraan waarna ze onmiddelijk weer beloond worden bij aarzeling. Dat is eenmalig, daarna zullen ze ook bij een klein rukje alweer reageren.

Dus welgeteld hoef je 2 tot 4 keer te corrigeren. Hoe vaak draai jij om als je een pup leert niet te trekken?


Dus na 2 tot 4 keer gaat de slipketting ook af, want die is dan niet meer nodig begrijp ik?

Ik draai niet om. Mijn pup leer ik aandacht met iets lekkers en dat breid ik uit met het wandelen, voordeel is dat je met het loskomen ook gelijk heel erg leuk bent want er is altijd iets te halen.
Mijn pups hebben meest van de tijd een tuigje en daar mogen ze aan trekken zolang ze nog niet geleerd hebben om met een halsbandje om met aandacht mee te lopen.

Verder lopen ze bij mij veel los op stal en in het bos etc. Maar het wandelen is een leerproces wat enige tijd duurt. Mijn mening is dat een ruk aan de slipketting heel onplezierig is en bij veel honden is een paar keer echt niet voldoende om trekken af te leren, tenzij je heel hard doorkomt. Dan is de vraag trekt de hond niet meer uit angst voor de correctie of omdat hij gewoon graag bij je loopt......

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:52

sallandval schreef:
Een correctie wordt vaak gebruikt als een mooi woord voor straf.

Dan wordt dat (mooie?) woord correctie vaak verkeerd gebruikt.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:11

Verdiep je eens in cesar millan...

Jij bent de leider, vanaf het moment dat je de deur uitloopt.
Gaat de hond de ene kant op ga je de andere kant op. Hou de lijn niet te lang.
Korte correctierukjes, lijn ontspannen als ze reageren.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:19

Ik snap gewoon niet waarom mensen een slipketting willen gebruiken... Ik wil gewoon een leuke vertrouwensband hebben met mijn hond en de leukste manier om haar iets aan te leren is als ik haar enthousiast kan krijgen om datgene aan te leren. Daar horen rukjes, correcties en straffen niet bij. Want dat maakt het niet leuk om iets aan te leren. Een hulpmiddel zou in het laatste geval gebruikt moeten worden als al het andere niet blijkt te werken. Overigens leert mijn hond toch echt veel sneller van een beloning dan van een correctie/straf, omdat ze dan weet voor welk gedrag zij beloond wordt en zal het dan vaker dat gedrag laten zien. Of ze dat nu doet om een snoepje of om mijn aandacht, interesseert mij niks, zolang zij het maar naar d'r zin heeft (en ik ook).

Cesar Millan vind ik drie keer niks. Het enige wat ik goed vindt, is dat je rustig en kalm moet zijn. Als ik ongeduldig wordt, dan doet mijn hond niks meer. Maar voor de rest kan ik niks van hem leren. Al die gekke regels dat een hond niet voor je mag lopen en dat fysieke aanraken, nee bedankt. Ik ben door Cesar juist een tijd heel onzeker geweest omdat ik dacht alles verkeerd te doen en mijn hond rete dominant zou zijn (want ja, ze gaat als eerste de deur uit, krijgt ook wel eens als eerste haar eten, ze loopt voor mij uit tijdens het wandelen en ligt op de bank). Maar ik kan er gewoon niet bij dat een hond dominant zou zijn of de leiding over je zou nemen als hij voor je loopt. Dus ik geloof er niet zo in. Je hebt psychisch overwicht of je hebt het niet.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:22

Voor de 1 werkt het wel en voor de ander niet..
Mijn hond trekt iig niet en loopt prima naast mij met een ontspannen lijn zonder dat ik zelf moet trekken.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:23

Mijn hond trekt ook niet, daar heb ik Cesar Millan nooit voor nodig gehad. Gewoon mijn eigen intuïtie gevolgd.

crystal1
Berichten: 283
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:24

Nou dan kan iedereen het toch fijn op zijn eigen manier doen.
Ik doe ook niet alles volgens hem maar zeker wel wat tips mee kunnen nemen.