Trekken aan riem afleren?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:00

Nou, iedere hond is een individu. Niet hetzelfde werkt bij alle honden, dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden!
Mijn staffies waren ook niet heel makkelijk af te lijden door voer en aandachtsoefeningen, daar was ook weleens een fysieke correctie bij nodig, Mijn teef (herplaatser) hoef je echt geen fysieke correctie te geven, die zou inderdaad in de stress schieten maar die doet het prima op de aandachtsoefeningen, is veel meer geconcentreerd dan de staffords. Mijn fila reu is ook een zachtaardige vent, een simpel eh is voldoende, die trekt echt nooit, blijft altijd op je gericht, de ideale hond om mee te wandelen. Alleen de boerboel, is een herplaatser en heeft duidelijk geen grenzen opgelegd gekregen hiervoor met wandelen, daar gaat gewoon een knopje om en je krijgt echt zijn aandacht niet meer hoor, het lukt je ook niet het voor te zijn, een brokje, andere kant oplopen, het werkt niet, hij schiet ineens zomaar weg en je hebt gewoon niks meer in te brengen, concentratie is volledig weg dan. Door te trainen zal dit heus beteren, het gaat nu al beter maar zo zie je maar, geeneen hond is hetzelfde en reageert hetzelfde, dus er is geen standaard voor het opvoeden van de hond in zijn algemeenheid in mijn beleving!

[b]De lekkerste kont is die van een Fjord!![b]


sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:39

nonskagek schreef:
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.


Hier ben ik het dan weer niet mee eens, in principe gaat het toch juist om het trainen? Wandelen aan een slappe lijn is net zo goed iets wat je duidelijk moet maken aan een hond als een cirkeltje draaien als jij dat wilt. Natuurlijk zullen honden (en paarden) in het wild elkaar wél met correcties duidelijk maken zij hebben immers veel minder hersencapaciteit als wij en weten niet beter dan wat hun instinct ze ingeeft. Zij willen bovendien geen andere dieren trainen, maar voor hun eigen belangens opkomen. Maar wij mensen hebben al vele tientallen jaren beschikking over onderzoeken die telkens weer uitwijzen dat correcties te weinig betrouwbaar zijn als het gaat om het aanleren van wenselijk gedrag.

50 jaar geleden kreeg een kind in de klas ook een klap met een lineaal of stokje als hij een fout antwoord gaf. Maar dat werkte slechts bij sommige leerlingen die zelf slim genoeg waren om uit te vogelen wat er precies verlangd werd en hoe dat moest. De kinderen die geen antwoord meer durfden te geven omdat ze bang waren het fout te doen werden simpelweg als dom weggezet. Inmiddels weten we dat uitleggen hoe het wel moet veel sneller gaat dan pijn doen als een kind het niet doet.

Overigens vind ik ook dat een mens van zich af mag bijten als hij in gevaar is hoor, maar als je een bepaalde gedraging wilt zien is er eerst uitleg nodig voor je überhaupt kunt gaan bedenken of je fouten wilt corrigeren of niet. De meeste honden die trekken hebben nu eenmaal nooit uitgelegd gekregen dat ze aan een slap touwtje moeten wandelen, sterker nog; de meesten hebben juist geléérd te trekken.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:45

ThessaKeizer schreef:
anneliesdj schreef:
Dan ben jij klein en de hond groot, prima.
Maar bij 99% van alle andere rassen moet je er wel voor bukken, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.


Ik ben ook van mening dat bij minder sterke rassen een andere oplossing beter zou helpen en er geen halty nodig is. Ik heb nog een herplaatser, een teef, best groot maar weegt maar 30 kilo, trok ook erg maar dat was prima te trainen door aandachtsoefeningen en afleiden door ineens de andere kant op te lopen, geen halty nodig gehad. En bij kleinere honden is het risico dat je er als een vlaggetje achteraan hangt een stuk kleiner lijkt mij, ik ben wel wat gewend, heb altijd staffords gehad, heb een fila brasileiro reu dus dat zijn ook sterke honden maar niet een is zo sterk als de Boerboel, dat is gewoon een onopgevoed, ongelijdt projectiel als hij gaat! Overigens gaat dat heus ook goed komen, trainen, trainen en nog eens trainen ben ik van mening maar het moet bovenal ook veilig blijven voor beide partijen, dus vandaar de halty! Ik heb al heel mijn leven honden, dit is mijn zesde hond zelf maar de eerste waarbij ik een dergelijk hulpmiddel gebruik.
Nouja, ik zie ook weleens mensen achter een hondje van 20kg aan vliegen.
Maar een Boerboel houd je idd niet, ook niet als je een grote kerel van 100kg bent.
Juist met zulke rassen moet je als klein pupje al heel consequent zijn dat bepaalde dingen niet mogen. Ik heb zelf een Duitse Dog en vanaf dat hij 4 maanden was heeft hij met een slipketting gelopen omdat hij begon te trekken, met halsband bleef ik corrigeren en dat wil ik dus niet. Die is nu 6 jaar 75 kg en kan ik aan een pinkje houden, zelfs als hij iets ziet waar hij heen wil, dan stuitert hij op en neer maar druk op de lijn komt er nooit.
Vrienden van mij hebben een Boerboel, als pupje was dat natuurlijk lief en schattig, is nu 3 jaar oud en daar gaan ze idd als vlaggetjes achteraan en zij zijn beide heel gróót en de Boerboel is voor het ras klein. Slipketting vinden ze zielig dus nu een halty (?) en daarmee loopt hij idd keurig, maar even aan de halsband ergens mee naartoe nemen is niet te doen, zelfs geen 5 meter naar de auto oid.
Die is hier zo 2/3 dagen in de week en wij pakken er altijd wel een slip bij en hij wandelt keurig mee.
Maar goed, zij kunnen hem uberhaupt niet corrigeren (dan daagt hij uit, blaft, rent weg) en als het mij niet aanstaat kijk ik hem een keer hels aan en hij komt onmiddelijk met hangende oren voor me zitten/liggen.
Dus het is ook maar net hoe je met zo'n dier omgaat.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:48

Esther schreef:
Correcties werken bij mijn honden iig niet, dan raken ze zo in de stress dat ze niks meer opnemen.

Een correctie pas je aan aan de gevoeligheid van de hond, dus als je hond in de stress schiet dan corrigeer je te hard of niet op het juiste moment.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:51

nonskagek schreef:
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.


Je kan zelfs als mens nooit denken als een hond en gedragsregels toepassen die honden op elkaar toepassen. Het is ook onderzocht dat correcties minder goed werken bij dieren en dieren door correcties stress ervaren, omdat ze alleen leren wat fout is en willen er alles aan doen om te voorkomen om de volgende correctie te krijgen, maar hebben geen idee wat ze dan voor gedrag moeten laten zien.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:55

anneliesdj schreef:
Een correctie pas je aan aan de gevoeligheid van de hond, dus als je hond in de stress schiet dan corrigeer je te hard of niet op het juiste moment.


Voor mij maakt dat niet uit. Een correctie is alleen bekrachtigend voor de trainer (frustratie afreageren), de hond leert er niets van.
Citaat:
A punishment does NOT have a predictable effect on the future. We make false assumptions when we declare, "I really taught him a lesson." Research has shown that punishing a behavior may change that behavior in the future, may not change that behavior, and/or may change some other behavior. (Murray Sidman did a lot of this work.) (Pryor, 2007)

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:57

Wandelen zonder trekken is geel eenvoudig aan te leren zonder allerlei tuigen
Gewoon zorgen (eventueel met clicker) dat je de aandacht van de hond hebt. Dat begint stilstaand.
Heb je zelf geen idee hoe je dit aan moet pakken informeer dan bij een goede honden school

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:00

Nimfee schreef:
Je kan zelfs als mens nooit denken als een hond en gedragsregels toepassen die honden op elkaar toepassen. Het is ook onderzocht dat correcties minder goed werken bij dieren en dieren door correcties stress ervaren, omdat ze alleen leren wat fout is en willen er alles aan doen om te voorkomen om de volgende correctie te krijgen, maar hebben geen idee wat ze dan voor gedrag moeten laten zien.


nog een aanvulling hierop: leren als in operante conditionering is een universeel begrip in de dierenwereld. het geldt niet alleen voor honden en mensen maar ook voor vissen (zie filmpje eerder) kakkerlakken en vlooien. Die wetten zijn net zo voorspelbaar als de zwaartekracht. Het is dus niet zo dat je moet doen of denken als een hond of paard om gedragingen voorelkaar te krijgen.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:01

als je de hond krijgt, ga dan op gehoorzaamheidscursus.

in principe kan een hond gewoon netjes volgen met een tuigje om.
kwestie van duidelijke, consequente training.

{ Hondenschool Martine }
puppy, gedrag en gehoorzaamheidscursussen
http://www.hondenschoolmartine.nl

Hhilde

Berichten: 7397
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:22

Als je een roedel honden bestudeerd, zul je zien dat een roedelleider bijna nooit fysieke correcties uitdeelt en niet hoeft te snauwen. Fysieke of harde verbale correcties zijn een teken van onmacht.

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:36

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:
Een correctie pas je aan aan de gevoeligheid van de hond, dus als je hond in de stress schiet dan corrigeer je te hard of niet op het juiste moment.


Voor mij maakt dat niet uit. Een correctie is alleen bekrachtigend voor de trainer (frustratie afreageren), de hond leert er niets van.
Citaat:
A punishment does NOT have a predictable effect on the future. We make false assumptions when we declare, "I really taught him a lesson." Research has shown that punishing a behavior may change that behavior in the future, may not change that behavior, and/or may change some other behavior. (Murray Sidman did a lot of this work.) (Pryor, 2007)

:oo
Ik vraag me af of jij het verschil wel weet tussen een correctie en straf.
Als ik dit zo lees dus duidelijk niet gezien je het door elkaar haalt.
Als een kind iets doet wat niet mag, dan corrigeer je dat toch ook?
Correctie is dan niet meer dan aangeven wat verkeerd is en het juiste gedrag toelichten.
Zo doe je dat bij een hond ook en dat is heel wat anders dan uit frustratie een klap/trap geven of eens flink staan schreeuwen.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:29

Beginnen met uit te zoeken wat een goede beloning is voor je hond. Begin met aandachtsoefeningen in de zit, vervolgens met paar pasjes vooruit en de aandacht vasthouden en zo uitbreiden. Veel belonen tussendoor. Je begint in een prikkelarme omgeving, eerst de hond leren wat je van hem verwacht. Gaat dat goed ga je drukte meer opzoeken. Het is een leerproces net als een kind wat niet direct kan lezen of schrijven, kun je van een pup/hond niet verwachten dat hij direct begrijpt wat je van hem wilt.

Slipketting is zo vreselijk ouderwets. Een flinke hond gaat er gewoon inhangen en trekt je alsnog uit je schoenen. Gewoon geduld en oefenen, oefenen en nog eens oefenen. In de loop van de tijd kun je meer interval belonen maar ook met een oudere hond die alles al kent is af en toe een beloning een fijne stimulans om naar je te blijven luisteren, wij werken tenslotte ook niet voor niets ;)

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:34

anneliesdj schreef:
:oo
Ik vraag me af of jij het verschil wel weet tussen een correctie en straf.
Als ik dit zo lees dus duidelijk niet gezien je het door elkaar haalt.
Als een kind iets doet wat niet mag, dan corrigeer je dat toch ook?
Correctie is dan niet meer dan aangeven wat verkeerd is en het juiste gedrag toelichten.
Zo doe je dat bij een hond ook en dat is heel wat anders dan uit frustratie een klap/trap geven of eens flink staan schreeuwen.


Eens. Correctie moet je inderdaad ook aanpassen aan de hond. Grote gespierde hond kan meer hebben dan een chihuahua. Maar een hypergevoelige rottweiler kan weer minder hebben als een gebouw van een pitbull (ik noem maar wat).

Btw, een roedelleider in 'het wild' hoeft inderdaad vaak geen fysieke correctie toe te passen, aangezien hij dit doet met energie en signalen. Als ik met een hond 'train', geef ik met mijn energie, houding en gedrag aan wat ongewenst is en wat juist wel gewenst. Een 'goed zo' of 'braaf' ondersteunt alleen de energie die jij op dat moment voert. Ligt er tevens ook weer aan hoe je het brengt. Alles moet in en in rustig zijn. Een zenuwachtige 'goed zo' stimuleert alleen de zenuwen maar. Met voerbeloningen doet de hond het voor het voer, en niet voor zijn roedelleider. Van een correctie (dus géén straf!!!) leert een hond veel meer dan van volproppen met voer. Ik heb tot nu toe geen enkele hond in handen gehad die voer nodig had om netjes aan een lijn te lopen. De ene heeft gewoon een duidelijkere en consequentere aanpak nodig dan de ander. Ik zeg niet dat wat ik vertel, dé 'methode' is. Nee, juist niet. Elke hond vraagt een andere aanpak, zolang je maar doet wat hem helpt. Als jij vindt dat voer helpt, moet je dat vooral doen! Voer gebruiken als geur om af te leiden, vind ik overigens weer wat anders.

Naar mijn idee zien de mensen de scheiding tussen een correctie en straffen niet. Straffen heeft inderdaad geen zin, correcties daarentegen wel. Maargoed, er zal altijd strijd blijven over 'de goede manier' van 'trainen'. Net als met de wedstrijdruiters en Natural Horsemanship in de paardenwereld. Een perfectie methode, die bestaat er naar mijn mening niet. Ieder heeft zo zijn voorkeur. Ik weet wel dat een hond vraagt naar rust en balans in zijn leven. De meeste honden zijn geboren volgers, maar moeten de dominantie op zich nemen omdat de mens te zwak daarvoor is (in hun ogen). Trekken aan een riem zie ik als de leiding overnemen, omdat de mens die niet aan heeft gekund.

“Just because a person goes to Harvard doesn't mean he's balanced when he graduates, and just because a dog knows how to obey doesn't mean he's balanced, either.”

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:35

Een hond die trekt, neemt naar mijn mening de leiding (en denkt wss ook dat hij thuis de leiding heeft). Begin thuis: wie gaat er als eerste de woonkamer in? Wie eet er als eerste? Wie mag er op de bank (en is dus hoger in rang)? Als je daar de eerste weken heel pietluttig in bent en je blijft buiten gewoon stilstaan als hij trekt, dan ben er je zo van af. Laat de hond zelf uitvogelen hoe het spelletje gespeeld wordt.

Een voerbeloning kan in mijn ogen werken om de aandacht te trekken, maar verder ben ik er niet zo'n fan van.Het wordt meer een kunstje dan... Ik ben "hoofd-roedel" en daarom luisteren mijn honden naar mij.
Als je meer wil weten over roedelgedoe, lees dan Jan Fennell. Heeft mij, en mijn 1-jarige herplaatser die niet veel meer kende dan een hok van 1x2 m, erg geholpen.

Edit: noskagek: ik zie dat wij het aardig met elkaar eens zijn. Las het te laat...
Laatst bijgewerkt door EllenB op 16-07-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:35

Kan iemand mij dit uitleggen. Een paard van 700 kilo loopt netjes naast je, doet het/ze het niet is het een grote mond of anders het uiteinde van een halstertouw. Waarom kan een hond dit niet??
Is geen grapje van mij. Verbaas me er regelmatig over.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

EllenB
Berichten: 569
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:38

Weet je hoe ik uiteindelijk mijn trekkende hond normaal heb leren volgen? Met mijn carrotstick! Ik liet het ding als zachtjes heen en weer zwaaien richting de grond. Als de hond voorbij mijn knie kwam. kwam hij de stick tegen. Is 1 keer gebeurd.... Ik was het zoooooo zat.

Ik dacht, wat ik met een paard kan, moet ik toch ook met een hond kunnen?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:38

Jij geeft je paard een grote mond als die niet netjes meeloopt?

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:39

Jachtlijntje om, energie er uit halen, lekker laten rennen en dan pas oefenen, dan kan de hond op een eerlijke manier iets leren. Geen kettingen/tuigjes/neusbanden. En ik heb het hier al eens eerder gelezen, maar, jij als eerst door de deur, jij bepaald waar de hond ligt etc. Het allerbelangrijkste, conseqent zijn. Met alles..

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:40

anneliesdj schreef:
Jij geeft je paard een grote mond als die niet netjes meeloopt?


Daarbij komt: dat er paardeneigenaren zijn die dat doen, betekent niet dat iedereen het doet. Ook bij paarden: energie is 't belangrijkste

Tevens ook eens met m1992. Energie eruit laten, anders gaat 't beestje alleen maar hyperdepieper doen.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:41

Dat is het belangrijkste idd, eerst overtollige energie eruit, anders zul je met geen van alle methode's iets bereiken.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:43

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:
Een correctie pas je aan aan de gevoeligheid van de hond, dus als je hond in de stress schiet dan corrigeer je te hard of niet op het juiste moment.


Voor mij maakt dat niet uit. Een correctie is alleen bekrachtigend voor de trainer (frustratie afreageren), de hond leert er niets van.
Citaat:
A punishment does NOT have a predictable effect on the future. We make false assumptions when we declare, "I really taught him a lesson." Research has shown that punishing a behavior may change that behavior in the future, may not change that behavior, and/or may change some other behavior. (Murray Sidman did a lot of this work.) (Pryor, 2007)

Een correctie is iets anders dan straffen, straffen is iets anders dan je op de hond wreken.
Schapen drijven trainen is alleen te doen met behulp van correcties. Maar volgens jou heeft mijn hond dus niets geleerd... :D

Met een correctie communiceer ik naar mijn hond "nu doe je iets wat ik niet wil".
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 16-07-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:44

nonskagek schreef:
anneliesdj schreef:
Jij geeft je paard een grote mond als die niet netjes meeloopt?


Daarbij komt: dat er paardeneigenaren zijn die dat doen, betekent niet dat iedereen het doet. Ook bij paarden: energie is 't belangrijkste

Tevens ook eens met m1992. Energie eruit laten, anders gaat 't beestje alleen maar hyperdepieper doen.

Wacht even kwartje valt. Ben zelf van het rustige, mijn paard reageert daarop. Wist alleen niet dat honden dat ook doen, ga ervanuit dat een hond zijn neus volgt??

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:50

anneliesdj schreef:
Dat is het belangrijkste idd, eerst overtollige energie eruit, anders zul je met geen van alle methode's iets bereiken.



Nee idd, zeker honden die lang (alleen) thuis zijn geweest.. Vergelijk het met een paard die lang niet buiten is geweest, kun je ook niet van verwachten dat hij keurig rustig rondjes stapt, eerst lekker rennen!

Enjoy the little things of life, one day you'll look back and realize they were the big things.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-13 17:34

Ja..maar om eerst lekker te rennen, moet je wel de deur uit, aan de riem, die je consequent als je wilt blijven, graag slap hebt. Dus ook daar begint de training al. Of loop je eerst naar de uitlaatplaats, met een trekkende hond, die daarna braaf meeloopt omdat hij moe is? Of begin je daarna pas met de training?

Overigens vind ik het fijn als mijn hond lekker op de bank komt kroelen..maar wel wanneer ik dat aangeef, en niet wanneer de hond dit aangeeft, stukje rangorde?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:41

anneliesdj schreef:
Jij geeft je paard een grote mond als die niet netjes meeloopt?

*BOINK* _O-

Ook hier een slipketting gebruikster. En ja ook een Dog en van pup af aan. Een slip is zo hard als de hand van de baas... Ook een gewone halsband kan bij een verkeerd baasje een martelwerktuig zijn!!

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van jou Annelisdj! +:)+

Don't judge a book by the cover....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: B_Fokker, Googlebot en 29 bezoekers