Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:24

Amaris, inderdaad. Veel van Cesar, geniaal mens. Weet alles zo fantastisch uit te leggen.

Halty's zijn bedoeld om de focus van een hond te verleggen. Wordt vaak erg verkeerd gebruikt. Een hond die trekt, heeft zijn focus op het trekken. Dus met een halty kun je hem daar 'uit halen'. Meeste mensen gebruiken het daarvoor. Daar ben ik geen fan van. Waar ik een halty wel weer ideaal voor vind zijn honden met sterk oogcontact. Die honden kunnen met één blik een verkeerde reactie uitlokken. Zo'n hond kun je uit die focus halen door de neus inderdaad een andere kant op te halen. Maar dan moet je de signalen wel herkennen.

Wat ik net uitlegde, werkt vaak voor de meeste honden wel :) Vrij snel ook. Mits je het goed uitvoert natuurlijk.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:37

Ik ben wel fan van cesar ( krijg nu wss half bokt over me heen). Maar zo simpel als hij het stelt is het vaak niet.. Ik zou dus het liefst ook gaan trainen bij een instelling met dezelfde insteek, weet alleen niet zo goed hoe ik die moet vinden..
Mocht iemand er een weten in de buurt van etten leur dan houd ik me aanbevolen ahahaha! Zo een halty is dus iets wat ik niet direct zou gebruiken, vooral omdat ze nu nog sociaal is naar andere honden, en dat hoop ik zo te houden.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:50

eponine schreef:
Ik ben wel fan van cesar ( krijg nu wss half bokt over me heen). Maar zo simpel als hij het stelt is het vaak niet.. Ik zou dus het liefst ook gaan trainen bij een instelling met dezelfde insteek, weet alleen niet zo goed hoe ik die moet vinden..
Mocht iemand er een weten in de buurt van etten leur dan houd ik me aanbevolen ahahaha! Zo een halty is dus iets wat ik niet direct zou gebruiken, vooral omdat ze nu nog sociaal is naar andere honden, en dat hoop ik zo te houden.


Het is juist wel zo simpel als hij het stelt. Mensen denken vaak veel en veel te moeilijk. 90% procent is de energie, overige 10% is de kennis en de psychologie. Niet denken, maar doen! Je moet eerst natuurlijk wel weten waarom een hond iets doet, maar daar vervolgens niet in blijven hangen. Dat doet een hond namelijk ook niet.

Cesar's energie is perfect. Rustig en zeker van zichzelf. Hij controleert zichzelf ook steeds. Ik denk dat ontzettend veel mensen zeggen dat Cesar onzin is, omdat het bij hen niet lukt. Er is maar één reden waarom het dan niet lukt, en dat is omdat men de verkeerde energie voert. Ik durf wel te stellen dat minstens 7 van de 10 hondeneigenaren een verkeerde energie hebben. Er zijn niet voor niets zo veel honden die zich niet 'gedragen'. Het is nooit, maar dan ook NOOIT de schuld van een hond. Het probleem licht áltijd bij de mens. Ook al lijkt iedereen dat altijd te ontkennen. Ook het ras maakt geen donder uit. Wat vindt men bijvoorbeeld van Pitbulls? Wekt vaak afschuw op. Waarom? Omdat ze 'gemeen' zijn. Hoe komt dat? Door de mens! Elke hond wil van nature in balans zijn. Elke hond wil bij een roedel horen, en elke hond zal luisteren mits er een 'roedelleider' is die de boel correct aanpakt.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:18

essiesilly schreef:
puppy s een slipketting??! :S sorry hoor maar ik kan daar met m n verstand niet bij :N

http://www.kc-delft.nl/publicaties/arti ... tting.html

even goed doorlezen aub
http://www.rescuedogseurope.eu/main.php ... s&item=681



kc delft is NU de ltste jaren idd tegen maar zo'm 15 jaar geleden waren zij ook PRO SLIPKETTING. Sterkernog je moest er 1 meenemen met cursusvolgen

ik heb niets tegen n slipketting mits juist gebruikt, en daar gaat het dus vaak fout iedereen kan zo'n ding halen/bestellen, Een beetje het zelfde als het 'hulpmiddel"cq bitten probleem bij paarden.

Een slipketting is A niet voor ieder persoon en belangrijker niet voor elke hond geschikt,Maar goed ik vindt ook niet ieder mens geschikt als eigenaar van een hond maar dat is een andere discussie :P :+

@TS Succes met welke keuze je ook maken gaat

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:21

Amaris schreef:
Een halty werkt in op de neus. Qua 'omtrekken' beetje hetzelfde als een halster bij paard. Bij honden met de ogen vrij dicht op de neus (de wat stompere neuzen zeg maar) zit zo'n halty vaak bijna in de ogen. Heel ongemakkelijk. Heb er een tijdje een st. bernard mee moeten uitlaten, ik vond het helemaal niets. Die halty zat echt bijna in zn ogen (was mijn hond niet).

Dan is de halty niet de juiste maat geweest lijkt mij. Ik heb een Boerboel die we nu dus met een halty uitlaten aan de lijn en die heeft ook een vrij korte neus maar heb totaal geen last dat de halty haast in de ogen komt hoor!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:31

TS ik ben niet zo thuis in de hondenwereld qua leibanden ed (heb pas net zelf eenhondje opgevangen). Maar ivm het halsband"probleem" Misschien eentje met een klein slip stukje tussen. Dan sluit het nauw aanbij trekken en kan hijniet meer over het hoofd, zonder dat je je hond werkelijk wurgt.
http://www.bol.com/nl/p/rogz-for-dogs-f ... 010739376/

de methode om trekken af te leren is erg hond afhankelijk. Mijne is bv niet geïnteresseerd in koekjes sommige reageren goed op de stilstaan methode of terug draaien en andere kant uit lopen. Anderen worden te ongeduldig en hebben wel een kleine correctie (rukje) nodig of 1 stevige of alleen een "brul"
Heb al zoveel verschillende honden uitgelaten en elke hond is anders. Bv mijn vriendin haar honden blijven alleen goed aand e voet met koekjes of als ze met een stokje voor hun neus wijst, anders zijn ze zo snel afgeleid dat het hopeloos is.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:17

@ petitparis, de riem die bedoelt is een halfcheck, die heb ik inderdaad al, maar geeft volgens mij niet het gewenste effect. De cursus is inmiddels gepland, we beginnen 7 september.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:44

ThessaKeizer schreef:
Amaris schreef:
Een halty werkt in op de neus. Qua 'omtrekken' beetje hetzelfde als een halster bij paard. Bij honden met de ogen vrij dicht op de neus (de wat stompere neuzen zeg maar) zit zo'n halty vaak bijna in de ogen. Heel ongemakkelijk. Heb er een tijdje een st. bernard mee moeten uitlaten, ik vond het helemaal niets. Die halty zat echt bijna in zn ogen (was mijn hond niet).

Dan is de halty niet de juiste maat geweest lijkt mij. Ik heb een Boerboel die we nu dus met een halty uitlaten aan de lijn en die heeft ook een vrij korte neus maar heb totaal geen last dat de halty haast in de ogen komt hoor!


Tja, geen idee... de riem om de neus kroop gewoon omhoog tot aan het hoofd, en nouja, daar zitten dan gelijk zo'n beetje de ogen. Het zou mijn keus niet zijn. Nu hebben ze die ook niet meer gelukkig. Alleen het omdoen was al zo'n kwijlerig klusje. Jek.

Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verschil... heb jij wellicht een foto van boerboel met halty?

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:47

Een kwijlerig klusje is het zeker :P
Maar of de halty is te groot of werd verkeerd gebruikt, je hoort ermee de snuit naar beneden te trekken, je trekt niet terug zeg maar, maar een benedenwaartse beweging maak je, rukje richting onder, dan kan de halty eigenlijk ook niet opkruipen. Het gebeurt heel vaak dat de halty verkeerd gebruikt wordt en dan behaal je ook niet het juiste resultaat helaas!
Oh en ik zal kijken of ik een foto kan maken vanavond met wandelen, dan plaats ik hem hier wel :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:52

Als je de snuit naar beneden wilt trekken moet je dus standaard bukken, dat lijkt me niet bepaald handig.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:54

ThessaKeizer schreef:
Een kwijlerig klusje is het zeker :P
Maar of de halty is te groot of werd verkeerd gebruikt, je hoort ermee de snuit naar beneden te trekken, je trekt niet terug zeg maar, maar een benedenwaartse beweging maak je, rukje richting onder, dan kan de halty eigenlijk ook niet opkruipen. Het gebeurt heel vaak dat de halty verkeerd gebruikt wordt en dan behaal je ook niet het juiste resultaat helaas!
Oh en ik zal kijken of ik een foto kan maken vanavond met wandelen, dan plaats ik hem hier wel :j


Het is eigenlijk de bedoeling dat een trekkende hond er zelf tegenaan loopt bij een halty lijkt mij?
Dat mensen er niet nog een extra ruk o.i.d. aan gaan geven.
Als de hond trekt, krijgt hij als het ware zijn eigen gewicht terug in een soort neerwaartse beweging inderdaad.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:55

anneliesdj schreef:
Als je de snuit naar beneden wilt trekken moet je dus standaard bukken, dat lijkt me niet bepaald handig.

Hahahaha, bij mijn hond niet hoor :+
En niet naar beneden trekken, klein rukje in een neerwaartse beweging is voldoende bij een halty, de hond loopt er zelf tegenaan eigenlijk.
Voor mij is dit ook de eerste keer dat ik het gebruik hoor, en bij dit kolos is het erg handig, bij mijn andere honden heb ik het nooit nodig gehad, die hebben een correcte opvoeding gehad en daarbij had ik het dan wellicht wel anders aan kunnen pakken als trekken aan de orde zou zijn geweest, maarja die wegen geen 80 kilo waar je als een vlaggetje achteraan hangt als het knopje omgaat ;)
Laatst bijgewerkt door ThessaKeizer op 16-07-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:56

Def schreef:
ThessaKeizer schreef:
Een kwijlerig klusje is het zeker :P
Maar of de halty is te groot of werd verkeerd gebruikt, je hoort ermee de snuit naar beneden te trekken, je trekt niet terug zeg maar, maar een benedenwaartse beweging maak je, rukje richting onder, dan kan de halty eigenlijk ook niet opkruipen. Het gebeurt heel vaak dat de halty verkeerd gebruikt wordt en dan behaal je ook niet het juiste resultaat helaas!
Oh en ik zal kijken of ik een foto kan maken vanavond met wandelen, dan plaats ik hem hier wel :j


Het is eigenlijk de bedoeling dat een trekkende hond er zelf tegenaan loopt bij een halty lijkt mij?
Dat mensen er niet nog een extra ruk o.i.d. aan gaan geven.
Als de hond trekt, krijgt hij als het ware zijn eigen gewicht terug in een soort neerwaartse beweging inderdaad.


Juist, zo bedoel ik het dus ook!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:58

ThessaKeizer schreef:
anneliesdj schreef:
Als je de snuit naar beneden wilt trekken moet je dus standaard bukken, dat lijkt me niet bepaald handig.


En niet naar beneden trekken, klein rukje in een neerwaartse beweging is voldoende bij een halty

Als je een neerwaarts rukje wilt geven moet je ook bukken...
Ook een boerboel is niet zo groot dat je met je handen standaard lager zit dan zijn bek, of jij moet zelf wel heel erg klein zijn.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:00

Ok Thessakeizer, dan begrijpen we elkaar :D
Je hoeft dus zelf niet dat rukje te geven anneliesdj, dat doet de hond zelf als hij trekt.
Het enige wat jij hoeft te doen is de riem zonder druk erop vast te houden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:03

Dan nog kan een hond er wel vervelend in gaan hangen hoor.
Maar hoe zit dat met dat neerwaartse dan, want als je het op zijn beloop laat krijgt de hond een zijwaarts/opwaartse druk als hij trekt en dan trek je zeker de halti in de ogen.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:04

En niet naar beneden trekken, klein rukje in een neerwaartse beweging is voldoende bij een halty[/quote]
Als je een neerwaarts rukje wilt geven moet je ook bukken...
Ook een boerboel is niet zo groot dat je met je handen standaard lager zit dan zijn bek, of jij moet zelf wel heel erg klein zijn.[/quote]
Nou mijn handen hangen idd wel onder zijn kop hoor. Ik hoef dus niet te bukken, mijn handen zijn langs mijn lichaam naar beneden met de riem gewoon los hangend, trekt meneer krijgt hij door zijn eigen gewicht dus een neerwaartse druk op zijn snuit!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:06

Dan ben jij klein en de hond groot, prima.
Maar bij 99% van alle andere rassen moet je er wel voor bukken, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:07

anneliesdj schreef:
Dan nog kan een hond er wel vervelend in gaan hangen hoor.
Maar hoe zit dat met dat neerwaartse dan, want als je het op zijn beloop laat krijgt de hond een zijwaarts/opwaartse druk als hij trekt en dan trek je zeker de halti in de ogen.

Idd je hebt gelijk, bij de neerwaartse druk heb je inderdaad ook een iets zijwaartse druk, maar doordat de druk op de neus er direct is bij trekken is dit als het goed is maar minimaal, de hond stopt direct met trekken. Tenminste die van mij wel. Nogmaals ik gebruik het bij deze hond voor het eerst en heb er bij hem een goed resultaat mee, het gaat al stukken beter met het trekken merk ik. Ik zit er nu over te denken om met een tweede riem te lopen, dus eentje gewoon aan de halsband en als extra de riem aan de halty.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:08

Tja ik weet niet hoe het zit met een hond die een korte snuit heeft. Mijne heeft een vrij puntige snuit en die heeft geen last van in de ogen zitten. Maar die heeft wat neusruimte zeg maar.
Maar mijn ervaring is dat met die halty echt heel weinig nodig is. Mijn hond liep er 1x tegenaan en heeft daarna nooit meer getrokken met de halty om.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:09

Wat ik wel vervelend vindt, is dat mijn hond de ene maat halty eigenlijk net te klein is in de zomer kan ze niet goed haar mond open doen om te hijgen. De volgende maat is eigenlijk net wat te groot. Die gaat wat makkelijk af.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:11

anneliesdj schreef:
Dan ben jij klein en de hond groot, prima.
Maar bij 99% van alle andere rassen moet je er wel voor bukken, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.


Ik ben ook van mening dat bij minder sterke rassen een andere oplossing beter zou helpen en er geen halty nodig is. Ik heb nog een herplaatser, een teef, best groot maar weegt maar 30 kilo, trok ook erg maar dat was prima te trainen door aandachtsoefeningen en afleiden door ineens de andere kant op te lopen, geen halty nodig gehad. En bij kleinere honden is het risico dat je er als een vlaggetje achteraan hangt een stuk kleiner lijkt mij, ik ben wel wat gewend, heb altijd staffords gehad, heb een fila brasileiro reu dus dat zijn ook sterke honden maar niet een is zo sterk als de Boerboel, dat is gewoon een onopgevoed, ongelijdt projectiel als hij gaat! Overigens gaat dat heus ook goed komen, trainen, trainen en nog eens trainen ben ik van mening maar het moet bovenal ook veilig blijven voor beide partijen, dus vandaar de halty! Ik heb al heel mijn leven honden, dit is mijn zesde hond zelf maar de eerste waarbij ik een dergelijk hulpmiddel gebruik.

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:18

Def schreef:
Wat ik wel vervelend vindt, is dat mijn hond de ene maat halty eigenlijk net te klein is in de zomer kan ze niet goed haar mond open doen om te hijgen. De volgende maat is eigenlijk net wat te groot. Die gaat wat makkelijk af.

Hmmm daar heeft die van mij geen last van, hij heeft een vrij korte snuit, kan zijn bek gewoon wijd opendoen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:40

Het leren lopen aan een slappe lijn leer ik honden (en baasjes) aan door voordat de hond trekt al de aandacht van de hond te vragen. Die aandacht bouw je dan pas voor pas uit tot de hond gewoon meeloopt zonder trekken. Het is dan ook belangrijk dat je de hond nooit laat bepalen waar er gesnuffeld, geplast oid wordt zonder een 'vrij' commando. Als dat klaar is weer een 'volg' commando. Of nooit laten snuffelen/plassen aan de lijn, maar los laten als ze mogen doen wat ze willen, maar dat kan niet overal en met iedere hond natuurlijk.

Mijn herplaatshonden trokken ook aan de lijn met lopen. Door stilstaan, omdraaien en een aandachtscommando lopen ze nu netjes mee aan een slappe lijn. Daar heb ik oa voerbeloning voor gebruikt, het aandachtscommando heb ik met de clicker aangeleerd. Het teefje loopt aan een tuig, de reu aan een halsband, beiden trekken dus niet. Iets aanleren doe je ook in een prikkelarme omgeving, daarna ga je de prikkels opbouwen tot je het overal kunt gebruiken. Voerbeloningen bouw je af als de hond het commando kent en ga je intervalbelonen.

Correcties werken bij mijn honden iig niet, dan raken ze zo in de stress dat ze niks meer opnemen. Dat is dan ook het 'probleem' van correcties, honden raken sneller gestressed en leren dan niks meer, dat is niet anders dan bij mensen, die kunnen ook niet leren onder stress. Een keer een stemcorrectie, uh of nee kan geen kwaad, daar kun je ook grenzen mee aangeven en de hond schiet er niet zover van in de stress. Positief trainen is duidelijker voor dieren en ook voor mensen. Stel jij moet wat leren en krijgt alleen te horen dat je het fout doet, dan probeer je nog eens wat, wordt je daar weer voor gecorrigeerd dan doe je niks meer omdat je daar geen correctie voor krijgt. Je vindt dan ook niet uit wat er wel van je verwacht wordt..

Ook mijn honden luisteren prima, letten op waar ik blijf, ik hoef niet op ze te letten want ze blijven altijd bij in de buurt en dat met alleen positief trainen.

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:48

Esther schreef:
Het leren lopen aan een slappe lijn leer ik honden (en baasjes) aan door voordat de hond trekt al de aandacht van de hond te vragen. Die aandacht bouw je dan pas voor pas uit tot de hond gewoon meeloopt zonder trekken. Het is dan ook belangrijk dat je de hond nooit laat bepalen waar er gesnuffeld, geplast oid wordt zonder een 'vrij' commando. Als dat klaar is weer een 'volg' commando. Of nooit laten snuffelen/plassen aan de lijn, maar los laten als ze mogen doen wat ze willen, maar dat kan niet overal en met iedere hond natuurlijk.

Mijn herplaatshonden trokken ook aan de lijn met lopen. Door stilstaan, omdraaien en een aandachtscommando lopen ze nu netjes mee aan een slappe lijn. Daar heb ik oa voerbeloning voor gebruikt, het aandachtscommando heb ik met de clicker aangeleerd. Het teefje loopt aan een tuig, de reu aan een halsband, beiden trekken dus niet. Iets aanleren doe je ook in een prikkelarme omgeving, daarna ga je de prikkels opbouwen tot je het overal kunt gebruiken. Voerbeloningen bouw je af als de hond het commando kent en ga je intervalbelonen.

Correcties werken bij mijn honden iig niet, dan raken ze zo in de stress dat ze niks meer opnemen. Dat is dan ook het 'probleem' van correcties, honden raken sneller gestressed en leren dan niks meer, dat is niet anders dan bij mensen, die kunnen ook niet leren onder stress. Een keer een stemcorrectie, uh of nee kan geen kwaad, daar kun je ook grenzen mee aangeven en de hond schiet er niet zover van in de stress. Positief trainen is duidelijker voor dieren en ook voor mensen. Stel jij moet wat leren en krijgt alleen te horen dat je het fout doet, dan probeer je nog eens wat, wordt je daar weer voor gecorrigeerd dan doe je niks meer omdat je daar geen correctie voor krijgt. Je vindt dan ook niet uit wat er wel van je verwacht wordt..

Ook mijn honden luisteren prima, letten op waar ik blijf, ik hoef niet op ze te letten want ze blijven altijd bij in de buurt en dat met alleen positief trainen.


Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wat jij gebruikt is training, kunstjes als het ware. Ga eens na wat een roedelleider in een echte roedel doet? Die gebruikt zijn energie om zijn roedel onder controle te houden. Luistert een lid dan nog niet? Fysieke correctie. Een hond als roedelleider gebruikt ook geen clicker of voerbeloningen. Dat fysieke correcties bij jouw honden niet werkt, ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je het uitvoert. Als het correct uit wordt gevoerd, zal de hond echt niet in de stress o.i.d. schieten. Honden vallen absoluut niet te vergelijken met mensen. Onwijs veel mensen passen mensenpsychologie op de hond toe, maar zo werkt het niet. Een hond reageert niet als een mens, denkt niet als een mens en handelt al helemaal niet als een mens. Waarom wil je dan de psychologie van een mens toepassen op een hond? In mijn beleving is dat hetzelfde als een paard vertellen dat hij een eend moet zijn.