Meer weerstand bieden?? (teugelvoering)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Meer weerstand bieden?? (teugelvoering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 20:39

Vandaag reed ik heel even zonder zadel op mijn pony.
Hij loopt altijd heel makkelijk naar beneden als ik er even op gereden heb.
En dan vooral als ik wat voltes rijd of iets dergelijks.
Alleen nu had ik laatst priveles (op een manegepaard) en volgens haar mocht ik wel wat harder in de hand zijn.

Dus vandaag heb ik eens een beetje zitten klooien, en verrek: hij liep echt meer te kauwen en sneller rond.

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat ik niet teveel in de mond mocht zitten.....
Voor mijn gevoel geef ik nu geen centimeter mee en dat leek me niet echt comfortabel voor zo'n paardemond.
Maar toch het lijkt te werken.
Dus nu rijd ik eigenlijk voor mijn gevoel een beetje tegen het paard in.
Klinkt een beetje stom maar ik heb het idee dat ik hem een beetje tegenhoudt.

Maar zogauw ik mijn hand naar voren doe volgt hij ook direct.
Heerlijk gevoel in ieder geval!!

Wat ik nu wilde weten: wordt je paard niet eerder hard in de mond of ben ik nou gewoon zo soft geweest zonder dat ik het in de gaten had?

Binnenkort ga ik weer starten met priveles. Eerst op een manegepaard en dan op mijn pony. Kan bijna niet wachten.
Op zo'n moment mis ik echt iemand die les geeft.
Ik kan zelf niet zien hoe het plaatje eruit ziet, en aangezien ik al jaren geen les meer heb gehad zullen de fouten er ook wel ingeslopen zijn Frusty


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:44

Tja, harder met de hand? Dan denk ik aan meer geruk en gepluk.
Je mag best wat aanleuning hebben (gewicht in je handen), maar dan wel met een superstille en nette, nagevelijke hand. Een waslijn-teugel is ook niet goed namelijk.

Verstandig iig dat je weer gaat lessen, reken maar dat je er weer veel van gaat leren!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 20:51

Ik bedoel absoluut geen ruk en pluk werk!!
Gewoon een stille hand maar met meer weerstand dan ik gewend ben.
En ja van dat lessen zal ik inderdaad wel weer een hoop leren.

Ik ben jaren geleden gestopt en ik had verder ook geen paard tot mijn beschikking. De lessen waren slecht dus ik had geen zin meer.

Toen kreeg ik mijn pony destijds nog als veulentje.
Toen hij drie/vier jaar oud was ik erop.
Nou ging allemaal heel voorspoedig maar het echte rijden is er nooit van gekomen.
Nu ga ik privelessen nemen bij de manege waar ik ook met hem zou kunnen lessen.
Dus als de lessen me bevallen dan gaat hij zeker mee.
Over een paar weken heb ik mijn eerste les.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:54

Weerstand is niet erg, zolang het geen trekken word, en dat moet je dus met gevoel doseren. Trekken en plukken is niet helemaal de bedoeling.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:55

Ja en nee.
Ik heb jantina toen eens laten zien hoe Lodewijk daar opreageerd als ik meer druk neem: hij gaat eerst wat tegen de hand begint dan te kauwen en probeerd dan achter de teugel te kruipen om die druk kwijt teraken.
Ik trek niet ik ruk niet ik zet alleen wat meer druk.
Hij vind dat overduidelijk niet fijn terwijl hij toch op het bit kauwt.
Voor hem is het dus duidelijk niet fijn daarbij ik krijg het zelfde voor elkaar met veel minder druk terwijl hij dan niet achter mijn hand kruipt dus waarom meer druk nemen?
Ik neem meer druk als het met midner druk niet lukt en haal die druk meteen weg zodra er wel wordt nagegeven

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:03

Dat bedoelde ik met gevoel Nimber Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:38

Moeilijk hoor want ik weet niet wat jij veel of weinig druk vind.
Je moet altijd streven naar een zo licht mogelijk contact maar dat kan alleen wanneer je paard ook echt goed verzameld omdat een paard zich dan pas echt kan gaan dragen.
Wat ik veel zie zijn ruiters die heel weinig contact hebben maar waarbij het paard ook helemaal uit elkaar loopt, totaal geen impuls heeft en eigenlijk maar in een vrijblijvende houding loopt en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.
Wanneer meer weerstand prima werkte op je pony moet je daarna altijd werken aan een lcihter contact met behoud van dat fijne gevoel. Het gevaar is nl. dat je meer weerstand biedt, een beetje gaat vasthouden en dat je pony uiteindelijk steeds meer weerstand nodig heeft om dat fijne gevoel op te zoeken.
Maar ik blijf er op hameren [wordt ook een beetje een stokpaardje] je moet je pony altijd goed naar de hand toe rijden. Zonder impuls kun je geen weerstand bieden! En dat is echt een basisvoorwaarde.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:54

Kaj misschien bedoelde die instructeur, dat je net zoveel strenger in je hulp mag zijn dat de hulp duidelijk doorkomt. Dat heeft niks met ruk en plukwerk te maken, maar een ophouding die niet doorkomt, waar je dus geen reactie op krijgt heeft gewoon geen effect. Je moet dus je ophoudingen altijd zo sterk doseren dat je een reactie krijgt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:27

Teveel weerstand (continu) kan er voor zorgen dat de ruimte in de gangen verdwijnt, je pony gaat dan minder goed lopen, want je blokkeert hem als het ware (je houdt de voordeur dicht). Dus het kan niet altijd goed uitpakken. Les is onontbeerlijk denk ik.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 09:54

Ik denk zelf dat ik zoals Jippie zij het paard wat te vrijblijvend liet lopen.
Hij liep af en toe netjes rond en af en toe ook niet.
Als hij rond liep was het prima deed hij het niet vond ik het ook best.

Ik was er totaal nog niet op uit om een netjes rond geheel te hebben.
Ik had zoiets loop eerst maar op je eigen benen en dan zien we later wel verder.

Omdat ik hiernaast geen andere paarden meer heb gereden denk ik dat ik teveel ben blijven hangen in de vrijblijvende houding.

Ik denk niet dat ik nu teveel weerstand bied (anders zou zo'n instructeur het vast niet zeggen) maar eerder dat ik te weinig vroeg (meer waslijnen idee)

Maar iedereen bedankt voor de reactie!
Binnenkort ga ik zeker weer lessen.
Het is er helaas niet eerder van gekomen omdat mijn pony eerst nog niet verkeersmak was (moet over de weg naar de manege) daarna heel erg heeft gehoest, en daarna werd hij hoefbevangen.....

Gelukkig is alles nu over zodat ik eindelijk een keer verder kan.
Ik heb ook echt behoefte aan les nu.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers