Trekken aan riem afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:47

ik geef mijn herder noooooit een voer beloning... even blij zijn en spelen werkt net zo goed en soms zelfs beter...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:06

Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie lichaamstaal en positief belonen met fysiek contact goed werkt, ondanks het werken met de slipketting.

En nogmaals, ik ben VOOR belonen en niet per definitie TEGEN belonen met voer. Ik denk alleen dat je heel goed moet kijken naar hoe jij zelf tegen het 'beleren' van je hond aankijkt en wat er geschikt voor is. Een herder africhten voor knpv is heel wat anders dan een herplaats Beagle gewenst gedrag bijbrengen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:19

ik werk met een half-check, maar das vooral omdat t makkelijk is met om en afdoen. ik train agility met een mech, alles is los en op wedstridj mag je ook geen voer gebruiken... dus ik gebruik het bij de trainin gook niet, tenzij we echt iets anders of nieuws moeten aanleren, dan ff, totdat het kwartje valt en dan gaan de voertjes weer weg.

mocht ze een keer uit enthousiastme aan de riem hangen/trekken dan tik ik haar meestal even aan bij haar achterhand, dan let ze weer op mij.

Hhilde

Berichten: 7442
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:26

anneliesdj schreef:
Dat is ook niet wat ik heb gezegd.
Als baas ben je zowieso blij als een oefening goed gaat, ook als je de hond niet beloond met fysiek contact. De hond hoort dat wel aan je en ziet het in je lichaamstaal, dat is voor een herder al voldoende, die haalt daar zijn genoegdoening uit. Bovendien vind een herder het werk op zich ook leuk genoeg, dus het beloont zichzelf zogezegd.
Natuurlijk zijn ze helemaal gelukkig als je ze ook nog even goed aanhaalt en prijst, maar dat was niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op Hilde die zei dat er geen enkele hond is die zonder beloning kan en wil werken en dat is niet waar.

Je spreekt jezelf tegen, Annelies. Een herder werkt graag met de baas, dus die haalt zijn voldoening uit de blije reactie. Die blije reactie/lichaamstaal is dus een beloning. Dus waar werkt een herder voor? Juist, zijn beloning in de vorm van een blije baas. Dus OOK een herder werkt niet zonder beloning. Een hond die blijft werken zonder ooit een beloning te krijgen, bestaat niet. Ik beweer niet dat er geen honden bestaan die zonder voerbeloning werken.

Sommige honden houden niet eens van voer.

WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:29

Door een tuigje gaat de hond alleen maar meer trekken dus dat moet je niet doen. Ik denk eerst een gewone halsband gaan proberen en dan het afleren. Dus als ze een halsband om heeft dan zal ze wel gaan hijgen en zo, maar als ze trekt moet je een tukje geven. Wil dit allemaal nog niet helpen dan kun je voor een soort touwtje en dat gaat over de de neus een beetje bij de ogen zeg maar aan die kant. Dus niet het uiteinde en omdat de neus daar een beetje gevoelig is. Als ze dan trekken dan denken ze au niet meer doen ze zal het nog wel proberen maar bij de meeste honden werkt het na een tijdje. Dit is ook speciaal voor trekkende honden gemaakt.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:34

Hoe komt iedereen erbij dat een hond gaat trekken als hij een tuig om heeft?! Ik zie zat honden trekken met zelfs prikbanden om, gentle leaders etc. Dat heeft toch gewoon te maken met opvoeding?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:38

Een hond gaat niet per definitie trekken als ie een tuig om heeft. Maar een tuig helpt helemaal niets als een hond wel trekt.

x_Friesje_x
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Essen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:46

Een slipketting klemt de luchtpijp af, ik zou het dus niet als een strop vastmaken.

Op de hondenschool heb ik het volgende geleerd:
Als je hond gaat trekken of zelfs, als hij jouw voorbij loopt, dan draai je om en ga je gewoon terug de andere kant uit. Trekt hij weer, doe je hetzelfde... Desnoods eventjes streng zijn, maar niet te hard aan de riem snokken. Als je dat een paar keer hebt gedaan dan gaan ze wel opletten waar jij loopt en op welk tempo... Succes!

Edit: en natuurlijk niet vergeten te belonen als hij netjes volgt zonder te trekken :D
Laatst bijgewerkt door x_Friesje_x op 15-07-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:47

je heb speciale hulpmiddelen oa halti wat bij ons echt heel goed gewerkt heeft loop nu ook zonder halti rustig naast ons , echt een aanrader ook hebben ze soort tuigjes die corrigerend werken, of gewoon kleine snokjes geven met de riem ''slipketting'' normale band werkt niet zo zeer.. igg succes!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:51

Hhilde schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is ook niet wat ik heb gezegd.
Als baas ben je zowieso blij als een oefening goed gaat, ook als je de hond niet beloond met fysiek contact. De hond hoort dat wel aan je en ziet het in je lichaamstaal, dat is voor een herder al voldoende, die haalt daar zijn genoegdoening uit. Bovendien vind een herder het werk op zich ook leuk genoeg, dus het beloont zichzelf zogezegd.
Natuurlijk zijn ze helemaal gelukkig als je ze ook nog even goed aanhaalt en prijst, maar dat was niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op Hilde die zei dat er geen enkele hond is die zonder beloning kan en wil werken en dat is niet waar.

Je spreekt jezelf tegen, Annelies. Een herder werkt graag met de baas, dus die haalt zijn voldoening uit de blije reactie. Die blije reactie/lichaamstaal is dus een beloning. Dus waar werkt een herder voor? Juist, zijn beloning in de vorm van een blije baas. Dus OOK een herder werkt niet zonder beloning. Een hond die blijft werken zonder ooit een beloning te krijgen, bestaat niet. Ik beweer niet dat er geen honden bestaan die zonder voerbeloning werken.

Sommige honden houden niet eens van voer.

Wel zo geredeneerd doet geen enkel organisme (mensen inbegrepen) iets zonder beloning.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:59

Hhilde schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is ook niet wat ik heb gezegd.
Als baas ben je zowieso blij als een oefening goed gaat, ook als je de hond niet beloond met fysiek contact. De hond hoort dat wel aan je en ziet het in je lichaamstaal, dat is voor een herder al voldoende, die haalt daar zijn genoegdoening uit. Bovendien vind een herder het werk op zich ook leuk genoeg, dus het beloont zichzelf zogezegd.
Natuurlijk zijn ze helemaal gelukkig als je ze ook nog even goed aanhaalt en prijst, maar dat was niet waar ik op reageerde.
Ik reageerde op Hilde die zei dat er geen enkele hond is die zonder beloning kan en wil werken en dat is niet waar.

Je spreekt jezelf tegen, Annelies. Een herder werkt graag met de baas, dus die haalt zijn voldoening uit de blije reactie. Die blije reactie/lichaamstaal is dus een beloning. Dus waar werkt een herder voor? Juist, zijn beloning in de vorm van een blije baas. Dus OOK een herder werkt niet zonder beloning. Een hond die blijft werken zonder ooit een beloning te krijgen, bestaat niet. Ik beweer niet dat er geen honden bestaan die zonder voerbeloning werken.

Sommige honden houden niet eens van voer.

In die zin is het idd ook een beloning, maar het werk op zich kan ook een beloning zijn.
Bv bij een border collie of waakhond, die doen hun werk zonder dat je daarbij hoeft te zijn.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:08

anneliesdj schreef:
In die zin is het idd ook een beloning, maar het werk op zich kan ook een beloning zijn.
Bv bij een border collie of waakhond, die doen hun werk zonder dat je daarbij hoeft te zijn.


vooruit lopen is vaak ook een beloning; daarom trekken zo veel honden. Het probleem is dat mensen het lastig vinden om consequent nooit meer mee te lopen als de hond trekt. Zodra er één keer wel wordt toegegeven wordt het gedrag (trekken) krijg je dus dat het gedrag sterker terug komt omdat er niet elke keer maar juist heel soms beloond wordt. dan krijg je het fruitautomaateffect: de hond blijft trekken in de hoop dat hij nog een keer de jackpot (vooruit lopen) krijgt.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:38

Nimfee schreef:
Voor de eerste nachten zou ik kijken hoe de hond reageert. Als ze echt gaat piepen en blaffen, zou ik beneden gaan liggen. Heb ik met mijn hond ook gedaan, ze raakte anders echt in paniek. Na 2/3 weken ben ik weer boven gaan slapen (ze had die weken echt nodig) en kon ze weer rustig alleen beneden slapen :) heb haar sindsdien nooit meer gehoord ook.

pup in een doos naast het bed, met je hand erin en dan gaan slapen.

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:41

(niet alles gelezen)
even wat anders maar was de slipketting niet verboden per 01-01-2013?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:46

Als ze dat gaan doen kunnen ze beter eerst bij de teletac en prikband beginnen.. :j
Geen idee trouwens!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:18

Er wordt door meer mensen niet goed gelezen... Het gaat dus niet om een puppy dat net uit het nest gaat! Het gaat om een herplaatser van 8 maanden, als ze komt is ze negen maanden.
We willen trouwens ook haar namen veranderen, kan toch nog wel?

Ze leeft nu in een gezin met twee kids, en wij zijn maar met tweetjes, dus de omgeving zal voor het dier een stuk rustiger zijn, hopelijk niet te rustig hahaha!

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:44

Rider01 schreef:
(niet alles gelezen)
even wat anders maar was de slipketting niet verboden per 01-01-2013?


Als dat zo is, is mij de vraag waarom ze nog wel in de winkels te koop zijn?

ThessaKeizer

Berichten: 460
Geregistreerd: 24-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:45

Wij hebben hier vijf honden en ik ben met allemaal op training geweest en altijd zeer consequent geweest, dus er is geen trekken bij hier gelukkig, tenminste bij vier van de vijf dan :o
Sinds een maand hebben wij er een Boerboel herplaatser van 15 maanden bij, 80 kilo weegt meneer en die is ook niet helemaal goed opgevoed en trekt enorm, je gaat er gewoon als een vlaggetje achteraan!! Dan kan je nog zo leuk stil staan of de andere kant op lopen, als meneer het in zijn bol heeft en knopje gaat om, nou zet je dan maar schrap :+
Uiteraard trainen we met hem nu hoor, zodat we hopelijk in de toekomst wel "normaal" kunnen wandelen aan een halsband, dit doen we door voer en aandachtsoefeningen. Maar tot die tijd dat het echt vertrouwd is loopt meneer op de momenten dat hij netjes aan de riem dient mee te wandelen aan een halty, zodat we zelf ook heel blijven, enne hij ook :D Het werkt hartstikke goed, ben heel blij dat we dat hebben aangeschaft! Hopelijk is het een tijdelijk iets en je moet er gewoon op gaan trainen maar wellicht is dit een goede (tijdelijke) oplossing :j

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:02

Ik ga daar eens op zoeken, halty..

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:10

Zelf heb ik een Stabij en Kooiker (en nog wel wat honden) getraind die hetzelfde gedrag vertoonde. Eerste wat ik gedaan heb is een Slipriem halen, dus geen slipketting. Slipriem is gewoon hetzelfde idee als een slipketting, alleen is het van touw. Vind ik een stuk fijner. De stabij kon haar ook een ongeluk trekken. De Kooiker hing haarzelf zo'n beetje op. Wat ik deed: riem kort, maar niet gespannen. Riem ook vlak achter de oren, daar heb je de meeste controle. Elke keer als zij begon te trekken, de riem even omhoog trekken. Niet rukken of rukjes geven, gewoon de riem even omhoog halen totdat er genoeg druk ontstaat en dan weer ontspannen. Het omhoog halen van de riem stopt het brein even met vooruit gaan. Wat je ook kunt doen is een klein rukje opzij, zo haal je de hond even uit evenwicht en stop je hem met focussen op het trekken. Mijn ervaringen zijn dat ze het vrij snel snappen. Wat je absoluut NIET moet doen is terugtrekken. Dat is hetzelfde effect als met een varken. Als een varken niet vooruit wil, moet je 'm aan de staart trekken. Zelfde met honden, terugtrekken maakt de voorwaartse 'motion' alleen maar erger. En wees vooral neutraal! Niet gefrustreerd, niet boos, niet bang, niet verdrietig. Helemaal niks! Gewoon ultiem kalm en geduldig zijn. Niks zeggen, geen namen noemen. Met je lichaamstaal duidelijk proberen te maken wat je wilt :) Geen snoep o.i.d. nodig, ook geen 'goedzo' of 'braaf'. De 'beloning' is een ontspannen en tevreden mens. Vaak geef ik ze achteraf een massage, dat is voor veel honden echt de ultieme beloning. Een hond wil gewoon rust en balans. Een massage helpt ze naar het ontspannen toe.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:28

Zo'n slipriem heb ik idd ook al, dus zeker het proberen waard lijkt me. Daarnaast hoop ik met de cursus wat te bereiken, en onze band op te bouwen
Ik ben met snoepjes erg voorzichtig, omdat het ras nogal gevoelig kan reageren, bv met huidproblemen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:28

Nonskagek, dat doet me heel erg aan de methode van Cesar Milan denken. Bij hem werkte dat iok goed. Had eens een jongen geholpen die deed ook de 'stilstaan en omdraaien' methode. Was erg grappig want die jongen blééf maar omdraaien. Hond boeide het niets die trok vrolijk verder (en waarom ook niet?). Met jouw methode was het trekken echter snel afgelopen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-07-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:35

Geen slipketting maar wel een halty?? Dat gaat bij mij in de bovenkamer niet helemaal goed..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:42

Ik wil met het minst hardhandige beginnen, dat zal de stilstaan methode zijn, als ik het zo lees. Ook wil ik me gaan verdiepen in het werken met een clicker.
Ik ken de halty niet, dus info opzoeken kan geen kwaad lijkt me. Een slipketting heb ik al, heb ik vroeger ook gebruikt, en een slipriem heb ik ook.
Dus ik begrijp je bovenkamer " vraag" niet helemaal, denk ik..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Trekken aan riem afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:56

Een halty werkt in op de neus. Qua 'omtrekken' beetje hetzelfde als een halster bij paard. Bij honden met de ogen vrij dicht op de neus (de wat stompere neuzen zeg maar) zit zo'n halty vaak bijna in de ogen. Heel ongemakkelijk. Heb er een tijdje een st. bernard mee moeten uitlaten, ik vond het helemaal niets. Die halty zat echt bijna in zn ogen (was mijn hond niet).