HH regendeken outturn of Pagony Tiger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

HH regendeken outturn of Pagony Tiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 08:23

Ik wil Tallie van de winter voor het eerst een deken opdoen. Ze maakt namelijk een onzettend dikke wintervacht aan en die wil ik wat beperken, aangezien ze van de winter een beetje aan de slag mag.
Ze komt in een loopstal met paddock (in een kudde van +/- 20 paarden, dus lekker ruim). Nu zit ik dus te twijfelen over de deken, namelijk tussen de Harry's Horse outturm, die is dus zonder verder vulling en ik vond hem erg zwaar, of de pagony tiger, die heeft gelijk 300gr vulling. Heb deze deken nog niet kunnen bekijken, ik was naar Leek gereden, hadden ze hem niet liggen Lips are sealed

wat denken jullie?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:32

Ik verwacht niet dat je deken een lang leven beschoren zal zijn, als je paard in een groep van 20 wordt gehouden....zelf weten, maar ik liet de deken dan af, of zette het paard apart.

Ik vind overigens dat je in je bericht wel 2 HEEL VERSCHILLENDE dekens hebt staan. De ene is een ongevoerde regendeken (en ideaal voor het weer NU) en de andere is een volwassen winterdeken voor op stal (of zou die ook waterdicht moeten zijn?).
Leg je paard nu een 300 grams winterdeken op en hij wordt ziek. Niet doen, veel te warm.

Winterhaar bestrijdt je door er nu al een dekentje op te doen (ongevoerd) en straks als de temp overdag onder de 10 graden schiet een licht gevoerd dekentje. Wordt het kouder, dan komt er een dikkere staldeken, en in hartje winter leg je het paard 1 hele dikke deken of 2 staldekens op.
In Nederland is kwa weer nooit echt meer nodig dan 400 grams.

Talida, ik zou als ik jou was hier op bokt nog maar eens wat topics hierover lezen. er is al veel over geschreven.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 08:52

die pagony schijnt juist ook voor buiten te zijn, dus afgezien van de dikte zijn ze niet zo heel verschillend. ik ben niet van plan om een heel scala aan buitendekens aan te schaffen waar ze volgend jaar toch weer uitgegroeid is. ben heus wel zover dat ik weet hoe je de dekens op moet bouwen, maar dat vroeg ik niet. ze krijgt dit jaar 1 nieuwe deken en basta. En om nu je paard apart te zetten alleen omdat je het zonde vindt dat de deken misschien stuk kan gaan, nee daar zal ze niet echt vrolijk van worden. En de onderwerpen over wat een goede waterdichte dekens is heb ik gelezen, maar ook dat was mn vraag niet

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 09:00

ach je hebt eigenlijk wel mn vraag beantwoord, die paginy is gewoon te dik, dat dacht ik al, dus ik denk toch dat het de HH wordt. een beetje wintervacht is niet erg, als het maar niet zo'n teddybeer wordt

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:03

Dus dat paard wordt nog helemaal niet bereden watn die is nog in de groei...die staat dus gewoon nog in opfok?
In dat geval, helemaal geen deken opdoen. Is volledige onzin.

En als je het pard dan straks wel gaat berijden enzo, dan moet je het ook met de dekens gewoon goed doen. Dus zoals ik beschreef. Met slechts 1 deken werkt het echt niet.

En wat betreft verschillend; ja, juist door de dikte van de voering zijn de dekens BEHOORLIJK verschillend. Je gebruikt ze echt beide heel anders.

Denk er nog maar eens over na. Succes met je keuzes.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:26

Wat zijn je plannen met het paard, ik maak uit je verhaal op dat je paard beleerd gaan worden in de winter... Ik vind persoonlijk dat dat best kan met een wintervacht, als het paard gaat zweten leg je hem een kwartiertje een zweetdeken op en stapt goed uit en het beestje is weer droog.

Als je wat meer aan het werk gaat met het dier kun je deze altijd nog scheren en wel een deken op leggen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 13:32

ik twijfel erover of ze wel met een kwartiertje droog is, het is echt een teddy beer. scheren vind ik gelijk zo drastisch, dan moet je zeker wel een goeie deken ter vervanging opleggen. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ze na wat werk nog een uur zeiknat is, ze heeft ook geen stal waar ik dr zo in kan zetten en dat ik bv later terugkom om de deken af te doen. Ze staat overigens niet in de opfok maar gewoon in een pensionstalling.
Goed, nu heb ik weer een twijfel erbij, wel of geen deken Haha! . kan beter een nieuw topic starten Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:36

Met een merrie van twee jaar hoef je nog niets te doen deze winter. En als je wat wilt doen kan je nooit zoveel doen dat ze gaat zweten. Ze is jong en laat haar jong. Pas beginnen met beleren volgend voorjaar en dan is ze de wintervacht wel weer kwijt. Het beste is niet te werken met haar!!
Tevens zou ik nooit een deken op doen als ze bij 20 andere paarden staat.
Als je toch een nieuwe topic maakt, maak er ook een over wat je verstandig kan doen met je jonge merrie. Je wilt toch lang van haar genieten?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 13:38

en dees, ik ben nu alvast aan het sparen zodat ik straks allemaal mooie dekentjes voor dr kan kopen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers