Een Gogue en Chambon vraagje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Een Gogue en Chambon vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 02:30

Tja, de onderdelen heb ik voor een goede Gogue en een goede Chambon, alleen ontbreken er bij mij helaas de touwtjes nog aan. Vreemd genoeg zijn deze eens ontvreemd. Verward
Maar nu, wil ik hier dus nieuwe touwtjes aan zetten. De clipjes heb ik al.
Mijn vraag. Kan iemand mij vertellen hoe lang de touwtjes zijn bij een Chambon in de maat Full en hoe lang de touwtjes zijn bij een Gogue in de maat Full?

Voor een ieder die mij hier een antwoord op kan geven.... BEDANKT Lachen


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:01

Ik zou mijn chambon voor je kunnen nameten. Maar kun je hem niet gewoon passend maken op je paard?

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:05

Ik gebruik regelmatig een goque om te longeren. De touwtjes zijn te lang en heb er al 2 knopen in gelegd. Ik denk dat je ze gewoon passend voor je paard moet maken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:18

russel schreef:
Ik gebruik regelmatig een goque om te longeren. De touwtjes zijn te lang en heb er al 2 knopen in gelegd. Ik denk dat je ze gewoon passend voor je paard moet maken.


Dat kan heel goed kloppen, ik had een gogue gekocht voor m'n e-pony, maar dat moet dan echt ingekort worden. Is maar in 1 maat te kopen.
Maar honeybee, sorry, heb toevallig gisteren m'n gogue verstuurd.........
maar metertje of 3 ofzo????? is gok hoor....

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:22

Bij een 'standaard' gogue maat full krijg je 3 meter touw. Dit is te lang, kun je er knopen inleggen. Dus 2.80 meter moet genoeg zijn, misschien zelfs nog iets korter.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:41

Die touwen zijn ook los te koop bij een ruitersportzaak (tenminste bij die zaak bij mij in de buurt). Dan zijn de uiteinden ook netjes afgewerkt met van die hoesjes, bij de klips Haha!
Je kunt ook daar vragen naar de standaard lengte van de touwen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:31

Ik heb twee jaar geleden een goque gekocht en de touwtjes bleken VEEEEEEL te lang, terwijl dat ding dus maar in 1 maat verkrijgbaar was bij deze ruitersportzaak. Toon en Kaminka zijn bepaald geen kleine paarden, dus ik vraag me af wat een C of D pony in godsnaam met deze goque moet????

Ik haal de touwtjes zelf een aantal keren door bit en oogjes heen zodat hij nog wel kan schuiven, maar eigenlijk moet ik gewoon de touwtjes inkorten want dit is niet handig.

Dus als ik jou was zou ik zelf even met een (stro-)touwtje kijken hoe lang de touwtjes precies moeten zijn om het paard in de juiste houding te laten lopen. Dit is voor ieder paard verschillend, hangt van zijn bouw en de lengte van zijn hals af.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 12:54

Maar.... als iemand toch voor mij de standaard maten voor een FULL op zou willen meten.. héél graag Lachen
Niet omdat ik tegendraads wil zijn, maar omdat er waarschijnlijk nogal wat verschil zit in de maten en toch ook in de paarden waarvoor ze gebruikt worden. Ik heb zelf namelijk nog nooit een Gogue of Chambon in hoeven korten. Ik gebruik(te) ze dan wel veel bij Friezen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:46

Dan heb ik dus echt bij de verkeerde ruitersportzaak zo'n ding gekocht... als ik hem niet inkort stappen mijn paarden IN die goque... en met draven zwabbert dat ding alle kanten op. Waardeloos. Kennisje heeft er 1 bij Divoza gekocht, same problem..... Wij hebben waarschijnlijk een Extra Giga Full of zo....?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 22:08

Op mijn gogue zit 3 meter touw, maar dit heb ik ook in moeten korten. Was veel te lang. Ik gebruik deze voor een Fries van 1.65m.
Volgens ruiters en rechters is moet touw 2,80 tot 3 meter zijn.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 22:23

Ik heb inmiddels vanmiddag toch maar een nieuwe gogue gekocht. Hier zit in totaal 2 x 1.75 m touw aan, dus totaal 3,5 meter. En ik kan jullie vertellen dat als ik het leren stuk wat je aan de singel zet ook nog op zijn langst zet, het net past. Zo zie je maar weer hoeveel verschil er zit in paarden. Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 08:13

en dan te bedenken dat ik dat leren stuk gewoon helemaal weg kon laten............haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 09:11

Honeybee schreef:
Ik heb inmiddels vanmiddag toch maar een nieuwe gogue gekocht. Hier zit in totaal 2 x 1.75 m touw aan, dus totaal 3,5 meter. En ik kan jullie vertellen dat als ik het leren stuk wat je aan de singel zet ook nog op zijn langst zet, het net past. Zo zie je maar weer hoeveel verschil er zit in paarden. Haha!


Het zit er dik in dat jij 1 touwtje gebruikt en geen twee?? Er zijn 2 soorten gogues, namelijk de soort dat je het touwtje er wel uit kunt halen (grote ringen kopstuk) en de variant dat er bij de oren katrollen zitten, waardoor het touw er niet uit kan. Jij hebt waarschijnlijk die waar het touw wel uit kan?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 00:03

Ik dacht juist dat met een gogue 1 touw had dat doorloopt, of heb ik het nu verkeerd?? Bij die van heb ik maar 1 touw van 3 meter. chambon heeft toch juist 2 touwen??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers