Ales ik het goed begrijp....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Ales ik het goed begrijp....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 18:36

Ik wil nu een pony gaan kopen maar ik weet het nog niet zeker.
Wat je als eerst nodig moet hebben is......
Een poetskist En een halster+ touw tog daarna een zadel en een hoofdstel en longeren kan gewoon met een hoofdstel en een longeerlijn+longeer zweep ja tog? en daarna kan ik verder sparen.
zo heeft me fantasie nu goed gewerkt!? Sigaar


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:37

Ja, je fantasie heeft zo wel goed gewerkt, maar je fantasie is wel wat vergeten... Wat als je paardje ziek wordt en je de dierenarts moet halen? Moet je dan ook eerst nog weer gaan sparen voordat je de dierenarts kan bellen?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:39

ik denk dat je nog even meot wachten want de hoefsmid,dierenartskosten,stalhuur,voer,enz. zijn ook niet goedkoop

groetjes noortje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:44

je fantasie staat niet met beide beentjes op de grond

Heb je al een stal. water en eten?
Stro of zaagsel
150/200 euro per maand

Heb je geld voor de hoefsmid, elke 8 weken moet ze bekapt worden, en heeft ze toevallig niet zo'n goede hoeven heeft kan dit veel geld kosten want dan heb je ijzers nodig en misschien ook nog wel speciale.
Tel dan maar op 200 euro per 8 weken.

Heb je geld voor een DA
Je paard kan ziek worden en dat kost gauw duizende euro's.

Elke 8 weken een wormkuur a 15 euro

En niet elk zadel past, je hebt een goed passend nodig, dus misschien een duurder als je nu denkt.

En het aller belangrijkste goede les!!!

Ik denk dat jij niet helemaal beseft wat een paard kost.
Tel maar eens goed alle dingen op.
En vergeet niet dat ook bijna alle vrije tijd hier naar toe gaat.
Dus b.v. minder met vrienden hangen in de stad.

Denk 1000 x na en spreek er goed over met je ouders.
succes met je beslissing

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:09

Ik ga mee met Kawa.
Een paard is niet zomaar een speeltje.
Je moet niet voor 1 x die dingen betalen. Nee, elke keer weer moet hij een wormenkuur, en elke keer de hoefsmid en ga zo maar door.

Je moet ook verstand van paarden hebben, ik zeg niet dat je het niet hebt, maar een paard is dus niet zomaar wat.

Ik zie dat je eerst een zadel en hoofdstel enz gaat kopen?
Niet slim als je nog niet weet wat voor een paard je neemt.
Een zadel vooral, moet je eerst passen en dan pas kopen.
Zo met een hoofdstel en halster bv ook.

En tja moet je het in je eentje betalen?
Het is helemaal niet goedkoop, integendeel..

Je moet eerst eens een lijst maken met de prijzen van de stalling, DA en verdere kosten. Dan zie je waarschijnlijk dat je erg hoog uit komt.
En om dat alleen te betalen..Dan wil ik weleens weten hoe je dat voor elkaar wil krijgen...

XxX Nina

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:18

Ze is 11 volgens haar profiel.

Weten je ouders van je plannen?

"If you're gonna be dumb, you better be tough!"
{Johnny Knoxville, Jackass}

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:20

Haha! pokemon 2 *LOL*

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:07

En wat dacht je van goede begeleiding? Als je al niet eens zeker weet wat je allemaal nodig hebt dan denk ik *sorry* dat je zeker nog wel heel wat begeleiding nodig heb.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:23

Ik ga mee met jullie allen....
Okeej, ik wil ook een eigen pony kopen (laten kopen door me ouders) maar die zeggen heel simpel, kost te veel tijd en te veel geld. Klaar.
Enne, nog ff een aanvulling op jou fantasie rijtje: deken, shabraks, beschermers, goede kleding enz. voor je zelf.
Met die ene rijbroek die je nu misschien hebt redt je het niet, ik heb er nu ff tellen, 5 geloof ik, allemaal voor wat anders.
En ik rijd 1x in de week! met me HP wel meer, toen waren die meerdere rijbroeken wel handig hoor!
En als laatste, als 11- jarige redt je het niet een pony/paard te onderhouden, je kan het gewoon nog niet aan, ook niet als je een supertalent bent!

Gaia

<3

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:31

en trouwens het eerste wat moet je moet hebben is en geld voor eventuele dierenarts anders heb je nog een keer als er iets gebeurd een dik vet probleem en daarbij moet je als eerste ook nog tijd hebben want een paard heeft iedere dag tijd en aandacht nodig of nou ja iig bijna iedere dag een dagje overslaan boeit niet zo heel veel.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:28

Ja... ik had eerst ook zo'n leuk rijtje gemaakt, met dingen die ik moest hebben. Maar helaas.. het werd allemaal wel 2 / 3 keer zo duur....
Mijn paard liep bij de vorige eigenaar vaak zonder ijzers.. dus ik dacht, dat kan hier ook wel..
Maar ik was 1 ding vergeten... bij de vorige eigenaar was veel bos.. dus sleten de hoeven niet zo snel..
Hier is geen bos en moest ik vaak stukken over de weg rijden, tja en toen sleten de hoeven wel heel erg snel.. Dus toch maar ijzers onder.. (elke 8 weken 80 euro).
En dan komen er nog zóveel dingen bij...
Ik raad je aan om pas aan een paard te beginnen als je een baantje hebt, of als je rijke ouders hebt natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:39

Ik zeg atijd dat wanneer je erg lang moet sparen voor de aanschaf van je paard en de bijbehorende rommeltjes, je er niet aan moet beginnen.
Als je kijkt hoe hoog de maandlasten zijn moet je toch een aardig centje opzij kunnen leggen om een paard te kunnen onderhouden.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:33

Ja, dat is precies de reden dat ik voorlopig geen eigen paard zou hebben.... Verdrietig Huilen
Ik heb het zelf ook uit gerekend, best ruim, en ik kom toch op bijna 4000 euro per jaar hoor!

Gaia

<3

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:08

Als ik het goed begrijp, moet je denk ik nog niet aan een eigen paard beginnen. Je hebt echt veel meer geld nodig (idd zo'n 4000 euro per jaar) Heb nu net weer dekens, hoefsmid, tandarts en voer voor Tiko moeten betalen, dus ben weer lekker blut.
Maar goed, je hebt wel meer nodig dan je hebt opgenoemd. Bovendien komen er altijd nog onverwachtte kosten bij.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:49

Amaai, jullie spenderen nogal wat aan jullie paarden zeg!!!!!! Ik ben helemaal niet zoveel kwijt. Nu voor 2 ponies ben ik op een jaar tuurlijke balen hooi en stro, maar ik heb een eigen wei'tje, betaal ook geen stalling, ze staan thuis. Hoefsmid is gewoon bekappen, geen ijzers nodig wegens zeer goede hoeven, dierenarts in het laatste half jaar 3x, een keer bij het veulenen van mijn merrie, 1 keer toen m'n veulen vastgeraakt was met een been in de hooinet (gevaarlijke dingen, buitensmijten!!!!!!!) en een prikje met ontstekingsremmer en pijnstiller, en 1 keer na een week ter controle en met de prikken tegen tetanos en griep. Eindbalans is ongeveer een 30€ per keer. Hoefsmid 46€ voor beide, als m'n madam braaf is is het zelfs nog iets minder. Ontwormen doe ik optijd, maar omdat het ponies zijn kan ik beide met één ontwormer tot nu toe ... dus een pony kan heel erg meevallen, maar ... als kind als je er alleen voorstaat moet je dat niet doen, beter een verzorgpony nemen, want er komt vooral veel tijd in te steken, en als je naar school moet is dat niet altijd eenvouding, in de winter willen die ponies ook een propere stal en hun hooi ... Stro heb ik SUPER geluk, m'n ponies zijn vreselijk netjes, ze doen alles in een hoekje die ik niet meer opstrooi, dus gewoon van de grond afscheppen ... en af en toe 's een plakje bij, maar meestal gewoon opschudden. Ik weet dat ik bof dat er heel wat zijn die niet zo netjes zijn ... ze gaan zelfs mooi buiten gaan plassen!!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:59

Inderdaad hoeven de kosten voor het dagelijks onderhoud niet zo heel hoog te zijn. Maar een zieke of kreupele pony valt niet in te calculeren en dat kan altijd gebeuren. Meestal op de meest "ongelegen" momenten.
Je moet dus altijd zorgen dat je wat geld achter de hand houd voor noodgevallen. En wat nou als bijvoorbeeld je zadel kapot gaat, of niet meer past? Dan zul je ook een nieuwe moeten kopen.
En mijn ervaring is dat ik elke maand wel iets nodig heb waarop ik niet heb gerekend. Hetzij een kapotte deken die vervangen moet worden, een los ijzer waarvoor de hoefsmid eerder moet komen, of een vracht hooi en stro.
Hou er rekening mee dat je niet alle kosten van tevoren kunt voorzien en koop pas een paard als je naast het dagelijks onderhoud elke maand geld overhoud.

* To Belg, or not to Belg *

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 18:04

ja ik heb meschien al stalling met zaagsel enzenz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 18:18

Aan misschien heb je niks, je moet het zeker weten.
En alle rest dat hier opgenoemd werd?
Onvoorzienen dingen.

Persoonlijk denk ik dat je veel beter af bent als je een leuk verzorgpaard zoekt.
Toch leker bezig zijn met paarden, maar minder (geld) zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 21:46

Ik weet nog dat ik zo oud was als jij bent en ik wou ook DOLgraag een eigenpaardje . Maar ja ik ben eigenlijk best wel blij dat ik er toen die tijd niet aan ben begonnen. Want ik had dan "alles" op moeten geven zoals : vrienden, lekker es een wek ziek zijn, of op vakantie gaan. Het kan natuurlijk wel door iemand anders gedaan worden maar dat zou me niet lekker hebben gezeten. En de kosten. Het is jou paard dus jij moet *of je ouders* voor de kosten opdraaien en dan hebben we het hier niet over €150 ofzow.. Het kost allemaal wat, stel je voor het valt je tegen.. dan moet je ALLES weer gaan verkopen.. Verdrietig Je vrienden zie je alleen op school de rest zou je moeten uitnodigen om op stal langs te komen omdat je anders geen tijd hebt, en dan nog niet eens gesproken over dat je strax naar de 1e klas gaat en het dan een stuk moeilijk zal hebben als dat je het nu hebt. * ga er vanuit dat je als 11 jarige nog in groep 8 zit* Dan is het 's morgens tot meestal 3 uur naar school dan ben je eindleijk thuis snel even eten en je huiswerk maken en dan is het al meestal half7 en dan nog naar je paard en dan ben je met geluk om 9 uur klaar.. Ik zou er goed over nadenken.
Ik bedoel je kan ook een verzorgpony zoeken waar je best wel veel mee mag doen op rijden en zo..
Je hebt hier veel meer voordeel mee, meestal hoef je niet eens mee te betalen met de kosten zoals als hij/zij een keer ziek is of de hoefsmid komt of als het zadel stuk gaat. En stallingskosten woden je ook bespaart.. Heb je zoiets van ja maar ik kan hier dus geen enkele pony vinden waar ikk op kan/mag rijden dan kun je er alsnog 1 zoeken waarmee je mee moet betalen en b.v 3 X in de week op mag rijden! altijd beter.. Denk er maar es over na!

P.s. sorry voor het lange verhaal Lachen

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 09:49

ja ik heb 2 verzorgsheties ik denk dat ik het daar voorlopig bij houd.......

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:19

heel slim!
een eigen paardje is niet niks!
Ik moet er hard voor werken, veel voor op zij zetten, en dat moet je er voor over hebben!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 18:04

Ik heb dat er natuurlijk wel voor over! maar als ik dalijk naar een school ga dat ver weg is en ik ben pas om een uur of 5 thuis heeft het voor mijn geen zin om s'avonds te gaan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers