Rijden met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 09:17

Heeft iemand tips voor mij om een paard met 1 hand te rijden?
Aangezien ik hon als handpaard mee wil nemen, lijkt dit me wel erg makkelijk


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:21

Je zult een paard eerst goed op 2 handen moeten kunnen rijden, wil je overgaan naar één hand. Ze moet dan nl goed reageren op zit, been en nekhulpen. Waarom knoop je Hon niet aan de knop van een westernzadel Lachen Heb je beide handen vrij.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:53

Met 1 hand kun je beste je wijsvinger als scheiding tussen de teugels houden. Dus gewoon de teugels in je vuist houden en dan je wijsvinger tussen de beide kanten doen. Je kan ook gewoon de teugels pakken op een manier waarop jij het best kan sturen, maar waarschijnlijk is dat de manier zoals hierboven Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:13

Klinkt leuk Rom, maar hoe doe je dat op een paard dat niet bevestigd is in de neckreining?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:28

Waarom niet de mentechniek gebruiken? Die ken ik, en ik zou natuurlijk op die manier overgaan om op één hand te rijden.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:29

Sonja schreef:
Klinkt leuk Rom, maar hoe doe je dat op een paard dat niet bevestigd is in de neckreining?

Iedreen krijgt een paard wel om met 1 hand. Het zal misschien niet met de goede stelling gaan en dergelijke, maar ze gaan echt wel de bocht om. En bovendien is lichaamsbeweging voor het sturen belangrijker dan neck-reining.
Ze hoeft geen wedstrijd te rijden, alleen maar een handpaard mee te nemen. Al die theorie blahblah meteen voor iemand die alleen maar een paard met wil kunnen nemen. Erop stappen, teugels in 1 hand, touw in de andere en rijden maar. Moet jij eens opletten hoe snel je je paard kan sturen *LOL*
Je paard begrijpt best snel welke kant je op wilt, ook al stuur je niet perfect. En dat is maar goed ook, anders was het een grote puinhoop op de wedstrijden Haha!
En als dat niet helemaal volgens de neckrein theorie is, ach, precies hoeveel mensen rijden perfect volgens die theorie is dan mijn wedervraag...
Dus een beetje meer praktijk gericht rijden is hier wel op zijn plaats denk ik.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:52

Is het niet handiger om het touw waaraan je Hon mee wil nemen aan het zadel vast te maken op de een of andere manier?
Als ze dan een keer raar weg wilspringen, loop je ook niet het risico dat je haar (per ongeluk) los kaat en ze los loopt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:17

Romkabouter schreef:
Iedreen krijgt een paard wel om met 1 hand. Het zal misschien niet met de goede stelling gaan en dergelijke, maar ze gaan echt wel de bocht om. En bovendien is lichaamsbeweging voor het sturen belangrijker dan neck-reining.


Heel toevallig ken ik de ruiter die deze vraag stelt een klein beetje Haha! en die is er niet naar op zoek om d'r paard alleen maar de bocht om te krijgen denk ik Knipoog Wil graag netjes rijden en is redelijk perfectionistisch.

Maar je hebt wel gelijk, je kunt in principe elk paard op 1 hand de bocht om krijgen. Ik zou dan alleen ook die klassieke handhouding die je voorstelt afschaffen, en de teugel gewoon via zowel de linker- als de rechterkant van de vuist de hand in laten komen.
Zo kun je beter links en rechts apart het bit bewerken, en ook 1 teugel wat hoger optillen.


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:53

Sonja schreef:
Ik zou dan alleen ook die klassieke handhouding die je voorstelt afschaffen, en de teugel gewoon via zowel de linker- als de rechterkant van de vuist de hand in laten komen.

Dat ben ik met je eens, alhoewel ik het gemakkelijker vind om met de wijsvinger ertussen te rijden. Maar dat is voor iedereen verschillend.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:43

Richtje schreef:
Is het niet handiger om het touw waaraan je Hon mee wil nemen aan het zadel vast te maken op de een of andere manier?
Als ze dan een keer raar weg wilspringen, loop je ook niet het risico dat je haar (per ongeluk) los kaat en ze los loopt.


Nee dat is echt veel te gevaarlijk stel je voor dat Jamaico schrik en weg rent stef valt eraf en ze rennen met het touw stak gespannen tussen een boom, ofzo dan kunnen er naren dingen gebeuren. Verder zal honey heus wel volgen en anders gaan shet echt wel eten Haha!

Verder rijd ik ook wel eens met 1 hand het zit echt veel meer onspannen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:48

De pension houder waar Kawa staat is vaandel rijder bij het gilde.
Hij moet dus ook met 1 hand rijden.
Hij heeft altjd een knoop in de teugel voor het geval Kelly de teugels weg zou trekken, de teugels niet meteen ergens tussen de benen hangen.
En ze zijn op die manier weer handiger op maat te maken.

Verder heeft hij de teugel voering zoals rom zegt.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:00

sorry maar ik ben het met sugermiss eens . ga eerst maar eens goed voorbereiden met 2 handen
je kunt indd wel met 1 hand je paard omkrijgen maar als jij dat nu zo gaat doen dan zul je het hem straks ook weer moeten afleren want hij raakt er wel aan gewend.
verder wil ik zeggen dat mocht je je paar dvast maken aan het zadel (ben ik geen voorstander van maar jah)doe dat dan aan de knop. daar is ie nou eenmaal oorspronkelijk voor (nou jah voor de koeien dan) maar zorg wel dat ie met zijn hoofd kort bij je loopt


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:55

Ik ga met Rom mee , teugels in 1 hand en GAAn.

Ik bedoel , hoeveel dressuurmatigs ga je doen met een handpaard erbij ?

Aan het zadel vastmaken zou ik zelf nooit doen , kan echt 1001 vreselijke ongeluk-scenario's daarbij bedenken Scheve mond

Ik rij Rena ook wel eens een stukje op 1 hand , zit echt lekker , ik zit puur glunderend te genieten op mijn paardje dan.

Braaf , rustig drafje met koppie laag en rond (althans voor een beetje Westernachtig gereden paard dan , zie profiel-drafje , maar dan echt netjes ontspannen Knipoog ) lekker zitten , paardje reageert op licht hulpje : geweldig Lachen

Maarja meestal maar een 100 meter ofzo , dan pak ik weer beide teugels.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 19:06

hoeveel dressuurmatigs met een handpaard???
Spreek je over een paar jaar wel weer Haha! (jah, stef heeft weer iets in haar hoofd Haha!)
Vastbinden aan de singel o.i.d. is idd geen optie.
Als er iets gebeurt kan ik hon nu loslaten (dan blijft ze staan) en anders zijn de gevolgen niet te overzien.
Ze is goed op 2 handen, benen en gewicht.
Ik kan haar zelfs (zonder zadel of iets) een beetje puur op been en gewicht sturen, daar zijn we nog aan aan het werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 07:45

pmarena schreef:
Ik ga met Rom mee , teugels in 1 hand en GAAn.

Ik bedoel , hoeveel dressuurmatigs ga je doen met een handpaard erbij ?

.


Maar dan ben je totaal anders bezig dan op de dagen dat je met je paard in de bak werkt. Hoe weet dat paard het verschil dan nog? We hebben het hier notabene over een driejarige, die nog nergens in bevestigd is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 23:55

Sonja schreef:
We hebben het hier notabene over een driejarige, die nog nergens in bevestigd is.
"
Dat weten wij dan weer niet, want dat was niet verteld Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 06:33

Hihi , ben je van plan een pas-de-deux te gaan rijden met handpaard Stef ? Lachen

Tja dan zul je zelf even moeten uitdokteren hoe je het aan wilt pakken ,
wat er goed werkt ... Knipoog

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Re: Rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 10:55

stef schreef:
Heeft iemand tips voor mij om een paard met 1 hand te rijden?
Aangezien ik hon als handpaard mee wil nemen, lijkt dit me wel erg makkelijk


Hoi,

Ik heb het mijn paard als volgt geleerd ( Ik heb het nu over het sturen met 1 hand): gewicht op binnenstijgbeugel, buitenbeen aanleggen, de hand naar binnen verplaatsen, zodat de buitenteugel tegen de hals aan komt te liggen, evt. een ophouding met de teugels als het paard niet reageerd. In het begin snapte mijn paard nog niet precies wat de bedoeling was, maar op een gegeven moment viel het kwartje en nu gaat het goed, zelfs zijgangen rijd ik op een hand. Ik raad je wel aan om met een stang te gaan rijden, normaal gesproken rijd je met een trens op 2 handen en met een stang op 1 hand. En ook wat ik net zei van die ophoudingen, met een stang hoef je maar even de teugels op te nemen en er is al een reaktie. Als je paard i.p.v. opzij gewoon rechtuit blijft lopen, geef je een ophouding, je paard weet nu dat hij niet meer rechtuit mag lopen. Vervolgens leg je je buitenkuit aan en het paard zal zijwaarts uitwijken. Ik zou het wel eerst een paar keer oefenen in de bak tot je paard begrijpt wat je van hem wilt en buiten kun je natuurlijk altijd nog even stiekem je andere hand erbij pakken als het even niet goed gaat.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 11:41

Ik zou niet adviseren om een jong paard, wat net is ingereden op een stang te gaan rijden alleen omdat je een ander paard aan de hand wilt meevoeren. Ik houd het op de zadelknop met slipknoop.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 17:17

hallo, ik heb het hier niet over western, ook engels moet je met 1 hand kunnen rijden lijkt me

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 18:04

stef, even een andere kant op Haha! : Als je Honey nou aan een 'kettinkje' neemt, daar zit een jus aan het einde van het touw. Die lus doe je om je hand (let op, niet pols! maar hand dwz voor je duim) en zo heb je toch je handen/vingers vrij om de teugels te voeren...
Snappie?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 18:13

een hondenriem bedoel je??

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 18:14

Nee hoor je hebt ook halsterlijnen met eerst een ketting dan een stuk nylon en dan een handvat (lengte ong. 2 mtr).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 18:28

jah, voorbrenglijn.. Hondenriem dus Haha!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:44

Verdomd handig bedacht ja , dat is echt geen slecht idee !!! Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers