hoe lang moet je ze gescheiden houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

hoe lang moet je ze gescheiden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 18:49

Hoe lang moet je je veulens en merries eigenlijk gescheiden houden nadat ze zijn afgespeend??

Ik hoor hier zulke verschillende verhalen over dat ik nu eigenlijk nieuwsgierig ben naar jullie ervaringen...

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:56

Het is ook heel verschillend. Sommige merries laten hun veulen nog zuigen nadat ze maanden gescheiden zijn geweest. Het hangt er ook een beetje vanaf of ze opnieuw drachtig is; wij hebben een veulen vorig jaar een maand aprt gehouden en dan opnieuw bij de drachtige moeder gezet; die tolereerde en beschermde het veulen nog wel maar zuigen was er niet meer bij.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:06

Wij wennen ze altijd heel langzaam af en als ze sávonds binnenkomen gaan ze ieder in een aparte box maar wel naast elkaar. Na een paar dagen wil de merrie niet meer hebben dat ze aan het uier komt.Moet ik er wel bij vertellen dat ze ongeveer 7 maanden bij de merrie lopen en de merries niet ieder jaar gedekt worden. Voor ons is dit de ideale oplossing.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:34

Wij laten ze erbij totdat 7 maanden zijn.

Maar op de volgende manier.

Met 4 maanden eraf s'nachts merrie in een box naast veulen
En overdag samen in de wij.
Dus het veulen drinkt overdag en eet gras.
S'nacht krijgt zo'n veulen (kwpn-er) 2 kg gemengd graan dus laag eiwit.
Wat s'morgens op is.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 19:39

Door omstandigheden heb ik de veulens vrij vroeg af moeten spenen, eigenlijk had ik ze er ook tot een maand of 6 bij willen laten, maar dat had Mika niet gered denk ik.
Ze is deze week teruggekomen van de hengstenhouder (na 6 weken)en het gaat niet echt goed met haar, heel mager, en toch opnieuw drachtig.....
Dus om ervoor te zorgen dat ze weer reserves opbouwt heb ik Mylano afgespeend, hij is nu ruim 4,5 maand, maar Shamila is nog maar 4 maand, maar die heb ik nu bij Mylano moeten zetten zodat ze elkaar hebben en er niet 1 alleen staat.....

Voordat ik nu iedereen over me heen krijg dat die veulens te jong bij de moeders zijn weggehaald, dit is niet mijn stijl, zeker niet, maar ik kan nu gewoon niet anders en moet kiezen voor de gezondheid van de merrie, dat ze zo slecht verzorgt worden door iemand anders verwacht je niet....
Ik ben nu bezig om ze weer een beetje op te peppen, de da heeft ze helemaal nagekeken en een vitaminestoot in de bloedbaan gespoten met extra ijzer ivm bloedarmoede, van Mika is bloed opgestuurd naar het laboratorium, daarvan komen de uitslagen deze week.

Mika kreeg zelfs van 250gr slobber al koliek, zoveel eten is ze nog gewend... Huilen Huilen Huilen

Dit weekend komt het laatste veulen dat ik in Belgie heb gekocht, dus dan staan ze met 3 veulens bij elkaar, dat scheelt denk ik ook wel, maar Mylano en Shamila zijn ook niet echt fit. Ze zijn nu volop aan de veulenkorrel en ik hoop dat ze snel opknappen.

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:43

wij zeten ze meestal na 1 a 2 maanden weer bij elkaar. Ze worden dan weg geschopt bij moeders als ze willen drinken. Tenminste bij ons wel, ik weet niet hoe het bij jullie is. En ik vind dat je er verstandig naar hebt gehandeld!!!! Ik zou precies hetzelfde doen als jou.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:46

Citaat:
Ze zijn nu volop aan de veulenkorrel en ik hoop dat ze snel opknappen.


Heb je goed gedaan.
Maar niet te hard aan de veulenkorrel en geef gemeng graan bij.

Dan groeien ze,

Vraag?

Weet je wat er gebeurd als ik water doe bij granen
Weet je wat er gebeurd als ik water doe bij veulenkorrel cq brok?


Antwoord:
Bij de eerste groeit er een plantje uit.
En bij de tweede is het resultaat rotting.
Denk daar maar eens over na als je voert Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:48

Wat ik zelf heel prettig vind om ze flink lang bij elkaar weg te houden. Dan is het zuig-idee van het veulen weg.
Wij hebben eens een flink ongeluk gehad met een veulen wat weer probeerde te drinken bij zijn mams. Berber sloeg af, wilde niet dat hij dronk en hij had 30 hechtingen in zijn been. Dat heeft ze heel knap voor elkaar gekregen, zo zal het normaal gesproken ook niet lopen.
Maar goed, just in case...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:41

Ligt aan het karakter van de merrie. Als Zio een paar dagen van haar veulen gescheiden is geweest, hoeft die echt niet meer bij haar aan te komen. Hij mag niet eens binnen een straal van twee meter komen, ze slaat het gelijk weg . Terwijl het toch echt een hele zorgzame moeder is als het veulen nog aan de voet loopt. Zio heeft dan wel al een ongelofelijke hekel aan andere veulens en overig klein grut (shetjes, ponies).

De merrie waar ze tot vorig jaar altijd mee samen stond, wil graag moederen over alle veulentjes Lovers . Als haar veulen gespeend was, was ze er nog steeds heel lief voor als ze het later weer zag. Ze konden alleen niet meer drinken, want ze had niets meer.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:45

Ligt erg aan de merrie. Één merrie schopte het veulen na 5 dagen spenen al weg, mijn andere merrie liet hem rustig na 2 maanden weer zuigen! Verward
Als het veulen zo veel van zijn moeder vergt is het inderdaad beter om ze nu al te spenen, als ze zelf goed eten, kan dat wel hoor!
Misschien dat zo´n vitamine stootje, in pastavorm wel een goed idee is, voor de veulens.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 10:22

Troef schreef:
Citaat:
Ze zijn nu volop aan de veulenkorrel en ik hoop dat ze snel opknappen.


Heb je goed gedaan.
Maar niet te hard aan de veulenkorrel en geef gemeng graan bij.

Dan groeien ze,

Vraag?

Weet je wat er gebeurd als ik water doe bij granen
Weet je wat er gebeurd als ik water doe bij veulenkorrel cq brok?


Antwoord:
Bij de eerste groeit er een plantje uit.
En bij de tweede is het resultaat rotting.
Denk daar maar eens over na als je voert Knipoog


Eh........over wat voor gemengd graan hebben we het hier? Het graan dat ik ook aan mijn kippen voer, of ben ik nu heel erg in de war? Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:48

Ik speen de veulens als het even kan vlak voor de winter. Dan gaan ze met meerderen in de opfokbox en zien ze mams niet meer tot het voorjaar als de hele kudde weer door elkaar naar buiten gaat (in de winter gaan ze in aparte groepen, anders hou ik geen land meer over). Als ze mams dan weer zien, dan hoeven ze al niet meer te drinken.
Ik heb er dit jaar echter een erg laat veulen bij (nu 4 weken oud) en die blijft dus de winter ook nog bij mams. Dit veulen laat ik ook langer bij de moeder (6 a 7 maanden) dan de andere veulens (5 maanden), juist omdat ze een laat veulen is. Het late veulen is dus ongeveer een maand gescheiden van de moeder voordat ze weer naar buiten gaan, maar mams is opnieuw drachtig (veulenhengstigheid) en zal haar dan wel niet meer moeten o:)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:09

Ligt het nou aan mij of hebben jullie de merries al meteen weer volzitten op het moment dat het veulen eruit is?

Hmm, ik weet niet hoor, is dat normaal? Want als mens zijnde wil je toch ook niet meteen weer met een kind in je buik zitten als je er net een gehad hebt?

Of snap ik nou iets niet helemaal? Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:24

Paarden zijn geen mensen (die zijn soms ook weer heel snel zwanger trouwens...) en in de natuur werpt een vruchtbare merrie ook elk jaar een veulen als de omstandigheden ideaal zijn.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:05

Als jullie een veulen afspenen zetten jullie hemdan bij vriendjes? En ishet schadelijk voor het veulen als dat niet kan?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:15

Altijd bij andere paarden/veulens zetten. Ander krijg je vaak karakterstoornissen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:17

robbie schreef:
Als jullie een veulen afspenen zetten jullie hemdan bij vriendjes? En ishet schadelijk voor het veulen als dat niet kan?


Ja, voor de geestelijke ontwikkeling van een veulen is het zeker heel schadelijk als hij niet bij leeftijdsgenootjes kan staan. Nog schadelijker is het als een veulen dan alleen in een weilandje wordt neergezet, zonder andere paarden.
Ik ben van mening dat een paard minimaal tot 4 jaar oud ALTIJD samen moet zijn met andere paarden, het liefste met leeftijdsgenootjes. Eigenlijk moet een paard nooit alleen zijn, maar ja, soms is het niet anders.

Sonja, ik denk ook dat je een heel verstandige keuze hebt gemaakt. En ik wil wel foto's zien van het derde veulen dat uit het prachtige Belgie komt hoor! Ik ben benieuwd!!!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 13:21

carola schreef:

Sonja, ik denk ook dat je een heel verstandige keuze hebt gemaakt. En ik wil wel foto's zien van het derde veulen dat uit het prachtige Belgie komt hoor! Ik ben benieuwd!!!


zaterdag as is er een grote show in Oudenaarde, in die show loopt Diana mee en daarna gaat ze mee naar huis, ik zal eraan proberen om foto's te maken!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:35

Gatver Troef, betekent dat dat er plantjes gaan groeien in mijn paard als ik haar granenmix geef??????Geen wonder dat ze zon dikke pens heeft soms Haha!
Maar even on-topic, toen we Loretta hadden gespeend en een maand of 3 van de merrie af hadden gehouden, lieten we ze op een gegeven moment weer bij elkaar. Het eerste wat Loretta deed was kijken of er nog wat te halen viel, en Fab bleef dus mooi gewoon staan.
Nou is het wel een supermoeder, maar dat vonden wij toch niet echt praktisch, we hebben ze toen nog eens ruim een half jaar uit elkaar gehouden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:46

Citaat:
Gatver Troef, betekent dat dat er plantjes gaan groeien in mijn paard als ik haar granenmix geef??????Geen wonder dat ze zon dikke pens heeft soms


Eiwit en gasvorming?

Maar niet van granenmix (gemengd graan)

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney, OmgiliBot en 102 bezoekers