Een merrie die een tweeling krijgt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Een merrie die een tweeling krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 12:33

Hebben jullie het wel eens meegemaakt dat een merrie een tweeling kreeg? Enne is het bijna altijd zeker dat een van de twee of beiden het niet overleefd?

Ik ken namelijk iemand waarvan de haflinger een tweeling kreeg, die beiden stierven! Nou zei laatst iemand dat als je erbij blijft ( wat in dit geval niet zo was ) je waarschijnlijk 1 veulen nog kan redden.

Ik hoorde verder dat het bij een op de 10.000 paarden voorkomt.



carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:42

Tja, een hengst zou geen tweeling krijgen! *LOL*

Het komt wel eens voor, maar meestal sterven beide veulens, of tenminste 1.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 12:44

carola schreef:
Tja, een hengst zou geen tweeling krijgen! *LOL*


Jah duhhh.. Haha!

Maar goed, vroeg het me dus af.. Omdat ze zelf zei dat ze er niets aan had kunnen doen, terwijl iemand anders weer zei dat als ze erbij was geweest ze waarschijnlijk wel een veulen had kunnen redden!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:50

Mijn vorige paard was er een van een tweeling.
Toen de d.a. het constateerde was het te laat om een vrucht weg te halen, meestal gebeurt dit dus op tijd en daarom zal je niet veel tweelingen zien.
Maar goed, er werden er twee geboren, 1 was mooi de andere was kleiner, en heel wat magerder maar ook veel minder sterk.
Die kleinste is mee naar binnen gegaan, voor de open haard op schoot bij de boerin Pling en een fles met biest erbij.
Hij is helemaal bijgekomen en kon al heel snel zelfstandig drinken, de grootste was wat timide maar die kleine aap was ongelofelijk brutaal en enorm op mensen gesteld zeker op de kinderen, dat uitte zich altijd op de meest vreemde momenten, zo wist hij precies hoe laat de scholen uitgingen enz.
Maar goed ik dwaal af.
Ik heb dus die kleine gekocht en heb er een giga bouwwerk van gemaakt, hij is altijd onder de maat gebleven qua hoogte maar niet qua bespiering.
De fokker vond hem sterker en zwaarder dan zijn broer.
Het is dus een heel sterk en gezond paard geworden, die helaas op 20 jarige leeftijd aan de gevolgen van Chusing is overleden Verdrietig

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Ozzie
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:07

Inderdaad overleven veel veulens het niet als ze een tweeling zijn. Vaak is er 1 veulen sterker dan de andere, het zwakkere veulen overlijdt vaak na de bevalling, vaak omdat ze minder ontwikkeld zijn. Het is echter mogelijk dat zo'n zwak veulen het wel kan redden met directe medische hulp die de merrie zelf natuurlijk niet kan geven.

1 van de shetlandermerries van mijn buurman heeft trouwens vorig jaar een tweeling gekregen, die het allebei gehaald hebben. De veulentjes hebben het heel erg moeilijk gehad in het begin, ze waren ook nog eens te vroeg, maar hebben het allebei overleefd, ze zijn alleen nog steeds heel erg klein, sommige veulens van dit jaar zijn even groot als de tweeling... Maar ze zijn wel allebei gezond. Als het goed gaat lopen ze over 2 jaar samen in het 2-span, het zijn namelijk 2 zwartbonte merrietjes met precies gelijke aftekeningen!

I'm gonna live forever, I'm never gonna die.
The only thing I fear is that I'm never gonna fly..

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:12

Het is ook vreselijk pijnlijk voor de merrie!!!!!

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 13:15

Het was ook best sneu voor de merrie.. Het was de eerste keer dat ze gedekt was en meteen gaat het fout.. Echt jammer hoor.. Maarja, gelukkig leeft de merrie nog wel, voor hetzelfde geld had zij er ook onderdoor gegaan..

Het duurde ook al een hele poos voordat ze drachtig was.. Ze heeft zeker twee maanden bij de hengstenboer gestaan!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 14:00

Magned van My Dominique heeft een 2ling gehad. Ze zijn bijde dood geboren. Voor meer reageerd ze waarschijnlijk wel zelf of moet je d'r PBen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:26

Meestal gaan er tenminste een dood. Ik heb ook een levend geboren tweeling meegemaakt. Een van de twee was erg zwak en daarvoor heb ik nachten op de stal doorgebracht om hem te ondersteunen bij het drinken en met de fles bij te voeren.
Ze zijn allebei gezond groot geworden maar i.p.v. paarden zijn ze op de hoogte van een kleine E-pony blijven steken. Het waren wel hele sjieke E-pony's geworden.

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:52

Tsja mijn merrie was dus meteen drachtig van een 2-ling. Gelukkig hebben we 1 van de vruchtjes succesvol weg kunnen laten knijpen. Het gaat nl in de meeste gevallen gewoon mis. Ik wilde het risico niet nemen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:33

wij hadden vroeger een draver op stal staan die een 2 ling had ge had.Nou kon je goed aan 1 veulen zien dat er te weinig ruimte in de buik was.Zij was klein(net een pony veulen)en heel iel.Haar zusje moest met spoed naar utrecht want het was niet goed ontwikkeld.Zij was binnen een week overleden en de kleinste heeft het nog wat langer uitgehouden,maar die hebben ze ook niet in leven kunnen houden.

Ik denk dat je het echt moet treffen met 2 lingen maar de meeste kans is dat je er 1 of 2 verliest

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:02

Weet je wat mij opvalt? Dat dus een hoop merries het toch overleven, zo´n geboorte van een tweeling, je zou toch denken dat de merrie het ook niet altijd red, maar als ik jullie verhalen lees, zijn het dus vaak alleen de veulens... Maar diegene met de verhalen hierboven; Oké de veulens zijn dus zwak en overleven het niet altijd, maar hoe gaat het met de merries, na zo´n geboorte?

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:17

Op ponykamp was er een paard, en dat was er dus een van een drieling!
En, geloof het of niet, alledrie de paarden leven nog, 2 stonden daar, de andere was verkocht, maar die 2 hadden iig geen (voorzover ik dat kon merken) gebreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:34

Tolindra heeft ook een keer een tweeling gehad.
Beide veulens hebben het gered, maar de 2e is altijd een achterblijvertje gebleven.
Ilindra is al 2x drachtig geweest van een tweeling maar beide keren heeft ze zelf een vruchtje afgestoten voordat het weggeknepen moest worden.
Het zit blijkbaar in de familie Haha!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:07

Een van onze dravermerries is voordat ze bij pons kwam drachtig geweest van een tweeling, in de kliniek Emmeloord is er toen een weggehaald, maar er is iets mis gegaan en er bleef dus geen enkele over. Na die tijd konden wij haar niet meer drachtig krijgen, ze bleef steeds een paar weken drachtig en dan was het vruchtje weer verdwenen Verward

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:51

Meavey schreef:
Weet je wat mij opvalt? Dat dus een hoop merries het toch overleven, zo´n geboorte van een tweeling, je zou toch denken dat de merrie het ook niet altijd red, maar als ik jullie verhalen lees, zijn het dus vaak alleen de veulens... Maar diegene met de verhalen hierboven; Oké de veulens zijn dus zwak en overleven het niet altijd, maar hoe gaat het met de merries, na zo´n geboorte?


De merrie van mijn verhaal heeft er nooit enige problemen van overgehouden of ondervonden, het was een vrij "makkelijke" bevalling en ze heeft daarna nog heel wat veulens gekregen, allemaal zonder problemen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 16:00

ze sterven niet altijd maar meestal wel, ik ken een tweeling echt schatjes, ze hebben de 2 net gelukkig kunnen redden! ik zou persoonlijk niet echt blij zijn als mijn merrie een tweeling verwacht, het is toch een enorm groot risico die je neemt en krijgt, voor je veulens en tuurlijk ook voor je merrie!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:12

Het probleem bij 2-lingen bij paarden is de plaats binnen de baarmoeder. Wanneer de vruchtjes te dicht bij elkaar liggen kan de placenta niet voldoende ontwikkelen waardoor het veulen te weinig voedingsstoffen op kan nemen. Hierdoor blijft het achter in groei of kan sterft het af. Door interactie tussen beide vruchtjes in de baarmoeder wordt de ander dan ook aangetast. Dat is de reden waarom 2-lingen bij paarden van nature weinig voorkomen en er tegenwoordig wordt geprobeerd 1 vruchtje te verwijderen (in het beginstadium van de dracht). De merrie heeft er meestal niet zo veel problemen mee.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 00:07

Een vriend van mij had dit jaar een tweeling!!!
Het was voor de merrie de eerste keer dat ze zou veulenen en de eigenaar vond dat de weeen wat lang duurden. Voor de zekerheid heeft hij toen de merrie ingevoeld en voelde 3! beentjes en 2! hoofdjes.
Veearts gebeld, maar die kon er niet op tijd zijn, dus heeft hij zelf het verst liggende hoofdje weggeduwd en daardoor kon het eerste veulen eruit, daarna het tweede en beide veulens leefden!!
De eerste twee dagen hadden de veulens het wel wat zwaar, maar na 2 dagen konden ze helemaal zelfstandig opstaan en drinken en de merrie vond het allemaal ook prima!!
En het meest bijzondere is wel dat de merrie een effen bruine was, de hengst een zwart bonte en beide veulens, een merrie en een hengst zijn driekleur bont!!
Ze zijn beiden even groot en sterk en zullen een normale maat krijgen volgens de DA.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 13:15

je kunt beter een van beide weg halen. mydominique heeft het dit jaar ook mee gemaakt. de kans dat de ene het red als je de andere weg haald is veel grooter dan dat ze levend ter wereld komen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:43

wij hebben een tweeling op stal staan, de ene is nu naar de slager (zo gaat dat op de manege, ik haat het...), de andere staat er nog, hij is (en de ander was) minstens 15 dus die hebben het goed gered. Ze waren alletwee heel goed gebouwd en precies gelijk, maar William was net dat ietsje stoerder en spaanser laat ik maar zeggen (liep met z'n hoofd achter de teugel, ok is niet echt spaans maar wel verder dus)
terwijl Fidji het gewone rijpaard was. Wat opvallend was, en ook net niet want het is een tweeling, ze zijn beide wit met blauwe vlekken, en roze (vooral als ze nat zijn), heel mooi! dus die ken ik, en dan naar verluidt nog een tweeling merries maar dat zou een gerucht zijn geweest (geloof ik ook wel niks van)

een tweeling is idd prachtig en gevaarlijk...

Enya - Daya :-)

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:03

Mijn opa heeft ook ooit een fjord gehad die een tweeling heeft gekregen en ze hebben het ook allebei overleefd. ook liep er bij ons in de buurt een paar jaar geleden een knol met een tweeling, ook die hebben he gered, maar je zag wel duidelijk een grote stevig veulen en een kleintje

alweer een jaar samen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers