paardenmarkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 22:50

Wat vinden jullie van paarden kopen op een paardenmarkt? Ik heb er zo wel mijn vragen bij. Vandaag liepen er op de jaarlijkse paardenmarkt weer een hoop scharminkels rond. Sorry, maar daar was een paard bij dat ze het beste op een grote wei met een paard andere vriendje zouden moeten zetten (om van zijn oude dag te genieten), of anders een spuitje geven, want het had zo'n erge misvormde benen.
Ik zie er dan ook mensen rondlopen die duidlelijk niet weten wat ze doen. ze zien een paardje staan dat van topt tot teen in geschoren, duidelijk dezelfde morgen nog snel gedaan en ze zeggen 'hé, mooi die lijntjes die in de vacht staan'. (ik vraag me af of het pony'tje dan geen zomereczeem of iets dergelijks heeft).
Ik zie ouders die een pony kopen die duidelijk niet geschikt is voor hun dochter enz. . Ik weet zelf niet genoeg van paarden af om er zomaar een tussen die bende te plukken.
Ik koop daarom ook nooit paarden op een markt. Je ziet ook opkopers die en pony kopen en ze 10 minuten later aan het dubbel van de prijs verkopen.
Kopen jullie paarden op een markt???

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 10:52

Ik zou het zelf niet doen.
Ten eerste weet je helemaal niks van het dier. Waar is hij opgegroeid, wat is zijn gedrag in bepaalde situaties...?
Ten tweede heb je meestal geen adres om op terug te vallen. Verkocht is verkocht.
Ten derde worden paarden op de markt meestal niet gekeurd dus van de gezondheid weet je ook niets tot weinig.

Ik weet niet, het lijkt me zo'n gok om een paard op een markt te kopen.
Verward

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 11:45

wat betreft jongere paarden, is de kans op een miskoop niet zo heel groot, de dieren zullen nog niet echt verpest zijn, eerder weinig ervaring met mensen hebben, en tja afstamming is soms een raadsel, maar voor een paard met een topbloedlijn ga je niet naar de markt, alhoewel.....
een vriendin van me kreeg haar toen 2 jarige hengst van haar vader, hij is nu 8 en zij heeft er jammer genoeg nooit veel mee gedaan, maar hij blijkt een top bloedlijn te hebben, en de fokker wilde hem voor 4 x de verkoopprijs terugkopen, hij kan geweldig springen heeft een goed krakter, ruime gangen, kortom superpaardje, je kan dus best met iets leuks thuiskomen van de markt. voor wat oudere, of al ingereden paarden zou ik niet gaan, ik wil alles meenemen, en zie echt niet of een dier kalmerende middelen heeft gehad, of een of andere ziekte of afwijking heeft (zolang het niet te ernstig is, er zijn gelukkig ook dingen die me wel opvallen) Jonge ponies als shetjes en haffies kan je daar voor een prikkie weghalen (shettie veulentjes voor 50 gulden ed) tja zoveel is daar denk ik niet mis mee, over het algemeen zijn het gewoon veulentjes waar die mensen vanaf moeten omdat ze geen plaats meer hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 14:43

Op de markt tref je wel veel uitgerangeerde paarden aan ja. Maar er zijn ook veel jonge paarden te koop en die zijn vaak prima in orde. Je moet wel goed letten op beenstanden en de gesteldheid van de benen (aanwezigheid van vochtophopingen of zo). Ook moet je goed de beschrijving in de papieren vergelijken met die van het paard (soms hebben ze ineens hun sokken om gewisseld!) want het komt niet altijd overeen! maar er zijn ook eerlijke handelaars bij, het zijn heus niet allemaal rotte appels, maar ze zitten er wel tussen! Paardenhandel staat er om bekend dat deze net zo vies is als de autohandel.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 14:52

Vorig jaar op de Loenense Pony en Paardenmarkt was er een gezin die een veulen-shetlandertje kochten.
Ik en mn moeder zaten aan een terrasje wat te drinken en die mensen (vader moeder = 3 dochtertjes) hadden een Ford Mondeo ofzo. Deden ze de achterklep open, oudste dochter erin en DEDEN DIE GEKKEN DAT PONIETJE IN DE ACHTERBAK!!!

Ik zat daar aan mn chocomelletje en ik zag dat en het floepte er zo uit, ik zei keihard: OOOW MOET JE DAT EENS ZIEN!!!

Al die mensen kijken...En allemaal lachen:aaaaaaahhh wat lief!!!
Ik wou er nog iets van zeggen, maarja, wat kun je eraan doen he?
Er hadden de verschrikkelijkste dingen kunnen gebeuren in die achterbak.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 15:31

tjezes wat heb je toch een onwetende mensen om zo'n diertje in de kattenbak te stoppen. Mijn broek zakt er van af..

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-01 16:41

Ja, dat heb ik ook op die paardenmarkt gezien. Een gezin dat heel trots met een shetje aan de hand liep en dan stonden ze daarnavoor de auto. Oops... het was wel een mono-volumewagen, maar toch niet zo eenvoudig bleek achteraf...

en nog iets! Een paar jaar terug hebben wij het volgedne gehoord. Een paard mensen stonden bij een paard en ze waren erg aan het twijfelen of ze hem nu gingen nemen. Ze vregen de prijs en de vrouw zei (heel serieus) "tja, maar het is wel een tweedehandspaard" Frusty
lolz, en die meende dat dus echt. Je zou denken dat ze toch wel veel verzinnen om de prijs om laag te doen... *LOL*

Femke

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 18:04

Ik denk dat het idd erg verschilt. Een kennis van mij fokt met Fjorden en de veulens verkoopt ie ook altijd op de markt (als ze een aantal mnd oud zijn). En dat zijn echt niet de minste dieren... Ik heb er zelf ook wel aan gedacht om daar een evt volgend pardje te kopen. Maar dan zou ik wel iets van een garantie willen hebben. Maar ja, dat zal er wel niet inzitten. 't Is een heel risico wat je neemt.... Nog maar effe over slapen.