Waarom doet ze dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Waarom doet ze dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 18:41

Vandaag deed Camilla een beetje vreemd. Scheve mond
Ik was haar aan het poetsen en haar uiers begonnen te spuiten, dus allemaal melk, ik heb zoveel mogelijk opgevangen met een emmertje zodat niet alles nat werd. Schijnheilig Toen hebben we een buitenrit gemaakt van 1,5 uur. Toen we terug kwamen heb ik Camilla in de stal afgezadeld, bij make. Ze liet Make eerst wel gewoon drinken, een klein beetje en daarna meteen liet ze haar niet drinken (dreigde met schoppen waardoor make dus neit durfde en 1 keer schopte ze haar zelfs weg) en toen begonnen ze weer te spuiten, en best wel lang. Scheve mond
Weet iemand hoe dat komt? En laat ze Make nog wel gewoon drinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:07

Misschien laat ze make niet meer goed drinken omdat ze last heeft van de tanden van Make, als Make niet meer drinkt krijgt ze stuwing en daardoor loopt de melk er vanzelf uit.
Kijk voor de zekerheid het uier even goed na op evt. wondjes.
Let dan ook even op de temp. van het uier, als deze hoog is en de melk iets klonterig/stroperig is kan er sprake zijn van uierontsteking.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 20:09

Geen wondjes te zien. Temperatuur was zover ik weet normaal. Melk was ook normaal.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:52

Mmmmm, het veulen is al 3 maanden oud hé? Dan zal het toch nu niet ineens aan d´r tanden liggen, dunkt me!
Bel anders voor de zekerheid even de dierenarts, misschien toch een ontsteking of zo? Meestal is het eruit lopen van de melk een teken dat het veulen een tijdje niet heeft kunnen of mogen drinken, misschien doet het je merrie pijn. Ze had dus ook geen koorts?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 20:57

Volgens mij niet. Mijn merrie was gewoon gezond, tenminste zo zag ze eruit. Ze glom, was erg attend, vrolijk..
Er was echt niets vreemds te zien. Ook niet aan de uiers.
Ik mocht er wel aankomen (wilde even voelen of ze dus idd hoog van temperatuur waren) en Make op t begin dus ook, maar toen INEENS mocht het niet meer.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 03:48

Dat ze de melk laat lopen is op zich niet zo vreemd, waarschijnlijk geeft ze veel melk. Ik heb hier ook een merrie die zelfs in het land de melk laat lopen. Af en toe "roept" ze haar veulen om te drinken...

Als we iets met de merrie's gaan doen, proberen we eerst het veulen nog te laten drinken. Als ze al een tijdje niet heeft gedronken voordat je haar bij het veulen weg haalt, kan het zijn dat er al aardig wat spanning op het uier staat. En zeker als je daarna nog een tijd gaat rijden kan het daarna pijnlijk zijn als het veulen drinkt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 07:36

Dus niets om me druk over te maken?
Ik zal het iig vandaag nog even in de gaten houden!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:02

Hoi,

Het kan zijn omdat het veulen ouder wordt en dus minder gaat drinken en de tussenpozen dat ie drinkt worden steeds langer, dat de merrie teveel melk produceert, je kunt haar af en toe en beetje melken zodat de spanning, als die er mocht zijn van de uier af is.
gr. cissie

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:18

cissie schreef:
Hoi,

Het kan zijn omdat het veulen ouder wordt en dus minder gaat drinken en de tussenpozen dat ie drinkt worden steeds langer, dat de merrie teveel melk produceert, je kunt haar af en toe en beetje melken zodat de spanning, als die er mocht zijn van de uier af is.
gr. cissie


dat melken deed ik laats ook even bij Jamy toen we een onderlinge wedstrijd hadden en we best lang van huis waren, maar 5 minuten daarna zaten de uiers al weer vol, volgens mij haalt een veulen er veel meer melk uit als jij met je hand ofzo.
Maar hopelijk gaat het snel beter met camilla!