beenstanden in keuringstermen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

beenstanden in keuringstermen UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 17:05

Op de keuring in Appingedam werd er tegen mij gezegd dat Rosita aan de voorbenen het volgende mankeert: bodemnauwe stand, Franse stand en de toontrederstand. Nou heb ik ff de paardenencyclopedie en wat andere boeken er op nageslagen en nou begin ik me af te vragen wat voor benen ze nou heeft...... de een is wijd, de andere twee vrij nauw..... Begrijpen jullie het nog of ben ik echt blond Frusty ?

[Edit] titel [/edit]
Laatst bijgewerkt door Annechien op 18-10-02 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt


Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:17

Toontredend en Frans is het tegenovergestelde...
Dus misschien zou het kunnen zijn dat ze met haar ene voet toontredend staat en met de andere frans....
Bodemnauw is dacht ik dat haar voeten dicht bij elkaar staan...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:49

Toontreder = met de hoeven die naar elkaar kijken, kan zowel voor als achter zijn.
Franse stand is de benen is wijd, maar de benen ook, dus niet alleen de hoeven.
Bodemnauw is dat de afstand tussen de hoeven van achter gezien minder is dan één hoef. Dat is echter met een korrel zout te nemen, want een haf zou dan altijd bodemwijd staan, en een Tinker en Shet ook! ...
Een toontreder heeft vaak een maaiende gang, en maakt een kans op struikelen in extreme gevallen. Bodemwijde paarden kunnen maaien naar binnen toe, en op die manier met hun benen tegen elkaar komen, dan gebruik je best strijklapjes.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:51

Franse en toontredende stand is de positie van de koot en hoef tov de kogel (bij Franse stand loopt de loodlijn naar buiten, bij toontredend naar binnen).

Bij bodemnauwe stand is de lijn door onderarm en pijpbeen recht maar de lijnen van beide benen lopen naar elkaar toe. Maar volgens mij (:?) is de definitie ook dat de voetas recht is, wat ik niet helemaal kan rijmen met de Franse en toontredende stand...iemand?

Heb je misschien foto's?
Laatst bijgewerkt door daniel79 op 17-09-02 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:07

Bodennauwe stand/bodemwijde stand. De benen zijn wel recht, maar de afstand tussen de benen wordt naar beneden toe resp. kleiner en groter. De bodemnauwe stand kan leiden tot een maaiende beweging, de bodemwijde stand kan een scheppende beweging veroorzaken. Bij deze afwijkende standen zullen ook de hoeven een afwijkende vorm gaan vertonen.

Franse stand/Toontrederstand.Bij de Franse stand verlopen de benen grotendeels evenwijdig en verticaal, Vanuit de kogel draaien de voeten naar buiten, met als gevolg scheve hoeven. De toontrederstand is het tegenovergestelde van de Franse stand; vanuit de kogels zijn de voeten binnenwaarts gedraaid.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:27

Heb nog even wat verder gezocht:

Afbeelding

Jou paard/pony zou dus het linkerplaatje hebben maar dan 1 van de hoeven in toontrederstand ipv beiden in Franse stand. Lijkt me heel erg incorrect, kan me niet voorstellen dat een paard daar op den duur geen spier-pees- en/of gewrichtsproblemen mee krijgt...

Voor meer info zie trouwens http://www.hoofcare.nl/voet_en_beenstan ... mages.html

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-02 19:09

moet nog foto's maken, maar ik ga idd eerst goed de beenstand bekijken.
Dus dat word op de knieen liggen Hopen dat de grond een beetje droog is

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 10:43

het is dus wijd...... ben er eindelijk achter...... maar hoeze dan bij nauw en troontreder en frans komen......

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:34

frans en toontredend zijn elkaars tegengestelde, dus dat kan nooit in 1 been tegelijk voorkomen. Bodemnauw betekent dat er te weinig ruimte tussen de hoeven is als hetp aard met beide benen naast elkaar staat. Als definitie wordt vaak 1 hoef genomen, maar in de praktijk gaat dat niet altijd op.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, Manny, SemrushBot en 84 bezoekers