Hangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 00:21

Ik had me er eigenlijk gewoon maar bij neergelegd dat Pompidou hangt.
Maar eigenlijk is het ontzettend onhandig dat je je paard geeneens vast kunt zetten!

En nu ik gebruik kan maken van een solarium, is het erg handig als ik haar gewoon vast kan zetten, ipv er bij moeten blijven staan.
En bijvoorbeeld gewoon op de wasplaats kan poetsen.

Iemand tips ed? B)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 01:08

Je kan van die dikke rubberen dingen kopen om ze mee vast te zetten. Dat geeft mee en dan gaan ze niet zo gauw hangen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 04:08

Wat ik altijd doe (en tot nog toe altijd succes gehad) is het volgende:

Zoek een mooie stevige boom uit die op z`n minst een mooi dikke tak heeft die hoger hangt dan het hoofd van het paard. Neem vervolgens een stuk rubber (auto binnenband bijv.) en bind dat met een (stevig, desnoods dubbelgeslagen) strotouwtje aan die tak vast. Maak vervolgens een halstertouw aan het rubber vast en knip je halstertouw aan het halster van je paard. Maak het touw zo kort vast dat je paard niet met haar hoofd naar beneden kan. Zeg maar dat wanneer ze gewoon met haar hoofd omhoog staat (dus een comfortabele hoogte, neus ter hoogte van de boeg ofzo) er geen spanning op het touw staat.

Dit is een hele veilige manier omdat:
- ze niet met een been in het touw kan komen of op andere manier verstrikt kan raken in het touw aangezien het touw boven haar hoofd vastgemaakt is.
- ze minder kracht kan uitoefen op het touw
- als ze hangt, zorgt het rubber dat het touw wat meegeeft, wat voor minder paniek bij het paard zorgt. Ook zal het touw hierdoor niet breken.

Wel heel belangrijk is dat de grond waar ze op staat goed stroef is. Dus gebruik geen boom op een betonnen pleintje. Laat haar rustig maar eens een half uurtje per dag staan zo en laat haar maar lekker hangen. Op een gegeven moment komt ze erachter dat er toch niets gebeurt en dan geeft ze vanzelf wel op. Hoewel ongelukken vrijwel onmogelijk zijn op deze manier, zou ik de eerste keer toch voor de zeker een scherp mes bij de hand hebben zodat je in geval van nood het touw door kan snijden.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:52

Rio deed en doet het ook... ik heb er een gewoonte van gemaakt om een hooinetje neer te hangen als ik ga borstelen, en uiteraard geen onverwachte bewegingen maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 07:55

Heb een idee voor je. Als er aan weerskanten van die kettingen hangen, gewoon de kettingen aan elkaar vastmaken. Die hangen (als ze de goede lengte hebben) dan voor zijn borst. Zou er wel bij blijven om te zien wat ze doet (er niet onder door gaat of zo)

Vaak in vreemde omgevingen zijn ze wat schrikachtiger en gaat het koppie omhoog, dan zitten ze vast en paniek, dus trekken.

Die van mij trok ook altijd, dus als boven gedaan en hij staat lekker rustig, heeft het gevoel dat hij toch bewegingsvrijheid heeft. Kijkt links en rechts en als hij denkt er komt iets engs aan, doet hij stapje achteruit en voelt zich niet opgesloten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 08:18

Die van mij hangt ook. Dus heb ik hem al maanden niet meer vast staan. In mijn geval zou ik hem dus meoten vasthouden als hij onder een solarium staat, pech voor mij (of ook wel lekker voor me....). Helaas geen oplossing voor je. Hoogstens ene halster met elastiek kopen en halsterlijnen met elastiek en NIET tussen kettingen vastzetten. En erbij blijven, hoe vervelend het ook is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 08:33

Hier dan een 'nood'oplossing die ik zelf niet (zo snel) zou toepassen. Maar ja, soms is er maar 1 mogelijkheid.

Ik verzorgde vroeger een Bels, die ging ook hangen, of gewoon liggen als ze geen zin had. Met die -weet ik veel hoeveel kilo- trok ze álles kapot. De boer (jaja een echte) waar ze stond was het spuugzat en had de volgende oplossing (zoals ze dat vroeger deden, bijv bij paarden die voor de kar moesten en gewoon stil moesten blijven staan). Men neme een touw met een ring. Haal het touw door de ring. Doe dit om het hoofd van het paard (een strop als het ware). Knoop het touw (hoog genoeg voor de benen) aan de muur. En laat maar hangen. Hou wel een mes in de buurt!
gádver wat vond ik het er eng uit zien. Ik had het idee van die gaat dood. Maar op een gegeven moment kreeg ze zó weinig lucht, ze boer wou zelfs al het touw doorsnijden, maar toen ze sprong overeind, en ze heeft NOOIT meer gehangen.

Wat ik zei, 'tis een noodoplossing en ik zou het niet snel doen. Maar effectief is het wel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:08

Jur hing vroeger ook, maar ik heb het geluk gehad dat ze zich nooit lostrok zodat ze op een gegeven moment wist dat het geen zin had. Nu kan ik haar overal vastzetten. Razinda hangt ook, en die heeft zich helaas al wel los weten te krijgen. Als je er bij staat, moet je snel een tik tegen de kont geven, dan gaan ze meestal weer naar voren. En je moet als je de mogelijkheid hebt, ze aan 2 kanten vastzetten. Gewoon een paar keer doen en er bij blijven zodat als ze gaat hangen dat je meteen kan ingrijpen. En dan niet losmaken als ze gaat hangen, maar een tik tegen haar kont geven.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:18

Vroeger had ik ook zo'n hanger, ik heb toen een speciaal halster besteld wat op de een of andere manier strak trok maar zonder te wurgen. Wel net genoeg om het paard terug te laten komen. Helaas was dat halster zo gigantisch groot dat ik het niet eens meegenomen heb uit de winkel.

Daarna heb ik een touwhalster gekocht, niet zo'n NHS-ding maar een halster gemaakt van hetzelfde materiaal als halstertouw uit een stuk. Dat kreeg ze met geen mogelijkheid kapot getrokken en daarna ging het iets beter. Maar het bleef oppassen geblazen.
Ik vind het zelf echt zwaar irritant als je een paard niet kan vastzetten.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 10:28

Pff wordt niet zo makkelijk dus...
De wasplaats is gewoon met stenen ondergrond, en het solarium ook.
Pompidou heeft laatst nl zowat bijna ons net nieuwe hek eruitgetrokken!!
Aangezien ik vroeger een vreselijk traumatische ervaring heb met een hanger, ben ik nu zó voorzichtig.

Echt heel irritant hoor, zo'n hanger. Als ze echt doordraaien trekken ze zo alles mee. Ze kunnen echt gevaarlijk zijn.
Pompidou heb ik dan redelijk kunnen opvoeden dat ze blijft staan, maar als miep wat intressanters ziet, peert ze hem zo. *zucht*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 10:47

Nog een tip, dat was bij Omar dé oplossing.
Een bezem achter de kont duwen (met de haren kant dus). Consequent een por met de harenkant van de bezem onder haar kont.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:14

Lastig he? Isolda hangt ook. NIet altijd, alleen als ze een rothumeur heeft.
Ik kan dan niets doen, behalve snel het touw losmaken, want ze blijft doorgaan tot er iets stuk gaat, wat dan ook, halster, touw, ding waar ze aan vaststaat of zichzelf.
Ik heb het opgegeven. Altijd opletten is het voor mij geworden.
Gelukkig hangt ze lang niet altijd, en als ze hangt en losbreekt blijft ze ook staan.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:17

Dan heb jij nog massel Jantina. Die van mij gaat ook door tot iets stuk gaat en is al eens op beton achterover geklapt. MAar daarna gaat hij aan de haal en meestal richting land maar stond ook een keer midden op een drukke straat. En dat is pas echt schrikken!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:32

dit komt mij heel bekend voor..ook ik heb zo'n heet hoofd
Ik heb alles geprobeerd, kavalastic halster heeft ze en zo'n rubber ding met klip.
toen ik haar net had was het echt vreselijk en het enige wat echt help is ze inderdaad op de kont tikken (in mijn geval met een lege emmer) want mijn paard schrikt gaat hangen en word vervolgend bang omdat ze niet wegkan..dooor haar op haar achterwerk te tikken komt ze ook van die druk af.
Mijn paard is al 2 keer achterover op het beton geklapt ..en geloof me dat wil je echt niet meemaken!
tegenwoordig gaat het erg goed, ze heeft al lange tijd niet gehangen.
succes ermee hoor!
ik hoop dat iets aan mij tekst hebt

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:14

Mijn vroegere pony ging ook vaak hangen, zelfs een keer toen de smid er was, hij had al een makkie want Sharief had geen ijzers alleen bekappen en netjes maken maar dan nog, eigenlijk werd het wel steeds minder maar het heeft me wel een aantal halsters gekost waaronder een mooie leren...helaas heb ik dus ook geen oplossing voor je, maar van die bezem klinkt wel vrij logisch, of een tikje op zijn kont.
succes ermee, laat even weten hoe het gaat oke? ( oke, het zal wel een poosje duren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:18

Stel je zet haar onder het solarium en je moet nog wat opruimen en doen. Geef haar een emmertje met slobber, lekker veel water erin, wordt het moeilijker alles achterover te slaan. De laatste aantal minuten blijf je er bij staan.

Ik heb een schrikachtig paard en zet hem dus niet vast, kettingen vast voor zijn buik. Ben wel bang dat hij omhoog schiet en tegen de lampen aankomt, dus geef hem dan zijn slobber. Dat gaat dus goed. Naderhand spuit ik de wasplaats even schoon.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:58

als je nu eens aan de ring waar ze aanvast moet een fietsbinnenband knoopt, en daar je touw aan vast maakt. Als ze gaat hangen krijgt ze dan niet zo'n klap achter de oren.
Het probren waard lijkt me

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:23

Mijn Omar (ik zie dat het paard van Sjimmy ook Omar heet Haha! ) is ook een hanger. Ik heb er nog niet echt een oplossing voor gevonden maar bij Omar gaat het beter naar mate hij gewend is aan de omgeving waar ik hem neerzet maar er hoeft maar iets te gebeuren en hij trekt de hele boel stuk Lips are sealed Heel vervelend maar ik hou hem nu ook maar met de hand vast en nu kan ik hem dus eindelijk afspuiten enzo maar wel vasthouden of het halstertouw door de haak trekken en niet vastknopen. Ik hou Omar zelfs bij de hoefsmid zelf vast en dan is er niets aan de hand. In zijn stal enzo kan ik hem wel gewoon vastzetten om te poetsen enzo en kan ik ook gewoon weglopen want dan is er niets aan de hand Verward . In mijn vorige stal kon ik hem binnen in de koeienstal (als de koeien weg waren) gewoon neerzetten en laten staan en hij ging niet hangen maar voor de deur van de koeienstal, wat natuurlijk open terrein was, dan ging hij weer wel hangen want hij vond het daar blijkbaar eng. Ik heb me er maar bij neergelegd en vind het wel goed zo hoor... dan maar niet onder het solarium Haha! ik wil geen grof geweld gebruiken om hem het hangen af te leren want ik ben bang dat hij dan alleen nog maar een grotere hekel aan mij en het halster krijgt.

Succes

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:05

Mijn paard hing voorheen ook. Ik heb hem een jaar lang altijd aan een oude fietsband (binnenband) vastgezet. Hij begon namelijk pas te hangen als hij de druk van het halster achter zijn oren voelde. Met die fietsband was het snel over, want die rekte netjes mee. Inmiddels hangt ie niet meer, dus ik zet hem nu weer aan een gewoon touw vast. Zodra hij nu wel te ver naar achteren loopt en de druk achter zijn oren voelt, neemt ie zelf al een sprong naar voren.